Predica Preafericitului Parinte Patriarh Daniel la Duminica a XIII-a dupa Rusalii

Slujitorii rai pierd imparatia lui DumnezeuEvanghelia Duminicii a XIII-a dupa Rusalii (Pilda lucratorilor celor rai) Matei 21, 33-44Zis-a Domnul: Ascultati pilda aceasta: era un om oarecare stapan al casei sale, care a sadit vie si a imprejmuit-o cu gard; apoi a sapat intr-insa teasc, a cladit un turn de paza si a dat-o lucratorilor, iar el s-a dus departe. Cand a sosit vremea roadelor, a trimis pe slujitorii sai la lucratori, ca sa ia partea lui de roade; dar lucratorii, punand mana pe slujitori, pe unul l-au batut, pe altul l-au omorat, iar pe altul l-au ucis cu pietre. Din nou a trimis pe alti slujitori, mai multi decat cei dintai, si le-au facut si acelora tot asa. La urma a trimis la ei pe fiul sau, zicand: se vor rusina de fiul meu; insa lucratorii viei, vazand pe fiul, au zis intre ei: acesta este mostenitorul, veniti sa-l omoram si sa avem noi mostenirea lui. Şi, punand mana pe el, l-au scos afara din vie si l-au omorat. Deci, cand va veni stapanul viei, ce va face acelor lucratori? I-au raspuns: pe cei rai, cu rau ii va pierde, iar via o va da altor lucratori, care-i vor da roadele la vremea lor. Iisus le-a zis: n-ati citit niciodata in Scripturi ca piatra pe care au aruncat-o ziditorii, aceasta a ajuns sa fie in capul unghiului? De la Domnul s-a facut aceasta si este lucru minunat in ochii nostri. De aceea va spun voua ca se va lua de la voi imparatia lui Dumnezeu si se va da neamului care va aduce roadele ei. Şi cine va cadea pe piatra aceasta se va sfarama; iar peste care va cadea ea, pe acela il va spulbera.† Daniel ,Patriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneSfanta Evanghelie din Duminica a XIII-a dupa Rusalii este plina de intelesuri duhovnicesti care se refera atat la istoria mantuirii neamului omenesc, cat si la viata Bisericii. Parabola sau pilda pe care Mantuitorul Iisus Hristos ne-o prezinta in Evanghelia acestei zile se refera la Legea Veche, la Vechiul Testament. Via pe care un stapan o sadeste, o imprejmuieste cu gard, o inzestreaza cu un teasc si cu un turn de veghe si de aparare reprezinta lucrarea mantuitoare a lui Dumnezeu, Stapanul lumii, la care cheama lucratori. Lucratorii angajati ca sa lucreze in vie sunt slujitorii Legii celei Vechi. Acestia erau regi, arhierei sau mari preoti si invatatori de Lege. Evanghelia ne mai spune ca, dupa ce a sadit via, a imprejmuit-o, a sapat teasc in ea si a zidit turn, adica a lasat via lucratorilor intr-o stare de organizare completa, stapanul viei a plecat departe si a lasat lucratori in vie sa o pazeasca si sa o cultive pentru a o face roditoare. Plecarea stapanului departe are aici intelesul duhovnicesc de libertate multa daruita lucratorilor. Dumnezeu doreste sa implinim voia Lui in mod liberStapanul nu a ramas langa lucratori sa-i supravegheze din aproape, ci ii supraveghea din departare, ca si cand nu-i mai vedea. Prin aceasta Evanghelia ne arata cat de mult respecta Dumnezeu libertatea noastra de actiune. El ne daruieste libertate, ca noi in mod liber sa implinim voia Lui, sa alegem intre a fi credinciosi si recunoscatori sau a fi necredinciosi si nerecunoscatori. Sa alegem intre a fi lucratori cinstiti si buni, sau lucratori vicleni si rai. Aceasta este semnificatia cuvintelor: 'Iar el s-a dus departe' (Mt. 21, 33). Insa aceasta libertate pe care stapanul viei o acorda lucratorilor viei nu este o indiferenta din partea stapanului viei; plecarea lui departe nu inseamna nepasare in privinta modului cum este lucrata via si in privinta timpului cand ea trebuie sa aduca roade. De aceea, stapanul viei trimite, periodic, oameni ai sai ca sa vada cum lucreaza lucratorii din vie si daca via este roditoare sau neroditoare. Plecarea departe mai are si intelesul de indelunga rabdare a lui Dumnezeu, Care nu pedepseste pe om imediat dupa ce a savarsit pacatul, ci, prin diferite mijloace, voieste sa-l intoarca din calea pacatului, pe calea implinirii poruncilor Sale. Evanghelia ne spune ca toti cei trimisi de Dumnezeu ca sa verifice lucrarea lucratorilor din vie au fost batuti sau