Sfantul Botez, intoarcerea la viata adevarata

Intreaga noastra viata de crestini isi are inceputul in Botez si trebuie sa fie in mod constant raportata la el. Sfantul Botez este taina de care tine toata viata noastra de crestini prin care ne facem membri ai Bisericii, al carei cap este Hristos. Botezul este prima taina administrata in viata unui om, indiferent de varsta acestuia, copil sau batran, si de ea depinde in mod direct si administrarea celorlalte Sfinte Taine ale Bisericii, caci daca nu devenim membri ai Bisericii lui Hristos, nici aceasta nu ne impartaseste darurile sale.In acelasi timp, prin Botez este sters pacatul stramosesc savarsit de protoparintii nostri, Adam si Eva, si este restabilita viata in comuniune cu Dumnezeu. De aici rezulta necesitatea fundamentala a Botezului, fara de care nu ne putem mantui. O buna intelegere a acestei Sfinte Taine nu este pur si simplu pentru noi o necesitate intelectuala, ci una existentiala.Botezul crestin aduce infierea duhovniceascaTaina Sfantului Botez a fost instituita de insusi Mantuitorul, cand, inainte de inaltarea Sa la cer, a zis Sfintilor Apostoli: 'Drept aceea, mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, invatandu-le sa pazeasca toate cate v-am poruncit voua, si iata Eu sunt cu voi in toate zilele, pana la sfarsitul veacurilor' (Matei 28, 19-20).Hristos este cel care ne arata importanta de netagaduit a Botezului: 'De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in Imparatia lui Dumnezeu' (Ioan 3, 5), sau si in alta parte: 'Cel ce va crede si se va boteza se va mantui, iar cel ce nu va crede se va osandi' (Marcu 16, 16). De asemenea, si Sfintii Parinti ai Bisericii marturisesc in unanimitate acelasi lucru. Astfel, Sfantul Irineu afirma: 'Din cauza stricaciunii naturii omenesti, prin pacat, intru Adam, Botezul este necesar pentru toti deopotriva.' Sfantul Ambrozie: 'Nimeni nu intra in Imparatia cerurilor altfel decat prin botez'. Sfantul Iustin Martirul si Filosoful: 'Daca cineva crede cu tarie si este convins ca invataturile si cuvintele noastre sunt insusi adevarul si se obliga sa-si conformeze viata cu el, il invatam sa ceara de la Dumnezeu, prin rugaciune si ajunare, iertarea pacatelor sale de mai inainte si ajunam si ne rugam si noi impreuna cu el. Dupa aceea il ducem intr-un loc unde e apa si acolo se naste din nou ca si noi, adica se cufunda in apa si se spala in numele Parintelui tuturor, Domnul Dumnezeu si al Mantuitorului nostru Iisus Hristos si al Duhului Sfant, caci Hristos a zis ca de nu se va naste omul din nou, nu va intra in Imparatia lui Dumnezeu.'Botezul este cel care ne aduce infierea. Prin Botez devenim fii ai Tatalui ceresc si frati ai Domnului Hristos. Botezul este cel care ne face sa gustam din roada adusa de Hristos prin jertfa sa, caci acceptand pe Hristos in viata noastra prin intermediul Botezului, devenim partasi ai vietii Sale, ne insusim jertfa, moartea si Invierea Sa. Fiind astfel partasi ai jertfei Sale, putem deveni si partasi ai dumnezeirii Sale, printr-o viata curata si asumandu-ne in mod real pe Hristos in vietile noastre. 'Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati si imbracat', spune Sfantul Apostol Pavel (Galateni 3, 27), iar a te imbraca cu Hristos inseamna a primi prin Botez viata Lui ca fiind viata noastra, dar si a credintei Lui, a iubirii Lui, a dorintei Lui ca fiind insusi continutul vietii