Sfantul Apostol Andrei are o semnificatie deosebita pentru poporul roman deoarece prin el am primit credinta apostolica, a aratat Parintele Patriarh in cuvantul de invatatura rostit astazi, 30 noiembrie 2012, la Sfanta Liturghie oficiata in Catedrala Patriarhala din Bucuresti. Patriarhul Romaniei a precizat ca Sfantul Apostol Andrei este incepatorul crestinarii stramosilor nostri, accentuand faptul ca increstinarea s-a facut in mod lent si profund si a respectat libertatea persoanei.Astfel, aflam din cuvantul Patriarhului Romaniei faptul ca Sfantul este primul dintre ucenicii Mantuitorului chemat la misiune: "Sfantul Apostol Andrei fiind incepatorul crestinarii stramosilor nostri daco-romani este considerat Apostolul romanilor si se bucura de o deosebita cinstire. Aproape 700 000 de romani poarte numele de Andrei, Andreea sau derivate. Sfantul Apostol Andrei, potrivit marturiilor bisericesti ale unor istorici, ca Ipolit al Romei, Orgien, Eusebiu de Cezareea si potrivit Sinaxarului constantinopolitan, a predicat in Scitia in Dobrogea de astazi. Deci, Sfantul Apostol Andrei are o semnificatie deosebita pentru noi deoarece prin el noi am primit credinta apostolica. Este primul dintre ucenicii Mantuitorului chemat la misiune. De aceea, Biserica noastra dupa schimbarile din 1989 a accentuat mai mult importanta faptului ca poporul roman s-a crestinat pe cand se forma, adica nu este crestinat la comanda cum s-a intamplat cu alte popoare care dupa crestinarea cneazului sau regelui poporul era increstinat la ordin. Deci, crestinismul la noi patrunde incepand cu Sfantul Apostol Andrei, apoi cu misionari din Rasarit, dar si mai tarziu prin soldatii care erau crestini si au venit din Orient aici si aceasta face ca procesul de crestinare, paralel cu cel de formare al poporului roman, sa fie unul lent, dar profund, ca si cand ne pregateam pentru multe furtuni in istorie".Lucrarea misionara a Parintilor Capadocieni a continuat crestinarea inceputa de Sfantul Apostol AndreiPreafericirea Sa a mai explicat: "Crestinarea inceputa de Sfantul Apostol Andrei a fost continuata si prin lucrarea misionara a Parintilor Capadocieni, ca de pilda Sfantul Vasile cel Mare, care au trimis misionari pe teritoriul Romaniei de astazi in partea de sud a tarii cum este de pilda Sava de la Buzau. Avem de asemenea o lucrare misionara pe teritoriul tarii noastre in timpul Imparatului Constantin cel Mare care a zidit mai mult zeci de biserici pe teritoriul tarii noastre si chiar si Sfantul Ioan Gura de Aur care mentioneaza necesitatea intensificarii misiunii crestine la traci si la sciti incat intr-o predica de la Rusalii, a doua predica despre Pogorarea Duhului Sfant, spunea ca cei care erau la Ierusalim atunci cand a pogorat Duhul Sfant intelegeau fiecare Evanghelia in limba materna. Asa se face ca si scitii si tracii auzeau Evanghelia in limba materna, desi in Faptele Apostolilor nu sunt mentionati scitii si tracii, dar se spune ca si alte popoare care se afla pe pamant sub ceruri si deci prin aceasta alte neamuri el enumera in mod intentionat pe acestia care trebuiau mai intens crestinati si care se aflau pe teritoriul tarii noastre".Crestinarea stramosilor nostri a respectat libertatea persoaneiPrinr-o lucrare misioara profunda s-a realizat crestinarea in tara noastra, a mai spus Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane: "Multimea popoarelor migratoare cum au fost gotii, hunii, gepizii, avarii, slavii, bulgarii, pecenegii, cumanii, tatarii si turcii cu toata vijelia si cruzimea lor nu au putut