Credinta in Hristos - izvor de viata vesnicaDuminica a II-a dupa Pasti (a Sfantului Apostol Toma), Ioan 20, 19-31'In ziua cea dintai a saptamanii, fiind seara si usile fiind incuiate, acolo unde erau adunati ucenicii de frica iudeilor, a venit Iisus si a stat in mijloc si le-a zis: Pace voua! Şi, zicand acestea, le-a aratat mainile si coasta Sa. Deci s-au bucurat ucenicii vazand ca este Domnul. Atunci Iisus le-a zis iarasi: Pace voua! Precum M-a trimis pe Mine Tatal, va trimit si Eu pe voi. Şi, zicand acestea, a suflat asupra lor si le-a zis: Luati Duh Sfant! Carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate, si carora le veti tine, vor fi tinute. Insa Toma, unul din cei doisprezece, numit Geamanul, nu era cu ei cand a venit Iisus. Deci i-au spus lui ceilalti ucenici: Am vazut pe Domnul! Dar el le-a zis: Daca nu voi vedea in mainile Lui semnul cuielor si daca nu voi pune degetul meu in semnul cuielor, si daca nu voi pune mana mea in coasta Lui, nu voi crede. Dupa opt zile, ucenicii Lui erau iarasi inauntru, si Toma era impreuna cu ei. Şi a venit Iisus, usile fiind incuiate, si a stat in mijlocul lor si a zis: Pace voua! Apoi a zis lui Toma: Adu degetul tau incoace si vezi mainile Mele si adu mana ta si o pune in coasta Mea; si nu fi necredincios, ci credincios. Şi a raspuns Toma si I-a zis: Domnul meu si Dumnezeul meu! Iisus I-a zis: Pentru ca M-ai vazut, ai crezut. Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut! Iisus a facut inaintea ucenicilor Sai si alte multe minuni, care nu sunt scrise in cartea aceasta. Iar acestea s-au scris ca sa credeti ca Iisus este Hristos, Fiul lui Dumnezeu, si, crezand, sa aveti viata in numele Lui.'† DanielPatriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneSfanta Evanghelie din duminica de dupa sarbatoarea Invierii Domnului este Evanghelia Duminicii numite Duminica Tomii pentru ca al doilea perso¬naj principal din aceasta Evanghelie, dupa Mantuitorul Iisus Hristos, este Sfantul Apostol Toma. Evanghelia este plina de intelesuri duhovnicesti sau semnificatii spirituale pentru viata Bisericii in general si pentru viata fiecarui crestin, in special.Evanghelia ne arata ca in seara zilei Invierii Sale, Mantuitorul Iisus Hristos a intrat prin usile incuiate in casa in care se aflau ucenicii Sai adunati de frica iudeilor, a stat in mijlocul lor si le-a zis: 'Pace voua! Precum M-a trimis pe Mine Tatal, va trimit si Eu pe voi. Şi zicand acestea, a suflat asupra lor si le-a zis: Luati Duh Sfant! Carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, tinute vor fi' (Ioan 20, 21-22). Toma insa, nefiind de fata la prima aratare a Mantuitorului in mijlocul ucenicilor Sai, a zis acestora: 'Daca nu voi vedea in mainile Lui semnele cuielor si daca nu voi pune degetul meu in semnul cuielor si daca nu voi pune mana mea in coasta Lui, nu voi crede' (Ioan 20, 25). De aceea, pentru a-l incredinta pe Toma de adevarul sau realitatea Invierii Sale, ca si pe ceilalti ucenici, dupa opt zile, Mantuitorul Iisus Hristos S-a aratat inca o data ucenicilor Sai, trecand, de ase¬me¬nea, prin usile incuiate, stand in mijlocul lor si zicand:'Pace voua'. Insa dupa aceea, imediat, S-a adresat in mod direct lui Toma, zicandu-i:'Adu degetul tau incoace si vezi