]]>Cel mai important rol în influenţarea vieţii contemporane îl deţine astăzi, incontestabil, tehnologia. Puterea mediului tehnologic a devenit atât de evidentă, încât oamenii resimt cu toţii o presiune strivitoare în existenţa cotidiană din partea unui sistem integrator. Viaţa este substituită printr-un mod de a fi învăluit de teroarea eficienţei. În acest context, taina identităţii şi demnităţii persoanei este lezată. Cu interpretarea implicaţiilor sistemului tehnologic actual şi influenţa acestuia asupra vieţii umane s-a ocupat în secolul trecut sociologul francez Jacques Ellul. Născut la Bordeaux la 6 ianuarie 1912, Jacques Ellul reprezintă o autoritate vizionară în intuirea şi explicitarea profundă a implicaţiilor tehnologiei actuale. A predat sociologie la Facultatea de Drept a Universităţii din Bordeaux şi la Institutul de Studii Politice. A scris peste 50 de cărţi pe teme de sociologie, remarcându-se ca un gânditor creştin care a criticat sistemul tehnologic al societăţii actuale. A murit în acelaşi oraş francez la 19 mai 1994. Ellul s-a remarcat prin lucrarea tradusă şi publicată în engleză, The Technological Society, din 1964, publicată în franceză, La Technique, în ediţia originală din 1954. Citindu-l pe Marx, Jacques Ellul schimbă perspectiva şi arată că în centrul lumii civilizate nu stă capitalul, ci tehnica (el foloseşte cuvântul la technique, înţelegând prin acesta ceea ce desemnează realitatea tehnologiei). Gânditorul francez depăşeşte perspectiva instrumentalistă şi pe cea a determinismului social, arătând că tehnologia nu poate fi redusă la un instrument sau la un rezultat al interacţiunilor sociale. Tehnologia include totalitatea modelelor raţionale integrate în generarea unui sistem construit prin raţionalitate operaţională, având o eficienţă maximă în toate domeniile de activitate. Ellul avansează în lucrarea sa reprezentativă The Technological Society două teze: prima se referă la faptul că tehnologia deţine cel mai important rol în influenţarea vieţii contemporane, a doua presupune că tehnologia actuală se diferenţiază net de tehnica tradiţională, neavând aproape nimic comun cu aceasta. Pe lângă raţionalitatea şi artificialitatea tehnologiei actuale, Ellul propune încă cinci caracteristici pentru aceasta: automatismul (metodele ineficiente sunt eliminate, rămânând una dominantă, care generează eficienţa maximă); autodezvoltarea (generarea automată a unor inovaţii tehnologice); monismul (tehnologia nu este particularizată, ci devine o realitate integratoare într-un sistem constituit ca o reţea); universalismul (atât din punct de vedere spaţial, prin globalizare, cât şi calitativ, în sensul că realitatea vieţii este subordonată eficienţei tehnice manifestate în sistemul reticular); autonomia (este decisivă prin noutatea tehnologiei actuale, asigurându-i acesteia dominarea în toate domeniile vieţii. Din această perspectivă, Ellul arată că nu se mai poate vorbi de un control al factorilor economici, sociali, politici sau religioşi asupra tehnologiei). Aceste caracteristici sunt reluate, dezvoltate şi nuanţate de către Ellul în cartea The Technological System, publicată în 1980 (această sinteză concentrată a ideilor semnificative ale interpretării propuse de Ellul la adresa tehnologiei se regăseşte cu informaţii suplimentare în Encyclopedia of Science Technology and Ethics, coordonată de Carl Mitcham, Thomson Gale, SUA, 2005, volumul 1, pp. 606-608. Totodată, aspecte ale vieţii şi gândirii lui Ellul pot fi consultate în cartea Living the Word; Resisting the World. The Life and Thought of Jacques Ellul, scrisă de Andrew J. Goddard, Carlisle, UK, 2002). Mai multe detalii în Ziarul Lumina.
Download: Click for download attached file: Tehnologia si societatea contemporana
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 917
Id: 48232
Data: Feb 1, 2015
Imagine:
]]>Astăzi constatăm o disonanţă socială între ceea ce ne oferă mass-media şi, mai nou, sistemul educaţional cu accente voit seculare, pe de o parte, şi sistemul .....
Data: Feb 1, 2015
]]>La Catedrala arhiepiscopală “Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel” din Constanţa Sfânta Liturghie a fost oficiată duminica aceasta de Înaltpreasfințitul Părinte Teodosie, .....
Data: Feb 1, 2015
]]>Credincioșii din Ohaba Română au participat în număr mare la slujba de la Biserica ”Adormirea Maicii Domnului” din localitatea lor. Sfânta Liturghie a fost oficiată de .....
Data: Feb 1, 2015
]]>Credincioșii din Negrești Oaș au participat duminica aceasta în număr la slujba de la Catedrala "Duminica Tuturor Sfinţilor" din oraș. Construit imediat după Revoluția din .....
Data: Feb 1, 2015
]]>În Duminica a 33-a după Rusalii, Înaltpreasfințitul Andrei, Arhiepiscopul și Mitropolitul Clujului, a oficiat Sfânta Liturghie în Catedrala Mitropolitană din centrul .....
Data: Feb 1, 2015
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Pr Dan Sandu - Duminica a ii a din post - vindecarea slabanogului din Capernaum
Pr Dan Sandu - Duminica a ii a din post 2018
Pr Dan Sandu - Duminica vi dupa Rusalii 2010
Pr Dan Sandu - Sf Ioan Botezatorul 1
Pr Dan Sandu - a treia zi de Pasti 2010
Pr Dan Sandu - a doua zi de Pasti
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).