Predica Preafericitului Parinte Patriarh Daniel la Duminica a XIV-a dupa Rusalii

Haina de nunta cereasca - lumina sufletului curatEvanghelia Duminicii a XIV-a dupa Rusalii (Pilda nuntii fiului de imparat) Mt. 22, 1-14Zis-a Domnul pilda aceasta: Asemanatu-s-a imparatia cerurilor unui imparat care a facut nunta fiului sau si a trimis pe slujitorii sai sa cheme pe cei poftiti la nunta, dar ei nu au vrut sa vina. Iarasi a mai trimis alti slujitori zicand: spuneti celor poftiti ca iata am pregatit ospatul meu; juncii mei si cele ingrasate ale mele s-au jertfit si toate sunt gata; veniti la nunta. Dar ei, fara sa tina seama, s-au dus, unul la tarina sa, altul la negutatoria sa, iar ceilalti, punand mana pe slujitorii lui, i-au batjocorit si i-au omorat. Auzind de acestea, imparatul s-a maniat si, trimitand ostile sale, a nimicit pe ucigasii aceia si orasului lor i-au dat foc. Apoi a zis slujitorilor sai: iata nunta este gata, dar cei poftiti nu au fost vrednici. Deci mergeti la raspantiile drumurilor si pe cati veti gasi chemati-i la nunta. Atunci slujitorii au iesit la raspantiile drumurilor si i-au adunat pe toti cati i-au gasit, si buni si rai; si s-a umplut casa nuntii de oaspeti. Iar imparatul, intrand sa vada pe oaspeti, a vazut acolo pe un om, care nu era imbracat in haine de nunta si i-a zis: prietene, cum ai intrat aici fara haina de nunta? El insa a tacut. Atunci imparatul a zis catre slujitori: legati-l de maini si de picioare, luati-l si aruncati-l in intunericul cel mai din afara. Acolo va fi plangerea si scrasnirea dintilor, caci multi sunt chemati, dar putini alesi.† Daniel,Patriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneEvanghelia Duminicii a XIV-a dupa Rusalii contine mai multe invataturi referitoare la taina mantuirii lumii in Domnul Iisus Hristos, la taina Bisericii si a vietii crestine. Imparatul care face nunta pentru fiul sau este Insusi Dumnezeu Tatal. Fiul de imparat este Iisus Hristos Domnul. Nunta este Imparatia lui Dumnezeu. Mireasa este Biserica, adica multimea oamenilor chemati la mantuire, care raspund prompt chemarii si se imbraca in haina de nunta a credintei si a vietii crestine.Mai intai insa, Evanghelia ne prezinta chemarea evreilor la mantuire catre care Dumnezeu a trimis pe slujitorii Sai, prooroci si binevestitori ai venirii lui Hristos (Mesia) in lume. Multi din cei chemati nu au raspuns chemarii. Unii au motivat ca nu pot veni pentru ca erau ocupati cu tarina, altii cu negutatoria. Erau, deci, prea legati de castigul celor trecatoare si nu mai gaseau timp pentru castigarea celor netrecatoare si vesnice. Iar altii au raspuns chiar cu ostilitate, batjocorind si omorand pe slujitorii imparatului. Acesti slujitori sunt proorocii care au fost martirizati, ucisi cu pietre, taiati cu fierastraul, alungati in locuri pustii, departe de lume.Auzind toate acestea, imparatul s-a maniat si a trimis ostile sale si a nimicit pe ucigasi, iar orasului lor i-a dat foc. Acestea s-au implinit prin invaziile popoarelor straine, cand Ierusalimul si templul din el au fost incendiate. Şi pentru ca nunta era pregatita, imparatul a trimis din nou slujitorii zicand: 'Mergeti la raspantiile drumurilor si pe cati veti gasi chemati-i la nunta. Şi astfel 's-a umplut casa nuntii de oaspeti'. Aceasta a doua chemare este chemarea neamurilor la mantuire, buni si rai, oameni de la raspantii de drumuri, care nu au avut niciodata pretentia ca sunt popor ales, oameni catre care Evanghelia Mantuitorului Iisus Hristos s-a indreptat pe cand erau pagani, politeisti, ratacind la raspantii de istorie fara lumina Revelatiei Creatorului cerului si pamantului, in 