mainile Mele si adu mana ta si o pune in coasta Mea si nu fi necredincios, ci credincios' (Ioan 20, 27).Hristos, Domnul vietii si Dumnezeu adevaratMantuitorul Iisus Hristos, voind sa-l vindece pe Toma de indoiala, pe un ton de mustrare, i-a aratat acestuia realitatea sau adevarul Invierii Sale din morti printr-o dovada palpabila, fizica, de atingere a trupului Sau inviat din morti. Indata ce Sfantul Apostol Toma a atins cu mainile lui urmele cuielor din mainile lui Iisus si urma ranii lasata de lancea care I-a stra¬puns coasta Lui, el nu a zis: cred ca ai inviat din morti, ci a exclamat: 'Domnul meu si Dumnezeul meu' (Ioan 20, 28). Astfel, Toma a marturisit ca Mantuitorul Iisus Hristos este Domnul vietii si Dumnezeu adevarat. Cantarile liturgice ale Bisericii, pe care le auzim cantandu-se la strana in aceasta duminica, mai ales la Utrenie, spun ca atunci cand Toma a atins coasta lui Iisus Cel Inviat din morti, el s-a atins de 'osul dumnezeirii Sale'. Deci Sfantul Apostol Toma nu a marturisit doar Invierea lui Hristos, ci si dumnezeirea Sa. Toma s-a atins de un trup vazut si L-a marturisit pe Fiul lui Dumnezeu Cel nevazut prezent in trupul Sau omenesc inviat; a atins trupul limitat si a marturisit pe Dumnezeu Cel nelimitat; a atins trupul lui Hristos zamislit de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria si a marturisit pe Dumnezeu Creatorul Cel ne¬creat. A atins coasta omului Iisus Cel Rastignit si a marturisit pe Dumnezeu-Omul, Care a biruit moartea.Indoiala poate fi vindecataDesi la inceput Sfantul Toma s-a indoit de Invierea lui Hris¬tos, dupa ce L-a intalnit pe Hristos, indoiala lui a fost biruita sau vindecata incat a devenit un marturisitor puternic al ade¬varului Invierii lui Hristos si al dumnezeirii Sale. Apoi, Mantuitorul Iisus Hristos i-a spus lui Toma: 'Pentru ca M-ai vazut ai crezut. Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut!' (Ioan 20, 29), adica fericiti sunt cei ce n-au vazut pe Hristos Cel Inviat cu ochii trupului, dar au crezut in El. Prin urmare, credinta nu este o vedere fizica, trupeasca, prin simturi, ci este o vedere spirituala, o cunoastere a realitatilor spirituale nevazute si netrecatoare.Mantuitorul Iisus Hristos ii fericeste pe cei ce au aceasta pu¬tere sau capacitate spirituala de a cunoaste realitatile nevazute, de a vedea prezenta lui Dum¬nezeu dincolo de vederea fizica, corporala. In acest sens, Sfantul Apostol Pavel spune: 'Cele ce se vad sunt trecatoare, iar cele ce nu se vad sunt vesnice' (II Corinteni 4, 18). Deoarece Dumnezeu este netrecator si nemar-ginit, El nu poate fi vazut cu ochii trupesti sau fizici limitati. Insa sufletul luminat de credinta poate vedea sau cunoaste pre¬zenta lui Dumnezeu dincolo de vederea fizica.Evanghelia de astazi se termina cu o invatatura sau o concluzie esentiala referitoare la credinta: 'Iar acestea s-au scris ca sa credeti ca Iisus este Hristos, Fiul lui Dumnezeu, si crezand, sa aveti viata in numele Lui' (Ioan 20, 31).Cel care crede in Hristos poate dobandi viata vesnicaIn finalul ei, Evanghelia nu se refera doar la credinta si convingerea lui Toma, ci se refera la toti cei care vor crede in Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Iar rodul credintei lor in Hristos este