Sfintii si ocrotirile lor

Din cele mai vechi timpuri, oamenii si-au pus nadejdea in mijlocirea sfintilor inaintea lui Dumnezeu. Sfantul Apostol Pavel amintea crestinilor din Efes: 'Nu mai sunteti straini si locuitori vremelnici, ci sunteti impreuna cetateni cu sfintii si casnici ai lui Dumnezeu' (Efeseni 2, 19). Pentru indeletnicirile din timpul vietii, pentru minunile lor sau pentru felul cum au patimit, unii sfinti au fost asociati cu anumite activitati si au devenit ocrotitori spirituali ai acestora.In perioada persecutiilor, crestinii pastrau vie memoria celor care indurau chinuri pentru credinta lor, fiindu-le alaturi in timpul patimirilor si ingrijindu-se de ramasitele lor pamantesti dupa trecerea la cele vesnice. Iata cum este descris cultul martirilor in 'Constitutiile Sfintilor Apostoli prin Clement' (V, I, 2), document din Antiohia anilor 380: 'Cel condamnat pentru numele Domnului Dumnezeu este un martor sfant, un frate al Domnului, un fiu al Celui Preainalt, un receptacol al Duhului Sfant, prin Care fiecare din cei credinciosi a primit luminarea slavei Evangheliei s2 Co. 4, 4t intrucat s-a invrednicit de cununa nestricacioasa s1 Co. 9, 25t, de marturia data patimirilor Lui si de comuniunea cu Sangele Lui si s-a conformat mortii lui Hristos sFlp. 3, 10t spre infiere'. Mucenicii 'au fost declarati fericiti de Dumnezeu si cinstiti de catre barbati cuviosi ca unii curati de orice greseala, neschimbabili in fata pacatului, neclintiti in cele bune, neinduplecati in elogii; despre ei spunea David: 'Cinstita este inaintea Domnului moartea cuviosilor Lui' sPs. 115, 6t. Şi Solomon: 'Pomenirea dreptului e cu laude' sPr. 10, 7t. Iar profetul zicea: 'Barbatii drepti vor fi ridicati' sIs. 57, 1t' (C. Ap. V, VIII, 2).Crestinii recuperau trupurile martirilor din locurile unde erau executati, iar mormintele acestora deveneau loc de pelerinaj. Dupa incheierea persecutiilor, crestinii au iesit din catacombe si au putut ridica pe locurile mormintelor mucenicilor lacasuri de inchinare. Literatura aghiografica reproduce atat patimirea sfintilor, cat si evlavia cu care crestinii ii venerau.Prin punerea numelor de sfinti cu prilejul savarsirii Sfintei Taine a Botezului, crestinul primeste drept ocrotitor pe cel al carui nume il poarta. Bisericile, de asemenea, ii au pe sfinti drept hramuri si ocrotitori, in altar aflandu-se particele din moastele mucenicilor in sfanta masa. In perioada de inceput a crestinismului liber, bisericile inchinate unor sfinti care aveau un cult dezvoltat in zona au facut ca intregi cetati sa fie puse sub ocrotirea unui sfant. In Evul Mediu, breslele de mestesugari si-au ales drept ocrotitor cate un sfant a carui viata rezona cu meseria aleasa de ei. Biserici, cetati, targuri si tari intregi au ales, cu timpul, ocrotirea unor sfinti. Ajutorul primit de la Dumnezeu in urma rugaciunilor inchinate unor sfinti in momente de grea incercare a facut ca oamenii sa vada in acel sfant un grabnic ajutator in fata unei anumite plagi.Ocrotitorul statisticienilorLa 1 septembrie, in prima zi a noului an bisericesc, il sarbatorim pe Sfantul Cuvios Dionisie Exiguul, cel care a fixat cronologia erei crestine. Incepand din anul 2008, Cuviosul Dionisie este ocrotitorul Institutului National de Statistica din Romania. Un comunicat postat de institutia amintita la scurt timp dupa aceasta decizie arata ca 'in luna septembrie 2008, in urma primirii la Resedinta patriarhala din Bucuresti de catre Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a presedintelui Institutului National de Statistica, prof. univ. dr. Vergil Voineagu, s-a convenit ca Sfantul Dionisie Exiguul sa fie ales ca sfant protector al institutului, recunoastere