Sfintele moaste - Cateheza ortodoxa

Sfintele moaste sunt ramasitele pamantesti facatoare de minuni ale sfintilor. Noi le cinstim pentru ca prin ele lucreaza in chip simtitor harul dumnezeiesc. Prin atingerea de ele si prin rugaciunile staruitoare adresate sfintilor langa moastele lor, se infaptuiesc vindecari si fapte minunate.I. Pregatirea aperceptivaSfintii, prietenii Mantuitorului Hristos si modele de vietuire crestina, sunt in invatatura ortodoxa mijlocitori si rugatori fierbinti la tronul lui Dumnezeu pentru cei care ii cinstesc si le solicita ajutorul. Imparatul David ne spune ca: Minunat este Dumnezeu intru sfintii Lui (psalmul 67, 36). Cinstindu-i pe sfinti, in mod firesc, cinstim si ramasitele lor pamantesti, traditie care se constituie in una din cele mai vechi forme ale exprimarii cultului martirilor. Dupa trecerea la Domnul, osemin-tele lor se numesc sfinte moaste si merita o cinstire deosebita din partea credinciosilor.II. Anuntarea temeiAstfel, in cele ce urmeaza, vom aduce cateva argumente referitoare la cinstirea sau venerarea sfintelor moaste, pentru intarirea in dreapta credinta. III. Tratarea1. Temeiuri biblice. Omul, creat de Dumnezeu ca fiinta dihotomica (cu trup si suflet), este chemat la sfintenie. Fiti, dar, voi desavarsiti, precum Tatal vostru cel ceresc desavarsit este (Mt. 5, 48). Sfintenia vietii priveste deopotriva sufletul si trupul, deoarece, omul, implinitor al legilor divine, in integralitatea lui, se umple de harul Duhului Sfant. Nu se poate concepe un om care sa aiba sufletul sfant si trupul pacatos, sau invers! De aceea si Sfantul Apostol Pavel le spune corintenilor: Nu stiti ca trupul vostru este templu al Duhului Sfant care este in voi? (I Corinteni 6, 19). Ştim ca dupa pogorarea Sfantului Duh, Sfintii Apostoli primesc puterea de a face minuni prin trupurile lor. Vazand aceasta, oamenii scoteau pe cei bolnavi in ulite si-i puneau pe paturi si pe targi, ca, venind Petru, macar umbra lui sa umbreasca pe vreunul dintre ei (Faptele Apostolilor 5, 15). Pe de alta parte, lucrurile purtate de ei sunt facatoare de minuni, incat si peste cei ce erau bolnavi se puneau stergare sau sorturi purtate de Pavel, si bolile se departau de ei, iar duhurile cele rele ieseau din ei (Faptele Apostolilor 19, 12). De asemenea, in Vechiul Testament, cand proorocul Moise a iesit din Egipt, a luat cu sine ramasitele pamantesti ale lui Iosif (Iesirea 13, 19). In cartea Regilor se vorbeste de cazul unui mort, care fiind aruncat in mormantul proorocului Elisei, de indata ce acela s-a atins de oasele lui Elisei, a inviat si a stat pe picioarele lui (IV Regi 13, 21) este mai mult decat elocvent. Observam ca Dumnezeu este cel care i-a iubit si cinstit pe prietenii Lui, desfasurand prin vase alese (asa cum L-a numit Mantuitorul Hristos pe Sfantul Apostol Pavel la momentul crucial al convertirii) lucrarea de mantuire a oamenilor si nu s-ar putea intelege cum, dupa adormirea lor, Dumnezeu nu-i mai cinsteste! Dimpotriva, trupurile pline de har ale unor sfinti (martiri, cuviosi, ierarhi etc.) nu mai intra sub incidenta legilor firii, nu se mai descompun, ci devin izvoratoare de mir, care vindeca bolile sufletesti si trupesti ale oamenilor.2. Temeiuri patristicea. Canonul 7 al Sinodului al VII-lea ecumenic interzice sfintirea bisericilor fara Sfinte moaste puse in masa Sfantului Altar si in antimis.b. Crestinii au pretuit inca dintru inceput moastele sfintilor. In martiriul Sfantului Policarp (Â 166), episcopul