Tehnologia si societatea contemporana

]]>Cel mai important rol în influenţarea vieţii contemporane îl deţine astăzi, incontestabil, tehnologia. Puterea mediului tehnologic a devenit atât de evidentă, încât oamenii resimt cu toţii o presiune strivitoare în existenţa cotidiană din partea unui sistem integrator. Viaţa este substituită printr-un mod de a fi învăluit de teroarea eficienţei. În acest context, taina identităţii şi demnităţii persoanei este lezată. Cu interpretarea implicaţiilor sistemului tehnologic actual şi influenţa acestuia asupra vieţii umane s-a ocupat în secolul trecut sociologul francez Jacques Ellul. Născut la Bordeaux la 6 ianuarie 1912, Jacques Ellul reprezintă o autoritate vizionară în intuirea şi explicitarea profundă a implicaţiilor tehnologiei actuale. A predat sociologie la Facultatea de Drept a Universităţii din Bordeaux şi la Institutul de Studii Politice. A scris peste 50 de cărţi pe teme de sociologie, remarcându-se ca un gânditor creştin care a criticat sistemul tehnologic al societăţii actuale. A murit în acelaşi oraş francez la 19 mai 1994. Ellul s-a remarcat prin lucrarea tradusă şi publicată în engleză, The Technological Society, din 1964, publicată în franceză, La Technique, în ediţia originală din 1954. Citindu-l pe Marx, Jacques Ellul schimbă perspectiva şi arată că în centrul lumii civilizate nu stă capitalul, ci tehnica (el foloseşte cuvântul la technique, înţelegând prin acesta ceea ce desemnează realitatea tehnologiei). Gânditorul francez depăşeşte perspectiva instrumentalistă şi pe cea a determinismului social, arătând că tehnologia nu poate fi redusă la un instrument sau la un rezultat al interacţiunilor sociale. Tehnologia include totalitatea modelelor raţionale integrate în generarea unui sistem construit prin raţionalitate operaţională, având o eficienţă maximă în toate domeniile de activitate. Ellul avansează în lucrarea sa reprezentativă The Technological Society două teze: prima se referă la faptul că tehnologia deţine cel mai important rol în influenţarea vieţii contemporane, a doua presupune că tehnologia actuală se diferenţiază net de tehnica tradiţională, neavând aproape nimic comun cu aceasta. Pe lângă raţionalitatea şi artificialitatea tehnologiei actuale, Ellul propune încă cinci caracteristici pentru aceasta: automatismul (metodele ineficiente sunt eliminate, rămânând una dominantă, care generează eficienţa maximă); autodezvoltarea (generarea automată a unor inovaţii tehnologice); monismul (tehnologia nu este particularizată, ci devine o realitate integratoare într-un sistem constituit ca o reţea); universalismul (atât din punct de vedere spaţial, prin globalizare, cât şi calitativ, în sensul că realitatea vieţii este subordonată eficienţei tehnice manifestate în sistemul reticular); autonomia (este decisivă prin noutatea tehnologiei actuale, asigurându-i acesteia dominarea în toate domeniile vieţii. Din această perspectivă, Ellul arată că nu se mai poate vorbi de un control al factorilor economici, sociali, politici sau religioşi asupra tehnologiei). Aceste caracteristici sunt reluate, dezvoltate şi nuanţate de către Ellul în cartea The Technological System, publicată în 1980 (această sinteză concentrată a ideilor semnificative ale interpretării propuse de Ellul la adresa tehnologiei se regăseşte cu informaţii suplimentare în Encyclopedia of Science Technology and Ethics, coordonată de Carl Mitcham, Thomson Gale, SUA, 2005, volumul 1, pp. 606-608. Totodată, aspecte ale vieţii şi gândirii lui Ellul pot fi consultate în cartea Living the Word; Resisting the World. The Life and Thought of Jacques Ellul, scrisă de Andrew J. Goddard, Carlisle, UK, 2002). Mai multe detalii în Ziarul Lumina.

Download: Click for download attached file: Tehnologia si societatea contemporana

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 826

Id: 48232

Data: Feb 1, 2015

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).