Aparitia primei carti ortodoxe cu continut exclusiv matrimonial a avut loc in anul 1854 si l-a avut ca autor pe marele mitropolit Andrei Şaguna. Aceasta carte s-a ocupat de Taina Cununiei, dar si de casatoria civila premergatoare, devenind astfel prima carte de drept al familiei la romani.Conceptia canonica de la care a plecat mitropolitul Şaguna a fost aceea ca dreptul matrimonial ortodox cuprinde doua categorii de prevederi. Prima categorie consta in prevederile cu caracter dogmatic, prevederi neschimbatoare, pe care Biserica le-a pastrat si le pastreaza odata cu adevarurile de credinta si care se refera in special la Taina Cununiei. Cea de-a doua categorie consta in prevederi canonice relative, care s-au nascut si se pot schimba in functie de realitatile istorico-juridice prin care trece Biserica si care se refera in general la casatoria civila sau la actele premergatoare Cununiei. Practic, prin cea de-a doua categorie de prevederi, Biserica Ortodoxa a adaptat invatatura ei matrimoniala la realitatile concrete in care traiesc credinciosii si prin care ei isi lucreaza propria mantuire.Avand in vedere aceasta viziune doctrinara canonica, mitropolitul Andrei Şaguna a publicat carticica privitoare la 'trebile casatoriilor' (cu numai 42 de pagini, in format mic, cu litere chirilice), cu scopul adaptarii dreptului matrimonial ortodox la prevederile juridice ale Imperiului Austriac. Desigur nu a fost vorba de o adaptare de fond, care denatureaza, ci de o adaptare de forma, care actualizeaza si eficientizeaza lucrarea Bisericii in realitatile istorice date.Ancorata in legislatia vremiiCu numai cativa ani inainte de publicarea cartii, la Viena s-au promulgat reglementari de stat noi cu privire la logodna, casatorie si familie. Este vorba de Ordinul Imparatesc Nr. 271 din 4 iulie 1850 si de Decretul Ministerului de Justitie din 10 mai 1852. Promptitudinea cu care a scris Şaguna despre ele arata cat de incadrat si de constient a fost acest mare ierarh in timpurile si vremurile in care a trait. La aceste legi noi, dar si la Codul civil austriac face trimitere cartea lui Şaguna, scrisa cu paragrafe in stil juridic modern, cu toate instructiunile necesare, adresata protopopilor, pentru a le pune in practica.In felul acesta, romanii, tolerati in imperiu, isi marcau prezenta lor nu prin ignoranta ostila, ci prin loialitate relativa. Acest fapt a dus la dezvoltarea spiritului juridic al romanilor, in sensul ca preocuparea pentru o legislatie eficienta si respectata este semn de educatie si civilizatie. Dovada va veni cativa ani mai tarziu, odata cu promulgarea de catre mitropolitul Andrei Şaguna, a Statutului Organic, care va ridica viata bisericeasca a Mitropoliei Ardealului.Prevederi importanteIn privinta continutului cartii de drept matrimonial ortodox a lui Şaguna se evidentiaza mai multe aspecte.Mitropolitul Andrei Şaguna scrie aceasta carte de instructiuni catre protopopi, bazandu-se pe izvoarele moderne ale dreptului canonic ortodox: izvoarele fundamentale (Sfanta Scriptura a Vechiului si Noului Testament) si izvoarele formale (Colectia de canoane a Bisericii Ortodoxe, Pravila Mare de la Targoviste 1652 si legislatia imperiala), cf. par. 36 al cartii.Cartea porneste de la realitatea separarii casatoriei civile de Cununia religioasa, dar nu de la contradictia lor, nici de la excluderea reciproca. Şaguna vede in casatoria civila pasul premergator Cununiei religioase si semnul integrarii in societatea civila, dar accentueaza superioritatea Tainei Cununiei fata de contractul matrimonial civil (par. 5). Intre cele doua exista o stransa legatura, iar casatoriile civile fara binecuvantarea preotului sunt condamnate de Biserica (par. 8).Cartea cuprinde o serie de prevederi cu caracter relativ, valabile numai pentru perioada aceea, care sunt importante pentru istoria dreptului romanesc. De exemplu, varsta matrimoniala este cea prevazuta de legislatia imperiala, 22 de ani pentru mire si 15 ani pentru mireasa (par. 6). De asemenea, s-a accentuat importanta vestirilor in Biserica, unde trebuia sa se aminteasca si porecla