Predica Preafericitului Parinte Patriarh Daniel la Duminica I dupa Rusalii (a Tuturor Sfintilor)

Sfintii, lucrarea Duhului Sfant in lumeDuminica I dupa Rusalii (a Tuturor Sfintilor)Matei 10, 32-35, 37-38, 19, 27-30'Zis-a Domnul catre ucenicii Sai: pentru cel care va marturisi pentru Mine inaintea oamenilor, voi marturisi si Eu pentru el inaintea Tatalui Meu, Care este in ceruri. Iar de cel care se va lepada de Mine inaintea oamenilor, si Eu ma voi lepada de el inaintea Tatalui Meu Care este in ceruri. Cel ce iubeste pe tata ori pe mama mai mult decat pe Mine, nu este vrednic de Mine. Cel ce iubeste pe fiu ori pe fiica mai mult decat pe Mine, nu este vrednic de Mine. Şi cine nu isi va lua crucea sa si nu va veni dupa Mine, acela nu este vrednic de Mine. Atunci, raspunzand, Petru a zis catre Dansul: iata noi am lasat toate si am urmat Ţie; oare ce vom avea noi? Iar Iisus a zis catre ei: adevarat va spun voua ca voi, cei care M-ati urmat pe Mine, la nasterea din nou a lumii, cand va sedea Fiul Omului pe scaunul slavei Sale, veti sedea si voi pe douasprezece scaune, judecand cele douasprezece semintii ale lui Israel. Şi oricine a lasat case, sau frati, sau surori, sau tata, sau mama, sau femeie, sau feciori, sau tarini pentru numele Meu, insutit va lua inapoi si viata vesnica va mosteni. Dar multi din cei dintai vor fi pe urma, si din cei de pe urma vor fi intai.'† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneDuminica Tuturor Sfintilor urmeaza in calendar imediat dupa Duminica Pogorarii Sfantului Duh, care completeaza sarbatoarea Invierii Mantuitorului Hristos. Sfantul Ioan Gura de Aur ne spune ca prin Pogorarea Duhului Sfant se implineste sau se finalizeaza iconomia Fiului, adica planul de mantuire al lui Dumnezeu Tatal, realizat in Fiul Sau, pentru ca prin lucrarea Duhului Sfant noi, oamenii, dobandim infierea, adica primim harul care ne infiaza prin Botez in Fiul, spre a deveni fii duhovnicesti, dupa har, ai lui Dumnezeu Tatal, dupa cum Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu Tatal, dupa natura. Aceasta duminica, praznuita dupa Duminica Pogorarii Sfantului Duh, se numeste in calendarul nostru Duminica Tuturor Sfintilor. In acest sens, Biserica Ortodoxa se deosebeste de Bisericile occidentale care pomenesc pe toti sfintii si pe toti mortii la inceputul lunii noiembrie (1 si 2).Numai prin lucrarea Sfantului Duh oamenii pot deveni sfintiBiserica Ortodoxa praznuieste Duminica Tuturor Sfintilor in prima Duminica dupa Duminica Pogorarii Sfantului Duh pentru a arata ca rostul venirii Sfantului Duh in lume este sfintirea oamenilor. Daca nu serbam Duminica Tuturor Sfintilor imediat dupa Duminica Pogorarii Sfantului Duh nu intelegem nici lucrarea Duhului Sfant in lume si nici rostul Bisericii lui Hristos, si anume sfintirea oamenilor. Deci, aceasta Duminica a Tuturor Sfintilor ne arata ca Duhul Sfant vine in lume pentru a constitui Biserica instituita de Hristos si pentru a lucra sfintirea oamenilor prin Tainele Bisericii. Duhul Sfant face din oamenii credinciosi sfinti. De aceea, se spune in prochimenul Apostolului de astazi: 'Minunat este Dumnezeu intru sfintii Sai' (Psalmul 67, 36). Duhul Sfant daruieste omului ajutor de a dezvolta chipul lui Dumnezeu din el, spre asemanarea cu Dumnezeu. Prin harul Duhului Sfant, omul se indreapta mereu spre Dumnezeu Tatal si are constiinta harica de fiu sau fiica duhovniceasca in Iisus Hristos Domnul. Asadar, Pogorarea Duhului Sfant are ca scop ridicarea oamenilor, luminarea lor, sfintirea lor dupa chipul Fiului, pentru a-i prezenta lui Dumnezeu Tatal ca flori si roade ale credintei, ca fiinte