„Directivele erau foarte clare. Sa dispara de acolo. Cât mai repede. Au înconjurat cu panouri metalice înalte tot perimetrul. Iar noaptea au dat-o jos detinutii de la penitenciar si noi, activistii de partid. Atunci, parca o voce mi-a zis: ia o caramida acasa, sa o ai amintire.“Sfântul Nicolae este prietenul copilariei noastre, iubit si asteptat cu nerabdare de toti, indiferent de vârsta, educatie sau stare sociala. Desi nu a fost un la fel de mare teolog sau scriitor bisericesc precum Sfintii Vasile cel Mare sau Grigorie de Nazians, Nicolae arhiepiscopul Mirelor, traitor la începutul secolului al IV-lea, este, poate, cel mai îndragit si cinstit sfânt al crestinatatii. Ne dam seama de acest lucru si din faptul ca, imediat dupa moarte, în cinstea lui a fost ctitorita o biserica. Astazi, în orasul turcesc Demre exista una dintre cele mai vechi biserici crestine, ridicata pe mormântul sfântului. De la Mira pâna la Bari, din Orient pâna în Occident, peste tot gasim lacasuri închinate Sfântului Nicolae.Desi nu a ajuns niciodata în partile noastre, poporul român a avut o mare evlavie fata de acest sfânt. Chiar si marele voievod Mihai Viteazul purta, în luptele sale, mâna dreapta a Sfântului Nicolae.Prima biserica mitropolitana a Moldovei, cea de la Radauti, a fost închinata de catre descalecatorul Bogdan I Sfântului Nicolae, acesta devenind, astfel, hram al întregii tari. Asa se explica faptul ca la Iasi existau, în secolul al XVIII-lea, zece biserici închinate Sfântului. Iasul era „orasul Sfântului Nicolae“. Dintre aceste biserici, doar câteva au mai ajuns pâna la noi, iar din cele care s-au pierdut în negura timpului, se mai zaresc doar doua despre care mai gasim informatii: „Sfântul Nicolae“ din Iarmaroc si „Sfântul Nicolae cel sarac“.
Biserica din mahalaua Brostenilor
La începutul secolului al XVII-lea, undeva, în spatele Curtii Domnesti, de-a lungul râului Bahlui s-au aciuat saracii orasului. Principala lor ocupatie era taiatul stufului, folosit la acoperirea locuintelor. Pentru faptul ca acest „cartier“ era asezat pe teren mlastinos, oamenii vremii i-au zis mahalaua Brostenilor. Primii domnitori fanarioti, Mavrocordatii, au acordat atentie acestei parti a orasului, încercând sistematizarea cursului râului. Astfel, de la câteva case, zona a început sa fie din ce în ce mai populata. Se transformase într-o adevarata mahala, care avea nevoile ei - economice, sanitare, dar si spirituale. La început, pentru vinderea stufului, apoi pentru alimentele necesare traiului, prin anul 1820, a fost înfiintat aici iarmarocul.Lânga aceasta piata a fost ridicata o biserica închinata Sfântului Nicolae. Hramul nu a fost dat întâmplator, caci Sfântul Nicolae era „parintele saracilor si mângâietorul amarâtilor“. Spre deosebire de celelalte biserici din Iasi, aceasta nu a fost o ctitorie domneasca sau boiereasca, ci una ridicata din contributia locuitorilor mahalalei. De aceea, a fost cunoscuta drept „biserica calicilor“, nume preluat mai târziu de Biserica Banu. Asa cum mentioneaza cronicele, „a fost ridicata cu talgerul, adica prin contributia cui s-a întâmplat, prin straduinta ierului Thimothei“.Poporul a consemnat si o poveste interesanta în legatura cu aceasta biserica. Se spune ca un celebru haiduc al vremii, Bujor, era fugarit de arnautii fanariotilor. El si-a gasit scaparea într-un bordei ce se afla pe locul viitoarei biserici. În semn de multumire catre Dumnezeu, acesta a dat o parte din comoara sa preotului Timotei, pentru ridicarea sfântului asezamânt.Darâmata si reconstruita dupa planuri italiene