a legaturilor statornicite prin vreme intre Biserica Ortodoxa Romana si statistica oficiala romaneasca. Alegerea nu a fost intamplatoare, pentru ca, asa cum statistica are ca menire masurarea, an de an, si cuantificarea cantitativa cu ajutorul numerelor a progreselor economice si sociale ale societatii, Sfantul Cuvios Dionisie Exiguul si-a consacrat o parte din stiinta si straduinta sa modificarii sistemului de masurare a trecerii timpului'.Ocrotitorul pompierilorSfantul Ierarh Iosif cel Nou de la Partos, mitropolitul Banatului, pomenit la 15 septembrie, este ocrotitorul spiritual al pompierilor din Romania. Ales mitropolit al Timisoarei, a pastorit intre anii 1650 si 1653, dupa care s-a retras la Manastirea Partos, unde a trait pana la trecerea la Domnul. Traditia spune ca Sfantul Iosif, pe cand era mitropolit, a salvat orasul Timisoara de la incendiu: invocand ajutorul divin in fata bisericii, o ploaie torentiala pornita din senin a stins focul, salvand cetatea de la pieire: 'Ca sa arati marea ta milostivire pentru turma ta si ravna pentru slobozirea ei din toate nevoile ce-o impresurau, atunci cand parjolul focului s-a intins sa cotropeasca toata cetatea Timisoarei, nu ai fugit ca un fricos, ci ai stat ca un viteaz, biruind puterea focului, prin rugaciunea ta mai fierbinte decat valvataia lui, scapand neatinsa biserica slujirii tale si oprind, prin ploaia napraznica pe care cerul a trimis-o tie in ajutor, intinderea focului' (Acatistul sfantului). Sfantul Sinod a binecuvantat cererea institutiei pompierilor militari de a primi drept ocrotitor spiritual pe Sfantul Ierarh Iosif cel Nou de la Partos, 'pentru a aduce spor duhovnicesc si revarsarea darurilor binefacatoare si ocrotitoare ale Bunului Dumnezeu peste pompierii romani si lucrarea acestora in folosul binelui obstesc si romanesc'.Patronul spiritual al arhitectilorSfantul Apostol Toma, pomenit la 6 octombrie, este socotit ocrotitorul arhitectilor. Acest patronaj sta in legatura cu o traditie legata de viata sfantului din India, unde sortii au randuit ca el sa propovaduiasca. Regele Gondofor al Indiei i-a cerut Sfantului Toma sa-i construiasca un palat imperial, asigurandu-i toate resursele materiale. Cu banii imparatului, Toma a facut milostenie crestinilor din India, aratand regelui ca i-a construit palat maret in ceruri. In chip minunat, fratelui regelui i-a fost descoperit palatul ridicat prin milostenia lui Toma in ceruri si astfel Gondofor a crezut si s-a botezat.Ocrotitorul diplomatilor si al mesagerilorSfantul Arhanghel Gavriil (8 noiembrie) este prezentat de Sfanta Scriptura drept mesager al lui Dumnezeu in fata oamenilor: 'Eu sunt Gavriil, cel ce sta inaintea lui Dumnezeu. Şi am fost trimis sa graiesc catre tine si sa-ti binevestesc acestea' (Luca 1, 19). Pentru aceasta, diferite organizatii din lume il socotesc drept ocrotitor al diplomatiei sau al activitatilor ce presupun mesagerie sau comunicare.Ocrotitorul vamesilor si al contabililor'Şi plecand Iisus de acolo, a vazut un om care sedea la vama, cu numele Matei, si i-a zis acestuia: Vino dupa Mine. Şi sculandu-se, a mers dupa El', spune Evanghelia dupa Matei 9, 9. Inainte de chemarea la apostolat, Matei era vames la Marea Galileei, activitate ce consta in incasarea taxei cuvenite stapanirii romane de la negustorii care treceau lacul Ghenizaret. Vamesul Matei avea sa devina Sfant Apostol si Evanghelist, pomenit de Biserica la 16 noiembrie si socotit ocrotitor al vamesilor si al contabililor.Ocrotitorii pescarilor si ai marinarilorSfantul Apostol Andrei cel intai chemat, ocrotitorul Romaniei, pomenit la 30 noiembrie, este socotit si patron spiritual al pescarilor. Ucenic al Sfantului Ioan