tinerilor, si fara de care nu se putea savarsi Cununia (par. 12). Cununia trebuia oficiata numai de preotul miresei (par. 8). In cazul in care o parte era catolica, atunci Cununia se savarsea numai in Biserica Catolica, fapt care arata privilegiile de care s-a bucurat Biserica Catolica recepta, fata de Biserica Ortodoxa tolerata. In detaliu este redata si procedura intocmirii asa-numitului 'Protocol al bunei-invoiri', protocol pastrat in Ardeal si dupa Unirea din 1918 (par. 16-22).Paragrafele 23-35 se refera la Institutia protopopului si a Soboarelor protopopesti. Interesant este felul in care principiul sinodal a functionat si la nivelul protopopiatelor, care aveau autonomia lor in cauzele matrimoniale, iar episcopului ii raportau 'numai spre stiinta' (par. 27), doar dispensele matrimoniale ramaneau ca drept cuvenit exclusiv arhiereului.Mitropolitul Şaguna a mai notat ca, potrivit dreptului canonic ortodox, Biserica 'acatolica' ingaduie divortul, iar in par. 13 a enumerat motivele de divort. Legatura de taina dintre persoanele cununate nu poate fi rupta decat de persoanele care refuza conlucrarea cu harul Cununiei, de aceea 'fetelor despartite le este ertat, deaca vreau, earasi a trai laolalta' (par. 12).Cartea lui Şaguna se distinge si printr-o terminologie moderna (prin utilizarea de termeni si sintagme ca 'tutore', 'curatela', 'asesori', 'formalitati', 'actiune civila', 'proces' etc.), care mareste valoarea culturala, nu numai bisericeasca a acestei lucrari. (Articol publicat in Ziarul Lumina din data de 29 octombrie 2011)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 695
Id: 17507
Data: Oct 29, 2011
Imagine:
Parohia Invierea Domnului din cartierul iesean Dacia a organizat joi, 27 octombrie 2011, o actiune filantropica la sectia Şipote a Spitalului de Psihiatrie din Iasi. Dupa cum a relatat pentru Ziarul Lumina pr. paroh Ştefan Chiruta, au fost cumparate paturi si articole vestimentare. De .....
Data: Oct 29, 2011
Sfintele Moaste ale Sfantului Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucurestilor, ale Sfintilor Imparati Constantin si mama sa Elena, precum si fragmentul din moastele Sfantului Apostol Andrei, ce a fost adus de la Manastirea Duminica Sfintilor Romani din localitatea Popesti-Leordeni, au fost .....
Data: Oct 29, 2011
La Alba Iulia va avea loc, maine, 30 octombrie 2011, proclamarea solemna a Canonizarii Sfantului Simion Ştefan, Mitropolitul Transilvaniei, dupa cum informeaza site-ul reintregirea.ro. Momentele de sarbatoare vor incepe inca de astazi, cand, dupa ora 17.00, Preafericitul Parinte Daniel, .....
Data: Oct 29, 2011
In Duminica a XXII-a dupa Rusalii, parohia Sfantul Mare Mucenic Dimitrie Izvoratotul de Mir (26 octombrie) din localitatea Genova se va afla in haine de sarbatoare. Dupa cum ne informeaza episcopia-italiei.it, inainte de Sfanta Liturghie care va fi savarșita de .....
Data: Oct 29, 2011
In ziua de 30 octombrie 2011, in Duminica a 22-a dupa Rusalii, Preasfintitul Parinte Corneliu, Episcopul Husilor, inconjurat de un ales sobor de preoti si diaconi, va savarsi slujba de sfintire a bisericii cu hramul Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul din orasul Negresti, .....
Data: Oct 29, 2011
In Catedrala Mitropolitana din Sibiu a avut loc astazi, 29 octombrie 2011, in prezenta Patriarhului Alexandriei, Patriarhului Romaniei, a ierarhilor greci si romani, proclamarea canonizarii Sfantului Ierarh Andrei Şaguna, Mitropolitul Ardealului. La eveniment au participat numerosi .....
Data: Oct 29, 2011
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Credinta si cultura azi - Cultura informatiei. Pledoarie pentru cunoastere (14 05 2017)
Biserica azi - Crucea, de la simbol la atitudine de viata (13 09 2016)
Valoarea faptei - Icoanele facatoare de minuni ale Maicii Domnului
Secvente Trinitas - Parohia Ortodoxa Romana din Ulm, Germania.(23 07 2015)
Biserica azi - Crucea si rastignirea Mantuitorului Iisus Hristos in crestinismul timpuriu (15 03 2017)
Cuvant pentru suflet - Sfantul Apostol Toma (04 10 2017)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).