„Pacatosii din Iad nu sunt lipsiti de iubirea dumnezeiasca, dar aceeasi iubire devine suferinta în cei condamnati si bucurie în cei alesi.“(Sfântul Isaac Sirul)Omul a fost preocupat din toate timpurile de viata sa de dupa moarte. Revelatia dumnezeiasca ne descopera ca soarta noastra vesnica depinde de iubirea milostiva a lui Dumnezeu si de credinta si faptele noastre. Iubirea rastignita si înviata a Domnului ne-a deschis usile Raiului pentru totdeauna; noua ne ramâne sa raspundem invitatiei de a intra în el.Cum credinta crestina e un act de fidelitate, de credinciosie fata de cuvintele lui Dumnezeu si ale sfintilor Sai, vom vedea, mai întâi, ce învata despre Rai si Iad Sfânta Scriptura si Sfânta Traditie, iar apoi ca fericirea sau nefericirea noastra vesnica depinde de libertatea noastra.Sfânta Scriptura despre Rai si IadÎn Parabola bogatului nemilostiv si a saracului Lazar, Mântuitorul Însusi ne vorbeste despre existenta Raiului si a Iadului ca locuri si stari unde petrec sufletele dupa Judecata particulara (Lc. 16, 19-31). Îngerii duc sufletul lui Lazar în sânul lui Avraam, iar sufletul bogatului nemilostiv ajunge în foc. Între cei din Rai si cei din Iad aflam ca e „prapastie mare“, ca nimeni sa nu poata trece dintr-o parte în alta. Avraam ne spune ca bogatul a primit cele bune în viata pamânteasca, iar Lazar pe cele rele, dar ca în viata de dincolo se instaureaza dreptatea, caci cel chinuit de saracie se mângâie, iar cel îndulcit de toate cele lumesti se chinuieste. Fiecare suflet primeste, asadar, rasplata fericirii sau plata chinuirii dupa faptele sale.În capitolul 25 al Evangheliei dupa Matei aflam si învatatura Mântuitorului despre Judecata finala si despre petrecerea în vesnicie a dreptilor si a pacatosilor. La Judecata finala omenirea va fi împartita în doua cete: cei de-a dreapta si cei de-a stânga lui Dumnezeu. Celor de-a dreapta, Domnul le va spune: „Veniti binecuvântatii Tatalui Meu si mosteniti împaratia gatita voua de la facerea lumii“, iar celor de-a stânga: „Duceti-va de la Mine blestematilor în focul cel vesnic, care este gatit diavolului si îngerilor lui“. Apoi Mântuitorul concluzioneaza: „Şi se vor duce acestia în munca vesnica, iar dreptii în viata vesnica“ (Mt. 25, 16).Fericirea din Rai si nefericirea din Iad ne sunt înfatisate limpede în Noul Testament. Cei din Rai (numit si Împaratia cerurilor, bucuria Domnului, casa Tatalui ceresc etc.) aflam ca vor trai vesnic (Mt. 2 46; Lc. 20, 36) contemplând pe Dumnezeu (Mt. 5, 8); vor avea corpuri ceresti asemenea lui Hristos (Filip. 3, 21); vor fi îmbracati în haine albe si vor fi scrisi în cartea vietii (Apoc. 2, 5); vor lua parte la ospete cu patriarhii (Mt. 7, 11); vor gusta din pomul aflat în mijlocul Raiului (Apoc. 2, 7); nu vor mai fi flamânzi, înseta sau plânge (Apoc. 6, 16-17); vor fi asemeni îngerilor (Mc. 12, 25); vor sedea pe scaune judecând cele douasprezece semintii ale Iui Israel (Mt. 19, 28); vor fi înfiati de Dumnezeu (Apoc. 21, 7); vor cunoaste în chip desavârsit toate tainele (I Cor. 13, 12); vor fi pururea cu Hristos (I Tes. 4, 17) si vor domni împreuna cu El (II Tim. 2, 12); vor vedea slava lui Dumnezeu (In. 17, 24); vor vedea ceea ce ochiul n-a vazut si vor auzi ceea ce urechea n-a auzit (I Cor. 2, 7). Cei din Iad însa (numit si foc nestins, gheena, întunericul cel mai din afara etc.) vor fi îndepartati de la fata lui Dumnezeu (Mt. 7, 23), aruncati într-un loc unde va fi întuneric, plângere si scrâsnire a dintilor (Lc. 13, 28) si vor suferi în foc vesnic (Mt. 25, 41).Rai si Iad - marturii ale Sfintei TraditiiSfintii Parinti ne învata ca sufletele merg îndata dupa moarte în Rai sau în Iad, dupa cum au facut binele sau raul în viata pamânteasca. Starea din Rai si Iad, de dupa Judecata particulara, nu este însa aceeasi cu cea de dupa Judecata universala; prima este provizorie, iar cea de a doua este definitiva. „Întrebarea unde se afla sufletele oamenilor iesiti din lume - scrie Sfântul Atanasie cel Mare - este o întrebare minunata si tainica pentru oameni, caci Dumnezeu n-a îngaduit nimanui sa se întoarca de acolo la noi si sa ne spuna unde si cum se afla sufletele care s-au dus de la noi. Cu toate acestea, noi stim din Scripturi ca sufletele pacatosilor se afla în Iad, dedesubtul pamântului si al marii, cum zice psalmistul: în întuneric si în umbra mortii si în groapa Iadului. […] Iar sufletele dreptilor, dupa venirea Domnului Hristos, precum vedem din exemplul tâlharului rastignit pe cruce, se afla în Rai, caci nu numai pentru un singur suflet, al tâlharului rastignit pe cruce, a deschis Hristos, Dumnezeul nostru, Raiul, ci si pentru toate sufletele sfintilor.