Smirnei, se spune ca am dobandit osemintele lui, mai cinstite decat pietrele pretioase si mai scumpe decat aurul si le-am asezat la un loc cuviincios (Actele martirice XVII, 2).c. Sfantul Ioan Damaschin, aparatorul icoanelor, ne indeamna in Dogmatica sa ...nimeni sa nu fie necredincios! Daca prin vointa lui Dumnezeu a izvorat in pustie apa din piatra tare si din falca magarului apa pentru Samson caruia ii era sete, este de necrezut ca sa izvorasca mir din moastele mucenicilor?d. Incepand cu secolul al treilea, crestinii faceau pelerinaje la mormintele martirilor pentru a dobandi vindecare de neputinte, iar in secolul al patrulea cultul sfintelor moaste cunoaste o dezvoltare deosebita, fiind transportate si in alte orase pentru folosul credinciosilor. In acest sens Sfantul Ambrozie sfatuieste ca Sfintele moaste sa le ducem intr-o cladire vrednica de ele.e. Iar Sfantul Ioan Gura de Aur, in Omiliile la mucenici, concluzioneaza ca cele mai de pret odoare ale crestinilor din toate timpurile au ramas Sfintele moaste.3. Obiectii ale neoprotestantilor la adresa invataturii ortodoxe.Cultele neoprotestante nu cinstesc Sfintele moaste, considerand ca aceasta contravine legilor lasate de Dumnezeu pentru trup, de a se intoarce in pamantul din care a fost luat (Fac. 3, 19). Este adevarat ca trupul se intoarce in pamant, dar amintim doua argumente, la care denominatiunile crestine nu pot raspunde. In Vechiul Testament, dreptul Enoh si profetul Ilie nu au cunoscut moartea trupeasca, fiind ridicati de Dumnezeu la cer, trupurile lor nu s-au supus legilor firii, iar in Noul Testament despre cei gasiti vii la a doua venire a Domnului, Sfantul Apostol Pavel ne spune: ...nu toti vom muri, dar vom fi schimbati intr-o clipeala de ochi, la trambita cea de apoi (I Corinteni 15, 52). Intelegem ca vor fi oameni care nu se vor supune legilor firii. Iata, deci, ca sunt si exceptii de la regula. Dumnezeu poate gasi si alte forme de schimbare a trupului in nestricaciune. Ne putem supara pe Dumnezeu ca trupurile unor sfinti nu se descompun sau, mai mult, ca fac minuni? Ganditi-va, lecturand cartile care vorbesc despre multimea minunilor savarsite de Sfantul Nectarie Taumaturgul, ca sa dam un singur exemplu actual, cat de vaduviti ar fi fost crestinii ortodocsi de pretutindeni fara moastele lui!IV. Recapitularea Ce sunt Sfintele moaste? Exista dovezi biblice si patristice ca Sfintele moaste au fost venerate? V. AsociereaAsa cum cinstim si veneram Sfintele icoane ca pe obiecte care ne pun in legatura cu prietenii lui Dumnezeu, la fel si Sfintele moaste ne pun in legatura cu Dumnezeu, prin mijlocirea sfintilor.VI. Generalizam importanta cinstirii Sfintelor moaste cu o concluzie a Sfantului Nicolae Cabasila care spune ca daca Hristos se poate pipai undeva in lumea aceasta in carne si oase, apoi se poate in Sfintele moaste... VII. Aplicam invatatura despre Sfintele moaste cu prezenta noastra in zilele de sarbatoare inchinate sfintilor, ii rugam sa mijloceasca pentru mantuirea noastra, cinstindu-i si sarutand cu evlavie Sfintele lor moaste.Repere biografice:Invatatura de credinta ortodoxa, Mitropolia Moldovei si Bucovinei, 2009 Sf. Ioan Damaschin, Dogmatica, trad. pr. Dumitru Fecioru, Bucuresti, 1993Arhim. Mina Prodan, Calauza cunoasterii si combaterii sectelor, 1995Diac. P. I. David, Invazia sectelor, Constanta, 2000

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 2260

Id: 24676

Data: Sep 22, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).