Sarbatoarea Nașterii Domnului la Patriarhie

Biserica Ortodoxa sarbatoreste în fiecare an la 25 decembrie Nasterea Domnului. În ziua acestui slavit praznic, Sfânta Liturghie la Catedrala Patriarhala a fost savârsita de Preafericitul Parinte Daniel, Arhiepiscopul Bucurestilor, Mitropolitul Munteniei si Dobrogei, Loctiitor al Tronului Cezareei Capadociei si Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, înconjurat de un sobor de preoti si diaconi, în prezenta a numeroși credinciosi care au venit sa participe la aceasta mare sarbatoare.Dupa citirea Sfintei Evanghelii, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a adresat celor prezenti un cuvânt de învatatura în care a vorbit despre însemnatatea sarbatorii Nasterii Domnului: „Deși textul Evangheliei este relativ scurt el ne arata o mulțime de înțelesuri duhovnicești ale Nașterii Mântuitorului Iisus Hristos. În primul rând vedem pe cei de aproape, cei din neamul lui Iisus, care nu sunt suficient de sensibili, de primitori și de darnici. Hristos Domnul nu gasește un loc într-o casa, ci se naște într-o peștera care era și adapost pentru animale. Însa, Dumnezeu trimite de la distanțe mari oameni care priveau la stele și care constanta la un moment dat ca a aparut o stea minunata care nu se comporta ca și celelalte stele, fiind semnul ca undeva s-a nascut un Împarat mare. Deci, vedem ca regele Irod se teme de pruncul Iisus, pe când trei regi sau magi de la rasarit vin de la distanțe foarte mari și aduc daruri”.Darurile magilor sunt și ele pline de semnificații duhovnicești, a spus Patriarhul României, aratând ca: „Aurul era simbolul casei regale, darului oferit împaratului. Tamâia se aduce lui Dumnezeu în templu atunci când oamenii se roaga. În templul din Ierusalim se aducea tamâie și marele preot tamâia Sfânta Sfintelor o data pe an, iar în celelalte zile era un altar al tamâierii și preoții de la templu aduceau tamâie ca semn de recunoștința și de lauda îndreptata spre Dumnezeu. Smirna este un dar prețios, fiind formata din aromate și se folosea și la prepararea unor medicamente, dar mai ales pentru îmbalsamarea celui mort în aloe amestecata cu smirna. Deci, aurul înseamna ca pruncul Iisus este un Împarat, tamâia ca El este Dumnezeu și Mare Preot sau Arhiereu, iar smirna arata ca El va trecere prin moarte și apoi va birui moartea prin Înviere. Așadar, darurile simbolice pe care cei trei magi le aduc lui Iisus ne arata identitatea și misiunea Lui ca Mântuitor al lumii, Împarat al veacurilor, care va întemeia o Împarație fara de sfârșit. De asemenea, aceste daruri pline de semnificații duhovnicești arata cum oameni de departe, de alt neam, vin sa cinsteasca pe pruncul Iisus”.În continuare, Preafericirea Sa a aratat faptul ca trei magi nu sunt evrei, ci sunt oameni de neamuri diferite lucru care are de asemenea o semnificație „și anume ca la Iisus vor veni popoarele care se vor închina Lui dupa cum s-au închinat cei trei magi, popoare care vor deveni creștine, care vor crede în Iisus Hristos și vor dobândi mântuirea și Împarația Cerurilor. Deci, magii de la departare arata ca o prefigurare a faptului ca Iisus va fi Împarat duhovnicesc peste multe popoare și va chema în Împarația Preasfintei Treimi o mulțime de neamuri diferite”.Preafericitul Parinte Daniel a evidențiat, de asemenea, semnificațiile duhovnicești ale locului nașterii Pruncului Iisus: „Hristos Domnul vine în lume nu într-o casa, ci se naște într-o calatorie a mamei Sale. Maria și Iosif au plecat din Nazaretul Galileei și au venit la Betleem pentru ca trebuiau sa se înscrie la recensamântul pe care l-a ordonat împaratul Romei, Augustus. Ei vin pentru ca Iosif se tragea din neamul lui David și de aceea calatoresc spre Betleem. Aceasta naștere a lui Iisus în timpul calatoriei Maicii Domnului la Betleem ne arata ca El nu se naște într-o casa a parinților, a mamei sale, ci este un strain și calator. În scurt timp dupa nașterea Sa, Iosif și Maria sunt înștiințați ca trebuie sa fuga în Egipt deoarece Irod cauta sa omoare pe acest prunc, dupa cum a și ucis 14 000 de prunci crezând ca printre ei se afla și pruncul Iisus. Deci, calator și strain, Iisus vine în lumea aceasta neavând o casa a Sa și astfel S-a nascut în peștera, sub pamânt, ca într-o biserica de sub pamânt, ca și prefigurare a catacombelor în care creștinismul era persecutat pe când se naștea, ca religie noua în Imperiul Roman. Pruncul Iisus S-a nascut în peștera ca într-o biserica de sub pamânt ca sa sfințeasca pamântul. A fost pus în iesle într-un loc mai sus, acolo unde animalele gaseau hrana, pentru ca aceasta iesle sa devina un fel de altar al peșterii, iar El pâinea cea cereasca, pâinea veșnica și sfânta, care se daruiește oamenilor în Sfânta și Dumnezeiasca Euharistie pentru viața veșnica a oamenilor muritori”.