Botezatorul, Sfantul Andrei a fost cel dintai chemat la apostolat si L-a marturisit in fata fratelui sau, Simon-Petru: 'Am gasit pe Mesia (care se talcuieste: Hristos)' (Ioan 1, 41). Alegerea sa drept ocrotitor al pescarilor este legata de ocupatia Sfantului Andrei din Betsaida Galileei, cea de pescar alaturi de fratele sau, Petru.Sfantul Ierarh Nicolae, Arhiepiscopul Mirelor Lichiei, pomenit la 6 decembrie, este socotit ocrotitor al marinarilor. Vietuitor in secolul al IV-lea, Acatistul il numeste 'cale neratacita a celor ce inoata pe mare' si 'bun carmuitor al corabiei celei duhovnicesti'. Traditia spune ca Sfantul Nicolae a izbavit o corabie de la inec, in timpul unei furtuni pe Marea Adriatica.Minerii au ocrotitoarea lorSfanta Mucenita Varvara, pomenita la 4 decembrie, este ocrotitoarea minerilor. Conform sinaxarului, aceasta sfanta a primit moarte martirica la inceputul secolului al IV-lea, fiind ucisa pentru credinta sa de insusi tatal ei. Fugind din calea parintelui sau, a ajuns in fata unui munte si s-a rugat lui Dumnezeu sa o salveze. In chip minunat, peretele din piatra s-a despartit, primind pe mucenita Varvara inauntru, dupa care s-a inchis. Tatal ei a gasit-o ascunsa intr-o pestera si a predat-o dregatorilor, care au martirizat-o. Pentru aceasta minune a adapostirii in stanca, Sfanta Mucenita Varvara este ocrotitoarea celor care coboara in adancuri pentru a trudi calauziti de lampasul credintei. In luna mai a acestui an, o delegatie a Mitropoliei de Kaessariani din Grecia a adus in Arhiepiscopia Ramnicului racla cu moastele mucenitei, sfintele relicve fiind depuse spre inchinare in Biserica 'Sfanta Mucenita Varvara' din salina de la Ocnele Mari, Valcea.Ocrotitorii invatamantului teologicSfintii Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur, pomeniti la 30 ianuarie, sunt ocrotitorii invatamantului teologic. Cei trei mari dascali ai lumii si ierarhi sunt considerati patronii invatamantului teologic incepand din anul 1936, cand primul Congres de teologie de la Atena i-a ales drept ocrotitori.Patronul spiritual al viilor, livezilor si pasarilorSfantul Mucenic Trifon, pomenit la 1 februarie, este cinstit drept ocrotitor al viilor, livezilor si al pasarilor. Ocrotirea Sfantului Trifon asupra pasarilor vine din filera rusa, legata de o intamplare a unui slujitor al lui Ivan cel Groaznic, cu numele Trifon Patrikeiev. Prin mijlocirea Sfantului Trifon, acesta a aflat in chip minunat soimul pierdut de tar, salvandu-si viata. In iconografie, sfantul este reprezentat purtand in mana o secera, o crenguta de vita-de-vie sau un soim pe brat.Ocrotitorul militarilor si al lucratorilor pamantuluiMucenic zugravit de iconografia ortodoxa in uniforma militara, Sfantul Gheorghe, pomenit la 23 aprilie, este ocrotitorul Fortelor Terestre ale Armatei Romane. In timpul vietii pamantesti, Sfantul Gheorghe a slujit in armata romana a imparatului Diocletian, la inceputul secolului al IV-lea, dar a fost martirizat pentru credinta sa crestina. 'Purtator de biruinta', cum il numeste Biserica, a fost ales ocrotitor al militarilor, ca un viteaz ostean nevoitor al Imparatului Iisus, dupa cum spune Acatistul sfantului. De asemenea, pentru ca numele Sfantului Gheorghe tradus din greaca inseamna 'lucrator al pamantului', este ocrotitor spiritual al celor care isi castiga existenta din cultivarea roadelor pamantului.Ocrotitoarea arheologilorFlavia Julia Helena Augusta este Sfanta Elena, pomenita la 21 mai alaturi de fiul sau, Sfantul Constantin cel Mare, ca imparati 'intocmai cu apostolii'. La varsta batranetii, a intreprins o expeditie la Locurile Sfinte, pentru a descoperi Sfanta Cruce pe care a fost rastignit Mantuitorul Hristos. La 