Praznicul Invierii Domnului in urbea de pe malurile Crisului Repede

Praznicul Învierii Mântuitorului Iisus Hristos din Anului Domnului 2014, 20 aprilie, a gasit Catedrala Episcopala „Învierea Domnului” si „Sfântul Ierarh Andrei, Mitropolitul Transilvaniei” din Oradea învesmântata în frumoasa haina de sarbatoare, cu prilejul hramului somptuosului locas de închinare, noua Catedrala Episcopala din Eparhia Oradiei, dupa cum ne-a precizat Pr. Cristian Rus.A fost un moment de aleasa bucurie duhovniceasca pentru Chiriarhul Oradiei, dar si pentru clerul si dreptcredinciosii crestini din întreaga eparhie, fiind pentru a treia oara când s-a savârsit Slujba Învierii în catedrala propriu-zisa, dupa ce în anul 2012, la marea sarbatoare a Învierii Mântuitorului Iisus Hristos au fost savârsite primele sfinte slujbe în noua Catedrala Episcopala.Un moment de mare binecuvântare pentru clerul si credinciosii catedralei, dar si pentru întreaga Episcopie a Oradiei, l-a constituit prezenta, si în acest an, la noua Catedrala Episcopala, a Luminii Sfinte de la Ierusalim, adusa în tara noastra, la Bucuresti, prin grija si binecuvântarea Preafericitului Parinte Patriarh Daniel al României, de o delegatie a Patriarhiei Române, fiind raspândita în întreaga tara.Sfânta Lumina a ajuns la noua Catedrala Episcopala din Oradea cu câteva minute înainte de miezul noptii, fiind oferita de Preasfintitul Parinte Sofronie clerului slujitor si celor peste trei mii de credinciosi prezenti. A urmat, apoi, procesiunea de înconjurare a sfântului locas, urmata de Utrenia Învierii, oficiata de Preasfintitul Parinte Sofronie în catedrala propriu-zisa, în sobor de ieromonahi, preoti si diaconi. Cu binecuvântarea Chiriarhului Oradiei, Sfânta Liturghie din noaptea Învierii Domnului a fost oficiata de unul dintre slujitorii catedralei, în paraclisul „Sfintii Ierarhi Nicolae, Spiridon si Nectarie” de la demisolul catedralei.Sfânta Liturghie din prima zi a Sfintelor Pasti, Duminica Învierii Domnului, a fost savârsita de catre Preasfintitul Parinte Sofronie, Episcopul Oradiei, în catedrala propriu-zisa, înconjurat de un sobor de ieromonahi, preoti si diaconi, în prezenta a sute de credinciosi din urbea de pe malurile Crisului Repede, care au participat cu bucurie la hramul noii Catedrale Episcopale din Oradea.În predica rostita dupa citirea pericopei evanghelice a marelui praznic al Învierii Domnului, Ierarhul Oradiei a subliniat frumusetea si importanta celei mai mari minuni savârsite de Mântuitorul Iisus Hristos, propria Sa Înviere din morti:„Sarbatoare de astazi, sarbatoarea sarbatorilor, praznicul praznicelor, Învierea Domnului si Dumnezeului si Mântuitorului nostru Iisus Hristos, ne pregateste pe noi toti sa intram întru bucuria Tatalui ceresc, Care L-a trimis pe Fiul Sau în lume, pe Cuvântul Sau Cel Vesnic, la plinirea vremii, sa Se nasca din Fecioara Maria, întru toate facându-Se asemenea noua, afara de pacat, Dumnezeu adevarat si Om adevarat, pentru ca pe noi, oamenii, sa ne mântuiasca si la cunostinta Adevarului sa ne aduca si, mai mult decât atât, ca prin harul Duhului Sfânt, noi, cei botezati în numele Tatalui si al Fiului si al Sfântului Duh, care în Hristos ne-am botezat si în Hristos ne-am îmbracat, sa ne îndumnezeim, sa devenim fii ai lui Dumnezeu prin har.”„Fiul lui Dumnezeu, a doua Persoana a Preasfintei Treimi, a venit, deci, pe pamânt, printre noi, pentru ca, prin El si cu El împreuna, sa ne întoarcem la Creatorul nostru si sa sedem de-a dreapta Tatalui. Pentru aceasta a creat Dumnezeu lumea, pentru aceasta a facut Dumnezeu toate si pe om, ca sa îl aiba pururea în dialog de iubire cu El, Tatal si Fiul si Duhul Sfânt.”„De aici, iubit popor al lui Dumnezeu, vine puterea noastra, a crestinilor, din Învierea Domnului Iisus Hristos, Care a venit pe pamânt sa ne daruiasca noua învierea, o putere ce nu este din lumea aceasta, ci din Împaratia cerurilor. El a venit, cu puterea Sa dumnezeiasca, ca sa învinga moartea, sa o doboare, sa o faca de rusine, moartea noastra, pe care nimeni de pe pamânt, nici un muritor nu ar fi avut putere sa o învinga.”Ierarhul a amintit despre ajutorul pe care suntem datori sa îl dam saracilor, celor care sunt în lipsuri si suferinte, mai de aproape sau mai de departe, anuntând colecta ce urmeaza a se desfasura la nivelul întregii Patriarhii Române pentru ajutorarea crestinilor ortodocsi din Siria:„Nu doar în primele veacuri crestine, la începuturile Bisericii, sau în vremurile mai noi, dar chiar în zilele noastre crestinii dreptmaritori sunt omorâti pentru credinta lor, asa cum se întâmpla în Siria si în Egipt. De aceea, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române organizeaza, vreme de trei duminici, începând din Duminica a doua dupa Pasti, 27 aprilie 2014, o colecta în bani pentru fratii nostri crestini ortodocsi din Siria care sunt prigoniti si se afla în mari lipsuri si suferinte.”La finalul Sfintei Liturghii, s-a dat citire rugaciunilor de binecuvântare a oualor, brânzei si carnurilor.