]]>La Colegiul Naţional de Artă „Octav Băncilă“ din Iaşi, a avut loc ieri, 10 februarie 2015, consfătuirea profesorilor de religie cu tema „Studiul religiei în şcoală. Certitudini şi provocări“. Conferinţa a vizat obiective de ordin metodic, pedagogic, dar şi de teologie şi de filosofia educaţiei. La dezbaterea iniţiată de prof. dr. Camelia Gavrilă, în calitate de inspector şcolar general, au participat, pe lângă profesori de religie din judeţ, directori ai unităţilor de învăţământ, profesori universitari şi reprezentanţi ai părinţilor, precum şi IPS Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, informează “Ziarul Lumina”. Ieri, 10 februarie 2015, la Colegiul Naţional de Artă „Octav Băncilă“ din Iaşi a avut loc consfătuirea profesorilor de religie cu tema „Studiul religiei în şcoală. Certitudini şi provocări“, eveniment ce s-a dovedit a fi un prilej de dialog şi dezbatere în legătură cu rolul, valorile şi conţinuturile predate în orele de religie. Moderatorul întâlnirii a fost prof. dr. Bogdan Constantin Neculau, inspector pentru educaţie permanentă al ISJ Iaşi, iar primul care a luat cuvântul a fost pr. prof. dr Alexandru Cristinel Barnea, inspector de religie în cadrul ISJ Iaşi, care a făcut câteva observaţii legate de ora de religie din perspectiva a trei paliere - obiective, conţinuturi şi deveniri metodice: „Programa analitică se cere a fi mai puţin rigidă, în sensul simplificării şi accesibilizării materiei pentru copii. Structurarea conţinuturilor trebuie să respecte particularităţile de vârstă şi cele individuale ale copiilor, prin evitarea unor formulări nefericite, scoase din context, sau prin noţiuni care sunt excesiv abstracte. Noi, ca profesori de religie, ar trebui să deschidem această materie spre celelalte discipline didactice. Totodată, nu pot să nu subliniez că de la noi se cere ceva mai mult decât de la ceilalţi colegi profesori, anume că elevul vrea să vadă în profesorul de religie ceea ce el predă la oră; vrea să vadă bunătate şi o pregătire adecvată, dar şi să găsească împreună răspunsuri la anumite întrebări pe care nu le găseşte la celelalte discipline didactice. De aceea, cultivarea unei relaţii didactice frumoase, a unei atmosfere calde la ora de religie contribuie foarte mult la încrederea nu numai în disciplina în sine, dar şi la preţuirea profesorului“. În continuare, pr. prof. Petru Sebastian Tamaş, inspector şcolar pentru disciplina religie din partea Episcopiei Romano-Catolice de Iaşi a vorbit despre „Profesorul de religie - identitate şi misiune“, după care prof. dr. Camelia Gavrilă, inspector şcolar general al ISJ Iaşi, a prezentat tema „Disciplina religie - valenţe pedagogice, culturale, filosofice şi etice în paradigma sacrului“. „Profesorii de religie transmit informaţii religioase, interpretează şi comentează sensurile cărţilor biblice şi ale unor texte teologice de referinţă, însă transmit şi valori şi atitudini. De aceea, ei trebuie să fie deschişi, comunicativi şi empatici, să cultive relaţii interpersonale armonioase, chiar dacă uneori sunt revolte, chiar dacă uneori tânăra generaţie este altfel decât ipostaza unei generaţii conştiente, cultivate şi morale. Profesorul de religie trebuie să transmită fără să impună, fără să moralizeze, pentru că, în caz contrar, efectul este zero. Este necesar un contact nemijlocit cu textul teologic, dar trebuie să fie şi o cunoaştere indirectă, mijlocită prin simboluri, o iniţiere a elevilor care se face prin învăluire şi dezvăluire de sensuri, o hermeneutică a textului biblic“, a spus, în cadrul prezentării, prof. dr. Camelia Gavrilă. „Care va fi atitudinea părinţilor care au beneficiat 25 de ani de libertate religioasă?