„Orașul Betleem înseamna în limba ebraica casa pâinii. El se naște ca pâine coborâta din ceruri pentru a deveni hrana de mântuire pentru oameni. Prin faptul ca este culcat în iesle sfințește și regnul vegetal, caci animalele care erau adapostite în peștera se hraneau cu fân, dar și regnul animal. De aceea, în colindele noastre se spune ca animalele din peștera, boul și asinul, dupa profeția lui Isaia, au încalzit pe Pruncul Iisus, au aratat un fel de ospitalitate mai mult decât oamenii din Betleem”, a mai spus Preafericirea Sa.Nașterea Domnului este o sarbatoare a iubirii nesfârșite și smerite a lui Dumnezeu fața oameniPreafericitul Parinte Daniel a aratat ca Nașterea Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos este o sarbatoare a iubirii nesfârșite și smerite a lui Dumnezeu fața oameni: „Prin ea înțelegem ca Dumnezeul slavei, Care a facut cerul și pamântul, are iubire nețarmurita și smerita. El se naște ca un copil în lume pentru ca putem sa primim sau sa refuzam un copil, sa acordam maxima atenție sau sa neglijam cu totul. Dumnezeu nu forțeaza libertatea noastra. Smerenia Lui este spațiul libertații noastre, spațiul în care raspundem sau nu chemarii Lui, Îl primim sau nu Îl primim, Îl iubim sau nu Îl iubim. Deci, aceasta forma de smerenie a lui Dumnezeu, care începe cu nașterea Sa și se arata în forma culminanta prin rastignirea Sa pe Cruce, ne arata ca Dumnezeul Veșnic este iubire smerita și atotputernica. Iubirea Sa este atotputernica pentru ca poate iubi pe cei care sunt împotriva Lui și smerita pentru ca respecta libertatea fiecarui om de a-L primi sau de a-L refuza”.Nașterea Domnului reprezinta o binecuvântare pentru familieÎntâistatatorul Bisericii Ortodoxe Române a mai aratat ca Nașterea Domnului reprezinta o binecuvântare pentru familie: „În Dumnezeu Copilul sau Pruncul Iisus din Betleem sunt binecuvântați toți copiii. Nimeni nu poate sa fie om daca nu a fost copil și nimeni nu poate sa fie om deplin daca nu iubește copiii. Iisus Hristos nu a avut copii, dar a avut fii duhovnicești pe ucenicii Sai. Aceasta iubire paterna fața de toți copiii este semnul maturitații iubirii omului și în mod deosebit copilul este rodul binecuvântarii familiei. De aceea, deodata cu nașterea Pruncului Iisus se binecuvânteaza și familia. El nu este nascut din tata dupa trup. Iosif este doar tatal lui adoptiv, pentru ca zamislirea și nașterea s-au facut prin lucrarea Duhului Sfânt din Fecioara Maria. Nu era sanatos ca acest prunc sa aiba numai mama, ci trebuia sa simta și iubirea de tata. De aceea, Iosif apare în fața lumii ca și când ar fi tatal lui Iisus, ocrotitor și pazitor. Prin aceasta se arata binecuvântarea pe Dumnezeu o daruiește familiei. Astazi, familia creștina este foarte mult persecutata de o mentalitate consumista, materialista și individualista. Unii parinți ar dori sa aiba copii și nu au, iar alți parinți pot sa aiba și nu îi primesc. Unele mame ucid pruncii înainte ca aceștia sa se nasca. Deci, sarbatoarea Nașterii Mântuitorului Iisus Hristos ne cheama sa acordam cea mai mare atenție copiilor și familiilor cu copii ca binecuvântari nu doar pentru familie, ci pentru întreg poporul. Așadar, pruncul Iisus este binecuvântare pentru întreaga omenire, dar în mod special pentru parinți și copii”.La finalul cuvântului Sau, Patriarhul României a adresat urari de sanatate tuturor celor care îsi celebreaza onomastica.În toate lacasurile de cult din cuprinsul Arhiepiscopiei Bucurestilor a fost citita în prima zi de Craciun Pastorala la Nasterea Domnului a Întâistatatorului Bisericii noastre, intitulata NAȘTEREA DOMNULUI. BUCURIA CERULUI ȘI A PĂMÂNTULUI.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 624

Id: 36933

Data: Dec 25, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).