“Sfântul Ioan Damaschin marturisea în Dogmatica sa: „Diavolul, omul lui, adica antihrist, cei necredinciosi si cei pacatosi vor fi predati focului vesnic […]. Cei ce au facut fapte bune si cu îngerii vor straluci ca soarele spre viata vesnica împreuna cu Domnul nostru Iisus Hristos“.Raiul sau Iadul faptelor noastreDesi vesnice, atât recompensele, cât si pedepsele vor fi proportionale cu faptele din viata pamânteasca, fapte care sunt roadele vointei noastre constiente si libere: „Iar sluga aceea care a stiut voia stapânului si nu s-a pregatit, nici n-a facut dupa voia lui, va fi batuta mult. Şi cea care n-a stiut, dar a facut lucruri vrednice de bataie, va fi batuta putin. Şi oricui i s-a dat mult, mult i se va cere, si cui i s-a încredintat mult, mai mult i se va cere“ (Lc. 12, 47-48); „Caci Fiul Omului va sa vina întru slava Tatalui Sau, cu îngerii Sai; si atunci va rasplati fiecaruia dupa faptele sale“ (Mt. 26, 27). În minunatele sale Omilii duhovnicesti, Sfântul Macarie Egipteanul insista asupra ideii ca inima noastra e câmpul de batalie dintre Dumnezeu si diavol si ca de noi depinde pe cine facem stapân al vietii noastre. Adevarul ca Raiul si Iadul sunt date în libertatea noastra de alegere si în faptele noastre e reluat si de Dostoievski în una dintre cele mai frumoase nuvele scrise vreodata: Visul unui om ridicol.Rugaciunile Bisericii pentru cei adormiti sau despre nadejdea de dupa moartea noastraDupa moarte, omul nu mai poate face nimic pentru mântuirea sa. Biserica însa lupta cu dusmanul cel din urma, care este moartea vesnica, adica Iadul, prin jertfa liturgica, prin rugaciunile sale pentru cei adormiti si prin milostenie. Ea doreste, asemeni Mirelui ei, si nadajduieste ca toti oamenii sa se mântuiasca si sa se împartaseasca de fericirea vesnica.Fericitul Augustin ne îndeamna sa nu ne îndoim ca rugaciunile si milosteniile folosesc celor morti în credinta. Dupa Sfântul Ioan Gura de Aur, e bine sa ne rugam pentru morti „ca daca cel mort e pacatos, sa i se dezlege pacatele, iar daca e drept, sa câstige un adaos de plata si rasplata“. Sfântul Atanasie cel Mare, vorbind despre cei morti cu intentia de a se pocai, spune ca Dumnezeu misca pe cei de aproape ai lor, le atrage inimile sa dea ajutor celor morti, îndeplinind ei neajunsurile lor.Raiul pregustat în Sfintele Taine Parintele Staniloae citeaza o poezie populara româneasca din care strabate credinta ca Sfintele Taine ale Spovedaniei si Împartasaniei ne curata de pacate si ne urca în Rai:„Pusei saua pe doi cai,Ma suii în sus, la rai.Ce-am vazut m-a bucurat:Trupuri mândre si-nfloriteŞi de popa spovedite;Trupuri albe si spalateDe popa cuminecate.Frunzulita de susai,Drumul apucai spre rai.Dar stii, neica, ce-am vazut?Oamenii cei spoveditiStau ca pomii înfloriti,Iara cei nespoveditiStau ca bustenii pârliti.“Aflati în perioada Postului Nasterii Domnului, sa primim sfatul poetului popular de a ne spovedi, spre a deveni „pomi înfloriti“ si a ne cumineca cu Hristos Domnul, Raiul sufletelor noastre.(Articol publicat în Ziarul Lumina din 7 decembrie 2013)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1670
Id: 36344
Data: Dec 7, 2013
Imagine:
Data: Dec 7, 2013

Data: Dec 7, 2013
Data: Dec 7, 2013

Data: Dec 7, 2013

Data: Dec 7, 2013
Data: Dec 7, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Parintele Teofil Paraian - Conferinta Cluj 6 6 - Intrebari si raspunsuri
Parintele Teofil Paraian - Revarsare de Lumina 1 10
Parintele Teofil Paraian - Te port in suflet
Parintele Teofil Paraian - Revarsare de Lumina 5 10
Parintele Teofil Paraian - vizita pastorala Europa - 2008
Parintele Teofil Paraian - Revarsare de Lumina 4 10
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).