Sarbatoarea Craciunului la Patriarhie

Biserica Ortodoxa sarbatoreste in fiecare an la 25 decembrie Nasterea Domnului. In ziua acestui slavit praznic, Sfanta Liturghie la Catedrala Patriarhala a fost savarsita de Preafericitul Parinte Daniel, Arhiepiscopul Bucurestilor, Mitropolitul Munteniei si Dobrogei, Loctiitor al Tronului Cezareei Capadociei si Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi, in prezenta a sute de credinciosi care au venit sa participe la aceasta mare sarbatoare.Dupa citirea Sfintei Evanghelii, Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a adresat celor prezenti un cuvant de invatatura in care a vorbit despre insemnatatea acestui mare praznic al Nasterii Domnului. Preacuviosi si Preacucernici Parinti, iubiti credinciosi si credincioase, Evanghelia pe care am ascultat-o acum a fost randuita de Biserica spre a fi citita in ziua Sarbatorii Nasterii Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Mantuitorul Iisus Hristos S-a nascut, asa cum au proorocit drepti, sfinti ai Vechiului Testament, in Betleemul Iudeii. Aceasta nastere deci a fost prevazuta de proorocul Miheia de sute de ani inainte cand a zis Şi tu Betleeme, Efrata, nu vei fi cu nimic mai prejos decat cetatile lui Iuda caci din tine se va naste Povatuitorul. Şi inceputul Lui este in zilele vesniciei. Deci, in Betleem Se naste ca Om cineva care are inceputul in zilele vesniciei, adica Se naste Dumnezeu Cel vesnic, Fiul vesnic al Tatalui Se naste ca om in Betleem. Cuvantul Betleem inseamna Casa painii pentru ca Cel Care Se va naste in Betleem va deveni Painea vietii, Painea din Sfanta Euharistie care ne aduce arvuna vietii vesnice. Mantuitorul S-a nascut langa oras intr-o pestera si a fost pus intr-o iesle. Prin nasterea Sa din Fecioara Maria, prin lucrarea Duhului Sfant Fiul lui Dumnezeu a sfintit umanitatea din interiorul ei pentru ca Maica Domnului a primit sa fie Mama pentru Dumnezeu Fiul ca Om in mod liber. Deci, Dumnezeu conlucreaza cu omul pentru mantuirea omului. A simtit umanitatea din interiorul ei pentru ca Maica Domnului reprezenta ceea ce era mai curat si mai bine pregatit pentru a primi pe Fiul lui Dumnezeu ca sa se zamisleasca din pantecele ei si sa se nasca pentru a mantui lumea , a spus Preafericirea Sa. Sfintirea omului se face doar prin legatura omului cu Dumnezeu Cel Unul SfantIn continuare, Patriarhul Romaniei a mai aratat ca Hristos Domnul Se naste in pestera sub pamant si astfel El sfinteste pamantul din interiorul lui. Este pus in ieslea animalelor si sfinteste deodata paiele sau fanul, regnul vegetal si regnul animal. Deci, El a venit sa sfinteasca intreaga creatie, dar sfintirea intregii lumi incepe prin sfintirea omului. Şi sfintirea omului se face doar prin legatura omului cu Dumnezeu Cel Unul Sfant. Numai Dumnezeu este Sfant in modul deplin absolut, iar oamenii si lucrurile se sfintesc de catre Harul lui Dumnezeu in masura legaturii, intensitatii pe care o are omul cu Dumnezeu. De aceea, se spune ca omul sfinteste locul, dar din punct de vedere crestin omul sfinteste locul atunci cand se afla in legatura de credinta si de rugaciune si fapte bune cu Dumnezeu Cel Unul Sfant. Magii care vin de la Rasarit cunosteau ceva din profetiile proorocilor evrei, dar erau si oameni care urmareau mersul stelelor. De aceea, se spune in troparul Nasterii Domnului ca de la stea au invatat sa se inchine lui Hristos, Soarelui Dreptatii, Rasaritul Cel de Sus. Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca aceasta stea nu este o stea obisnuita, steaua de la Betleem, ci spune El este o stea inteligenta. O fiinta ingereasca a luat chipul stelei. Pentru ca o stea nu se opreste dupa cum merg magii si nu se ascunde si se arata decat daca este o stea care urmareste un plan mai dinainte stabilit . Din iesle Pruncul Iisus conducea intreg UniversulDe asemenea, Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a explicat, facand referire la iubirea parinteasca si la smerenia deosebita a Mantuitorului, de ce Dumnezeu cand vine in lume nu vine sub forma unui barbat de 30 de ani, ci mai intai El este prunc: Deci, semnul acesta ceresc al stelei care sta deasupra pesterii in care S-a nascut Mantuitorul Iisus Hristos a devenit si un simbol al cosmosului care este orientat spre Hristos, fiindca Hristos Dumnezeu Cuvantul a facut impreuna cu Tatal si cu Duhul Sfant intreg Universul. De aceea, Fericitul Augustin