noastre, iar acest lucru este realizabil doar in cadrul Bisericii, care nu are alta viata decat cea a lui Hristos, si nu are alta datorie in aceasta lume decat sa ne comunice pe Hristos. Sfantul Ioan Gura de Aur comenteaza acelasi verset astfel: 'Botezul este si mormant, si inviere. Caci se ingroapa omul vechi dimpreuna cu pacatul si invie cel nou, innoit dupa chipul Celui Ce l-a zidit (Col. 3, 10). Ne dezbracam si ne imbracam. Dezbracam vechea haina, cea intinata de multimea pacatelor, imbracam pe cea noua, curatita de orice pata. Ce spun?! Il imbracam pe Insusi Hristos! Caci zice: 'Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati imbracat' (Gal. 3, 37)'.Fara Botez, nici Biserica nu ar existaPrin Taina Sfantului Botez, instituita de Mantuitorul, omul care crede in Hristos se renaste din apa si din Duh la viata cea adevarata in Hristos si devine membru al Bisericii. Cel nou botezat vine la Hristos pentru a fi mantuit si pentru ca a inteles ca alta cale nu exista. Scopul ultim al Botezului este intoarcerea la adevarata viata, intr-o comuniune deplina cu Dumnezeu, viata pe care omul o pierduse prin pacat, dar acum o recapata. Aceasta comuniune cu Dumnezeu nu este posibila decat in cadrul Bisericii, pentru ca in Biserica Hristos este mereu prezent.Cu fiecare Botez savarsit, nu doar cel botezat primeste daruri duhovnicesti, ci insasi Biserica intreaga se schimba, este imbogatita, pentru ca un nou copil al lui Dumnezeu se integreaza in sanul ei si devine madular al Trupului lui Hristos. Biserica este a celor nascuti din apa si din Duh, de aceea fara Botez nici Biserica nu ar exista. Tot Biserica este purtatoarea si cea care pastreaza Sfantul Duh in lume, de aceea in momentul Botezului, doar prin intermediul savarsitorului, care este parte integranta a Bisericii (fie facand parte din ierarhia bisericeasca, fie membru laic al Bisericii in caz de mare necesitate), se transmite Duhul Sfant in mod nevazut si celui nou botezat. In momentul Botezului este prezenta intreaga Sfanta Treime care se pogoara peste cel botezat, iar pentru a vedea aceasta, trebuie sa privim Botezul cu ochi duhovnicesti si cu credinta. Sfantul Ioan Gura de Aur ne vorbeste despre acest lucru: 'Pentru ce spun sa nu iei aminte la cele ce se vad, ci sa ai ochi duhovnicesti? Ca atunci cand vezi scaldatoarea apelor si mana arhiereului atingand capul tau, sa nu socotesti ca aceea este doar simpla apa, nici ca singura mana arhiereului este pusa pe capul tau. Fiindca nu om este cel ce lucreaza cele ce se savarsesc, ci harul Duhului este cel ce sfinteste firea apelor si se atinge impreuna cu mana arhiereului de capul tau... Fiindca nu preotul singur atinge capul botezatului, ci si dreapta lui Hristos... Cel Ce plineste toate este Tatal si Fiul si Duhul Sfant, Treimea Cea nedespartita. Credinta in Ea ne daruieste iertarea pacatelor si marturisirea ei ne aduce infierea.'Una dintre consecintele imediate ale Botezului este iertarea pacatelor. Prin Botez sunt iertate toate pacatele savarsite inainte, daca este vorba de o persoana adulta, dar accentul este pus pe pacatul originar savarsit de protoparintii nostri. Pana la venirea lui Iisus Hristos toti oamenii se nasteau, dar si vietuiau sub apasarea pacatului stramosesc pana la sfarsitul zilelor lor. Nu trebuie sa uitam ca pacatul stramosesc a avut ca urmari moartea si izgonirea din Rai. Dar prin venirea Mantuitorului