Scrierile Sfantului Ambrozie al Mediolanului despre Taina Sfantului Botez

Opera Sfantului Ambrozie, in ciuda diversitatii genurilor literare, nu este de fapt decat o continua predica, iar predica lui nu este altceva decat o neobosita meditatie (ruminatio - dupa un cuvant drag Sfantului Parinte) asupra Sfintei Scripturi. Cu orice ocazie, discursul episcopului de Mediolanum, chiar si atunci cand este cuprins intr-un tratat sau intr-o scrisoare redactata in linistea cabinetului sau de lucru, este nascut din predica sa, ce avea in centrul ei Cuvantul lui Dumnezeu din Sfanta Scriptura.Pentru Sfantul Ambrozie, Scriptura este 'Trupul Fiului lui Dumnezeu', la fel ca Biserica sau Euharistia (Expositio Evangelii Secundum Lucam, VI, 33; PL 15, 1763), astfel Scriptura nu este constituita dintr-o simpla insiruire de cuvinte, ci cuvinte care au o substanta a lor: 'Cuvantul lui Dumnezeu, intr-adevar, este substanta vitala, cu care se hraneste sufletul nostru ... si dupa care isi regleaza comportamentul s...t. Prin Cuvantul lui Dumnezeu si sub actiunea harului Sau, sufletul nostru este intarit' (Expositio Psalmum 118, 7, 7; PL 15, 1350). Extrema densitate a citatelor si trimiterilor scripturistice din tesatura prozei ambroziene a frapat pe toti cititorii sai. Acesta poate este si obstacolul cel mai mare in lectura scrierilor Sf. Ambrozie, caci noi, cel mai adesea, am pierdut familiaritatea intima cu textul scripturistic si intelegem gresit, cel putin la prima lectura, necesitatea si coerenta compilatiilor de versete scripturistice, care joaca in scrierile sale un rol mult mai important decat acela de simple testimonia (marturii). Astfel, Vechiul Testament, ca 'pedagog catre Hristos' (Galateni 3, 24) ofera o serie de prefigurari, de simboluri ale unor invataturi descoperite in chip deplin ca realitati abia dupa intruparea Fiului lui Dumnezeu. In acest sens, Sfantul Ambrozie al Mediolanului acorda o atentie deosebita prefigurarilor Tainei Botezului in Sfanta Scriptura, expunandu-le sistematic, intr-o ordine cronologica, in cele doua lucrari cunoscute ale sale De mysteriis si De sacramentis.Prefigurari in Vechiul TestamentPrima preinchipuire a Botezului o gaseste Sfantul Ambrozie chiar la zidirea lumii, in primele versete ale Facerii, unde se spune: 'Duhul Domnului Se purta pe deasupra apelor' (Facerea 1, 2) - acestea fiind o icoana a apei de mai tarziu a Botezului crestin.A doua preinchipuire a Botezului este apa potopului, prin care Dumnezeu a curatit lumea de pacate: 'Apa este, asadar, cea in care se scufunda trupul. Ca sa se spele tot pacatul trupesc. Se ingroapa in ea toata faradelegea. Lemnul este cel pe care a fost rastignit Domnul Iisus, cand a patimit pentru noi. Porumbelul este acela sub al carui chip a coborat Duhul Sfant, dupa cum ai invatat din Noul Testament, si El iti insufla pacea sufletului, linistea mintii. Corbul este chipul pacatului, care se duce si nu se mai intoarce daca se va pastra si in tine paza si icoana dreptatii' (De mysteriis III, 11, in PSB, vol. 53, p. 12.); 'Oare, potopul nu este ca si Botezul, prin care toate pacatele se ineaca si numai cugetul celui drept si harul reinviaza?' (De Sacramentis II, I, 1).A treia preinchipuire vetotestamentara a Botezului o reprezinta trecerea evreilor prin Marea Rosie, fiind astfel eliberati din robia egipteana: 'Bagi de seama ca si in acea trecere a evreilor prin Marea Rosie, in care egiptenii au pierit, iar evreii au scapat, a