Sfantul Chiril al Alexandriei, aparatorul Maicii Domnului

O minte luminata de harul divin se cunoaste din cuvintele pe care le ofera si operele pe care le creeaza. Sfantul Chiril al Alexandriei a fost unul dintre cei mai patrunzatori Parinti, lasand crestinatatii o mostenire dogmatica nespus de importanta. A fost numit, in mod foarte convingator, aparatorul Maicii Domnului, pentru ca, prin scrierile si marturisirea sa, Sinodul al III-lea Ecumenic a anatemizat ereziile fostului patriarh de Constantinopol, Nestorie. Sfantul Chiril, prin propovaduirea pe care a desfasurat-o, a fost un vrednic urmas al Sfantului Atanasie al Alexandriei, continuand cu spor eforturile anterioare ale acestuia.Cunoastem foarte putine lucruri despre viata Sfantului Chiril inainte de ocuparea scaunului patriarhal din Alexandria. S-a nascut in jurul anului 370 in acest faimos oras, intr-o familie de crestini. Unchiul sau, Teofil, a ocupat scaunul de patriarh al Alexandriei intre anii 385 si 412, lui urmandu-i Sfantul Chiril. Teofil a fost cel la initiativa caruia s-a organizat in anul 403 Sinodul de la Stejar, in urma caruia a fost condamnat pe nedrept Sfantul Ioan Hrisostom. Sfantul Chiril a participat si el, fiind de acord cu hotararea finala, probabil datorita influentei unchiului sau. Cert este ca, mai tarziu, Sfantul Chiril nu va mai repeta aceasta greseala in cadrul Sinodului al III-lea Ecumenic, atunci cand va rosti o hotarare dreapta si inteleapta impotriva ereticului Nestorie. Astfel, in 412, la varsta de 42 de ani, Sfantul Chiril a fost ales patriarh al Alexandriei, datorita vietii sale curate.Sfantul Chiril s-a dovedit inca de la inceputul pastoririi sale un barbat cu personalitate. A evitat sa faca diverse compromisuri periculoase cu autoritatile, sau sa ingaduie continuarea sarbatorilor paganesti in cetate. Pana in prezent, Sfantul Chiril este prezentat in unele studii de specialitate ca fiind un om impulsiv, foarte agresiv si chiar facut responsabil de gesturi nedemne de un ierarh. Cel mai mult i se reproseaza pretinsa implicare in uciderea filosoafei pagane Hypathia, din anul 415. Este absurd sa credem ca o persoana care a lasat o intreaga opera despre iubirea lui Dumnezeu fata de om ar indemna la crime. Hypathia a fost, intr-adevar, ucisa de un grup de crestini fanatici, dar implicarea Sfantului Chiril nu are la baza nici un argument. I s-a mai reprosat, de asemenea, atitudinea orgolioasa in fata problemelor dogmatice si dorinta de a se impune cu orice pret impotriva patriarhiei constantinopolitane. Din nou, i se atribuie un comportament absurd, care nu se aplica deloc Sfantului Chiril. El a fost un om pregatit sa apere dreapta credinta, iar daca inflacararea sa a fost interpretata gresit este doar vina unor pretinsi experti care cauta sa denatureze adevarul.In anul 428, Nestorie devine patriarh al Constantinopolului. Era un om destul de cultivat, pregatit teologic, dar care nu reusea sa inteleaga in mod corect unitatea celor doua firi in persoana Mantuitorului Hristos. Nestorie considera ca fiecare fire, atat cea dumnezeiasca, cat si cea umana are persoana ei si, prin urmare, Mantuitorul are de fapt doua persoane. De asemenea, o numea pe Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, doar Nascatoare de om sau, in cel mai bun caz, Nascatoare de Hristos. Nestorie taia ipostasul dumnezeiesc in doua, afirmand ca Nascatoarea de Dumnezeu nu putea sa nasca dumnezeirea, deci numele acordat nu i se potriveste. Sfantul Chiril a remarcat greseala si i-a cerut, incepand cu anul 429, sa renunte la aceasta eroare. Nestorie nu s-a supus si asa a avut loc Sinodul de la Efes, din anul 431. Sfantul Chiril a ajuns mai repede decat patriarhul Antiohiei, Ioan. Acesta il sustinea pe Nestorie, acuzandu-l pe Sfantul Chiril ca doreste sa isi mareasca puterea. Odata ajuns la Efes, Sfantul Chiril a convocat Sinodul fara a-l mai astepta pe Ioan, lucru care s-a dovedit a fi o greseala. Atunci cand Ioan al Antiohiei a sosit si a aflat ca Nestorie fusese anatemizat, a convocat la randul sau un sinod si l-a excomunicat pe Sfantul Chiril. Discutiile intre cei doi ierarhi s-au incheiat abia peste doi ani, atunci cand au semnat o marturisire de credinta