si prin instituirea Tainei Botezului, fiindu-ne iertat pacatul stramosesc, ne este redata viata si usile Raiului sunt din nou deschise, ca oricine crede in Iisus Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu adevarat si se uneste cu El prin Taina Sfantului Botez sa poata dobandi Imparatia cerurilor. Sfantul Chiril al Ierusalimului spune: 'Cand va lepadati de Satana (lepadarile din timpul slujbei Botezului), rupand definitiv orice contact cu el, rupand vechiul zapis infernal, se deschide in fata voastra Raiul lui Dumnezeu, Raiul care a fost asezat de Dumnezeu la Rasarit si din care primul nostru parinte a fost alungat pentru pacatul sau.'Iertarea pacatelor ca efect imediat al Botezului este transmisa de Sfanta Traditie si de Sfintii Parinti inca din timpul Bisericii primare. Astfel Barnaba zice: 'Ne pogoram in apa plini de pacate si necurati, dar iesim purtand in sufletul nostru fructul temerii si al sperantei in Iisus. Primim iertarea pacatelor si, nadajduind intru numele Lui, ne facem iarasi noi, creandu-ne din nou'. Fericitul Augustin in egala masura afirma ca 'daca cineva trece din aceasta viata indata dupa primirea Botezului, nu-i ramane nimic de ispasit, caci i s-a iertat tot.' Intr-un mod si mai precis afirma acest lucru Sfantul Ioan Gura de Aur atunci cand comenteaza cuvintele Sfantului Apostol Pavel catre corinteni: 'Dar v-ati spalat, dar v-ati sfintit, dar v-ati indreptat in numele Domnului Iisus Hristos si in Duhul Dumnezeului nostru' (I Corinteni 6, 11). El comenteaza astfel: 'Botezul harului ii curateste pe toti, fie inchinator la idoli, fie desfranat sau adulter sau vinovat de orice alt pacat. De ar avea cineva in sine tot raul din lume, daca se cufunda in apele Botezului, iese din aceste dumnezeiesti ape mai curat ca razele soarelui. Cel ce iese din baia aceasta nu numai ca este curat, ci si sfant si drept, caci apostolul nu a zis numai 'v-ati spalat', ci si 'v-ati sfintit', 'v-ati indreptat'. Botezul nu numai ca ne iarta pacatele, ci ne curateste si faradelegile'.Moartea omului vechi si viata cea nouaPrin Botez, adica prin cufundarea omului in apa in numele Sfintei Treimi, se produce moartea omului vechi si renasterea lui la viata adevarata in Hristos. Parintele Dumitru Staniloae, mergand pe linia Traditiei bisericesti si a invataturilor Sfintilor Parinti, afirma ca cea mai importanta urmare a Botezului este moartea omului vechi si renasterea sa; din Botez, omul iese ca o existenta cu totul noua si aceasta prin prisma noii vieti in comuniune cu Hristos, plina de Duh Sfant. Doar daca murim impreuna cu Hristos in Botez primim viata noua si vesnica. Aceasta moarte a omului vechi inseamna moartea pacatului, iar renasterea la viata este renasterea in comuniune cu Dumnezeu, Sfanta Treime, Tata, Fiu si Duh Sfant, care este sursa vietii. Numai murind pacatului dobandim viata. Aceasta posibilitate ne este data prin Botez, dar nici dupa ce Botezul este savarsit nu inseamna ca suntem invaluiti de un fel de scut protector, caci si dupa Botez omul se poate indeparta din nou de Dumnezeu si poate cadea in pragul mortii. In acest sens, Alexander Schmemann afirma: 'Botezul nu este un act magic care adauga puteri supranaturale facultatilor noastre naturale. El este incepatura vietii vesnice insasi, care ne uneste inca de aici cu lumea viitoare, ne face sa participam inca din vremea vietii noastre pamantesti la Imparatia