14 septembrie 326, Sfanta Cruce era aratata solemn credinciosilor de catre episcopul Macarie al Ierusalimului, prilej cu care s-a instituit praznicul Inaltarii Sfintei Cruci. In timpul cautarilor de la inceputul secolului al IV-lea, mijlocite de Sfanta Elena, s-au descoperit locurile Sfintelor Patimiri, construindu-se din danii imparatesti ansamblul arhitectonic de la Ierusalim. Pentru ca a initiat cercetarile de la Locurile Sfinte, arheologii au ales-o pe Sfanta Imparateasa Elena drept ocrotitoare a breslei.Ocrotitorii celor intemnitatiSfintii Apostoli Petru si Pavel, pomeniti de Biserica impreuna la 29 iunie, sunt ocrotitorii celor intemnitati si ai sistemului penitenciar din Romania. Cei doi corifei ai apostolilor sunt exemple ale iertarii prin pocainta, Petru lepadandu-se de Mantuitorul Hristos, iar Pavel prigonind pe crestini. Pentru credinta lor, ambii au fost inchisi si au primit aceasta ca pe o incercare de la Dumnezeu, patimind moarte muceniceasca. Patriarhia Romana si Ministerul Justitiei au incheiat protocoale privind desfasurarea asistentei religioase in sistemul penitenciar romanesc, in anul 1993 (art. 15) si in anul 1997 (art. 10), conform carora 'Sfintii Apostoli Petru si Pavel vor fi considerati ocrotitori ai sistemului penitenciar din Romania'. Statutul functionarilor publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor prevede, in articolul 77 al Legii 293 din 28 iunie 2004, ca 'ziua de 29 iunie se proclama ca zi a personalului din sistemul administratiei penitenciare'.Patronul spiritual al Aviatiei RomaneIncepand din anul 1994, Sfantul Mare Prooroc Ilie Tesviteanul este ocrotitorul Aviatiei Romane. Astfel, la 20 iulie se sarbatoreste Ziua Fortelor Aeriene. In iconografia ortodoxa, Sfantul Ilie este zugravit in car de foc zburand spre vazduh, dupa cuvantul Scripturii: 'Deodata s-a ivit un car si cai de foc si, despartindu-i pe unul de altul, a ridicat pe Ilie in vartej de vant la cer' (IV Regi 2, 11). De asemenea, in cadrul Aeroportului International 'Henri Coanda' din Otopeni functioneaza o capela al carei hram si ocrotitor este Sfantul Prooroc Ilie.'Doctorii fara de arginti'In calendarul ortodox, o serie de sfinti sunt pomeniti drept 'doctori fara de arginti'. Dintre acestia, Sfintii Cosma si Damian, Chir si Ioan si Sfantul Mucenic si Tamaduitor Pantelimon sunt socotiti ocrotitori ai medicilor. Pentru ca in viata pamanteasca s-au remarcat prin darul tamaduirilor, institutiile de ingrijire a bolnavilor i-au ales drept ocrotitori si le-au inchinat altarele capelelor.Ziua Marinei RomaneDe mai bine de un secol, la praznicul Adormirii Maicii Domnului (15 august) se sarbatoreste Ziua Marinei Romane, Nascatoarea de Dumnezeu fiind ocrotitoare a marinarilor. In august 1902, Cristea Georgescu, primarul orasului Constanta, trimitea o adresa resedintelor de judet din intreaga tara, anuntand manifestarile legate de aceasta sarbatoare deja consacrata: 'Cu ocazia serbarii zilei de 15 august a.c. - Sfanta Maria -, patroana Marinei, vor avea loc in apele Constantei si pe uscat niste serbari demne de vazut, precum regate, alergari, corabia argonautilor si altele'. Manifestarile de Ziua Marinei au luat amploare in perioada regalitatii, in care slujba de Te Deum nu lipsea, insa s-au desacralizat in vremea comunismului. Incepand din anul 1990, s-a revenit la celebrarea Zilei Marinei Romane la 15 august, de Adormirea Maicii Domnului, iar in 2009 praznicul a fost declarat sarbatoare nationala si zi libera. (Articol publicat in Ziarul Lumina din data de 28 septembrie 2011)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1994

Id: 16785

Data: Sep 28, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).