comuna. Acest fapt i-a atras noi critici Sfantului Chiril din partea sustinatorilor sai, care l-au acuzat ca a renuntat la terminologia adoptata in favoarea celei antiohiene. A fost nevoie de o noua runda de explicatii suplimentare pentru a-i impaca si pe acestia. In cele din urma, hristologia chiriliana a biruit si, in anul 444, Sfantul Chiril s-a stins in pace si liniste.In limba romana, scrierile Sfantului Chiril au fost traduse in mare parte gratie ravnei parintelui Dumitru Staniloae. Nu mai putin de patru volume din colectia Parinti si Scriitori Bisericesti au fost inchinate acestui mare ierarh. Dintre ele, cea mai cunoscuta este, fara indoiala, talcuirea Evangheliei dupa Ioan. Parintele Staniloae a oferit nu doar o traducere moderna, ci si nu mai putin de 2.226 de note explicative care imbogatesc nespus de mult textul si ii dezvaluie profunzimile ascunse cititorului neinitiat. In scurta introducere a acestei scrieri monumentale, parintele Staniloae preciza: Cele create depind in toate de altele si, in ultima analiza, de acel izvor independent, de la care primesc toate prin impartasire. Dumnezeirea le are toate prin Sine sau prin fire. Dar firea, care are sau este toata prin Sine, trebuie sa aiba si bucuria iubirii desavarsite, care inseamna o comuniune de Persoane unite in grad suprem in unitatea firii. Sfantul Chiril intemeiaza astfel, in mod genial, hristologia si invatatura despre Sfanta Treime. Dumnezeirea ca existenta absoluta este astfel tema fundamentala in gandirea Sfantului Chiril in aceasta opera (Comentariu la Evanghelia dupa Ioan, p.8).Isus, fiul lui Sirah, spunea: Intelepciunea ascunsa si comoara nestiuta, ce folos este de amandoua? (Eccl. 20:31). Sfantul Chiril a indemnat neincetat la exercitarea darurilor primite de la Dumnezeu. Socotesc ca nu este bine sa se cugete ca Dumnezeu, Care a dat legile cele mai bune, a cerut conducatorilor poporului sa-si puna mana pe gura, precum s-a scris, de teama de a atinge si lucruri mai inalte decat le poate cuprinde mintea omeneasca, sau celor invatati, sa se retina de la predarea cuvantului trebuincios spre evlavie si cunoasterea lui Dumnezeu, si celor chemati spre invatarea celorlalti sa aleaga tacerea pagubitoare (Comentariu la Evanghelia dupa Ioan, p.11). Orice om care stie ca poseda un anumit dar si nu il exercita greseste, altfel cum am mai putea vorbi despre un progres al celorlalti? Este drept ca exemplul personal ne ajuta sa oferim cea mai buna pilda, dar uneori este nevoie si de cuvantul intelepciunii. Daca nu ne consideram intelepti nu inseamna ca nu trebuie sa propovaduim, dar se impune un discernamant. Lipsa de discernamant transforma orice intelepciune in indrazneala pagubitoare de suflet. Alegand oamenii intelepti stralucirea cea vrednica de a fi ravnita, a modului de viata celui drept si potrivit cu totul legii, ei au fost daruitori si catre altii al folosului celui de sus. Caci este scris: «Daca tu te-ai facut pe tine intelept, fiule, fii intelept si pentru aproapele tau» (Proverbe 9:12). Iar cei ce sunt strambi cu inima si cei ce nu au pricepere in mintea lor, si cei ce nu se impartasesc catusi de putin de lumina cea dumnezeiasca, cei ce se impotrivesc invataturilor evlaviei, aceia deci au capatat multa indrazneala in vorbire si au ocarat slava cea negraita a lui Dumnezeu sculandu-se impotriva ei, apoi slobozind glasuri discordante, au grait lucruri nedrepte impotriva Celui Preainalt dupa cele cantate in imnuri de David in Psalmi (Zece carti impotriva lui Iulian Apostatul, p.22). Se impune, deci, ca o conditie de baza a intelepciunii, dreapta credinta si impartasirea de Dumnezeu. Cuvantul despre Dumnezeu trebuie sa urmeze experierii dragostei Lui.In esenta, teologia Sfantului Chiril izvoraste dintr-o cunoastere a iubirii divine fata de om. Lucrul acesta o transforma intr-o teologie vie, cuprinzatoare, cu adancimi nebanuite. Chiar daca stilul sau literar nu este foarte apreciat, esenta mesajului ramane la fel de profunda. Sfantul Chiril este un teolog pururea actual.Sursa: ziarullumina.ro (articol de Adrian AGACHI)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 905

Id: 1552

Data: Jun 9, 2009

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).