Una dintre cele mai importante Sfinte Taine ale Bisericii, prin care se dezvolta si se desavarsesc lucrarile lui Dumnezeu in lume, este Preotia (Taina Hirotoniei), taina tainelor si stiinta stiintelor, dupa toti Sfintii Parinti.Pregatirea aperceptivaEste cunoscut faptul ca Sfintele Taine transmit credinciosilor sub o forma vazuta harul nevazut al Sfintei Treimi spre insanatosirea firii si desavarsirea vietii duhovnicesti. Daca toti credinciosii pot beneficia de Taina Botezului, a Mirului, a Euharistiei, a Cununiei, a Pocaintei si a Maslului, exista o Taina care se administreaza numai anumitor credinciosi alesi din sanul Bisericii pentru o misiune speciala de calauzire a credinciosilor pe calea mantuirii.Anuntarea temeiAceasta este Taina Preotiei, despre care vom face in continuare unele referiri.TratareaOriginea PreotieiMantuitorul Iisus Hristos este intemeietorul Tainei Preotiei. El Insusi i-a ales pe Sfintii Apostoli si i-a invatat, prin activitatea Sa in lume, cele ale Imparatiei lui Dumnezeu, invrednicindu-i de cinstea deosebita de a propovadui Sfanta Evanghelie si de a savarsi fapte minunate: Precum M-a trimis pe Mine Tatal, va trimit si Eu pe voi. Şi zicand acestea, a suflat asupra lor si le-a zis: Luati Duh Sfant; carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, vor fi tinute (Ioan XX, 21-23). Dupa Inaltarea la cer a Mantuitorului Iisus Hristos, Sfintii Apostoli au savarsit Sfanta Taina a Preotiei prin punerea mainilor: hirotonindu-le preoti in fiecare biserica, rugandu-se cu postiri, i-au incredintat pe ei Domnului in Care crezusera (Fapte XIV, 2). Astfel, Preotia (Hirotonia) devine Taina a Bisericii - Trupul lui Hristos, in care, prin punerea mainilor si rugaciunea arhiereului, Hristos Insusi este cel care imbraca cu puterea Duhului Sfant pe episcop, preot sau diacon, pentru a propovadui cu autoritate cuvantul lui Dumnezeu, pentru a sfinti (savarsind Sfintele Taine) si a conduce spre Imparatia cereasca pe cei incredintati spre pastorire. Harul Preotiei isi are izvorul direct in insasi Preotia sau Arhieria nevazuta a lui Hristos, exercitand in numele si cu puterea lui Hristos intreita slujire in Biserica. Acest filon al harului preotiei s-a transmis curat, nealterat, cu aceeasi putere pana in zilele noastre si se va transmite neintrerupt, pana la sfarsitul veacurilor, pentru cei atasati de Traditia si invatatura Bisericii.Necesitatea Preotiei lui HristosIn istoria omenirii abunda dovezile in spatiul religios de prezenta unor magicieni, sibile, profetese, slujitori pagani ai diversilor zei (Baal, Astarta etc.) care slujeau divinitatii, indiferent de reprezentarea acesteia. Ca un fir rosu, in constiinta omenirii a existat permanent nevoia de cineva care sa faca legatura intre om si Dumnezeu, cel prin care divinitatea isi comunica dorintele. Aceasta caracteristica a tuturor popoarelor din toate timpurile ne arata necesitatea unei calauze care sa cunoasca drumul catre Dumnezeu, nevoia de un mijlocitor. Superioritatea preotiei in crestinism fata de tentativele ancestrale ale celorlalte religii de a-l aduce pe om inaintea lui Dumnezeu consta in valorile pe care le aduce cu sine crestinismul. Aici, in crestinism, Dumnezeu este Singurul viu si Adevarat! Este Persoana (chiar si in Vechiul Testament Dumnezeu se face cunoscut in adiere de vant, tunete, fulgere etc., nu este cunoscut ca persoana). El nu aduce frica sau durere, este Dumnezeul iubirii si al iertarii. El Se aduce pe Sine ca Jertfa (in Euharistie, pe Masa Sfantului Altar) si in acelasi timp El Insusi invata, pastoreste, comunica harul sau binecuvantarea Sa, in mod vazut, prin preotii Sai. Prin ei se iarta pacatele oamenilor, care nu-i putin lucru! Sfantul Ioan Gura de Aur spune despre preot: Este o nebunie sa dispretuiesti pe cel fara de care nu putem dobandi nici mantuirea, nici bunatatile fagaduite. Mai mult, investirea unui candidat la Taina Preotiei (arhiereu, preot sau diacon) se face in Sfantul Altar, in genunchi, cu capul pe coltul Sfintei Mese, unde se afla lipita iconita cu Sfantul Ioan Evanghelistul (in celelalte colturi se afla Evanghelistii Matei, Marcu si Luca). De ce chiar acolo? Daca va amintiti, Sfantul Ioan este numit in Evanghelie ucenicul care-L iubea (pe Domnul), cel care-si pleaca, la Cina cea de Taina, capul pe pieptul Mantuitorului, iar la