In ultimul timp, preocuparea fata de problema sfarsitului lumii in care traim s-a intensificat, luand aspecte alarmante in presa si provocand stari de anxietate intr-o societate tot mai secularizata si lipsita de sens existential. In afara de adventii Mileniului "biblic" bine cunoscuti, o serie de "profeti" ai Noii Ere isi fac aparitia periodic in mass-media, trambitand iminentul sfarsit care, in virtutea sincretismului teozofic "la moda", poate fi "argumentat" si prin alte surse decat cele iudeo-crestine, prin "descoperiri" extrabiblice si informatii parareligioase, cum este, spre exemplu, celebra "profetie" mayasa despre un sfarsit al lumii in ziua de 21 decembrie 2012. Prezicerile "sfarsitului" abunda in ultimii ani, iar mediatizarea apocaliptica ia forme tot mai variate, de la avertizarile stiintifice ale unor savanti asupra unui cataclism cosmic devastator si pana la scenariile exotice ale sincretismului neognostic new age-ist. Exista, insa, un numitor comun al acestor scenarii: lumea in starea in care se afla nu mai poate dainui, iar sfarsitul formei ei actuale este iminent; fie ca se va produce o catastrofa uriasa care va comprima pamantul si-l va transforma intr-o sfera inerta, lipsita de viata (un scenariu sumbru, pesimist), fie va incepe o noua era, atat din punct de vedere calendaristic, cat si al realitatii concrete (o speranta iluzorie despre o lume a pacii si bunastarii pe Pamant sau in cosmos).Ne aducem aminte ca tema apocaliptica a anului trecut (2011) a fost "21 mai, Ziua Judecatii. Biblia o garanteaza". Adeptii pastorului american Harold Camping erau convinsi ca "Isus va reveni pe Pamant sa-i salveze pe cei care cred in el". Ei spuneau ca sfarsitul lumii trebuia sa inceapa pe 21 mai 2011 si ca omenirea urma sa traiasca un cosmar timp de 153 de zile. Aidoma predecesorilor sai pe linie advento-iehovista, Harold Camping a anuntat ca in urma unor calcule matematice a reusit sa identifice inceputul sfarsitului lumii, fix pe 21 mai 2011. Tot el mai anuntase si pe 6 septembrie 1994 ca Iisus va cobori pe Pamant si va fi intampinat de cei alesi, cu Bibliile deschise spre cer, fara ca profetia sa se implineasca.Descoperirea noii date "precise" a sfarsitului arata o coincidenta a cel putin trei surse de informatii din culturi diferite, din care nu lipsesc interpretarile oculte. S-au facut speculatii asupra cartii chinezilor "I Ching", care ar contine o harta a timpului de 4.000 de ani si care s-ar incheia exact la 21 decembrie 2012; s-a facut recurs din nou la Nostradamus, care ar fi profetit ca in anul 2012, "reinnoindu-se ciclul secolelor, va ploua cu sange, foamete si razboi, iar pe cer se va vedea un foc mare". Mayasii, conform calendarului lor, ar fi fixat anul mitic al creatiei, care este prognozat sa se incheie pe 21 decembrie 2012, ora 10.00, iar toate acestea dau nastere la interpretari bizare pe internet si fac deliciul presei internationale.Atitudinea Bisericii fata de aceasta provocareBiserica Ortodoxa nu ramane insa pasiva la aceste provocari. Asa cum arata PS Ioachim Bacauanul, "viata Bisericii a fost de multe ori tulburata de mintile ratacite ale proorocilor mincinosi, care au vazut in semnele timpului lor iminenta dezastrului mondial. Insa aceste pretinse sfarsituri n-au facut decat rau Trupului lui Hristos - Biserica, sfasiindu-l si aruncand in derizoriu sau relativ chiar ideea de eshaton".Ierarhul aminteste ca au fost ani fatidici, cand omenirea a fost supusa spaimei prin anuntarea iminentei veniri a sfarsitului lumii (cum ar fi: 1000, 1843, 1875, 2000 si chiar 2011), sursele fiind diferite pentru fiecare dintre aceste prevestiri, dar mai ales de natura biblica.Totusi, calculele celor ce cred ca aceasta data ar fi sfarsitul calendarului mayas, ca punct terminus al lumii, sunt date peste cap de inscriptiile de pe unele tablite de la Templul din Palenque, care se refera la "aniversarea a 80 de runde calendaristice de la intronarea regelui Pakal", adica 21 octombrie 4772, asadar o data mult mai tarzie decat anul 2012. Cu toate acestea, decodarea inscriptiilor mayase cu referire la un presupus sfarsit al lumii in 2012 a generat o adevarata "cosmofobie", dupa cum afirma cercetatorul de la NASA David Morisson. "Bazati pe sensibilitatea si credulitatea oamenilor atunci cand este vorba de viitor, tinand cont si de contextul economic actual, multe edituri si mass-media au descoperit o adevarata sursa de venit, exploatand aceste ipoteze si avand de partea lor contributia insemnata a numerologilor, a sectelor mileniste si a multor