Intr-un articol postat pe site-ul Parohiei Sfantul Maxim Marturisitorul – Copou din judetul Iasi, Parintele Ioan Badilita – profesor de Dogmatica la Seminarul Teologic Ortodox din Iasi, noteaza cateva consideratii cu privire la importanta ierarhiei sacramentale.
In continuare, redam textul articolului:
Ca urmare a 1) publicarii de catre unele fete monahale a unor videoclipuri ce degaja o sinistra tendinta anti-episcopala; 2) emiterea de judecati neintemeiate ale unor laici asupra structurii ierarhice, si 3) refuzul, ca spirit de fronda, a pomenirii ierarhului la Liturghie - toate aceste atitudini fiind avarii din punct de vedere dogmatic, dorim sa facem urmatoarele precizari:
Inainte de toate, suntem de parere ca, daca in loc de a emite violent (dupa model sectar) nenumarate trimiteri canonice in fata camerei de filmat, persoanele mentionate mai sus ar fi rasfoit, macar din simpla curiozitate, operele unuia dintre cei mai importanti si autoritativi Parinti ai Bisericii, recte Sfantul Dionisie Areopagitul, ar fi descoperit cu usurinta urmatoarele principii fundamentale pentru viata Bisericii, care este legata printr-o cununie negraita cu ierarhia ei:
- Ierarhia bisericeasca, cu cele trei trepte superioare ale ei, este randuita si voita de Dumnezeu, Cel care odihneste intru ea si care lucreaza prin ea.
- Daca ierarhia bisericeasca este o oglindire terestra a ierarhiei angelice, inseamna ca cei mai inalti in trepte nu trebuie criticati de catre cei din treptele inferioare. Niciodata un arhanghel nu se va ridica deasupra unui heruvim.
- Un episcop nu poate fi niciodata judecat de un preot, diacon, monah sau laic, ci doar de cel de o treapta cu el.
- Nu se poate rasturna aceasta randuiala ierarhica, pe motiv ca se apara cauza lui Dumnezeu, pentru ca, asa cum talcuieste parintele D. Staniloae, aceasta ar insemna ca Dumnezeu insusi admite sa se rastoarne randuiala asezata de El.
- Cei mai inalti in trepte au o raspundere enorma in fata lui Dumnezeu pentru a eleva duhovniceste pe cei din treptele inferioare, prin invatatura, bunatate, iertare.
Drept exemplificare, sa observam cum in Epistola a VIII-a, Sfantul Dionisie mustra pe monahul Demofil, care s-a ridicat impotriva unui preot pe motiv ca ar fi primit la pocainta pe un pacatos: «Nu e ingaduit sa invinuiesti pe preotul (ιερέα) care liturghiseste cele mai presus de tine sau de monahii de o treapta cu tine, chiar daca pare sa fi aratat lipsa de evlavie fata de cele dumnezeiesti, chiar daca s-ar dovedi ca a facut ceva din cele oprite. Caci, chiar daca s-a facut ceva necuvenit si fara randuiala in cele dumnezeiesti si in cele randuite si legiuite, aceasta nu e un motiv sa se rastoarne chipurile pentru Dumnezeu, ordinea predaniei dumnezeiesti. Caci nu s-a impartit Dumnezeu in Sine. Pentru ca, in acest caz, cum ramane stabila Imparatia Lui? Și judecata este a lui Dumnezeu, iar preotii sunt vestitorii si talcuitorii judecatilor dumnezeiesti dupa ierarhi, iar de la acestia se da si tie sa inveti cele dumnezeiesti prin mijlocirea diaconilor cand e vremea, odata ce prin ei te-ai invrednicit sa fii monah»[i].