'intuneric si in umbra mortii', dupa cum ne spune Evanghelia despre Galileea neamurilor (cf. Mt. 4, 15). Acestia au fost chemati la mantuire pentru ca iubirea Imparatului Ceresc este una universala, pentru intreaga umanitate; chiar daca prefera pe unii, nu exclude pe ceilalti oameni. Iar pe cand era casa plina de invitati, a venit imparatul si a vazut ca unul dintre ei nu avea haina de nunta. Acestuia i-a zis: 'Prietene, cum ai intrat aici fara haina de nunta?' (Mt. 22, 12). Faptul ca l-a numit prieten inseamna ca era un cunoscut, era prieten al casei, dar nu s-a pregatit potrivit prieteniei si invitatiei de onoare ce i s-a facut. Cand l-a intrebat imparatul: 'Cum ai intrat aici fara haina de nunta?', el a tacut. Tacerea aceasta inseamna lipsa oricarei scuze posibile, tacerea unui om vinovat pentru ca nu s-a pregatit. Atunci imparatul a poruncit ca cel fara haina de nunta sa fie legat de maini si de picioare si sa fie aruncat in intunericul cel mai din afara, adica lipsit de libertatea si de lumina comuniunii omului cu Dumnezeu. Probabil prietenul fara haina de nunta prezent la Cina imparatului preinchipuia pe Iuda Iscarioteanul, care L-a tradat pe Iisus in timpul noptii, dar si pe toti cei ce au devenit crestini, iar apoi s-au lepadat de Hristos.Evanghelia se incheie cu aceasta expresie devenita celebra: 'Multi sunt chemati, dar putini alesi.'Depinde de libertatea noastra de a fi alesi sau nuSfintii Parinti ai Bisericii, mai ales Sfantul Grigorie de Nyssa, traitor in secolul al IV-lea, a interpretat aceasta expresie: 'Multi sunt chemati dar putini sunt alesi' astfel: Toti oamenii sunt chemati la mantuire, dar sunt alesi cei care raspund chemarii, cei care se pregatesc sa implineasca voia lui Dumnezeu Care-i cheama la viata vesnica. Toti oamenii sunt chemati in Iisus Hristos la nunta Sa din ceruri, la mantuire, adica la fericirea comuniunii de iubire vesnica, dar devin alesi numai cei care au raspuns chemarii Lui. Toti sunt chemati, dar devin alesi cei care raspund chemarii lui Dumnezeu prin credinta, rugaciune si fapte bune. Acestia asculta Sfanta Evanghelie, participa la Sfintele Slujbe, se impartasesc cu Sfintele Taine, care sunt arvuna nuntii fiului de imparat, si ajuta pe cei in nevoi. Alesi devin cei care prin nevointe multe, prin lacrimi de pocainta isi curata haina de la Botez patata de pacate si se lumineaza prin Sfanta Spovedanie si prin Sfanta Impartasanie. Evanghelia ne arata ca fiecare om este chemat de Dumnezeu la viata vesnica, dar depinde de libertatea noastra de a fi ales sau nu, de a fi pregatit sau nepregatit pentru comuniunea cu Dumnezeu. Evanghelia chemarii la mantuire pe care Dumnezeu ne-o adreseaza pentru nunta vietii vesnice se leaga deci de taina libertatii noastre: raspundem chemarii sau o refuzam? Ne imbracam sufletul nostru in haina noua a harului sau purtam haina invechita de pacate?Haina de nunta este vesmantul credintei si al faptelor buneCand in Evanghelie se vorbeste despre haina de nunta, aceasta nu se refera la hainele exterioare care acopera trupul nostru trecator, ci se refera la haina sufletului nostru, care se prezinta in fata Dreptului Judecator invesmantat in lumina sau in intuneric, in lumina credintei si a faptelor bune, sau in intunericul necredintei si al pacatelor.Sfintii Parinti ne spun ca haina aceasta este harul lui Hristos primit la Botez, dupa cum ne spune mai intai Sfantul Apostol Pavel zicand: 'Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati si imbracat' (Gal. 3, 27). Ne-am imbracat in Hristos in sensul ca prin Botez ne imbracam cu haina harului Sau, a prezentei Sale luminoase si sfintitoare, in noi si in jurul