De aproape o mie de ani, Biserica Ortodoxa sarbatoreste la 30 ianuarie pe Sfintii Trei Ierarhi, adica pe Sfantul Vasile cel Mare, Sfantul Grigorie de Nazianz (Teologul) si pe Sfantul Ioan Gura de Aur. Aceasta sarbatoare dateaza din timpul domniei imparatului bizantin Alexios I Comnenul (1081-1118) in urma unui vis avut de episcopul Ioan al Evhaitelor si s-a stabilit in data de 30 ianuarie ca o cinstire comuna a celor trei mari ierarhi ai Bisericii Ortodoxe, in urma mai multor ani de dispute intre diferite comunitati crestine pe tema care dintre cei trei este mai mare. Pentru a recunoaste importanta operei celor trei mari ierarhi pentru teologia ortodoxa la Congresul Facultatilor de Teologie din Atena din anul 1936 s-a hotarat ca ei sa devina patronii spirituali ai institutiilor de invatamant teologic din intreaga lume. Aceste cateva repere ne arata cat de importanti sunt pentru crestinii ortodocsi acesti trei corifei ai primului mileniu crestin patristic. In afara de sarbatoarea din data de 30 ianuarie, pe parcursul lunii prime din anul civil ii avem sarbatoriti separat, in data de 1 ianuarie pe Sfantul Vasile cel Mare, in data de 25 ianuarie pe Sfantul Grigorie Teologul si in data de 27 ianuarie pe Sfantul Ioan Gura de Aur. Putem spune ca luna ianuarie, pe langa marii parinti duhovnicesti ai Egiptului, ii avem in prim-plan si pe parintii fundamentali pentru teologia ortodoxa, si anume Sfantul Vasile cel Mare, Sfantul Grigorie Teologul, Sfantul Ioan Gura de Aur la care se adauga si prezenta in 21 ianuarie a Sfantului Cuvios Maxim Marturisitorul. Intr-un cuvant este o luna a binecuvantarilor pentru viata Bisericii si a oamenilor Bisericii care au marcat cel mai mult existenta duhovniceasca si teologica a Ortodoxiei noastre.Cand vorbeste despre Sfintii Trei Ierarhi, Biserica spune despre ei ca Sfantul Vasile cel Mare este mana care lucreaza, Sfantul Grigorie Teologul este mintea care gandeste, iar Sfantul Ioan Gura de Aur este gura care vorbeste. Prin aceste trei caracterizari vedem ca Biserica in viata ei nu ii separa, ci ii gandeste in comun ca trei lucrari exemplare pentru viata Bisericii. Sfantul Vasile cel Mare este modelul de lucrare cu timp si fara timp in toate domeniile vietii bisericesti a omului care si-a inchinat scurta sa viata slujirii Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Sfantul Grigorie Teologul este modelul contemplarii adevarurilor descoperite de Dumnezeu in Sfanta Scriptura si al cugetarii ortodoxe in viata Bisericii. Sfantul Ioan Gura de Aur este de Dumnezeu cuvantatorul, care pe buna dreptate este considerat geniul predicatorial si modelul de urmat in vorbirea despre Dumnezeu in viata Bisericii. Avem inaintea noastra trei faruri calauzitoare in drumul nostru catre Imparatia lui Dumnezeu prin opera lor, prin viata lor inchinata lui Hristos si mai ales prin modul exemplar de a vorbi cu Dumnezeu (prin rugaciune) si despre Dumnezeu (prin opera teologica). In viata Bisericii, pe Sfintii Trei Ierarhi ii avem prezenti zilnic, in primul rand prin Liturghie, prin tratatele lor de teologie, prin cuvantarile lor si, nu in ultimul rand, prin modelul lor de vietuire duhovniceasca si de intrajutorare a celor aflati in nevoi.Sfintii Trei Ierarhi sunt normativi in viata Bisericii pentru interpretarea Sfintei Scripturi, pentru invatatura de credinta ortodoxa si pentru viata liturgica a Bisericii noastre. (Articol publicat in saptamanalul 'Lumina de Duminica' din data de 30 ianuarie 2011, sub semnatura Pr. Dr. Ciprian Apetrei)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 649
Id: 27949
Data: Jan 29, 2013
Imagine:

Data: Jan 29, 2013

Data: Jan 29, 2013

Data: Jan 29, 2013
Data: Jan 29, 2013

Data: Jan 29, 2013

Data: Jan 29, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Dialogurile Trinitas - 2014-10-27 - Pr Mihai Hau - Sfintii modele de urmat si Sfantul Dimitrie cel Nou
Dialogurile Trinitas - 2015-05-05 - Roxana Sorescu si Liliana Ursu - Vasile Voiculescu p1
Dialogurile Trinitas - 2014-02-17 - Pr Mosoiu - Sfanta Treime si relatia omului cu D-zeu in Treime slavit
Dialogurile Trinitas - 2014-11-20 - Pr Alexandru Motoc - Intrarea Maicii Domnului in biserica
Dialogurile Trinitas - 2014-09-03 - Pr Alexandru Motoc - Despre inceputul anului bisericesc
Dialogurile Trinitas - 2016-03-01 - Pr Alexandru Mihail Nita - Intamplator vs providential p1
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).