viata vesnica. Prin urmare, cand marturisim credinta in Iisus Hristos si in Invierea Lui, noi aratam ca dorim sa avem via¬ta vesnica. Credem in Iisus Hristos Cel Inviat, pentru ca vrem sa traim vesnic in iubirea Lui, in lumina si bucuria Preasfintei Treimi. Scopul scrierii Evangheliei este acela de a intari credinta in Hristos si de-a chema pe oameni la mantuire, la viata vesnica. Asadar, credinta nu este o simpla convingere intelectuala, de ordin filosofic sau cultural, ci ea este o legatura vie a omului credincios cu Dumnezeu, iubitorul de oameni si Mantuitorul lumii.Credinta cultivata prin rugaciune devine o pregustare spirituala a bucuriei din Imparatia cerurilorAcest adevar este marturisit de Sfintii Apostoli. De pilda, Sfantul Apostol Pavel zice:'Credinta este incredintarea celor nadajduite si dovedirea celor nevazute' (Evrei 11, 1). Deci credinta este o pregustare a unor realitati promise sau dorite si o vedere spirituala a unor realitati sfinte nevazute cu ochii trupesti. Prin urmare, credinta este o relatie sau o legatura vie cu Dumnezeu Care ne daruieste in arvuna bucuria comuniunii cu El: 'Gustati si vedeti ca bun este Domnul' (Psalmi 33, 8). Toate Sfintele Taine sau Sacramente ale Bisericii sunt o pregustare a bucuriei din Imparatia cerurilor, bucurie din bucuria lui Hristos Cel Inviat din morti. De unde stim noi aceasta? De la Sfantul Apostol Petru. Ce spune, de fapt, Sfantul Apostol Petru? 'Pe Iisus Hristos fara sa-L fi vazut Il iubiti; intru El, desi acum nu-L vedeti, voi credeti si va bucurati cu bucurie negraita si preamarita' (I Petru 1, 8).'Il iubiti desi nu L-ati vazut, credeti in El desi acum nu-L vedeti, dar crezand va bucurati in El cu o bucurie negraita si preamarita', adica bucurie mai presus de orice exprimare in cuvinte si izvorata din lumina lui Hristos Cel Inviat din morti si inaltat intru slava cereasca. Bucuria negraita si preaslavita a crestinilor este bucuria mantuirii. De aceea, Sfantul Apostol Petru adauga imediat: 'Dobandind rasplata credintei voastre, mantuirea sufletelor' (I Petru 1, 9). Cu alte cuvinte: recompensa, rasplata sau rodul credintei vii este mantuirea sufletului, adica unirea omului cu Dumnezeu. Desi nu Il vedem pe Hristos cu ochii trupesti, prin credinta Il simtim prezent in lume si in viata noastra. Ca atare, cand se intensifica legatura omului cu Hristos Domnul prin cre¬dinta, rugaciune si fapte bune, prezenta lui Hristos in viata sa ii aduce multa bucurie negraita si preaslavita. De aceea, Sfantul Maxim Marturisitorul († 662), in secolul al VII-lea, vorbea despre virtutea credintei ca fiind puterea de legatura spirituala care infaptuieste unirea desavarsita, nemijlocita si mai presus de intelegere a credinciosului cu Dumnezeu. In acest sens, credinta ca legatura vie dintre credincios si Dumnezeu in Care el crede este lumina vietii Bisericii pe pamant si arvuna vietii celei vesnice sau pregustarea bucuriei preaslavite din Imparatia Preasfintei Treimi.Credinta, un dar al lui Dumnezeu care trebuie cultivatIn Duminica Tomii aducem multumire lui Dumnezeu mai ales pentru darul credintei. Dumnezeu daruieste tuturor oamenilor acest dar, pentru ca 'Dumnezeu doreste ca tot omul sa se mantuiasca si la cunostinta adevarului sa vina' (I