dezradacina credinta apostolica din poporul nostru tocmai pentru ca pe teritoriul tarii noastre stramosii au primit credinta in mod lent si profund, o crestinare care a respectat libertatea persoanei. Deci, nu s-a facut pe baze ideologice, politice crestinarea, ci printr-o lucrare misionara profunda. De aceea, nu avem un an al botezului nostru, un an al crestinarii noastre, dar avem un apostol incepator al botezului in poporul roman".Sarbatoarea Sfantului Apostol Andrei a devenit sarbatoare a intregii Ortodoxii romanesti si a intregului popor romanIn continuare, Patriarhul Romaniei a prezentat momentele importante prin care sarbatoarea Sfantului Apostol Andrei a devenit sarbatoare legala in care nu se lucreaza: "In anul 1994 Sfantul Sinod a hotarat ca data de 30 noiembrie sa nu mai fie inscrisa in calendar in mod obisnuit cu litera neagra, ci cu litera rosie, deoarece Sfantul Andrei este parintele duhovnicesc al poporului roman, incepatorul crestinarii poporului roman. In anul 1996 a fost adus la Iasi Capul Sfantului Apostol Andrei de la Patras din Grecia in zilele de 12-19 octombrie cu prilejul hramului Sfintei Cuvioase Parascheva. Moastele au stat cateva zile la Iasi, apoi au mers la Galati si s-au intors la Iasi, iar in anul urmator Sfantul Sinod vazand evlavia poporului roman fata de Sfantul Apostol Andrei care pentru prima data a revenit pe pamant romanesc prin Cinstitul Sau Cap ca Sfinte Moaste a hotarat ca ziua de pomenire a Sfantului Apostol Andrei sa se faca cu urmatoarea formulare: Sfantul Apostol Andrei cel Intai chemat si adaos apelativul Ocrotitorul Romaniei. Deci, pomenirea lui ca Ocrotitor al Romaniei o avem din anul 1997. In anul 2001 Sfantul Sinod a hotarat ca ziua de pomenire a Sfantului Apostol Andrei cel Intai chemat, Ocrotitorul Romaniei sa fie considerata sarbatoare nationala bisericeasca. Dupa aceea, au inceput demersuri pentru ca ea sa devina si o sarbatoare nationala civila, dar nu s-a reusit decat acum recent, cand in 2008 si in 2011 s-au facut demersuri din partea Patriarhiei Romane ca ziua de 30 noiembrie, zi de pomenire a Sfantului Apostol Andrei, cel Intai chemat, Ocrotitorul Romaniei, sa devina sarbatoare legala. Astfel, anul acesta Parlamentul Romaniei prin legea 147 din 23 iulie a declarat ziua de 30 noiembrie, ziua de pomenire a Sfantului Apostol Andrei cel Intai chemat si Ocrotitorul Romaniei ca sarbatoare legala in care nu se lucreaza si iata pentru prima data sarbatoarea aceasta a devenit sarbatoare a intregii Ortodoxii romanesti si a intregului popor roman".Andrei, slavitul Apostol al lui Hristos, era originar din Betsaida, cetate de pe tarmul vestic al Lacului Ghenizaret. Era frate drept cu Simon, Sfantul Apostol Petru, dar, spre deosebire de acela, care era casatorit, Andrei a ales sa-si traiasca viata in feciorie si locuia in casa fratelui sau.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 749
Id: 26357
Data: Nov 30, 2012
Imagine:

Data: Nov 30, 2012

Data: Nov 30, 2012

Data: Nov 30, 2012

Data: Nov 30, 2012

Data: Nov 30, 2012

Data: Nov 30, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Comori ale Ortodoxiei - Aparitia tiparului in Tarile Romane
Comori ale Ortodoxiei - Viata si minunile Sfintei Cuvioase Parascheva
Comori ale Ortodoxiei - Pictura munteneasca in secolul al XVII-lea
Comori ale Ortodoxiei - Biserica fortificata Precista Galati
Comori ale Ortodoxiei - Manastirea Moisei - Maramures
Comori ale Ortodoxiei - Manastirea Barsana Renasterea unei vechi vetre monahale
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).