lui Dumnezeu.' Dar pentru ca aceste consecinte ale Botezului sa fie mereu active, omul trebuie sa conlucreze in relatia de comuniune cu Dumnezeu, sa se straduiasca sa dobandeasca Duhul Sfant, sa-L iubeasca pe Hristos si sa creada in El, urcand mereu spre o viata cat mai deplina in Dumnezeu pana la mantuire. Acest urcus este realizat cu ajutorul Domnului Hristos, care continua sa fie cu noi pe tot parcursul vietii. Parintele Staniloae spune: 'Viata cea noua este un dar de sus ce ne vine prin Botez, insa este un dar care trebuie pastrat si dezvoltat prin sarguinta noastra'.Prin Botez il acceptam in viata noastra pe Hristos, iar acceptarea Sa ca Imparat si Dumnezeu semnifica exact a decide sa-L urmezi si sa-ti dedici intreaga viata slujirii Lui si a trai dupa poruncile Lui. Şi a fi botezat, dar a nu-ti dedica viata lui Hristos si a nu trai dupa poruncile Sale inseamna exact o instrainare fata de Botez si o neacceptare a lui, lucru tot mai prezent in zilele noastre. Nu este de mirare ca teologii secolului al XX-lea, ca de exemplu Alexander Schmemann, afirma ca Botezul este absent din vietile multora, pentru ca nusi-l asuma. Totusi rezolvarea rezida tot prin revenirea la Hristos si acceptarea Tainelor Bisericii. Slabirea legaturii cu Hristos de dupa Botez se vindeca prin Sfanta Taina a Spovedaniei, caci oricat de mult am decadea din starea noastra de vietuire cu Hristos, nu putem fi botezati de doua ori: Botezul este irepetabil.Numele primit la Botez ne defineste ca persoanaLa Botez ni se da un nume, ceea ce inseamna ca persoana botezata este scoasa din masa indistincta umana, din anonimatul general, ca o persoana cu raspunderi proprii. Omul isi primeste la Botez numele sau care il face constient de responsabilitatea pe care o are. Acest nume ii da forma personala profunda care este chipul lui Hristos in el, iar tocmai prin aceasta calitate de persoana sau de chip al lui Dumnezeu, el raspunde lui Dumnezeu, se dezvolta si se mentine in relatia responsabila cu El.Sfantul Nicolae Cabasila afirma: 'Cat despre cuvintele nastere din nou si creare din nou, ele arata ca cei care prin mijlocirea Botezului au fost nascuti si adusi la o viata noua au avut aceasta viata noua inainte, intocmai ca si marmura unei statui stricate pe care mesterul o ciopleste din nou, ca sa-i dea frumusetea de la inceput. Dar si in ce priveste roada spalarii prin Botez, ea da omului o forma si o infatisare noua, si anume pune pe sufletul acestuia o pecete, un chip in care e stravezie moartea si Invierea lui Hristos... Aurul, argintul si arama, cata vreme se inmoaie sub puterea focului, ne lasa sa vedem materia simpla. De aceea i se si da fiecaruia in general numele de aur, de argint sau de arama. Dar de indata ce aceste materii isi primesc o forma sub bataile ciocanului, nu mai sunt o materie simpla, ci au luat o forma - asa cum se asaza haina pe trup -, din clipa aceea se iveste un nume nou, special: acum avem o statuie sau un inel, iar aceste nume nu mai arata si materia, ci numai chipul sau forma. Poate chiar din aceasta cauza fericita zi a Botezului este socotita de crestini ca zi a numelui, deoarece tocmai in aceasta zi suntem nascuti din nou si pecetluiti pentru o vietuire noua, iar sufletul nostru, care pana atunci n-avea nici o forma si nici o randuiala, isi ia forma si continutul sau. In ziua aceea noi suntem cunoscuti ai Lui... Caci in ziua aceea