Sfanta Euharistie

Una din modalitatile cele mai concrete prin care Mantuitorul Iisus Hristos ramane cu noi pana la sfarsitul veacurilor (Matei 28, 20) este prezenta Sa in Sfanta Taina a Impartasaniei.I. Pregatirea aperceptivaCea dintai porunca bisericeasca ne indeamna sa participam cu regularitate la Sfanta Liturghie, slujba in cadrul careia painea si vinul aduse de credinciosi la Sfantul Altar se prefac in Trupul si Sangele Mantuitorului nostru Iisus Hristos.II. Anuntarea temeiDespre aceasta Sfanta Taina a Bisericii, numita Euharistie, vom vorbi in cele ce urmeaza.III. TratareaSfanta Euharistie (numita si Sfanta Impartasanie sau Cuminecarea) este cea mai mare si mai importanta Taina a Bisericii si a lui Hristos. Daca in cadrul celorlalte Sfinte Taine Biserica transmite credinciosilor harul sfintitor, prin Taina Euharistiei ni se transmite Insusi Trupul si Sangele Domnului. Ea este centrul Sfintei Liturghii. In Joia Sfintelor Patimiri, la Cina cea de Taina, Mantuitorul a instituit Sfanta Euharistie ca jertfa de multumire adusa lui Dumnezeu Tatal, prin prefacerea painii si vinului in cinstitul Trup si Sange al Sau: Luati, mancati, acesta este Trupul Meu. Şi luand paharul si multumind, le-a dat zicand: beti dintru acesta toti, acesta este Sangele Meu, al Legii celei noi, care pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor (Matei 26, 27-28). Acest Nou Legamant, dupa cuvantul Domnului, devine porunca pentru Sfintii Apostoli si urmasii acestora: Aceasta sa o faceti spre pomenirea Mea (Luca 22, 19). Transformarea elementelor (paine si vin in Trup si Sange) ramane o taina de nepatruns pentru puterea noastra de intelegere. Ilie Miniat, in "Didahii la Postul Mare", ne spune ca vedem culoarea painii si a vinului, simtim gustul painii si al vinului, dar mancam si bem Trupul si Sangele lui Hristos. Trupul lui Hristos este in toata Sfanta Paine si tot Trupul in fiecare firimitura a Sfintei Paini. Noi putem simti taina doar prin credinta, iar prin Cuminecare intram in comuniune cu Mantuitorul Hristos, asemenea vitei cu mladitele: Eu sunt vita, voi mladitele. Cel ce ramane intru Mine si Eu intru el. (Ioan 15, 5). Chiar Sfintii Apostoli, care au fost alaturi de Invatatorul lor in cei trei ani si jumatate de propovaduire, care au vazut minunile Lui, la auzul cuvintelor: Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu ramane intru Mine si Eu intru el (Ioan 6, 56), au ramas uimiti, spunand: Greu este cuvantul acesta! Cine poate sa-l asculte? (Ioan 6, 61). Insa, dupa Pogorarea Duhului Sfant, cand mintea li s-a luminat si credinta li s-a intarit, aceiasi ucenici si Apostoli erau intr-un cuget si, frangand painea in casa, luau impreuna hrana intru bucuria si curatia inimii (Fapte 2, 46). Asa cum a fost si la Cina din Joia cea Mare, materia tainei o constituie painea dospita din grau curat si vin din struguri. Aceasta este partea vazuta, iar transformarea sau prefacerea acestor elemente in Trupul si Sangele Domnului Iisus Hristos reprezinta partea nevazuta a tainei. Prefacerea are loc in timpul Sfintei Liturghii, dupa cuvintele preotului ale Tale dintru ale Tale... cand credinciosii ingenuncheaza in semn de evlavie si canta pe Tine te laudam..., iar preotul rosteste rugaciunea de invocare a Duhului Sfant (numita Epicleza) pentru transformarea painii si vinului in Trupul si Sangele Mantuitorului Hristos. In aceste momente, spune Sfantul Ioan Gura de Aur, misiunea preotului este mai mare decat a ingerilor care stau in jurul Tronului lui Dumnezeu si privesc cu evlavie cum, la rugaciunea preotului, Domnul insusi coboara spre a se jertfi din nou in mod tainic spre iertarea pacatelor si spre viata de veci a credinciosilor. Primitorii tainei sunt toti credinciosii Bisericii: tineri, adulti, batrani, care au primit dezlegare de la preotul duhovnic pentru a se uni tainic, real, cu Dumnezeu-Omul Iisus Hristos. Cine mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu