Controversa iconoclasta a constituit una dintre încercarile majore prin care a trecut Biserica în decursul istoriei sale îndelungate. Sfinti precum Nichifor al Constantinopolului, Ioan Damaschin sau Teodor Studitul au fost cei care au luat atitudine împotriva acestui flagel. Sfântul Teodor Studitul ne-a lasat si fragmente importante în care ne vorbeste despre împartasirea cu Sfintele Taine - ce erau considerate de iconoclastii vremii drept o simpla „icoana“ a lui Hristos -, termen trist având în vedere presupunerea gresita aflata la baza sa.Pe lânga darul scrierii unor tratate teologice de anvergura, Cuviosul Teodor Studitul a beneficiat si de cel al propovaduirii prin viu grai. Fiind un predicator priceput, el s-a îngrijit constant de hranirea sufleteasca a monahilor din manastirea pe care o pastorea, atât prin intermediul unor omilii bine documentate, cât si prin Catehezele sale, adesea scurte, dar foarte patrunzatoare. Contextul în care a trait si propovaduit Sfântul Teodor Studitul ne este bine cunoscut, în special în lumina cercetarilor recente. Astfel, el a reprezentat unul dintre pilonii rezistentei ortodoxe împotriva flagelului ereziei iconoclaste, care a cuprins o mare parte a Imperiului Bizantin de la începutul secolului al VIII-lea si pâna la mijlocul secolului al IX-lea. Nu ne propunem sa discutam acum controversa iconoclasta si ideile care au stat la baza acesteia, ci ne vom rezuma exclusiv la a aminti foarte pe scurt - urmând ca într-un material ulterior sa analizam pe larg - de ce iconoclastii pot fi considerati drept persoane care au negat realitatea prezentei lui Hristos în Sfintele Taine. Astfel, iconoclastii au distrus o sumedenie de icoane si au razuit inclusiv pereti pictati din biserici pentru a-i înlocui cu elemente florale. Însa ei nu au exclus Sfânta Cruce, deoarece aceasta nu constituia doar un simbol crestin esential, ci si unul militar, fiind semnul prin excelenta al armatei bizantine. Mai mult decât atât, la un moment dat, împaratii bizantini iconoclasti si „teologii“ falsi care le aprobau comportamentul necuviincios fata de sfintele icoane au început sa afirme ceva de-a dreptul cutremurator, si anume ca Trupul lui Hristos constituie cea mai veritabila „icoana“ a Sa. Evident, aceasta atitudine a fost criticata aspru de multi Sfinti Parinti, printre care îl regasim evidentiat si pe Sfântul Nichifor al Constantinopolului, însa în cele ce urmeaza ne vom concentra exclusiv asupra scrierilor Sfântului Teodor Studitul.Mai multe detalii în Ziarul Lumina.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 528
Id: 39449
Data: Apr 3, 2014
Imagine:
În seria profesorilor de teologie pe care i-am avut, parintele prof. Ene Braniste a fost o personalitate deosebita. A venit la Catedra de liturgica a Facultatii din Bucuresti .....
Data: Apr 3, 2014
„Tineretea, chiar în mijlocul mâhnirilor ei, are o lumina a ei“, spunea Emil Gârleanu, si mare adevar graia. Pentru aceasta lumina din sufletul tinerilor .....
Data: Apr 3, 2014
O delegație a Universitații din București din care au facut parte și reprezentanți ai Facultații de Teologie Ortodoxa au facut o vizita la Atena. Principalul scop al acestei deplasari l-a .....
Data: Apr 3, 2014
Canonul cel Mare este un canon de pocăinţă, adică un lung imn liturgic (peste 250 de stihiri), alcătuit din 9 cântări bogate, compuse la rândul lor din stihiri scurte de pocăinţă, ritmate de invocaţia "Miluieşte-mă, Dumnezeule, .....
Data: Apr 3, 2014
Dintre activităţile cele mai importante dedicate acestei zile s-au remarcat: lansarea revistei „Vestitorii credinţei”, revista elevilor din clasa a V-a B, diriginte fiind profesoara de religie Beatrice Mandă, întâlniri cu .....
Data: Apr 3, 2014
Miercuri, 2 aprilie 2014, Preasfintitul Parinte Vincentiu, Episcopul Sloboziei si Calarasilor a savârsit slujba Deniei – Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul, .....
Data: Apr 3, 2014
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).