Schitul de la Coada Lacului si-a serbat hramul

De sarbatoarea Sfintilor Mari Imparati, intocmai cu Apostolii, Constantin si mama sa Elena, 21 mai 2012, Preasfintitul Parinte Sofronie, Episcopul Oradiei, a savarsit Sfanta Liturghie arhiereasca cu prilejul hramului schitului din satul de vacanta Coada Lacului, de langa barajul hidrologic Lesu, in Muntii Apuseni.In cadrul slujbei, dupa cum ne informeaza Pr. Cosmin Tripon, absolventul de teologie ortodoxa Marius Popovici a fost hirotonit diacon pe seama bisericii Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil din parohia Pausa, Protopopiatul Oradea. In cuvantul de invatatura rostit, Preasfintitul Sofronie, a subliniat faptul ca pomenirea Sfintilor Imparati Constantin si Elena este o zi de bucurie in marea familie crestina, pentru ca ei sunt modele de imparati crestini, prototipul imparatilor crestini evlaviosi, credinciosi, aparatori ai dreptei credinte, si care, pana la sfarsitul veacurilor, se constituie in modele pentru orice conducator al neamurilor crestine ortodoxe . Icoana sarbatorii arata legatura dintre cei doi Imparati si Sfanta Cruce, sugerand ca atunci cand ii serbam pe ei, serbam si biruinta Sfintei Cruci . Imparatului Constantin i s-a aratat Sfanta Cruce pe cer inainte de biruinta asupra lui Maxentiu, iar Sfanta Elena a descoperit la Ierusalim Crucea rastignirii lui Hristos, pe care a adus-o la Constantinopol spre a fi cinstita de catre toti dreptmaritorii crestini. Sfantul Imparat Constantin este numit cel intocmai cu Apostolii pentru ca prin legile pe care le-a dat, prin inlesnirea pe care a facut-o Crestinismului, prin marile binefaceri pe care le-a oferit Bisericii, prin apararea dreptei credinte, concretizata in convocarea celui dintai Sfant Sinod Ecumenic, din 325, de la Niceea, el devine un adevarat Apostol , a spus Preasfintia Sa. Chiriarhul Oradiei a enumerat, apoi, o seama de masuri luate de sfantul imparat Constantin in favoarea Bisericii: Edictul de la Milan, din 313, care garanta libertate de manifestare a crestinilor, generalizarea Duminicii, a zilei Invierii Domnului, ca zi de odihna in Imperiul Roman, si altele. Una dintre masurile cu implicatii multiple asupra viitorului Crestinismului a fost intemeierea orasului Constantinopol. Acest imparat de Dumnezeu incununat este ctitorul Romei celei Noi, a orasului care-i poarta numele, Constantinopol, cetate care, pentru Biserica noastra are o semnificatie deosebita. In aceasta cetate marita a lui Dumnezeu au trait foarte multi barbati care au marturisit credinta si au aparat-o, mari sfinti ierarhi ce au stralucit in tronul episcopal de la Constantinopol, mai apoi in cel arhiepiscopal si, in cele din urma, patriarhal . Din contextul celor amintite, desprindem argumentele pentru care Biserica ii cinsteste pe acesti mari imparati: Biserica ii cinsteste si ii socoteste ca modele, si ii propune conducatorilor din lume pe Constantin si Sfanta sa maica Elena, o evlavioasa pelerina, care a construit biserici la locurile sfinte, aproape in toate locurile prin care Mantuitorul Iisus Hristos a trecut sau unde au avut loc evenimente biblice importante, dintre care unele dainuie pana astazi, cum este biserica Sfantului Mormant, biserica Nasterii Domnului de la Betleem si altele , a mai spus Preasfintia Sa. In incheiere, Vladica Sofronie, a accentuat ideea ca Sfintii Imparati Constantin si Elena au devenit modele de autentica traire crestina pentru voievozii din Ţarile Romane, unde, dupa 1453, a continuat sa supravetuiasca zestrea culturala si spirituala a Bizantului. Voievozii nostri au fost cu totii ctitori de lacasuri sfinte si aparatori ai credintei crestine in asa fel incat, atunci cand Constantinopolul, in 1453, a cazut sub stapanirea semilunei, slava Bisericii si slava Imperiului Roman de rasarit a fost transmisa mai departe memoriei culturale a umanitatii prin evlavia, ravna, darnicia si succesiunea in har si slava pe care sfintii si dreptmaritorii voievozi romani, si sfintii ierarhi ai poporului nostru au aratat-o, continuand ceea ce se savarsea la Constantinopol pana in 1453 .Infiintat in toamna anului 1997, Schitul de la Coada Lacului depinde canonic de Manastirea Izbuc, are viata de obste, si este administrat de Ieroschimonahul Ambrozie Maxin, egumenul acestuia. La 24 iunie 2008, s-a savarsit aici prima Sfanta Liturghie in biserica de zid, aflata acum in stadiul de a fi pictata. In anul 2011 s-a inceput turnarea fundatiei pentru un corp nou de chilii. Schitul detine o suprafata de 4000 mp de teren, o parte din acestia fiind donati de catre credinciosul Gavril Dic din satul Beiusele, iar restul a fost cumparat.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1307

Id: 22101

Data: May 22, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).