Vrem sa atragem atentia asupra faptului ca incetarea pomenirii ierarhului, atrage dupa sine in mod ineluctabil invalidarea oricarei slujiri liturgice. Credem, cu toata taria, ca acolo unde nu mai este pomenit ierarhul, a carui extensie mistica si sacerdotala este vizibila prin antimisele de pe Sfanta Masa, Euharistia nu se poate savarsi. Exista trei axe fundamentale in jurul carora se constituie organizarea si unitatea Bisericii: altarul, episcopul si sfintenia, iar acestea trei sunt inseparabile. Episcopul are nevoie de altar si de sfinti, altarul de episcop si de moaste, iar sfintii de episcop si altar. Fiecare dintre aceste trei elemente isi gasesc plinirea in celalalt si este determinat de celalalt. Ele reprezinta trei conditii, trei premise care sfarsesc in dumnezeiasca Euharistie in care se realizeaza si se reveleaza in plenitudinea lor adevarul si unitatea Bisericii. Daca una din cele trei lipseste, nu se poate savarsi Euharistia[ii].
Tulburarea echilibrului, precum si accentuarea unilaterala a uneia dintre acestea trei, duce la scindarea unitatii si dezorganizarea vietii ecleziale si, inevitabil, la scindarea si dezorganizarea Bisericii ca Trup viu al lui Hristos. Multe dintre ereziile si schismele ce se observa in cadrul Bisericii se datoreaza acestor cumplite seisme pseudo-teologice, ca si multe dintre dificultatile pe care le intampina Biserica Ortodoxa astazi in misiunea ei de a impartasi lumii unitatea dupa chipul Sfintei Treimi pe care o traieste in mod liturgic in fiecare ceas. Normative pentru viata unui crestin, trebuie sa ramana pentru totdeauna cuvintele Sfantului Mucenic Ignatie de-Dumnezeu-purtatorul: «Cand va supuneti episcopului ca lui Iisus Hristos, imi pareti ca vietuiti nu dupa om, ci dupa Iisus Hristos (...) Este, asadar, de neaparata trebuinta sa nu faceti nimic fara episcop, ci sa va supuneti si preotimii ca Apostolilor lui Hristos, nadejdea noastra»[iii].
[i] Sfantul Dionisie Areopagitul, Epistola VIII, trad. pr. prof. Dumitru Staniloae, in Opere complete, Ed. Paideia, Bucuresti, 1996, p. 261.
[ii] Panayotis Nellas, Omul – animal indumnezeit. Perspective pentru o antropologie ortodoxa, trad. diac. Ioan I. Ica jr, editia a II-a, Ed. Deisis, Sibiu, 1999, p. 176.
[iii] Sfantul Ignatie Teoforul, Epistola catre Tralieni, 2, trad. pr. Dumitru Fecioru, in Scrierile Parintilor Apostolici, Ed. I.B.M.B.O.R, Bucuresti, 1995, p. 204.
____________________________
Parintele dr. Ioan Badilita este absolvent al Seminarului Teologic Ortodox Sf. Vasile cel Mare din Iasi in 2005 si al Facultatii de Teologie Ortodoxa Dumitru Staniloae din Iasi in 2009. A obtinut doctoratul in teologie in 2014 cu teza Dimensiunea misionar-marturisitoare a Sfintei Liturghii in domeniul de cercetare Teologie fundamentala, Misiologie si Ecumenism. Este preot paroh la parohia "Sfanul Dumitru" - Satu Nou, com. Fantanele, jud. Iasi.
The post Pr. Ioan Badilita: Cateva consideratii cu privire la importanta ierarhiei sacramentale appeared first on Basilica.ro - Agentia de presa a Patriarhiei Romane.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1277
Id: 60941
Data: Aug 26, 2016
Imagine:
Preasfintitul Parinte Gurie, Episcopul Devei si Hunedoarei, a participat vineri, 26 august .....
Data: Aug 26, 2016
Sectorul Social - Misionar al .....
Data: Aug 26, 2016
Preafericitul Parinte Ioan al X-lea, Patriarhul Antiohiei, a .....
Data: Aug 26, 2016
1. Sfantul Cuvios Pimen cel Mare s-a nascut in jurul anului .....
Data: Aug 27, 2016
In data de 26 august 2016 Armata Romaniei a comemorat .....
Data: Aug 27, 2016
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Pr Sofian Boghiu - Despre smerenie si rugaciune
Pr Sofian Boghiu - Despre despatimire
Pr Sofian Boghiu - Identitatea nationala
Pr Sofian Boghiu - Rugaciunile celor din inchisori
Pr Sofian Boghiu - Despre singuratate
Pr Sofian Boghiu - Despre pacat si spovedanie
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).