Timotei 2, 4). Intrucat omul este creat dupa chipul lui Dumnezeu (cf. Facere 1, 26), el poarta in sine inceputul legaturii sale cu Dumnezeu, o legatura personala, inteligenta si iubitoare sau afectiva. Totusi nu toti oamenii cultiva acest dar al legaturii lor personale cu Dumnezeu, Facatorul cerului, al pamantului si al omului. Multi oameni nu-si mai pun intrebarea: cine a facut cerul si pamantul, soarele si luna, aerul si apa, fara de care oamenii nu ar putea trai, ci acestia se comporta in lume, in creatia lui Dumnezeu, ca si cand Dumnezeu nu ar exista. Daca nu credem in Dumnezeu sau nu vrem sa comunicam cu Dumnezeu, aceasta nu inseamna ca Dumnezeu nu exista. Insa cei care cred in Dumnezeu, Facatorul cerului si al pamantului, si intra in legatura cu El prin rugaciune si prin fapte bune, aceia primesc inca din lumea aceasta in arvuna bucuria cea negraita si preaslavita a credintei lucratoare prin iubire. Totusi, plinatatea acestei bucurii o primeste omul credincios numai dupa invierea de obste, cand si trupul sau va participa la bucuria vesnica a sufletului sau unit cu Dumnezeu prin har.Credinta in Hristos se implineste prin intalnirea cu ElNoi credem ca Hristos Domnul a inviat, mai ales pentru ca Sfintii Apostoli care ne-au propovaduit Evanghelia lui Hristos au vazut cu ochii lor trupesti pe Hristos Cel Rastignit si Inviat. La inceput, credinta vine din ascultarea cuvantului Evangheliei, iar apoi ea se confirma si se lumineaza prin bucuria prezentei lui Hristos Cel Inviat in sufletul celui care crede in El. Aici vedem legatura tainica dintre citirea Evangheliei ca binevestire a adevarului credintei si raspunsul nostru ca marturisire a credintei: 'Cred, Doamne, si marturisesc'. Mai intai ascultam Sfanta Evanghelie si apoi marturisim Crezul. De la cine am invatat noi aceasta? De la femeile mironosite si de la Sfintii Apostoli. Femeile mironosite au fost cele dintai persoane care au crezut in Invierea Mantuitorului. Cand au crezut? Dupa ce au ascultat vestea cea buna a Invierii Lui adusa lor de catre inger la mormantul lui Iisus. 'Cautati pe Iisus Nazarineanul, Cel rastignit? A inviat! Nu este aici (a spus ingerul femeilor mironosite)… Mergeti si spuneti ucenicilor Lui…' (Marcu 16, 6 - 7). Ele insa n-au zis: noi nu credem, nici n-au intrebat ceva, ci au auzit si au crezut. Apoi s-au intors spre casa cu bucurie si cu teama. Teama de mister, de neobisnuit, iar bucurie pentru ca au primit vestea cea buna a Invierii lui Hristos, pe care auzind-o s-au intarit in credinta lor. Deci, ele au crezut pentru ca li s-a vestit mai intai Evanghelia Invierii de catre inger. Iar pe cand se intorceau ele spre Ierusalim, pe neasteptate, L-au intalnit pe Insusi Domnul Hristos Cel Inviat, Care le-a zis: 'Bucurati-va, nu va temeti'. Prin urmare, credinta lor izvorata din ascultarea si primirea Evangheliei Invierii a fost confirmata de intalnirea lor cu Insusi Iisus Hristos Cel Inviat. Evanghelia ne spune ca indata ce ele L-au vazut pe Iisus I s-au inchinat Lui, si au cuprins picioarele Lui. Atingand picioarele lui Hristos Cel Inviat, pe cand s-au inchinat in fata Lui, femeile mironosite au simtit sau au trait faptic adevarul impartasit lor de catre ingeri prin cuvant. De atunci si pana astazi credinta lor