auzim pentru prima oara ca ni se spune pe nume, ca si cand in ziua aceea intr-adevar am fi fost cunoscuti pentru prima oara'.Botezul Sfantului Ioan InaintemergatorulInainte ca Botezul crestin sa fie instituit de catre Mantuitorul, in Sfanta Scriptura este mentionat si un alt fel de Botez, si anume Botezul Sfantului Ioan Inaintemergatorul. El iesise la propovaduire inaintea lui Hristos tocmai pentru a pregati calea Acestuia si a invata pocainta ca mijloc de acces in Imparatia cerurilor: 'Pocaiti-va, caci s-a apropiat Imparatia cerurilor' (Matei 3, 2).Ioan vorbeste despre Botez ca despre un fel de repetitie pentru pregatirea venirii Lui. 'In zilele arhiereilor Anna si Caiafa, a fost cuvantul lui Dumnezeu catre Ioan, fiul lui Zaharia, in pustie. Şi a venit el in toata imprejurimea Iordanului, propovaduind Botezul pocaintei, spre iertarea pacatelor, precum este scris in cartea cuvintelor lui Isaia proorocul: 'Este glasul celui ce striga in pustie: Gatiti calea Domnului, drepte faceti cararile Lui. Orice vale se va umple si orice munte si orice deal se va pleca; caile cele strambe se vor face drepte si cele colturoase, drumuri netede. Şi toata faptura va vedea mantuirea lui Dumnezeu'' (Luca 3, 3-6; vezi si Matei 3, 1-6, Marcu 1, 1-5).Botezul Sfantului Ioan era botezul pocaintei, numai Botezul Domnului Hristos este Botezul deplin, pentru ca este realizat cu Duh Sfant si cu foc, asa cum reiese din insasi cuvintele Botezatorului: 'A raspuns Ioan tuturor, zicand: Eu va botez cu apa, dar vine Cel ce este mai tare decat mine, Caruia nu sunt vrednic sa-I dezleg cureaua incaltamintelor. El va va boteza cu Duh Sfant si cu foc...' (Luca 3, 16-17, vezi si Matei 3, 7-12, Marcu 1, 6-8).Actul care consfinteste pocainta, precedat de marturisirea pacatelor (Matei 3, 6), este Botezul denumit 'Botezul lui Ioan' (Fapte 19, 3), spre a-l deosebi de botezul iudaic, care era un simplu rit, cat si de cel al lui Hristos, care este singurul Botez ce confera iertarea pacatelor. Botezul Sfantului Ioan Botezatorul, numit si Botezul pocaintei, nu da iertarea pacatelor; ea va putea fi obtinuta numai dupa moartea pe cruce a Fiului lui Dumnezeu, dar presupune cainta pentru pacatele savarsite si, ca atare, pregateste sufletul pentru primirea iertarii. El este semnul sensibil al convertirii si al pocaintei si are de aceea un caracter presacramental.Insusi Mantuitorul Hristos a mers la Ioan pentru a fi botezat: 'In acest timp a venit Iisus din Galileea, la Iordan, catre Ioan, ca sa se boteze de catre el. Ioan insa Il oprea, zicand: Eu am trebuinta sa fiu botezat de Tine, si Tu vii la mine? Şi raspunzand, Iisus a zis catre el: Lasa acum, ca asa se cuvine noua sa implinim toata dreptatea. AtunciL-a lasat. Iar botezandu-se Iisus, cand iesea din apa, indata cerurile s-au deschis si Duhul lui Dumnezeu s-a vazut pogorandu-se ca un porumbel si venind peste El. Şi iata glas din ceruri zicand: 'Acesta este Fiul Meu cel iubit intru Care am binevoit'' (Matei 3, 13-17).Prin acest gest al Sau de a accepta Botezul in Iordan, Mantuitorul ne arata ca il pretuia pe Ioan. Dupa acest moment al Botezului in Iordan de la Ioan, Mantuitorul isi incepe activitatea publica de propovaduire. (Articol publicat in 'Ziarul Lumina' din data de 9 ianuarie 2011)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1066

Id: 11146

Data: Jan 10, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).