euharistice, recunoscatoare sau multumitoare.Frumusetea sfinteniei consta in comuniune si in daruire de sine iubitoareIn al doilea rand, Duminica Tuturor Sfintilor ne arata rostul Bisericii. Biserica este una, sfanta, soborniceasca si apostoleasca. Unitatea Bisericii nu se desparte de sfintenia ei, deoarece si in Dumnezeu unitatea si sfintenia sunt nedespartite. Insa Dumnezeu este Unul nu ca singuratate eterna, ci este Unul ca si comuniune indestructibila de viata si iubire vesnica. Iar slava Sfintei Treimi este frumusetea iubirii Sale milostive, smerite si datatoare de bucurie vesnica. Insa Dumnezeu impartaseste sfintenia Sa oamenilor pe masura credintei si iubirii lor.Iata de ce Ortodoxia a randuit ca aceasta Duminica a Tuturor Sfintilor sa fie duminica in care se arata rodul lucrarii Duhului Sfant in Biserica si prin Biserica.Aceasta duminica ne arata taina unitatii Bisericii in sfintenie. Sfintenia nu se traieste niciodata in izolare, in egoism, in autosuficienta. Chiar parintii din pustie cei mai indepartati de orase sau sate aveau constiinta comuniunii lor cu Sfanta Biserica. De aceea, chiar si aceia dintre ei care au ajuns la o sfintenie deosebita si au vazut lumina cea necreata inca din lumea aceasta, adica lumina Imparatiei cerurilor, totusi, inainte de moarte, au cerut sa se impartaseasca, pentru a arata ca fac parte din Sfanta Biserica a lui Hristos. In intelepciunea ei, Biserica a voit sa arate ca, desi in fiecare zi vedem unul sau mai multi sfinti pomeniti in calendar, totusi, acesti sfinti nu pot fi niciodata intelesi in chip individualist, egoist, separat, fragmentar, izolat sau trunchiat, si, ca atare, a fixat aceasta Duminica a Tuturor Sfintilor, care este, de fapt, Duminica dedicata comuniunii sfintilor; toti sfintii laolalta inseamna comuniunea sfintilor, partasia lor comuna in preaslavirea lui Dumnezeu. Dumnezeu este minunat in frumusetea si unitatea sfintilor diferiti, diferiti ca varsta, diferiti ca epoca si loc in care au trait, diferiti ca neam, diferiti ca gen, diferiti ca rang in societate, de la imparati pana la simpli tarani si de la oameni vestiti pana la simpli anonimi. Toate cetele de sfinti in unitatea si frumusetea comuniunii lor in jurul Preasfintei Treimi, avand in fruntea lor pe Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu. Aceasta frumusete a Duminicii Tuturor Sfintilor este, de fapt, frumusetea unitatii Bisericii, unitatea si diversitatea darurilor Duhului Sfant. El daruieste o multime de daruri la Botez credinciosului, iar inmultirea darurilor diferite oferite de Duhul Sfant inseamna inmultirea sfinteniei sau cresterea intru sfintenie.Duminica Tuturor Sfintilor are un caracter profetic si anticipeaza comuniunea din Imparatia lui DumnezeuUn alt motiv pentru care Biserica a fixat aceasta sarbatoare numita Duminica Tuturor Sfintilor este acela al sfintilor cunoscuti si necunoscuti. Biserica are foarte multi sfinti in calendarul ei, dar mai ales in sinaxarul ei, care este mai bogat decat calendarul. Totusi, mai exista o multime de sfinti care nu sunt in mod oficial canonizati, iar acestia sunt sfintii inca necunoscuti sau inca nerecunoscuti ca atare in mod oficial. In acest sens, vedem cazul proorocului Ilie, cand zice catre Dumnezeu: 'Cu ravna am ravnit pentru Domnul Dumnezeul Savaot, caci fiii lui Israel au parasit legamantul Tau, au daramat jertfelnicele Tale si pe proorocii Tai i-au ucis cu sabia, ramanand numai eu singur, dar cauta sa ia si sufletul meu' (3 Regi, 19,10). Insa Dumnezeu ii spune: 'Mi-am oprit dintre israeliti sapte mii de barbati; genunchii tuturor acestora nu s-au plecat inaintea