Sfântul Prooroc Ilie Tesviteanul a trait în Regatul de Nord al lui Israel, în secolul al IX-lea î.Hr., pe vremea când în aceasta tara domnea regele Ahab, casatorit cu Izabela, fiica regelui din Tir. Sarbatorit în calendarul ortodox pe data de 20 iulie, este cunoscut ca un mare prooroc al poporului iudeu si un mare sfânt al crestinatatii întregi. Despre râvna vietii si despre calitatile personalitatii lui, care îl arata drept precursor al ascezei crestine, despre personalitatea Sfântului Ilie, asa cum o aflam din cuvintele Sfintei Scripturi, din slujbele si cartile de cult, precum si despre cinstea deosebita de care s-a bucurat înaintea lui Dumnezeu ne vorbeste, în interviul care urmeaza, lectorul Alexandru Mihaila de la Facultatea de Teologie Ortodoxa „Justinian Patriarhul“ din Bucuresti.Cinstea deosebita de care s-a bucurat Sfântul Ilie înaintea lui Dumnezeu se vede din prezenta sa pe Muntele Taborului, alaturi de Moise, atunci când Mântuitorul S-a schimbat la fata, precum si din alte împrejurari. Vorbiti-ne despre conceptul de ales sau de rob al lui Dumnezeu în Vechiul Testament.Aceasta paralela înte Moise si Sfântul Ilie o face si Sfântul Maxim în Ambigua, capitolele 46, 50 si 51. Plecând efectiv de la experienta Schimbarii la Fata, arata, pe de o parte, importanta lui Moise, iar pe de alta parte, importanta lui Ilie, ambii fiind tipuri ale experientelor duhovnicesti ale vietii crestine. De exemplu, unul reprezinta întelepciunea, iar celalalt bunatatea, unul faptuirea, iar celalalt contemplatia, unul casatoria, iar celalalt fecioria.„Pe baza Legii descoperite de Moise, Sfântul Profet Ilie schimba relatiile sociale“Asocierea celor doua personalitati vechitestamentare se vede mult mai bine în canonul ebraic, spre diferenta de Septuaginta, unde acest aspect nu este prezent din cauza ordinii diferite a cartilor. Sectiunea Pentateuhului (Tora) se încheie cu o remarca referitoare la Moise, care este anuntat ca cel mai mare prooroc, apoi sectiunea proorocilor se încheie cu o concluzie, în ultimul capitol din Maleahi, capitolul al treilea, în care se discuta despre rolurile lui Moise si Ilie. Sunt pusi în paralel. Daca Moise este legiuitorul, Sfântul Prooroc Ilie devine reprezentantul întregii miscari profetice. Moise mijloceste Revelatia directa, Legea data de Dumnezeu pe Muntele Horeb, care este alcatuita din rânduieli si porunci, iar Ilie reprezinta aici întregul corpus profetic. El este vazut ca cel ce aduce legea lui Dumnezeu descoperita de Moise la nivelul poporului, o face accesibila. Pe baza acesteia, Sfântul Profet Ilie schimba relatiile sociale, întoarce inima fiilor catre parinti si inima parintilor catre copii.Sfântul Ilie a trait la jumatatea secolului al IX-lea î.Hr. în Regatul Nordic, unde pe atunci profetismul de tip harismatic se dezvoltase foarte mult. Abia peste 100 de ani vor aparea profetii scriitori. Miscarea profetica harismatica, din care fac parte ucenicul Sfântului Ilie, Profetul Elisei, dar si numerosi profeti anonimi grupati în asa-numite „scoli ale profetilor“, a jucat un rol foarte important în consolidarea religioasa a Israelului, pentru ca acestia au reprezentat ceea ce cercetarea vechitestamentara numeste „miscarea de adorare doar a lui Iahve“, adica un monoteism foarte clar manifestat, intransigent fata de elementele pagâne. În acest sens, prin conceptul de ales se poate întelege ca oricine este ales în masura în care pastreaza monoteismul. Aici trebuie pus accentul pe râvna lui Ilie.„Sfântul Ilie depaseste chingile Legii“Care sunt trasaturile distinctive ale personalitatii Sfântului Prooroc Ilie prin care acesta se constituie ca paradigma sau precursor al ascezei crestine?Sfântul Profet Ilie si Enoh sunt singurele cazuri care au rupt legea implacabila a mortii. Sfântul Ilie a fost ridicat în carul de foc, asa cum vedem în primele doua capitole din cartea IV Regi. Din acest punct de vedere, el va deveni, în interpretarea patristica, simbolul ridicarii de la materie. În acest sens, Sfântul Maxim îl pune în strânsa legatura cu contemplatia. Spune ca, daca Moise simbolizeaza partea practica, Sfântul Ilie este chipul contemplatiei, al rapirii de la materie si categoric ca din acest punct de vedere el este un simbol la monahilor. În secolul al IV-lea, Sfântul Grigorie de Nyssa si Sfântul Grigorie de Nazianz îl folosesc drept imagine a retragerii în pustie si a nevointelor ascetice.Pentru ca Proorocul Ilie a dus o viata asemanatoare îngerilor, impregnata de minuni, fiind hranit de corbi când era retras la pârâul Cherit sau de înger pe drumul spre Muntele Horeb, el seamana, si din aceasta perspectiva, cu retragerea monahilor. Ilie, ca model al monahilor, se vede si din faptul ca Sfântul Ioan Botezatorul, un ascet desavârsit, devine, dupa cum spune si Mântuitorul Iisus Hristos, un nou Ilie.Desi Ilie este perceput în