Prima sambata din Postul Mare are o dubla semnificatie: inceputul pomenirilor celor adormiti si comemorarea Sfantului Teodor Tiron, de numele caruia se leaga introducerea binecuvantarii colivei in traditia liturgica a Bisericii si, mai tarziu, in slujba Panihidei. Sinaxarul din Triod pentru aceasta zi aminteste de minunea colivelor, a carei naratiune e atribuita Patriarhului Nectarie al Constantinopolului (sfarsitul secolului IV). In timpul imparatului Iulian Apostatul, acesta a poruncit sa fie stropite cu sangele animalelor sacrificate idolilor toate produsele vandute in piata cetatii imperiale, pentru a intina astfel prima saptamana din Postul Mare al crestinilor, informeaza "Ziarul Lumina". Mucenicul Teodor s-a aratat in vis arhiepiscopului de atunci, Eudoxie (360-369), descoperindu-i planul lui Iulian si sfatuindu-l sa fiarba boabe de grau (in greaca kolva, de unde si romanescul coliva) si sa le imparta locuitorilor Constantinopolului pentru ca acestia sa nu fie nevoiti sa cumpere alimente de la piata. Arhiepiscopul a stabilit ca in fiecare an, la incheierea primei saptamani a Postului Mare, sa se serbeze un praznic in memoria acestei minuni si a Sfantului Teodor. Din acest motiv, in Traditia Bisericii, aceasta sambata a mai fost numita Sambata Sfantului Teodor sau Sambata colivelor. Randuiala binecuvantarii colivelor in aceasta zi are o semnificatie diferita, aceea a comemorarii minunii Sfantului Teodor, motiv pentru care apar si mici modificari in slujba Panihidei. Aceasta nu mai cuprinde Psalmul 90 si Aliluia ca la Panihida pentru cei adormiti, ci Psalmul 142 si Dumnezeu este Domnul festiv, un canon al Sfantului Ioan Damaschin la aceasta minune, dupa care se face binecuvantarea colivelor.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 753
Id: 29386
Data: Mar 23, 2013
Imagine:

Data: Mar 23, 2013

Data: Mar 23, 2013
Data: Mar 23, 2013

Data: Mar 23, 2013

Data: Mar 23, 2013

Data: Mar 23, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).