La sfârsitul secolului al XVIII-lea, când majoritatea bisericilor din Ţarile Române au trecut în proprietatea obstilor de meseriasi, biserica din iarmarocul Iasilor a fost „adoptata“ de breasla ciubotarilor. De la acestia, biserica a primit mai multe daruri: clopotul cel mare, donat în anul 1848, si policandrul din mijlocul naosului, ce avea inscriptia anului 1853. Dar, dupa desfiintarea breslelor, biserica a ramas „orfana“. Ajunsa în paragina, „conducerea comunei Iasi“ a hotarât darâmarea lacasului de cult, fapt împlinit în anul 1897.În luna martie a aceluiasi an, primaria a pus fundatia unei noi biserici, cu câtiva metri mai în fata, aproape de strada Iarmarocului (astazi, bulevardul Socola). Planurile noii constructii au fost aduse din Occident, de catre arhitectul italian Iginio Vignalii. O înromânire a stilului renascentist italian, cu o înfatisare „frumoasa si interesanta“, asa cum o descriu contemporanii. Primaria a cheltuit 16.000 de lei pentru finalizarea Bisericii Sfântul Nicolae.În ziua de 13 decembrie a anului 1898, la doar un an de la începerea ei, a primit vesmântul sfintirii, prin rugaciunile Sfântului Mitropolit al Moldovei, Iosif Naniescu. Dupa anul 1900, biserica a devenit parohiala, iar dupa un anumit timp, a fost filie a unei alte biserici care astazi nu mai este, „Sfintii Voievozi“ - Rufeni.Marturia unui om ce a participat la darâmarea bisericii
Constantin Ilas are astazi 85 de ani. Merge duminica de duminica la biserica, a cântat chiar si în corul unui lacas din apropierea orasului. Dar nu a fost dintotdeauna credincios. „Aveam 36 de ani si eram printre primii din Iasi cu carnet rosu (n.r. adica membru al Partidului Comunist Român). Am fost trimis în organizarea terenului pentru constructia unei mari fabrici de textile. Locul ales era lânga o fosta manufactura evreiasca din Iarmaroc, lânga Biserica «Sfântul Neculai». Directivele erau foarte clare. Sa dispara de acolo. Cât mai repede. Au înconjurat cu panouri metalice înalte tot perimetrul. Iar noaptea au dat-o jos detinutii de la penitenciar si noi, activistii de partid. Atunci, parca o voce mi-a zis: ia o caramida acasa, sa o ai amintire. Şi am aruncat-o peste gard, în niste urzici, iar dimineata, când totul a fost gata, am trecut pe lânga gard si am bagat-o în sân. Nu credeam în Dumnezeu. Nu stiu ce a fost cu mine atunci. Am si uitat de ea. La data de 8 septembrie 1964 a fost semnat actul de înfiintare a întreprinderii Ţesatura Iasi. Am lucrat acolo pâna în 1990, la sectia Ţesatorie cu Razboaie Automate si la filatura de Fire Pieptanate. În 1990, la pensionare, a trebuit sa eliberam apartamentul de serviciu. Şi, când am început mutarile, sub un dulap am gasit caramida învelita într-un stergar. Am simtit ceva, ca un cutremur în mine. Tremuram si plângeam. Am simtit cum credinta izvora în mine. Şi l-am cautat pe Dumnezeu… Amu nu mai pot, dar am fost dascal multi ani dupa pensie… de la o caramida“.Marturia unui om care a participat fizic la disparitia Bisericii „Sfântul Nicolae“ din Iarmaroc este facuta printre lacrimi. Înalta, supla, frumoasa precum o catedrala. În marturie se strecoara si o bucurie. Omul simte mâna lui Dumnezeu în faptul ca, peste drum de Ţesatura, s-a plamadit o noua biserica ce a preluat hramul istoric al Sfântului Nicolae.În zilele noastre, dupa aproape 50 de ani de la demolarea bisericii, megastructura Ţesatura este taiata si vânduta la fier vechi. Deja se planuieste acolo construirea unui mare centru comercial. Poate ar fi cazul ca autoritatile locale sa-si aminteasca faptul ca acolo a fost un Altar al lui Dumnezeu. Macar un mic semn, o cruce, o troita, o candela aprinsa, ar trebui sa strajuiasca în acel loc, pentru ca si nepotii nostri sa stie despre Biserica Sfântul Nicolae din iarmarocul Brostenilor. (Documentar publicat în “Ziarul Lumina” din data de 6 decembrie 2013)Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 613
Id: 36318
Data: Dec 6, 2013
Imagine:

Data: Dec 6, 2013

Data: Dec 6, 2013

Data: Dec 6, 2013

Data: Dec 6, 2013

Data: Dec 6, 2013

Data: Dec 6, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).