momentul Rastignirii a fost singurul dintre Apostoli care n-a fugit! Iubirea fata de Hristos nu l-a lasat. Şi-a asumat responsabilitatea prezentei langa Sfanta Cruce. Lui ii este incredintata Maica Domnului: Femeie, iata fiul tau! Apoi a zis ucenicului: Iata mama ta! (Ioan XIX, 26-27). Şi-a asumat, de fapt, Crucea lui Hristos, iubire si jertfa in acelasi timp. Iata ce-si asuma un viitor preot: jertfelnicie si iubire asa cum a avut Sfantul Ioan fata de Domnul. Din aceasta perspectiva, preotia Lui nu poate fi comparata cu nimic altceva.Preotia sacramentala si preotia universalaCand vorbim de preotie ca misiune speciala randuita de Mantuitorul si de Sfintii Apostoli, ne referim la preotia sacramentala (episcop, preot si diacon) destinata prin excelenta slujirii Sfantului Altar. Desi atat de evidente treptele preotiei, se vorbeste si de o preotie universala, a tuturor credinciosilor: Iar voi sunteti semintie aleasa, preotie imparateasca, neam sfant, popor agonisit de Dumnezeu, ca sa vestiti in lume bunatatile Celui ce v-a chemat din intuneric la lumina Sa cea minunata (I Petru II, 9). In cazul acesta, Sfantul Apostol Petru se refera la toti cei care au primit Taina Botezului, iar mai apoi prin Mirungere si Euharistie devin pietre vii, casa duhovniceasca, preotie sfanta (I Petru II, 5). Iata sensul preotiei universale, in care toti credinciosii sunt chemati sa vesteasca si ei, alaturi de episcopi si preoti, bunatatile lui Hristos. Insa preotia universala formata din toti credinciosii care participa la viata Bisericii nu o exclude pe cea sacramentala. Altfel, cum am putea intelege cuvintele Sfantului Apostol Pavel: Oare toti sunt apostoli? Oare toti sunt prooroci?... (I Corinteni XII, 29). Asadar, intre cele doua preotii exista o distinctie, dar in acelasi timp si o impreuna-lucrare spre zidirea tuturor. Ganditi-va, nu poate exista Biserica fara episcop. Fara el - spune pr. Staniloae -, Hristos nu are un chip vazut prin care sa sfinteasca preoti, savarsitori ai Tainelor, in folosul credinciosilor. De asemenea, nici episcopul nu poate exista fara Biserica, unde ati vazut episcop fara credinciosi, sau pastor fara tur-ma?RecapitulareaCine a intemeiat Taina Preotiei? In ce consta superioritatea preotiei in crestinism? Ce primeste un candidat la preotie? Care este diferenta dintre preotia sacramentala si preotia universala?AsociereaDupa randuiala oficierii Tainei, Hirotonia se aseamana cu Taina Cununiei. Inconjurarea mesei si cantarea: Sfintilor mucenici... si Isaie, dantuieste... exprima bucuria duhovniceasca a celor care prin hirotonie se unesc cu Biserica.Generalizam spunand ca Taina Preotiei este acea Sfanta Taina prin care candidatul, indeplinind conditiile necesare, primeste, prin punerea mainilor episcopului si rostirea rugaciunii, harul sfintitor al Duhului Sfant, pentru a putea continua tripla activitate a Mantuitorului: de sfintire, invatare si con-ducere a credinciosilor pe drumul mantuirii.Aplicam afirmand ca un viitor preot trebuie sa indeplineasca anumite conditii pentru a putea fi hirotonit: sa fie licentiat in teologie, sa aiba calitati morale demne de un viitor preot, precum si acordul duhovnicului delegat de episcop, inaintea caruia se spovedeste.Repere bibliografice:Pr. prof. dr. Dumitru Staniloae, Teologia Dogmatica, vol. III, E.I.B.M.B.O.R., Bucuresti 2003;Sf. Ioan Gura de Aur, Sf. Grigorie de Nazianz, Sf. Efrem Sirul, Despre Preotie, traducere pr. Dumitru Fecioru, Editura Biserica Ortodoxa, 2004;Pr. Prof. Sorin Cosma, Cuvinte ale dreptei credinte, Arad, 1992.(Cateheza publicata in Ziarul Lumina din 22 aprilie 2013, aparuta sub semnatura Pr. Adrian Nita)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1060
Id: 30198
Data: Apr 22, 2013
Imagine:

Data: Apr 22, 2013

Data: Apr 22, 2013
Data: Apr 22, 2013

Data: Apr 22, 2013

Data: Apr 22, 2013

Data: Apr 22, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
PSB 21 - Sfantul Ioan Gura de Aur - Omilii la Facere 1
Tilcuirea Evangheliilor si Cazanii la toate Duminicile - 1973 - Patriarh Justinian Marina
Carte de rugaciuni
PSB 12 - Sfantul Vasile cel Mare - Despre Sfantul Duh. Corespondenta epistole
Pr Dumitru Staniloae - Spiritualitatea ortodoxa - Ascetica si mistica
Savatie Bastovoi - Puterea duhovniceasca a deznadejdii
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).