chiar omorati, 'pe unul l-au batut, pe altul l-au omorat, iar pe altul l-au ucis cu pietre' (Mt. 21, 35). Dupa aceea, stapanul viei a trimis si mai multi oameni ai sai, dar toti au avut aceeasi soarta, toti au indurat acelasi tratament ostil, umilitor si ucigas din partea lucratorilor viei. In cele din urma, stapanul viei a trimis pe insusi fiul sau, ca sa vada cum se comporta si cum lucreaza lucratorii din vie. Dar acesti lucratori vicleni si rai au zis: 'Acesta este fiul, adica mostenitorul. Veniti sa-l omoram si sa avem noi mostenirea lui. Şi punand mana pe el, l-au scos afara din vie si l-au ucis' (Mt. 21, 38-39). Dupa ce a pronuntat aceste cuvinte, Mantuitorul Iisus Hristos a intrebat pe arhiereii si fariseii care se aflau de fata: 'Ce va face stapanul viei cu acesti lucratori rai?' (Mt. 21, 40). Iar ei au raspuns: 'Pe cei rai, cu rau ii va pierde, iar via o va da altor lucratori care vor da roadele la timpul lor' (Mt. 21, 41). Atunci pentru a le arata ca lucratorii rai sunt tocmai ei, arhiereii, fariseii si carturarii, Mantuitorul Iisus Hristos le-a zis acestora: 'Imparatia lui Dumnezeu se va lua de la voi si se va da neamului care va aduce roadele ei' (Mt. 21, 43). Sa nu ne facem stapani in casa StapanuluiApoi Domnul Hristos aminteste ceea ce au spus proorocii David (Ps. 117, 22-23) si Isaia (28, 16) despre piatra din capul unghiului pe care au nesocotit-o ziditorii, adaugand: 'cine va cadea pe piatra aceasta se va sfarama; iar peste care va cadea ea, pe acela il va spulbera' (Mt. 21, 44). Prin urmare, Mantuitorul Iisus Hristos arata ca El este piatra din capul unghiului de care depinde mantuirea sau pieirea oamenilor.Aceasta pilda din Evanghelia dupa Sfantul Matei se afla si in Evangheliile dupa Sfantul Marcu si dupa Sfantul Luca. Toate aceste trei Evanghelii ne spun ca arhiereii, fariseii si carturarii au inteles ca Iisus vorbea despre ei cand le-a spus pilda lucratorilor rai din vie (cf. Mt. 21, 45; Mc. 12, 12; Lc. 20, 19).Aceasta pilda sau parabola a fost pronuntata dupa intrarea Domnului in Ierusalim, cu putin timp inainte de patimirile, de rastignirea si de moartea Sa pe Cruce. Deci pilda are si un continut profetic, intrucat, la cateva zile dupa ce a rostit aceasta pilda, Mantuitorul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, a dovedit ca El Insusi este fiul stapanului pe care l-au omorat lucratorii din vie, adica arhiereii, fariseii si carturarii. Pilda aceasta ne arata ca Dumnezeu a facut din poporul evreu un popor ales ca sa lucreze in via Domnului, l-a ales dintre celelalte popoare si i-a dat Legea lui Moise cu multe principii sau reguli religioase, morale si cultice, pentru a-l ajuta sa-si pastreze identitatea sa, deoarece avea de implinit o misiune sfanta. Teascul din vie este viata spirituala a poporului ales, iar turnul de paza este simbolul templului din Ierusalim in care Dumnezeu era prezent in modul cel mai intens, pentru ca preinchipuia pe Mesia - Hristos. Trimisii stapanului viei sunt proorocii sau profetii, pe care adesea conducatorii evreilor i-au batut sau i-au ucis. Prin aceasta vedem ca umanitatea pacatoasa, chiar daca este chemata la o lucrare sfanta, devine adesea nerecunoscatoare, razvratita si indaratnica in a implini voia lui Dumnezeu. Comportamentul lucratorilor rai din vie este comportamentul oamenilor rai care, dupa ce au fost chemati in via Domnului sau in lucrarea lui Dumnezeu, uita repede de stapan si se fac stapani ei insisi, considerand via ca fiind o proprietate a lor. De aceea, Mantuitorul le spune: 'Imparatia lui Dumnezeu se va lua de la voi si se va da neamului care va aduce roadele ei' (Mt. 21, 43). Vedem ca Domnul Iisus identifica via din pilda Sa cu Imparatia lui Dumnezeu, iar lucratorii viei sunt cei chemati de Dumnezeu sa pregateasca intrarea oamenilor in Imparatia Lui. Astfel via simbolizeaza lucrarea sfanta de mantuire a oamenilor.Chemarea lui Dumnezeu implica slujire responsabila din partea oamenilorAsadar, lucrarea pe pamant a lui Dumnezeu prin alesii sau slujitorii Sai este lucrare de pregatire a oamenilor pentru mantuire, pentru a dobandi viata vesnica fericita din Imparatia