speculanti ai sufletelor labile.Iesirea din aceasta stare tensionata provocata de modul manipulator al promovarii "cosmofobe" nu se poate realiza decat avand constiinta atotprezentei lui Dumnezeu, a proniei si atotstiintei Sale. Revelatia stabileste dependenta noastra de Creator (fara Mine nu puteti face nimic), dar si faptul ca tot ceea ce ni se intampla este cu voia si din purtarea de grija a Sa.Framantarile izvorate din sintagma de tip sibilin: "Secolul al XXI-lea va fi religios sau nu va fi deloc", ar trebui sa ne aminteasca de cuvintele lui Hristos, Care ne avertizeaza cu privire la profetii si profetiile mincinoase referitoare la sfarsitul lumii: "Vedeti sa nu va amageasca cineva. Caci multi vor veni in numele Meu, zicand: eu sunt Hristos, si pe multi ii vor amagi" (Matei 24, 4-5), sau de cuvintele care ne indeamna sa nu cadem prada calculelor umane atunci cand acestea se refera la realitati dumnezeiesti".Din perspectiva credintei crestine ortodoxe - intemeiata pe actul suprem al Invierii lui Hristos - fundamentul crestinismului -, Universul are o finalitate pozitiva imprimata de Creator, fapt pentru care nu va fi desfiintat, ci transfigurat intr-un "cer nou si pamant nou" (Apoc. 21, 1), invaluite in lumina iubirii divine intratrinitare. Iata de ce pentru teologia ortodoxa nu este potrivita sintagma "sfarsitul lumii", care duce la ideea de nimicire, distrugere sau aneantizare nihilista a tot ce exista, ci, asa cum arata intemeiat parintele Dumitru Staniloae, este vorba de "sfarsitul chipului actual al lumii si desavarsirea ei", adica de transfigurarea ei prin Hristos in Duhul Sfant, ca intoarcere a creatiei la Dumnezeu Tatal.Cu atat mai mult omului - fiinta personala, rationala si libera - ii este pregatita o restaurare finala, o viata vesnica plenara, prin inviere, asemeni lui Hristos si impreuna cu El, dar pentru aceasta omul trebuie sa se pregateasca in etapa vietii biologice, trupesti in vederea judecatii faptelor sale, pentru ca orice vesnicie care nu incepe printr-o judecata este lipsita de seriozitate - spune marele nostru teolog. Prin urmare, stim ca lumea aceasta trece, cu mirajul ei inselator si cu tentatiile ei. Apostolul Pavel spune ca intreaga creatie tinde sa se elibereze din robia stricaciunii, pentru ca sa ajunga la marirea fiilor lui Dumnezeu (Romani 8, 20). Modul cum se va produce trecerea de la chipul actual al lumii la noul ei chip ramane o taina, iar timpul cand se va petrece aceasta il stie numai Dumnezeu (Matei 24, 36). "Lumea se va preface cu iuteala de fulger si din sanul pamantului transfigurat vor iesi trupurile mortilor pnevmatizate, iar trupurile celor care vor fi in viata la venirea Domnului nu vor mai trece prin moarte, ci se vor preface in trupuri inviate (I Corinteni 15, 52). Iar aceasta nu inseamna nimic altceva decat ca intr-o clipa se va petrece si prefacerea lumii si invierea mortilor".Crestinul ortodox nu traieste cu groaza apocaliptica sfarsitul formei actuale a lumii si nici nu se amageste cu speranta iluzorie a "venirii Domnului Isus" pentru ca sa se intemeieze o imparatie milenara numai "cu cei alesi", ci are in vedere preocuparea constanta, smerita si statornica de a se pregati pentru sfarsitul iminent al vietii pamantesti, cu idealul vietii vesnice care se va arata deplin in starea de inviere, dupa judecata universala pe care o va infaptui Hristos la a Doua Sa Venire, intru slava. Apocalipsa, conform etimologiei cuvantului, va insemna atunci descoperirea starii vietii celei noi, fericite si vesnice a celor care L-au iubit pe Dumnezeu ca si pe semenii lor. Atunci oamenii vor descoperi ca "Viata viitoare va fi o duminica fara sfarsit sau paradisul regasit si eshatologia inaugurata, clipa aurorii cu al ei minunat "deodata" si lumina fara asfintit a zilei a opta in care Dumnezeu va fi totul in toate".(Articol publicat in Ziarul Lumina, Editia din data de 21 decembrie 2012, aparut sub semnatura Pr. dr. Ilie Macar)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 830
Id: 27027
Data: Dec 21, 2012
Imagine:

Data: Dec 21, 2012

Data: Dec 21, 2012

Data: Dec 21, 2012

Data: Dec 21, 2012

Data: Dec 21, 2012

Data: Dec 21, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Rabdarea, cheia armoniei in viata de familie
Sa pazim curatia copiilor nostri
Sfaturi de la Sfantul Porfirie pentru femeile insarcinate
Ca sa ne mantuim trebuie sa traim nu in visare, ci purtandu-ne crucea in viata reala
Ce inseamna sa iubim corect?
Scopul familiei crestine
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).