“ Întâlnirea a continuat cu alocuţiunea prof. univ. dr. Nicu Gavriluţă, decanul Facultăţii de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice a Universităţii „Al. I. Cuza“ din Iaşi, care a vorbit despre „Noul umanism şi importanţa studierii religiei în contextul multicultural şi ecumenic actual“, după care prof. dr. Genoveva Farcaş, inspector pentru învăţământul primar ISJ Iaşi, a susţinut prezentarea „Predarea religiei în învăţământul primar - coordonate psihologice şi didactice sau Despre copilul de 6 ani şi parabolele religioase“. Au mai susţinut prezentări prof. univ. dr. Dănuţ Jemna - „Biserica, Şcoala, Familia - cele trei dimeniuni ale educaţiei religioase“, prof. dr. Bogdan Constantin Neculau, inspector pentru educaţie permanentă al ISJ Iaşi - „Argumente pentru o educaţie religioasă de calitate - exigenţe actuale şi de perspectivă“, prof. drd. Cristian Lucaci, directorul Colegiului „Richard Wurmbrand“ din Iaşi - „Religia - şansă pentru o educaţie holistică“, prof. Rodica Leontieş, inspector pentu managementul resurselor umane, ISJ Iaşi - „Managementul resurselor umane pentru disciplina religie în contextul legislativ actual“, prof. dr. pr. Dragoş Ciprian Bahrim, directorul Seminarului Teologic Ortodox „Sfântul Vasile cel Mare“, Iaşi - „Congruenţe educaţionale - ora de religie şi învăţământul teologic vocaţional“. Penultima prezentare, „Ora de religie - temei al educaţiei în spiritul valorilor“, i-a aparţinut Preasfinţitului Aurel Percă, Episcop auxiliar al Diecezei Romano-Catolice de Iaşi, iar la urmă a vorbit Înaltpreasfinţitul Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, despre „Profesorul de religie - rol şi competenţă în şcoală“: „Domnul profesor Constantin Cucoş, la care s-a făcut referire într-o prezentare din cadrul acestei întâlniri, amintea despre constatarea dacă avem parte de neputinţă sau de tărie în momentul în care privim asupra actului educaţional în genere, şi asupra celui religios, în mod special, în ultimii 25 de ani de libertate. Este o constatare pe care noi ca episcopi, ca preoţi, ca pastori, o să o avem în toamna acestui an: care va fi atitudinea părinţilor, care au beneficiat 25 de ani de libertate religioasă? În acel moment, noi, responsabilii în diferite comunităţi religioase, ne vom da seama cât am lucrat şi cât n-am lucrat. În al doilea rând, voi, dascălii de religie, veţi avea posibilitatea să constataţi rezultatele lucrării dumneavoastră. Eu unul nu cred că vor fi prea mulţi copii, care, simţind de-a lungul timpului adâncimea sufletească a profesorului de religie, anvergura intelectuală a acestuia şi grija de a fi pregătit profesional, să-i convingă pe părinţi să nu semneze pentru ca ei să nu urmeze ora de religie. În al treilea rând, cred că vom constata şi care este locul profesorului de religie în cancelaria şcolii; cât de mult a reuşit profesorul de religie - prin onestitatea lui, prin pregătirea lui, să convingă cadrele didactice din şcoala respectivă că locul său firesc este acolo“. Toţi cei aproxmativ 300 de profesori participanţi la evenimentul „Studiul religiei în şcoală. Certitudini şi provocări“ au primit diplome de participare, iar comunicările prezentate vor fi expuse într-o volum. Mai mult decât atât, în lunile următoare vor mai exista şi alte conferinţe de acest gen şi pe această temă, destinate tuturor celor implicaţi în spaţiul educaţiei.
Download: Click for download attached file: Studiul religiei in scoala. Certitudini si provocari
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 697
Id: 48608
Data: Feb 11, 2015
Imagine:
]]>În cadrul proiectului „Tineri în Biserică“ derulat de Episcopia Caransebeşului prin Departamentul de tineret, a avut loc duminică, 8 februarie, la Oraviţa, o întâlnire tematică cu .....
Data: Feb 11, 2015
]]>Biserica Ortodoxă se află astăzi, 15 februarie 2015, în Duminica Lăsatului sec de Carne. În cele ce urmează vă prezentăm Sinaxarul acestei Duminici din Triod: În aceastăzi se face .....
Data: Feb 11, 2015
]]>Preoții din Protopopiatul Bistrița au discutat în prezența Înaltpreasfințitului Părinte Andrei și a reprezentanților Inspectoratului Școlar Bistrița-Năsăud despre importanța orei de .....
Data: Feb 11, 2015
]]>Miercuri, 11 februarie, Sala de festivități „Episcop Elie Miron Cristea” a Centrului Eparhial din Caransebeş a găzduit ședința Permanenței Consiliului Eparhial, care a avut pe ordinea .....
Data: Feb 11, 2015
]]>În cadrul Programului ,,Bucuria credinței”, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, Școala Gimnazială nr. 1 și Liceul Teoretic Grigore Tocilescu din Mizil, în .....
Data: Feb 11, 2015
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).