fost anticipata inca de pe atunci inchipuirea Sfantului Botez. Caci, ce altceva invatam zilnic in aceasta taina, decat ca vina este luata de ape si ca greseala se sterge cu ele, insa evlavia si nevinovatia raman pururi ocrotite?' (De Mysteriis, III, 12, in PSB, vol. 53, p. 12).Un al patrulea simbol anticipativ al Botezului crestin il vede Sfantul Ambrozie intr-o minune savarsita de Moise, in timpul traversarii pustiului pana in Canaan, si anume la Merra, unde evreii intalnesc un izvor de apa amara, pe care Moise il preface in apa buna de baut: 'Moise a aruncat un lemn in ea si s-a facut dulce. Fireste, fara semnul Crucii Domnului apa nu era de niciun folos pentru mantuirea ce avea sa vie: dar dupa ce a fost sfintita prin taina Crucii mantuitoare, atunci a devenit buna pentru baia duhovniceasca si pentru paharul mantuirii. Asadar, precum Moise, adica proorocul, a aruncat lemnul in acel izvor, tot asa preotul arunca in aceasta fantana baptismala semnul Crucii Domnului si apa se face dulce (potrivita) pentru har' (De Mysteriis, III, 14, p. 12).Un alt simbol al Botezului crestin este, dupa Sfantul Ambrozie, curatirea de lepra a lui Naaman Sirianul, prin afundarea lui in apele Iordanului, dupa indemnul proorocului Elisei: 'Şi fiind curatit din aceasta, a inteles ca faptul de a se curati cineva nu sta in puterea apelor, ci a Harului' (De Mysteriis, III, 17, p. 13.).Un al saselea simbol al Botezului in Vechiul Testament, il vede Sfantul Ambrozie intr-o minune savarsita de proorocul Elisei, care mergand pe malul raului Iordan spre a taia lemne, unul din fiii proorocului scapa fierul securii in apa; atunci proorocul Elisei a taiat o bucata de lemn, pe care aruncand-o in apa, fierul a iesit la suprafata, putand fi astfel recuperat: 'Vezi, asadar, ca prin Crucea lui Hristos se ridica neputinta tuturor oamenilor' (De Sacramentis, II, IV, 11; Cf. De Mysteriis, IX, 51, in PSB, vol. 53, pp. 22 - 23.).Prefigurari in Noul TestamentIn Noul Testament, inainte de a fi instituit Botezul, el este prefigurat de Botezul Domnului in Iordan de catre Ioan: 'Asadar, de ce a coborat Hristos (la apa Iordanului), daca nu ca sa se curateasca trupul acesta, trupul pe care l-a luat dupa firea noastra? Caci Hristos, Care nu a facut pacat, nu avea trebuinta sa-si spele pacatele; dar avem trebuinta noi, care suntem supusi pacatului. Asadar, daca Botezul s-a dat pentru noi, pentru noi s-a facut chipul lui, ni s-a pus inainte o forma a credintei noastre' (De Sacramentis I, V, 16); 'Cel ce avea sa boteze cu Duh Sfant si cu foc, a facut cunoscuta de mai inainte, prin Ioan, Taina Botezului (Matei III, 11)' (Despre pocainta, I, 8,).O ultima prefigurare a Botezului crestin o vede Sfantul Ambrozie in minunea vindecarii slabanogului de la lacul Vitezda (Ioan 5, 2): 'Asadar, si acea scaldatoare a fost o preinchipuire, ca sa crezi ca in aceasta apa (a Botezului) coboara puterea dumnezeiasca' (De Mysteriis, IV, 23, in PSB, vol. 53, p. 14).Toate aceste prefigurari scripturistice ale Botezului s-au implinit in Botezul 'cu Duh Sfant si cu foc' (Matei 3, 11) adus de Mantuitorul Iisus Hristos, 'prin a Carui venire sa nu mai insanatoseasca umbra doar pe unul, ci adevarul pe toti' (De mysteriis IV, 24, in PSB, vol. 53, p. 14). (Articol publicat in Ziarul Lumina , Editia din data de 31 ianuarie 2011)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 894

Id: 11609

Data: Jan 31, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).