Centrul de restaurare, conservare patrimoniu si vizualizare al Facultatii de Teologie din Craiova a gazduit marti, 19 februarie 2013, doua sustineri de doctorat. Cei doi candidati, Preasfintitul Lucian Mic, Episcopul Caransebesului si Preasfintitul Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar Patriarhal, au prezentat tezele doctorale in fata unei comisii prezidate de Inalt Preasfintitul Irineu, Arhiepiscopul Craiovei si Mitropolitul Olteniei.Facultatea de Teologie din Craiova si-a completat lista doctorilor in domeniu cu inca doua nume. Absolventi ai primei promotii a Şcolii Doctorale, in Teologie Dogmatica si Istorica, din Cetatea Baniei, Preasfintitii Lucian al Caransebesului si Varsanufie Prahoveanul au prezentat intrega munca de cercetare in fata unei comisii avizate de teologi de renume national si a unui public numeros. Evenimentul a avut loc in Sala doctoranzilor din cadrul Centrului de restaurare, conservare patrimoniu si vizualizare al Facultatii de Teologie din Craiova, potrivit Diacon Ionita Apostolache.Lucrarea harului dumnezeiesc la Sfantul Grigorie PalamaPrimul candidat, Preasfintitul Varsanufie Prahoveanul, doctorand al IPS Irineu la disciplina Dogmatica Ortodoxa, a sustinut teza cu titlul Lucrarea harului dumnezeiesc in teologia Sfantului Grigorie Palama . Cu 264 de pagini, impartite in 12 capitole, PS Episcop a reusit sa realizeze o veritabila incursiune dogmatica in teologia si mistica palamita, aducand in actualitate elemnte de maxim interes, descoperite in planul cercetarii academice. In referatul de prezentare a lucrarii, sustinut in fata comisiei profesorale, PS Varsanufie a reusit sa sintetizeze intreaga sa implicare in dezvoltarea subiectului ales, aratand totodata ca Sfantului Grigorie Palama a fost cu siguranta, nu doar cel mai reprezentativ teolog al Bisericii Ortodoxe din secolul al XIV-lea, ci mai ales cel care a reusit sa sintetizeze in chip exemplar mostenirea duhovniceasca lasata de Parintii Bisericii, punand in valoare aceasta traditie . O analiza pertinenta asupra dezbaterilor dintre Rasarit si Apus, in secolul IVCoordonaturul tezei de doctorat, IPS Parinte Mitropolit Irineu a apreciat implicarea si profesionalismul candidatului, impuse de altfel de importanta temei dezvoltate. Pe langa comentariile legate de continut, IPS Irineu a subliniat si acuratetea aparatului critic si a bibliografiei, ambele alcatuite in conformitate cu prevederile academice in viguare. In mod deosebit apreciem spiritul mistic si stiintific al tezei prin care autorul a reusit sa argumenteze si sa apere problemele importante ale teologiei harului si ale isihasmului. In aceasta directie este asociabila ampla documentare stiintifica ce i-a permis sa depisteze cele mai bune cai de investigare duhovniceasca prin care sa ajunga la concluzii pertinente in ceea ce priveste dezbaterile dintre Rasaritul ortodox si Apusul catolic. Metoda principala de lucru folosita in teza de fata este analiza textului scrierilor Sfantului Grigorie Palama, o analiza exegetica atat a Sfintei Scripturi, cat si a operelor sfantului. Prin aceasta, autorul a incercat sa reliefeze bogatia duhovniceasca a semnificatiilor teologice impresionante a acestor texte. Pe cat a fost cu putinta el s-a ferit de o analiza filosofica a lucrarilor occidentale, cum au facut multi cercetatori. Lucrarea prezinta un bogat volum de documente care intaresc aria de cercetare a temei studiate, conferind tezei o valoare documentara de exceptie. Prin aceasta se implineste imperativul unei necesitati mistice si teologice care se impune pentru cunoasterea profunzimea vietii isihaste si a harului necreat in viata omului. Apreciem ca lucrarea PS Varsanufie intruneste conditiile prevazute de legislatia in vigoare privind activitatea de cercetare stiintifica si propunem sustinerea ei ca teza de doctorat, precum si acordarea titlului stiintific de doctor in teologie , a incheiat Mitropolitul Olteniei. Alaturi de IPS Parinte Irineu au mai fost prezentate referate de: pr. prof. univ. dr. Ştefan Buchiu, Decanul Facultatii de Teologie Iustin Patriarhul din Bucuresti, pr. conf. univ. dr. Nicolae Mosoiu, de la Facultatea de Teologie Andrei Şaguna din Sibiu si pr. conf. univ. dr. Ioan Picu Ocoleanu, de la Facultatea de Teologie din Craiova.Relatiile Bisericii Ortodoxe Romane din Banat cu Biserica Ortodoxa Sarba in a doua jumatate a secolului al XIXCea de a doua lucrare, semnata de Preasfintitul Lucian Mic al Caransebesului a fost coordonata de pr. prof. univ. dr. Constantin Patuleanu si a avut ca tema: Relatiile Bisericii Ortodoxe Romane din Banat cu Biserica Ortodoxa Sarba in a doua jumatate a secolului al XIX . In cercetarea celei de a doua jumatate a secolului XIX, care are ca punct central Sinodul episcopal de la Karlowitz si separarea ierarhica, era un gol pe care am incercat sa il suplinim, a fost una din motivatiile alegerii subiectului tezei de doctorat de catre Preasfintitul Lucian. Ceea ce trebuie sa retinem noi, cler si credinciosi, este faptul ca Mantuitorul Iisus Hristos, capul Bisericii, a lucrat prin oameni, astfel incat fiii Bisericii dreptmaritoare sa aiba parte de lumina Invierii si bucuria mantuirii. Intr-o perioada in care ortodocsii din Imperiul austriac erau condusi de ierarhi sarbi, Dumnezeu l-a trimis la mijlocul secolului XIX pe providentialul Andrei Şaguna, cel care a statornicit aceasta separare ierarhica prin Sinodul de la Karlowitz si prin reinfiintarea Mitropoliei Transilvaniei si a Episcopiei Caransebesului , a spus PS Lucian. Avand in vedere acuratetea academica a subiectului tratat, parintele prof. univ. dr. Constantin Patuleanu a propus acordarea titlului de doctor in teologie pentru PS Lucian.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 765
Id: 28541
Data: Feb 20, 2013
Imagine:

Data: Feb 20, 2013

Data: Feb 20, 2013

Data: Feb 20, 2013

Data: Feb 20, 2013
Data: Feb 20, 2013

Data: Feb 20, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Credinta si cultura azi - Cultura informatiei. Pledoarie pentru cunoastere (14 05 2017)
Biserica azi - Crucea, de la simbol la atitudine de viata (13 09 2016)
Valoarea faptei - Icoanele facatoare de minuni ale Maicii Domnului
Secvente Trinitas - Parohia Ortodoxa Romana din Ulm, Germania.(23 07 2015)
Biserica azi - Crucea si rastignirea Mantuitorului Iisus Hristos in crestinismul timpuriu (15 03 2017)
Cuvant pentru suflet - Sfantul Apostol Toma (04 10 2017)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).