Sfintele Patimiri ale Mantuitorului Iisus Hristos

Înaltpreasfintitul Laurentiu, Mitropolitul Ardealului, ne-a explicat semnificatiile adânci ale Sfintei si Marii zile Vineri din Saptamâna Patimirilor. Ne-a vorbit despre cele 12 Evanghelii care arata Sfintele si Mântuitoarele Patimiri, despre ce ne îndeamna cântarile si textele din cadrul Deniei de joi seara si cum putem sa traim cu adevarat bucuria Învierii Domnului nostru Iisus Hristos.Cele 12 Evanghelii din cadrul Deniei din seara zilei de Joi vorbesc despre Sfintele si Mântuitoarele Patimiri ale Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Cum percepem noi, credinciosii de astazi, aceste acte mântuitoare?Slujba Sfintelor Patimiri ale Mântuitorului Iisus Hristos este cea mai documentata dintre toate rânduielile liturgice si ne rememoreaza toate momentele prin care a trecut Fiul lui Dumnezeu în lucrarea Sa de rascumparare. Aceste texte biblice au fost rânduite în derularea cronologica a evenimentelor, în asa fel încât sa fim cu Hristos în cinci locuri pe unde a trecut si a patimit pentru noi. Plecând de la Cina cea de Taina, Mântuitorul a trecut în gradina Ghetsimani. Aici a fost prins prin tradarea lui Iuda, care a spurcat cel mai sfânt semn al pretuirii si al iubirii: sarutul. L-a sarutat pe obraz si L-a dat pe mâinile mai-marilor poporului. A fost dus la Ana si la Caiafa, alte doua locuri unde a fost batjocorit. Aici s-a încercat sa se gaseasca motivatii pentru a fi condamnat. Îl întâlnim pe Apostolul Petru, care Îi declarase Mântuitorului ca este cel mai iubitor si mai apropiat dintre ucenici, fiind dispus sa mearga cu El chiar si la moarte. Petru însa s-a lepadat aici de trei ori, înainte de a cânta cocosul. La arhiereul Ana, Mântuitorul a fost lovit de unul dintre slujitori. La acel moment, Mântuitorul nu mai rabda, pentru ca la nici o provocare n-a raspuns. A rostit: „Daca am grait rau, dovedeste! Daca nu, de ce ma bati?“ La Caiafa a fost judecat si I s-a imputat prin marturii mincinoase ca ar fi zis ca va darâma templul si îl va zidi în trei zile. Dar stim ca El vorbea despre templul Trupului Sau, si ca va muri si a treia zi va Învia. A fost dus apoi sa se legifereze aceasta judecata, pentru ca evreii n-aveau dreptul sa-L omoare. Pilat încearca întâi de toate sa-L apere, stiindu-L nevinovat. Pilat stia ca evreii din rautate si din invidie L-au dat lui sa fie judecat. În momentul în care ei l-au avertizat ca daca nu-l omoara, nu este prieten cu cezarul si îl vor spune acestuia, atunci Pilat a savârsit un gest: si-a spalat mâinile si-a spus: „Nevinovat sunt eu de sângele dreptului acestuia!“ Atunci au raspuns toti: „Sângele Lui asupra noastra si asupra copiilor nostri“. A fost si o interventie a sotiei lui Pilat, care L-a visat pe Hristos si care i-a spus sotului ei: „Nimic sa nu faci dreptului acestuia ca mult am patimit în vis pentru El“. Pilat L-a torturat pentru a crea mila în fata multimilor, dar ei, care au strigat în Duminica Intrarii în Ierusalim: „Osana! Bine este cuvântat Cel ce vine întru numele Domnului!“, au strigat acum: „Ia-l! Rastigneste-L!“ Vor alege între Mesia si tâlharul Varava. Urmeaza drumul Crucii. Mântuitorul, dezbracat de vesminte, cu o hlamida rosie, a primit o coroana de spini în mâinile Lui si o trestie, în batjocura celor prezenti. A primit o cruce pe care a purtat-o cât a putut, pâna a cazut sub povara ei. Apoi a fost luata de Simon Cirineanul. A fost rastignit între doi tâlhari.Mai multe informații în Ziarul Lumina.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 702

Id: 39941

Data: Apr 18, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).