O veche zicala spune ca fiecare om este dator cu o moarte. Indiferent de pozitia noastra sociala, de succesele sau esecurile înregistrate de-a lungul vietii, de numarul membrilor familiei sau al prietenilor, viata noastra pe acest pamânt se va încheia la un moment dat, urmând ca existenta noastra sa continue fie în Împaratia cerurilor, fie în tenebrele iadului. Moartea Sfântului Constantin cel Mare a constituit o pecete a lucrarii sale apostolice, o marturie în plus a vietii sale curate, astfel încât putem spune ca, dupa trecerea la cele vesnice, exemplul sau a continuat sa dainuiasca si sa reprezinte un punct de reper pentru toti conducatorii Imperiului Roman care i-au urmat.
Vârsta înaintata a Sfântului Constantin cel Mare l-a determinat la un moment dat sa efectueze o serie de actiuni astfel încât Imperiul Roman si Biserica crestina sa nu aiba de suferit dupa trecerea sa la cele vesnice. Una dintre aceste masuri de bun augur a constat în împartirea teritoriala a imperiului între cei trei fii ai sai. Din nefericire, nu la mult timp dupa moartea sa, acestia vor începe sa se certe asupra drepturilor mostenite si vor ridica sabia unul împotriva celuilalt. Sfântul Constantin cel Mare nu poate fi însa considerat responsabil pentru ce s-a întâmplat dupa moartea sa, deoarece el s-a straduit sa le asigure propriilor copii atât o educatie aleasa, cât si, chiar mai important, o sadire corespunzatoare a virtutilor crestine si sociale de care acestia aveau nevoie pentru a conduce într-un mod optim imensul areal al statului roman. Iata ce ne relateaza Eusebiu de Cezareea în aceasta privinta: „Odata ajuns stapân de la un capat la celalalt al pamântului, Constantin a împartit conducerea întregii împaratii între cei trei fii ai sai, cum si-ar fi lasat el parinteasca avere mostenitorilor sai celor mai iubiti (...). Însa adevarata mostenire buna si mântuitoare de suflet pe care le-a lasat-o el a fost samânta fricii de Dumnezeu: el însusi îi adusese pe calea cunoasterii dumnezeiestilor învataturi, dându-i apoi în seama unor dascali încercati în credinta. Şi pentru disciplinele de rând le-a tocmit în chip de dascali oameni ajunsi la masura deplina a învataturii. Unii le faceau cunoscuta arta razboiului; altii îi familiarizau cu stiinta conducerii unui stat; altii, în fine, îi învatau aplicarea legilor“ (Eusebiu de Cezareea, „Viata lui Constantin cel Mare“, trad. Radu Alexandrescu, în: col. PSB, vol. XIV, EIBMBOR, Bucuresti, 1991, p. 179). Dupa cum putem observa din acest fragment important, Sfântul Constantin cel Mare nu s-a orientat exclusiv catre educarea sociala si politica a propriilor fii, ci a dorit ca acestia sa aiba parte si de o cultura crestina veritabila, asigurând astfel continuitatea religiei crestine la conducerea Imperiului Roman. De asemenea, el nu s-a multumit doar cu sadirea virtutilor crestine în sufletele fiilor sai, ci s-a dedicat si instruirii militare si politice corespunzatoare, dorind astfel ca acestia sa dobândeasca o pricepere mult mai ampla decât oamenii pe care trebuia sa îi coordoneze în calitate de conducatori. Cu toate acestea, accentul principal a fost pus asupra dobândirii unei credinte crestine puternice: „Mai târziu el le-a dat în sfârsit putere sa se osteneasca si singuri spre binele statului, îndemnându-i totusi sa aiba grija mare de Biserica lui Dumnezeu si cerându-le sa se poarte înainte de toate ca niste crestini“ (ibid., p. 180), dupa cum informeaza Ziarul Lumina.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 602
Id: 36511
Data: Dec 12, 2013
Imagine:

Data: Dec 12, 2013

Data: Dec 12, 2013

Data: Dec 12, 2013
Sfântul Ierarh Spiridon este prăznuit în mai multe biserici din Protopopiatul Piatra-Neamţ, una dintre ele, cea din curtea Spitalului Judeţean Neamţ, având o întreită bucurie în ziua de 12 decembrie 2013: hramul .....
Data: Dec 12, 2013
Data: Dec 12, 2013

Data: Dec 12, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).