lui Dumnezeu. Iar daca lucrarea aceasta nu se face dupa voia lui Dumnezeu, cei care nu lucreaza bine nu vor intra in Imparatia lui Dumnezeu, si nici nu vor putea zadarnici planul Lui de mantuire a lumii. Dumnezeu are un plan de mantuire a lumii si cheama pe unii oameni sa devina slujitori ai acestui plan, lucratori in via Domnului. Insa daca ei nu sunt credinciosi, harnici, smeriti si ascultatori de Dumnezeu, El cheama pe altii in locul lor, deoarece planul Lui trebuie sa se implineasca intocmai, intrucat iubirea Lui milostiva pentru intreaga umanitate este mai tare decat rautatea demonilor si a oamenilor.Evanghelia ne arata ca este un privilegiu sa fii chemat la implinirea acestui plan, dar daca nu raspunzi chemarii sau preferintei lui Dumnezeu pentru tine, El cheama la slujire pe altii mai vrednici decat tine, cheama lucratori cinstiti si smeriti, lucratori harnici si buni, care nu au viclenie si lacomie in suflet. Aceasta este semnificatia cuvintelor: 'Imparatia lui Dumnezeu se va lua de la voi si se va da neamului care va aduce roadele ei' (Mt. 21, 43).Asa cum am spus mai inainte, pilda se refera in primul rand la slujitorii Legii Vechi, la invatatorii de lege si la mai-marii poporului evreu. Dar tinand seama de faptul ca exista totdeauna si pretutindeni in lumea marcata de pacat nu numai un raspuns pozitiv, ci si un raspuns ostil la lucrarea lui Dumnezeu, pilda din Evanghelia de astazi ne cheama si pe noi, slujitorii lui Hristos, la multa responsabilitate. Adica sa nu punem stapanire pe Biserica socotind 'Via Domnului', adica Biserica lui Hristos, ca si cum ea ar fi proprietatea noastra personala. Sa nu ne lenevim, deoarece vom da seama de modul in care am predicat sau am ascultat Evanghelia, am savarsit sau primit Sfintele Taine, am ajutat pe altii sau am primit ajutorul lor, de felul in care am implinit sau nu voia lui Dumnezeu in lucrarea noastra. Ca atare, sa nu lucram in Biserica lui Hristos contrar Evangheliei lui Hristos. Sa nu cerem ajutor de la Biserica daca nu ajutam Biserica, cand dorim sa dobandim mantuirea sau viata vesnica.Evanghelia ne cheama, pe de o parte, sa ne bucuram de darul alegerii sau al chemarii noastre la o lucrare sfanta a lui Dumnezeu pentru oameni, iar pe de alta parte, sa ne cutremuram de marea raspundere pe care o avem pentru lucrarea sfanta si mantuitoare la care am fost chemati. De ce? Pentru ca e mai greu sa se mantuiasca slujitorii Sfantului Altar decat credinciosii mireni, intrucat se cere mai mult de la slujitorii Bisericii decat de la credinciosii ei. In acest sens, Sfantul Ioan Gura de Aur ne invata:'Ca spune Scriptura: Cei tari cumplit se vor certa (Int. Sol. 6, 6); si: Cel care a stiut voia stapanului sau si n-a facut-o se va bate mult (Lc. 12, 47). Deci cu cat cunosti mai mult, cu atat esti mai mult pedepsit. De aceea, preotul care face acelasi pacat ca si mireanul nu primeste pedeapsa mireanului, ci o pedeapsa mult mai grea' (Sfantul Ioan Gura de Aur, Omilii la Matei, omilia XXVI, 6).Ce se cere mai mult de la slujitorii Bisericii decat de la credinciosii ei mireni? Ras-punderea pentru mantuirea sufletelor credinciosilor incredintati lor spre pastorire. In concluzie, Evanghelia de astazi cheama pe toti slujitorii Bisericii lui Hristos sa cultive 'Via Domnului' cu multa responsabilitate. Putem fi pastori buni sau pastori rai, dascali buni sau dascali rai, putem lucra pentru zidirea sufleteasca a celor incredintati noua spre pastorire sau putem fi nepasatori. Fiecare dintre noi va raspunde in fata lui Dumnezeu, 'Stapanul viei', potrivit roadelor duhovnicesti pe care le oferim Lui prin lucrarea noastra luminata si ajutata de harul Sau.Sa ne ajute Preamilostivul Dumnezeu sa ne bucuram de harul chemarii Lui si de roadele lucrarii noastre spre slava Lui, amintindu-ne mereu de pilda talantilor, unde se spune ca stapanul care a daruit talantii lauda pe lucratorii cinstiti si harnici, zicand: 'Servitor bun, intra intru bucuria Domnului tau' (Mt. 25, 23). Amin!

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 7987

Id: 8558

Data: Aug 21, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).