ramane intru Mine si Eu intru el (Ioan 6, 56).Invataturi straine Ortodoxiei cu privire la Sfanta ImpartasanieAmintim aici doua opinii diferite ale cultelor neortodoxe, urmand ca intr-o cateheza viitoare sa lamurim si alte aspecte legate de Sfanta Euharistie. Prima se refera la Biserica Romano-Catolica, cea care foloseste ca materie pentru prefacerea darurilor paine nedospita (azima), nu paine dospita (artos). Painea nedospita aminteste de Pastile iudaic, or, Hristos Domnul la Cina cea de Taina a instituit un Legamant Nou, care-l depaseste in intelesuri si profunzime pe cel vechi, umbra bunurilor viitoare (Evrei 10, 1). Astfel, sunt o serie de amanunte care sprijina folosirea painii dospite de catre Mantuitorul: 1. spalarea picioarelor ucenicilor nu ar fi putut avea loc la aceasta Cina daca ar fi fost unita cu Pastile iudaic, caci la Pasti toti trebuiau sa-si tina incaltamintea in picioare, avand mijlocul incins si toiag in mana, gata de calatorie; 2. Iuda Iscarioteanul intinge in blid, de unde rezulta ca la masa era si mancare lichida, ceea ce nu era ingaduit la Pasti; 3. dupa obiceiul iudaic, nimeni nu putea parasi casa in care a mancat Pastile pana a doua zi, or, Iuda Iscarioteanul, fiind descoperit de Iisus, a plecat, noaptea, de la Cina; 4. Mantuitorul Hristos a spus: Eu sunt painea (gr. artos) cea vie care s-a pogorat din cer, nu azima! Cea de-a doua problema este si mai departata de realitate si se refera la lumea protestanta. Pentru ei, problema mantuirii fiind rezolvata in mod juridic, prin suportarea de catre Hristos a mortii in locul nostru, e firesc sa nu mai admita Euharistia ca Jertfa permanenta si actuala, iar din aceasta perspectiva e foarte usor sa desacralizezi Taina Euharistiei, Hristos sa nu mai fie prezent in chip real si sa ramai doar cu comemorarea unui eveniment istoric.IV. RecapitulareaPrin ce se deosebeste Euharistia de celelalte Sfinte Taine? Cand are loc prefacerea darurilor in Trupul si Sangele Mantuitorului Hristos?V. AsociereaAsa cum ne pregatim pentru primirea unui oaspete in casa noastra, prin curatenie, asezarea lucrurilor in buna randuiala, buna cuviinta, bucuria de a-l intalni, la fel trebuie sa ne pregatim cu intreaga noastra fiinta pentru primirea Mantuitorului Iisus Hristos, prin Sfanta Euharistie. Aceasta primenire sufleteasca se face prin Sfanta Spovedanie, dupa indemnul Sfantului Apostol Pavel: sa se cerceteze insa omul pe sine si asa sa manance din paine si sa bea din pahar. Caci cel ce mananca si bea cu nevrednicie, osanda isi mananca si bea, nesocotind trupul Domnului (I Corinteni 11, 28-29).VI. GeneralizamInvatatura despre Sfanta Euharistie prin cuvantul Sfantului Nil, care spune ca e cu neputinta sa se mantuiasca credinciosul si sa primeasca iertarea pacatelor si sa dobandeasca Imparatia cerurilor, daca nu se impartaseste cu frica, cu credinta si cu dragoste de tainicul si neprihanitul Trup si Sange al lui Hristos.VII. AplicamInvatatura despre Sfanta Euharistie cu indemnul ca fiecare dintre noi, inainte de a ne impartasi, sa ne pregatim prin rugaciune, post, spovedanie, iar dupa Cuminecare sa vietuim cu pace si bucurie, avand constiinta ca in noi locuieste Insusi Hristos, prin Trupul si Sangele Sau.Repere bibliografice:Diac. Petre I. David, Calauza crestina. Sectologie, Ed. Episcopiei Argesului, Curtea de Arges, 1994.Ilie Miniat, Didahii la Postul Mare, trad. pr. Dumitru Fecioru, Bucuresti, 1996.Arhim. Mina Prodan, Calauza cunoasterii si combaterii sectelor, 1995.Pr. prof. Sorin Cosma, Cuvinte ale dreptei credinte, Arad, 1992.Pr. prof. dr. Dumitru Staniloae, Teologie Dogmatica Ortodoxa, vol .III, Ed. Institutului biblic, Bucuresti, 2003.(Articol realizat de Pr. Adrian Nita si publicat in editia din 4 decembrie 2012 a "Ziarului Lumina")

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 732

Id: 26463

Data: Dec 4, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).