intr-una din predicile Sale de Craciun spune ca de acolo din iesle Pruncul Iisus conducea intreg Universul pentru ca Cel Care S-a facut om, S-a facut copil, Dumnezeu-Copilul este Dumnezeu Cel vesnic mai inainte de veci. Cel Care era acum copil intr-o iesle este necuprins ca Dumnezeu. Cel Care este dependent de parinti si nu Se poate nici hrani nici imbraca si nici merge singur Copilul este totusi Dumnezeu Atotputernicul Care tine milioane de galaxii in existenta. Ei bine, aceasta ne arata smerenia lui Dumnezeu Care in mod voit S-a smerit pe Sine si nu S-a facut om de 30 de ani, ci copil pentru ca sa fie om deplin. Copilul care are o singura forma de a se apara si anume, nevinovatia si gingasia sa. Restul este total dependent de iubirea celor din jur. Pe un copil poti sa-l iubesti sau poti sa-l ignori. Aceasta arata ca Dumnezeu a dorit nu ca sa se impuna prin forta, ci sa se propuna prin smerenie, prin iubire smerita, iubire nevinovata, iubire dezinteresata. De aceea, taina lui Dumnezeu Copilul este Taina smereniei lui Dumnezeu Cel Atotputernic. Vedem ca Dumnezeul crestinilor este Dumnezeul iubirii smerite, a unei iubiri care se propune, este prezenta, dar nu forteaza libertatea omului. Noi putem sa-L primim sau sa-L izgonim pe Dumnezeu din sufletul nostru, din casa noastra si din viata noastra. Desigur, daca Il primim El ne binecuvinteaza. Daca nu Il primim pierdem binecuvantarea . Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos ne scoate din indiferentaPreafericirea Sa a mai precizat: Vedem ca atunci cand Hristos Domnul S-a nascut in Betleemul Iudeii lumea s-a impartit in doua: pastorii L-au primit cu bucurie, magii I-au adus daruri, dar Irod s-a tulburat impreuna cu tot Ierusalimul pentru ca Se naste un alt imparat, un alt rege. Şi Evanghelia ne arata zilele urmatoare ca el negasind pe acest Prunc Iisus a ordonat ca sa fie ucisi toti pruncii pana la doi ani, ceea ce insemna un masacru al copiilor nevinovati, 14.000 ceea ce inseamna cifra simbolica toti copiii din Betleem si imprejurimi. Deci, avem o lume care Il primeste cu bucurie pe Pruncul Iisus si o lume care este ostila Lui. Aceasta inseamna ca Iisus, Fiul lui Dumnezeu Se naste intr-o lume a pacatului in care bunatatea este amestecata cu rautatea, lumina cu intunericul, viata cu moartea. Acest amestec arata ca omul, desi creat dupa Chipul lui Dumnezeu Cel Bun din cauza pacatului s-a inrautatit, a cazut si a decazut. Deci, nasterea Mantuitorului Iisus Hristos ne scoate din indiferenta. Daca suntem cu Dumnezeu sau fara Dumnezeu. Daca primim iubirea smerita a Lui sau ramanem indiferenti si ostili . Darurile pe care le aduc cei trei magi de la Rasarit au o semnificatie deosebita In ceea ce priveste darurile primite de Pruncul Iisus Patriarhul Romaniei a subliniat: Aurul era dar imparatesc. Insemna ca acest Prunc va fi imparatul veacurilor si Imparatia Lui nu va avea sfarsit, dupa cum au proorocit inca din Vechiul Testament proorocii, mai ales proorocul Daniel. Tamaia inseamna ca El va fi mare preot sau Arhiereu pentru ca numai Arhiereul intra in Sfanta Sfintelor din Templu pentru a tamaia locul cel mai sfant unde se aflau Tablele Legii, Toiagul lui Aaron si Mana din pustie. Şi a primit in dar de asemenea smirna. Smirna impreuna cu aloe este folosita pentru a imbalsama mortii, pentru a impiedica oarecum putrezirea sau stricaciunea trupului. Smirna prefigura moartea si Invierea lui Hristos, trecerea Lui prin moarte, prin jertfa si Invierea Lui pentru a ne darui viata vesnica. Deci, in aceste simboluri este deja un program al lucrarii mantuitoare a lui Hristos in lume. Vedem ca potrivit Sfintelor Evanghelii, Matei si Luca, Mantuitorul Iisus Hristos Se naste in pestera, dar magii Il gasesc in casa pentru ca intre timp casa de oaspeti s-a eliberat si copilul a fost dus la casa de oaspeti din Betleem. Aceasta intrare in casa a magilor prefigura si o intrare a popoarelor diferite, nu numai poporului evreu in Casa Domnului, in Casa Painii celei sfintite. Magii nu sunt evrei. Sunt oameni de neamuri diferite. Ei prefigureaza convertirea popoarelor pagane la crestinism. Prefigureaza toate popoarele care vor primi Evanghelia iubirii mantuitoare a lui Iisus Hristos astfel ca tot ceea ce s-a realizat prin poporul evreu si s-a realizat pentru binele intregii omeniri pentru ca Dumnezeu a facut lumea intreaga si doreste ca fiecare persoana si fiecare popor sa