se cultiva in viata Bisericii: auzim Evanghelia Invierii, credem in inima noastra adevarul ei, il marturisim prin rostirea Crezului, iar apoi ne intalnim cu Hristos impartasindu-ne cu El in Sfanta Euharistie.Prin credinta vedem sau simtim pe Hristos Cel Inviat prezent in Biserica SaCand intram duminica in biserica, mai intai ne intalnim cu Hristos Cel Inviat sarutand icoana Invierii Lui, comunicam cu Hristos Cel Inviat prin rugaciune si prin ascultarea Evangheliei Sale, iar apoi ne impartasim cu Hristos Cel Inviat in Sfanta Euharistie, primind Trupul si Sangele Lui, ca arvuna a vietii si iubirii Lui vesnice din Imparatia cerurilor. Bucuria traita de femeile mironosite si de ucenicii care L-au vazut pe Hristos Cel Inviat se confirma, se marturiseste si se transmite in lume de catre Biserica lui Hristos. Credinta Sfintilor Apostoli care L-au vazut cu ochii lor trupesti pe Hristos Cel Inviat lumineaza credinta noastra, noi insa vazandu-L acum pe Hristos duhovniceste cu ochii sufletului sau cu ochii credintei.De aceea, putem rosti rugaciunea: 'Invierea Lui Hristos vazand, sa ne inchinam Sfantului Domnului Iisus'>b. Prin aceasta devenim si noi vestitori ai Invierii Mantuitorului Iisus Hristos si marturisitori ai iubirii Lui pentru oameni spre slava Preasfintei Treimi si a noastra mantuire. Amin!* Text revizuit de autor in anul 2011.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 4469
Id: 13418
Data: May 1, 2011
Imagine:
Cu acest prilej, protos. Hrisostom Rădăşanu a adresat un cuvânt de învăţătură în care a vorbit despre cum s-a încredinţat Sfântul Apostol Toma de Învierea Mântuitorului Hristos. "Sfântul Apostol Toma este nu atât .....
Data: May 2, 2011
În debutul întâlnirii, pr. Radu Brânză, referent în cadrul Sectorului de Misiune, Statistică şi Prognoză Pastorală al Arhiepiscopiei Iaşilor, a adresat un cuvânt de bun-venit în care şi-a exprimat bucuria pentru .....
Data: May 2, 2011
Cinstirea Sfantului Atanasie al III-lea, Patriarhul Consatantinopolului la doi ani de la ceremonia inscrierii sale in calendarul Bisericii Ortodoxe Romane, la Galati, in data de 3 mai 2009 de catre Preafericitul Parinte Patriarh Daniel si membrii ai Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe .....
Data: May 2, 2011
Joi, 28.04.2011, dupa cum informeaza episcopia-italiei.it, in parohia din Tivoli cu hramul 'Sfintii Dumnezeiesti Parinti Ioachim si Ana' s-a desfasurat Conferinta Protopopiatului Roma 2 dupa urmatorul program:9.00-12.00 - Impreuna slujire a Canonului Invierii si a Sfintei Liturghii in sobor de .....
Data: May 2, 2011
La 1 mai, in cea dea doua duminica dupa Sfintele Pasti (a Sfantului Apostol Toma), Inaltpreasfintitul Petru, Arhiepiscop al Chisinaului, Mitropolit al Basarabiei si Exarh al Plaiurilor, a oficiat, impreuna cu un sobor de preoti si diaconi, Sfanta si Dumnezeiasca Liturghie la Paraclisul .....
Data: May 2, 2011
Duminica, 1 mai 2011, Preasfintitul Parinte Vincentiu, Episcopul Sloboziei si Calarasilor a savarsit Sfanta Liturghie arhiereasca in biserica Manastirii Sfintii Voievozi din Slobozia, informeaza sf-esc.ro. Sub protia Preasfintiei Sale, la Sfanta Liturghie au participat Preacuviosul .....
Data: May 2, 2011
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).