nostru. De aceea, la Botez se cere: 'Haina luminoasa, da-mi mie, Datatorule de lumina'. Haina luminoasa este harul iubirii lui Hristos, Care Se bucura de cel ce devine crestin si Ii poarta numele. Haina luminoasa este 'harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu Tatal si impartasirea Duhului Sfant' (cf. II Cor. 13, 13). Cand cerem si primim harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea milostiva a lui Dumnezeu Tatal si impartasirea Sfantului Duh, sufletul nostru este imbracat cu haina de nunta. Cand insa uitam de Preasfanta Treime, cand nu ne mai rugam, cand nu mai ascultam cuvantul Evangheliei lui Hristos, cand pacatuim cu gandul, cu vorba si cu fapta, atunci haina luminoasa primita la Botez se intuneca si se urateste. Ca sa redobandim aceasta haina luminoasa de nunta daruita noua la Botez, pentru a participa la ospatul euharistic, trebuie sa ne pocaim de pacate si sa alungam intunericul din gandurile noastre, din cuvintele noastre si din faptele noastre, inlocuindu-le cu ganduri bune, cuvinte si fapte ale credintei pline de harul Mantuitorului Iisus Hristos, de dragostea milostiva a lui Dumnezeu Tatal, de lumina Duhului Sfant. Iar toate acestea se realizeaza mai ales prin rugaciune si spovedanie, considerata a fi un Botez al lacrimilor. De aceea, fetele oamenilor care se roaga mult se lumineaza, iar unii dintre marii rugatori s-au invrednicit inca din lumea aceasta sa vada sau chiar sa fie vazuti imbracati in lumina necreata a harului, in slava care s-a aratat pe muntele Tabor cand Hristos Domnul S-a schimbat la Fata 'aratand ucenicilor slava Sa pe cat li se putea'.Asa, de pilda, a fost vazuta Sfanta Cuvioasa Teodora de la Sihla rugandu-se noaptea in padure, imbracata in lumina. Asemanatoare a fost experienta Sfantului Simeon Noul Teolog si a multor sfinti rugatori isihasti. Inca din lumea aceasta ei au primit haina luminii neinserate, neapuse, pe care o daruieste Duhul Sfant sufletelor care se unesc cu Dumnezeu prin rugaciune, prin Sfintele Taine si prin fapte bune primind harul luminos al Preasfintei Treimi. Deci, haina luminoasa a sufletului credincios si curat este insasi prezenta harica a lui Dumnezeu in oameni. De aceea, Sfantul Apostol Pavel spune ca in timp ce omul din afara trece (imbatraneste), omul cel dinauntru se innoieste (cf. II Cor. 4, 16). De asemenea, Sfantul Apostol Pavel ne indeamna zicand: 'Imbracati-va, dar, ca alesi ai lui Dumnezeu, sfinti si preaiubiti, cu milostivirile indurarii, cu bunatate, cu blandete, cu indelunga rabdare' (Col. 3, 12). Acestea sunt roade ale lucrarii Sfantului Duh in om (cf. Gal. 5, 22-23).Sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa ne pregatim haina noastra de nunta cereasca, pregustata acum in Sfanta Euharistie, sa o curatim de rautatea pacatelor prin pocainta, prin spovedanie, sa o luminam prin rugaciune, prin impartasirea cu Sfintele Taine, prin bunatatea milosteniei, a ajutorarii saracilor, bolnavilor, orfanilor, batranilor, a tuturor celor pe care Dumnezeu ii cheama la mantuire, chiar daca ei nu se considera niciodata vrednici de o cinste atat de mare. O multime de oameni simpli se mantuiesc mai ales prin smerenie, considerandu-se nevrednici de a fi laudati sau alesi de Dumnezeu. Şi totusi, pentru ca au imbracat sufletul lor cu haina luminoasa a credintei, a smereniei, a rabdarii, a bunatatii sufletului, Dumnezeu Preamilostivul ii cheama la nunta cereasca a Fiului Sau spre slava iubirii Preasfintei Treimi si spre bucuria Sfintilor. Amin!

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 4666

Id: 8697

Data: Aug 29, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).