se mantuiasca, sa vina la cunostinta adevarului si sa dobandeasca viata vesnica . In Iisus Hristos ne renastem prin Botezul in Apa si in Duh Sfant Sarbatoarea aceasta mare si sfanta a Domnului Iisus Hristos este o sarbatoare care ne arata ca in insasi Nasterea lui Hristos de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria, fara initiativa barbateasca, incepe nasterea noastra dupa Duhul. De aceea, in primele veacuri crestine sarbatoarea Nasterii Domnului era unita cu Sarbatoarea Botezului Domnului. Prin aceasta vedem ca Hristos, Fiul lui Dumnezeu Cel nevazut si Vesnic Se face vazut, limitat si temporal pentru ca pe noi oamenii sa ne ridice la viata cea vesnica nelimitata a lui Dumnezeu. El ia trup ca noi sa purtam pe Duhul Sfant in noi. Faptul ca Se naste de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria ne arata ca in Iisus Hristos ne renastem prin Botezul in Apa si in Duh Sfant.  De aceea, urmatoarea sarbatoare mare de la inceputul anului viitor este Botezul Domnului cand Sfanta Treime S-a aratat si Glasul Tatalui L-a marturisit pe Fiul facut Om pentru mantuirea oamenilor si Duhul Sfant in chip de porumbel L-a confirmat, a intarit adevarul pe care l-a spus Glasul Tatalui zicand Acesta este Fiul Meu Cel iubit intru Care am binevoit. Deci, Botezul Domnului este tainic cuprins in insasi Nasterea Sa de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria , a mai explicat Preafericirea Sa. Cel care ofera daruri se imbogateste spiritualPatriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a evidentiat faptul ca Sarbatoarea Craciunului este, asa cum arata Evanghelia, sarbatoarea luminii si a indemnat, in cuvantul Sau, sa aducem bucurie celor mai putin fericiti si sa aducem comuniune acolo unde aceasta lipseste: In aceste zile de sarbatoare ale Nasterii Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos oferim daruri. Oferim daruri mai ales copiilor. De ce? Pentru ca raspundem la darul iubirii lui Dumnezeu pentru noi. Dumnezeu in iubirea Lui milostiva, Dumnezeu Tatal a trimis pe Unicul Sau Fiu in lume ca sa mantuiasca lumea si din darnicia si iubirea milostiva a lui Dumnezeu invatam si noi sa fim milostivi, darnici. Darurile se ofera mai intai copiilor pentru a cinsti dupa cuviinta pe Dumnezeu Copilul, pe Iisus Hristos, dar se ofera si parintilor saraci care cresc copii multi, se ofera si celor care sunt ai casei, apropiati pentru a intari unitatea in familie, iubirea in familie, dar si celor care sunt nevoiasi, care nu mai au pe nimeni, oameni fara adapost, oameni bolnavi in spitale sau in casele lor, batrani in case de batrani sau in casele proprii. O multime de oameni asteapta sarbatoarea ca pe o binecuvantare de la Dumnezeu. Cand noi oferim un dar celor care au nevoie de ajutorul nostru devenim mainile iubirii milostive ale lui Dumnezeu fata de semenii nostri. Devenim cu adevarat Biserica, adica Trupul tainic al lui Hristos. Oamenii se roaga lui Dumnezeu sa-i ajute, dar Dumnezeu ii ajuta prin intermediul altor oameni si in momentul in care noi avem credinta in suflet si iubire mainile noastre savarsesc faptele iubirii milostive si aducem bucurie celor care sunt intristati si din bucuria lor ne bucuram si noi. De aceea, cel care ofera darul se imbogateste spiritual. Ofera daruri materiale, dar se imbogateste spiritual pentru ca fapta buna aduna lumina in sufletul omului milostiv si lumina aceasta a darniciei o luam cu noi. Lucrurile materiale dupa moartea noastra raman in lumea aceasta, dar milostenia, fapta buna pe care am facut-o prin intermediul lucrurilor materiale prin cuvintele pe care le-am rostit printr-o mana de ajutor pe care am dat-o unui om neputincios toate acestea devin lumina in sufletul nostru. De aceea, sarbatoarea de astazi este si sarbatoarea luminii, a bucuriei, a pacii, dupa cum au cantat ingerii in noapte la Betleem Slava intru cei de sus lui Dumnezeu, pe pamant pace si intre oameni bunavoire, spre slava Preasfintei Treimi si spre a noastra mantuire. Amin! La finalul cuvantului Sau, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a adresat urari de sanatate tuturor celor care isi celebreaza onomastica.Dupa Sfanta Liturghie, Patriarhul Romaniei a fost colindat la Resedinta Patriarhala de Corala Nicolae Lungu a Catedralei.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 655

Id: 27135

Data: Dec 25, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).