lui Baal si buzele tuturor acestora nu l-au sarutat' (3 Regi, 19, 18). Deci, totdeauna exista mai multi sfinti decat a canonizat Biserica, dar Dumnezeu va arata slava acestor sfinti cand vrea El, in lumea aceasta sau la a doua Sa venire, despre care a vorbit Evanghelia de astazi, cand spune ca acestia se vor arata la nasterea din nou a lumii. Atunci se vor arata toti sfintii, cunoscuti de noi si necunoscuti de noi. De aceea, Duminica Tuturor Sfintilor are si un caracter profetic, de anticipare sau prevestire a comuniunii din Imparatia lui Dumnezeu, de pregustare a frumusetii si bucuriei comuniunii tuturor sfintilor, cunoscuti si necunoscuti.Insutitul din Evanghelie inseamna bucuria si pacea comuniunii cu HristosIn Evanghelia Duminicii Tuturor Sfintilor, Mantuitorul Iisus Hristos spune ca 'oricine a lasat case, sau frati, sau surori, sau tata, sau mama, sau femeie, sau copii, sau tarine pentru numele Meu, insutit va lua inapoi si va mosteni viata vesnica' (Matei 19, 29). La ce se refera acest insutit mai mult decat ceea ce au lasat oamenii pentru Hristos? Se refera la bucuria si pacea vietii vesnice primite in arvuna inca din lumea aceasta, ca iertare a pacatelor, ca binecuvantare si sfintire a vietii la care se adauga apoi in plinatate viata vesnica. Viata vesnica aici inseamna viata traita in comuniune cu Dumnezeu Tatal, Fiul si Duhul Sfant, si cu sfintii lui Dumnezeu, inseamna viata in Imparatia iubirii sfinte si nesfarsite a Preasfintei Treimi.Cea mai mare bogatie o purtam in suflete, nu in hambare, banci sau buzunareO multime de oameni in istoria Bisericii au lasat averi si familie si s-au retras in pustie. Au trait hranindu-se cu radacini sau poame, rabdand frigul sau arsita soarelui. Şi, totusi, erau bucurosi, erau fericiti. Iar lumea din orase venea sa-i caute in pustie sau in crapaturile si pesterile muntilor. O multime de sihastri, care au fugit de lume, au atras insa multi oameni dupa ei. De ce? Pentru ca au dobandit pacea si bucuria Duhului Sfant sau prezenta lui Hristos in ei prin Duhul Sfant. Acesta este intelesul adanc al cuvantului insutit. Cine urmeaza pe Hristos, cine crede in El si Il iubeste prin rugaciune si fapte bune, se imbogateste insutit in Dumnezeu; acesta a renuntat la ceva trecator si a primit pe Cineva netrecator, a dobandit prezenta netrecatoare a lui Hristos Cel vesnic in viata lui. De aceea, martirii si cuviosii, precum si toti credinciosii mireni smeriti, rugatori si marturisitori ai credintei simt bucuria prezentei lui Hristos in viata lor. Aceasta prezenta este cea mai mare bogatie, bogatia pe care o purtam in suflete, adica lumina credintei, iubirea fata de Dumnezeu si fata de semeni, lumina faptelor bune. Acestea raman in sufletul nostru si le luam cu noi ca pe niste comori nepieritoare in Imparatia lui Dumnezeu. Insutitul acesta, care se daruieste de Dumnezeu celor care Il iubesc pe El, este harul lui Dumnezeu in oameni si darurile multe ca rodiri ale Duhului Sfant in viata lor. Mantuitorul mai spune ca, pe langa darurile insutite, ucenicii vor primi si viata vesnica, adica fara de moarte, si invierea, nemurirea si bucuria vesnica din Imparatia lui Dumnezeu.Multe daruri ne daruieste Dumnezeu cand credem in El si implinim voia Lui in viata noastra. Intrucat Dumnezeu ne iubeste, sa raspundem iubirii Lui prin rugaciune si prin fapte bune, spre slava Preasfintei Treimi si spre a noastra mantuire si bucurie vesnica. Amin! (Articol publicat in ziarul Lumina de Duminica ).

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 2065

Id: 6820

Data: May 30, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).