timpul vietii drept un râvnitor, prin întelegerea duhovniceasca el depaseste chingile Legii. Vederea lui Dumnezeu pe Muntele Horeb catre Ilie, descrisa în III Regi capitolul 19, reia elementele teofanice din darea Legii lui Moise pe acelasi munte. Daca legea lui Moise pune accentul pe vizual, pe auditiv - foc, tunete, cutremur, deci manifestari în forta -, Ilie depaseste aceasta sfera a catafaticului si ajunge sa-L vada pe Dumnezeu în isihie, vântul linistit. Putem spune ca aceasta este chemarea la isihie pe care o gaseste monahul sau chiar orice crestin.Sfântul Ilie este invocat în cultul ortodox ca, la fel cum el s-a ridicat dincolo de materie, în caruta de foc, la fel, si sufletului celui care se roaga sa fie ridicat la stare de liniste, de pace.Misionar printre pagâniDin confruntarile pe care le-a avut în vremea sa, putem spune ca Sfântul Ilie a fost si un apologet si misionar al credintei în Dumnezeul Cel adevarat?Aceste calitati nu i le putem atribui în mod direct pentru ca misiunea se face în mod firesc prin vorba buna, prin dialog si convingere, pe când Ilie se confrunta cu o realitate diferita. Regatul Nordic, în urma aliantei cu fenicienii, era impregnat de multe elemente religioase canaanite. Era un amestec de credinte religioase, si din acest punct de vedere pe Sfântul Ilie nu îl intereseaza în mod direct convertirea altora cât pastrarea poporului în credinta monoteista. De aceea, el este foarte dur în reactii, îi ucide, de exemplu, pe profetii lui Baal si ai Aserei în urma jertfei de pe Muntele Carmel, însa, chiar înainte de aceasta, episodul învierii fiului vaduvei din Sarepta Sidonului ni-l arata, în ultima instanta, ca misionar, în sensul ca el nu se adreseaza în mod exclusiv poporului Israel, ci înviaza pe fiul unei femei pagâne, demonstrând prin aceasta inclusiv universalitatea lui Iahve.Blândetea si mila sa, aratate femeii vaduve din Sarepta Sidonului sunt pentru noi, cei de astazi, exemplu de raportare la problematica socio-filantropica, precum si la darurile lui Dumnezeu, mai ales ca ne aflam într-o perioada de criza economica?Activitatea lui Ilie, precum si aceasta minune din Sarepta Sidonului subliniaza ca activitatea sociala a Bisericii nu trebuie sa ramâna strict la sfera materiala. Sfântul Ilie nu-i da vaduvei doar faina si untdelemn, ci îi daruieste viata fiului ei. Parintii Bisericii au vazut în faptul ca Ilie se roaga de trei ori pentru aducerea suflarii fiului vaduvei o închipuire, o tipologie a Sfintei Treimi. Altfel spus, Sfântul Ilie propovaduieste în chip tainic învatatura despre Sfânta Treime neamurilor, chiar înainte de Revelatia desavârsita a Noului Testament.Bazileii bizantini i-au fixat data de praznuireVorbiti-ne de dimensiunea specifica tuturor profetilor care atrageau atentia regilor asupra greselilor pe care le savârseau si prin care aduceau pedeapsa asupra întregului popor.Profetismul nu este specific Israelului, miscari de genul profetilor existând în Orientul antic si la alte popoare. Sunt multe studii care pun, de exemplu, profetismul biblic în legatura cu oamenii trimisi de divinitate, a caror vedenii sunt consemnate în perioada neoasiriana. Exista însa o mare diferenta între profetii israeliti si cei pagâni. Daca profetii extra-biblici, de la alte popoare, au adoptat o atitudine oportunista fata de conducatori - ei le transmiteau, de obicei, mesaje binevoitoare, pozitive -, profetii biblici se pozitioneaza foarte critic fata de regi. Ilie, de exemplu, a dus un razboi religios cu cel mai mare om din Regatul Nordic, cu regele Ahab, si chiar cu regina Izabela, despre care textul biblic spune ca îi proteja în mod direct pe profetii lui Baal si ai Aserei.Dar, din rânduiala lui Dumnezeu, tot regii l-au recunoscut pe Sfântul Ilie ca fiind unul foarte important. Bazileii bizantini vor fi cei care îi fixeaza data de praznuire, pe 20 iulie. În secolul al V-lea, împaratul Zenon a consacrat o biserica, în Petrion, Sfântului Ilie Tesviteanul, iar mai târziu, Constantin al VII-lea Porfirogentul descrie, în cartea lui dedicata ceremoniilor, praznuirea deosebita din ziua Sfântului Ilie.Pozitia profetilor fata de regi arata, în ultima instanta, ca regalitatea reprezenta o institutie fundamentala în Antichitate. Regele era inelul de legatura între divinitate si popor. Daca regele era credincios, Dumnezeu dadea binecuvântare întregului popor sau, invers, daca regele era pacatos, atragea pedeapsa pentru tot poporul. În istoria deuteronomista, din cauza regelui Manase, Dumnezeu hotaraste distrugerea Ierusalimului. (Articol publicat în Ziarul Lumina)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 818
Id: 42575
Data: Jul 20, 2014
Imagine:

Data: Jul 20, 2014

Data: Jul 20, 2014

Data: Jul 20, 2014

Data: Jul 20, 2014

Data: Jul 20, 2014

Data: Jul 20, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).