Sfanta Liturghie la 5 ani de Patriarhat

La Catedrala Patriarhala din Bucuresti Sfanta Liturghie arhiereasca a fost oficiata astazi, 30 septembrie 2012, de catre Preafericitul Parinte Daniel la implinirea a cinci ani de patriarhat. Alaturi de Patriarhul Romaniei au slujit mai multi membri ai Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, inconjurati de un sobor de preoti si diaconi. Ierarhii slujitori au fost: Preafericitul Parinte Daniel, Arhiepiscopul Bucurestilor, Mitropolitul Munteniei si Dobrogei, Loctiitor al Tronului Cezareei Capadociei si Patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane, Inaltpreasfintitul Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, Inaltpreasfintitul Laurentiu, Mitropolitul Ardealului, Inaltpreasfintitul Andrei, Mitropolitul Clujului, Maramuresului si Salajului, Inaltpreasfintitul Irineu, Mitropolitul Olteniei, Inaltpreasfintitul Petru, Mitropolitul Basarabiei si Exarhul Plaiurilor, Inaltpreasfintitul Iosif, Mitropolitul Ortodox Roman al Europei Occidentale si Meridionale, Inaltpreasfintitul Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Targovistei si Exarh patriarhal, Inaltpreasfintitul Epifanie, Arhiepiscopul Buzaului si Vrancei, Inaltpreasfintitul Calinic, Arhiepiscopul Argesului si Muscelului, Inaltpreasfintitul Casian, Arhiepiscopul Dunarii de Jos, Inaltpreasfintitul Timotei, Arhiepiscopul Aradului, Preasfintitul Corneliu, Episcopul Husilor, Preasfintitul Lucian, Episcopul Caransebesului, Preasfintitul Sofronie, Episcopul Oradiei, Preasfintitul Nicodim, Episcopul Severinului si Strehaiei, Preasfintitul Vincentiu, Episcopul Sloboziei si Calarasilor, Preasfintitul Galaction, Episcopul Alexandriei si Teleormanului, Preasfintitul Ambrozie, Episcopul Giurgiului, Preasfintitul Sebastian, Episcopul Slatinei si Romanatilor, Preasfintitul Visarion, Episcopul Tulcii, Preasfintitul Gurie, Episcopul Devei si Hunedoarei, Preasfintitul Siluan, Episcopul romanilor ortodocsi din Ungaria, Preasfintitul Timotei, Episcopul ortodox roman al Spaniei si Portugaliei, Preasfintitul Macarie, Episcopul ortodox roman al Europei de Nord, Preasfintitul Ciprian Campineanul, Episcop-vicar patriarhal, Preasfintitul Varlaam Ploiesteanul, Episcop-vicar patriarhal, Preasfintitul Vasile Somesanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Clujului, Preasfintitul Paisie Lugojanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timisoarei, Preasfintitul Emilian Lovisteanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Ramnicului, Preasfintitul Ioachim Bacauanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului si Bacaului, Preasfintitul Iustin Sigheteanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Maramuresului si Satmarului.In cuvantul de invatatura rostit dupa citirea pericopei evanghelice Preafericirea Sa a vorbit despre importanta poruncii iubirii data noua de Mantuitorul Hristos. Ceea ce Mantuitorul Iisus Hristos aduce nou prin atitudinea Sa fata de semeni este porunca iubirii de vrajmasi. Niciun legiuitor din lume nu a poruncit vreodata ca cineva sa iubeasca pe vrajmasii sai. La prima vedere, aceasta porunca este contrara obisnuintei noastre sau firii noastre. Insa, ea pune intrebarea indirecta, daca firea noastra este cea fireasca, daca natura noastra, aceasta prin care noi manifestam dorinte de razbunare si de a raspunde la rau cu rau, este normala sau nu. Constatam ca firea noastra cea pacatoasa nu este firea normala, ci este firea cazuta in pacat care nu se manifesta potrivit voii lui Dumnezeu. Dumnezeu a creat pe om dupa chipul si asemanarea Sa, dupa chipul bunatatii si milostivirii vesnice. De aceea, tot ceea ce nu este bunatate in om este contrar firii lui voite de Dumnezeu . In Vechiul Testament se spune Sa iubesti pe aproapele tau si sa urasti pe vrajmasul tau. Mantuitorul Iisus Hristos insa aduce o schimbare radicala si anume El cere sa iubim pe vrajmasii nostri si nu sa-i uram. Aceasta porunca pare cu totul nefireasca. Nu ni se pare natural sau normal sa iubim pe cei care ne urasc. In omul obisnuit exista tendinta de a raspunde la rau cu rau, de a se razbuna. Mantuitorul Iisus Hristos pare ca cere ceva peste masura oamenilor si atunci cand porunceste sa iubim pe vrajmasii nostri El face referire la Dumnezeu cel milostiv Care iubeste si pe cei nemultumitori si pe cei rai. De aceea Evanghelia se termina cu aceste cuvinte Fiti milostivi precum Tatal vostru milostiv este. Cu alte cuvinte, Mantuitorul ne cere sa iubim nu omeneste, ci dumnezeieste. Asa cum Dumnezeu iubeste si pe cei buni si pe cei rai Mantuitorul cere ucenicilor si celor care cred in El sa iubeasca si pe cei care nu merita iubirea , a mai spus Preafericitul Parinte Daniel.Iubirea fata de vrajmasi, a mai aratat Preafericirea Sa, desi dificila, este o putere care poate transforma viata oamenilor: Daca noi raspundem la ura cu ura, daca tinem minte raul tot timpul, memorarea raului facut de altii noua devine propria noastra rautate. Pe cand rugaciunea pentru vrajmasi si iertarea lor inseamna si eliberarea noastra de prezenta rautatii lor in sufletele noastre. In al doilea rand, aceasta iertare a vrajmasilor si apoi iubire fata de ei pune capat unui sir de conflicte in relatiile dintre oameni, schimba atitudini si schimba calitatea vietii. Chiar daca ai tu dreptate, starea de rautate, dorinta de razbunare, mentinerea in memorie a faptelor rele savarsite de altii impotriva noastra, toate acestea duc la o imbolnavire a sufletului nostru care nu se mai poate ruga deplin, nu mai poate sa aiba bucuria deplina a vietii si mai ales nu are pacea sufletului. Cand Mantuitorul cere iubire de vrajmasi, El de fapt cere ca sufletul nostru sa dobandeasca o stare de sanatate superioara. Iubirea de vrajmasi si iertarea lor nu este o actiune pur juridica, ci este o lucrare de insanatosire spirituala a sufletului omului care a trecut prin suferinta suportand rautatea cuvintelor si faptelor venite de la vrajmasi ,La 30 septembrie 2007 Preafericitul Parinte Daniel a fost intronizat, in Catedrala Patriarhala, ca al saselea Patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 450

Id: 24824

Data: Sep 30, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar