Sfantul Vasile pune la baza dialogului religios un principiu intercultural bazat pe schimburi de ordin conceptual si metodologic.Omilia a XXII-a a Sfantului Vasile cel Mare este un exemplu in literatura patristica de dialog intercultural si interreligios, dialog initiat si incurajat intotdeauna de Biserica. Arhiepiscopul Cezareei Capadociei este unul dintre promotorii unui proces de culturalizare a oamenilor simpli, lideri constienti fiind ca accesul la cultura vremii, chiar diferita religios, poate fi o cale spre emanciparea sociala si spre descoperirea Adevarului Hristos. Ştiinta academiilor grecesti, abordata acum teologic din amvoanele bisericilor, in predici si cateheze, in dezbateri sinodale sau in scrieri vaste, a devenit dintr-un obstacol in raspandirea credintei crestine un mijloc necesar in demonstrarea valorii ei.Sfantul Vasile pune la baza dialogului religios un principiu intercultural bazat pe schimburi de ordin conceptual si metodologic, pe un anumit grad de integrare – dar care sa respecte fundamentele si logica respectivelor sistemele de gandire –, utilizarea unui limbaj comun care sa duca la o imagine unitara a realitatii. Prin flexibilitatea pe care o arata, marele arhiepiscop contribuie la dezvoltarea unei gandiri integratoare si omogene.Interdisciplinaritatea pentru care pledeaza Sfantul Vasile cel Mare constituie o exigenta a educatiei religioase contemporane supusa schimbarilor, acumularilor cognitive din diferite domenii ale cunoasterii. Acest proces educogen, in care Biserica are un rol fundamental, trebuie sa se bazeze insa pe ratiune si echilibru, dupa cum afirma Sfantul Vasile in Omilia catre tineri: Şi noi, daca voim ca slava binelui sa ramana tot timpul nedespartita de noi, sa ascultam invataturile sfinte si de taina, dupa ce am fost initiati mai intai in literatura profana. Dupa ce ne-am obisnuit sa privim soarele in apa, putem sa ne indreptam privirile si spre lumina lui. Asadar, daca exista vreo inrudire intre aceste doua feluri de invataturi, cunostinta lor poate sa ne fie de folos, iar daca nu-i nici o inrudire, sa cunoastem deosebirea dintre ele, punandu-le fata in fata; si nu-i putin lucru acesta, pentru a afla care-i mai buna (Sfantul Vasile cel Mare, Scrieri, in Colectia Parinti si Scriitori bisericesti , vol. 17, IBMBOR, 1986, p. 581).Echilibrul recomandat de marele pedagog crestin se bazeaza pe o buna cunoastere a psihologiei adolescentului si pe increderea in spiritul critic al tanarului, care este in cautarea unui sine ortodox, pe o traiectorie consecventa credintei, angajamentelor si valorilor. Admiratia Sfantului Vasile fata de pasiunea tinerilor pentru studiu, in special pentru intelegerea profunzimii Sfintei Scripturi, se transforma, in finalul deschis al epistolei, intr-un apel adresat posteritatii spre o mai mare implicare a Bisericii in educatia religioasa a tinerilor: Sa alegem viata cea mai buna si sa facem fapte de virtute. (…) E rusinos sa pierdem prezentul, iar mai tarziu sa rechemam trecutul (Ibidem, p. 582).Sfantul Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadociei, este un teolog desavarsit al unitatii de credinta, un spirit ecumenic, teolog al unitatii de slujire invatatoreasca a Bisericii. Identificarea unui limbaj intercultural si interreligios comun ramane un deziderat al mediului teologic academic, care trebuie sa tina cont de realitatea de neclintit ca Ortodoxia trebuie sa ramana fidela Traditiei si, totodata, sa dea aceasta Traditie reinnoita, dar in nici un caz falsificata, lumii de astazi. (articol postat pe site-ul doxologia.ro, semnat de diac. Catalin Vatamanu)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 620
Id: 27273
Data: Dec 31, 2012
Imagine:

Data: Dec 31, 2012

Data: Dec 31, 2012

Data: Dec 31, 2012

Data: Dec 31, 2012

Data: Dec 31, 2012

Data: Dec 31, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Liturghier BOR 2012 - pag 1-330
Cantarile Sfintei Liturghii, colinde si alte cantari bisericesti - notatie lineara si psaltica - 1999
Utrenierul - Anastasimatarul Uniformizat - Notatie lineara si psaltica - BOR 2004
Penticostar - BOR 1999
Sfanta si Dumnezeiasca Evanghelie - BOR 2001
Triod, Bucuresti, 1986
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).