În a doua zi a Sfintelor Pasti, Preasfintitul Parinte Sofronie s-a aflat la biserica din cartierul oradean Mihai Eminescu, ce are hramurile „Învierea Domnului” si „Intrarea Domnului în Ierusalim”. În predica rostita în cadrul Sfintei Liturghii, Preasfintia Sa a aratat semnificatiile Învierii din morti a Domnului Iisus Hristos pentru întreaga umanitate:„Asa cum am ascultat cu totii din cuvântul Sfintei Evanghelii ce s-a citit, la cunoasterea lui Dumnezeu nu putem ajunge decât prin Fiul lui Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos, cea de-a doua Persoana a Preasfintei Treimi. Cunoasterea lui Dumnezeu, atât cât este oamenilor cu putinta, se poate face doar pe baza a ceea ce Dumnezeu a descoperit, si Dumnezeu S-a descoperit pe Sine oamenilor prin Legea ce a dat-o lui Moise si prin prooroci, dar desavârsirea descoperirii dumnezeiesti vine atunci când, la plinirea vremii, Dumnezeu Îl trimite pe Fiul Sau, Cel împreuna vesnic cu Tatal si cu Duhul Sfânt, ca sa Se faca Om, sa Se nasca din Preasfânta Nascatoare de Dumnezeu si sa moara pentru pacatele noastre pe Cruce, sa învieze si, apoi, sa Se înalte la dreapta slavei Tatalui.”„Sfântul Prooroc Ioan Botezatorul, Înaintemergatorul Domnului, a marturisit despre sine si despre Mântuitorul Iisus Hristos spunând ca nu el este Mesia, Hristos, Fiul lui Dumnezeu, ci Cel Care vine dupa El, si ca el, Ioan, pregatea calea Domnului, fiind glasul celui ce striga în pustie, în pustia lumii acesteia, în pustiul din inimile oamenilor cazuti, netezea venirea Domnului, în asa fel încât lumea sa fie pregatita, prin pocainta, prin întoarcere la Dumnezeu, pentru întâlnirea cu Cel Care avea sa Se descopere, sa vina, cu Fiul lui Dumnezeu întrupat, Domnul nostru Iisus Hristos.”„Fiul lui Dumnezeu descopera lumii întregi, apostolilor mai întâi si prin acestia tuturor oamenilor, ca Dumnezeu este Unul în Fiinta Sa dar întreit în Persoane, Tatal si Fiul si Sfântul Duh, Sfânta Treime fiind, asa cum spunea marele nostru teolog, Parintele Dumitru Staniloae, structura supremei iubiri, tâlcuind si dogmatizând atât de minunat despre cele trei Persoane ale Preasfintei Treimi, dupa chipul Careia am fost creati si noi, oamenii.”„Taina mântuirii noastre începe din clipa în care Fiul, Cuvântul Vesnic al Tatalui, Îsi ia fire omeneasca, unind-o cu firea dumnezeiasca, în chip neîmpartit, nedespartit, neamestecat si neschimbat, în unicul Ipostas, unica Persoana, a doua Persoana a Preasfintei Treimi, Care S-a facut Om, pentru noi oamenii si pentru a noastra mântuire, pentru ca sa ne îndumnezeiasca, prin lucrarea harului Duhului Sfânt, Care ne transforma în purtatori de Hristos, devenind, prin înfiere, fii ai lui Dumnezeu dupa har.”În a treia zi a Sfintelor Pasti, 22 aprilie 2014, Preasfintitul Parinte Sofronie a savârsit Sfânta Liturghie la Paraclisul Episcopal cu hramul „Învierea Domnului”, capela Hasas, din cimitirul municipal din Oradea. Biserica, ridicata în perioada interbelica, între anii 1938-1940, de catre ctitorul Dr. Alexandru Hasas, în memoria raposatei sale sotii, Irina Hasas, în cimitirul municipal din Oradea, spre a servi drept capela de cimitir, are o pictura deosebit de valoroasa, realizata de catre renumitul pictor Corneliu Baba. A fost cea dintâi biserica de cimitir zidita în Transilvania dupa Marea Unire.Dupa sapte decenii în care bisericuta ortodoxa din incinta cimitirului municipal din Oradea, ca si alte lacasuri de cult din oras, a fost nevoita sa îsi întrerupa rostul liturgic, devenind doar un spatiu de depozitare a sicrielor celor adormiti si loc de prohodire, parasita si neîngrijita, prin grija Preasfintitului Parinte Sofronie, biserica a devenit, în anul 2009, paraclis episcopal, fiind declarata monument istoric, intrând, din nou, în circuitul liturgic.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 627

Id: 40056

Data: Apr 22, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).