In Biserica Ortodoxa Duminica, 24 februarie 2013, incepe Perioada Triodului. Duminica Vamesului si a Fariseului este prima duminica din aceasta perioada. Etimologic, cuvantul triod provine din grecescul triodion, format din cuvintele 'tria', trei, si 'odi', oda, adica cantare in trei ode/strofe.Numita si perioada prepascala, Triodul precede perioada Penticostarului (opt saptamani de la Pasti) si urmeaza perioadei celei mai lungi, Octoihul. Astfel, timpul Triodului tine de la Duminica Vamesului si Fariseului si pana in Sambata Mare (inainte de Pasti), in total 10 saptamani.Cele trei saptamani de dinainte de Postul Mare reprezinta saptamanile pregatitoare. Fiecare din aceste saptamani are o tema proprie, care se reflecta in lecturile din Sfanta Scriptura prescrise in aceste zile la slujbe sau la Sfanta Liturghie.In aceasta perioada premergatoare, Biserica ne pregateste pentru postire, dar ne si introduce incet-incet in atmosfera Postului Mare. Saptamana care urmeaza Duminicii Vamesului si Fariseului este una de dezlegare la toate (miercurea si vinerea nu se posteste in aceasta saptamana). Saptamana care urmeaza Duminicii Fiului Risipitor este una normala - adica se posteste miercurea si vinerea. Dupa Duminica Infricosatei Judecati, nu se mai mananca carne, ci doar oua, peste si produse lactate.Perioada Triodului este singura perioada a anului liturgic in care se oficiaza toate cele trei Sfinte Liturghii ale Bisericii Rasaritene. Totodata, cantarile din cadrul slujbelor sunt speciale. In cele ce urmeaza prezentam un articol postat pe doxologia.ro, referitor la Perioada Triodului, intitulat: Triodul, urcuș spre invierePerioada triodului este o chemare la unirea cu Hristos, in moartea și Invierea Sa. Aceasta ne descopera ca omul nu este om cu adevarat, decat in comuniune cu Dumnezeu și ca doar atunci, el este cu adevarat liber.Pocaința este o forța morala de prima valoare, sursa a oricarui progres spiritual al omului, care il ajuta pe acesta sa se ridice la starea barbatului desavarșit, prin evitarea pacatului și prin infaptuirea binelui. Dimensiunea specifica pocaintei, in duhul autentic ortodox, este aceea de stare permanenta a Bisericii, in integritatea ei si a fiecarui membru, in parte. Pocainta nu se opreste niciodata. Pe intreg parcursul anului bisericesc, omul are posibilitatea, atat in cadrul cultului liturgic, cat si personal, sa lucreze si sa desavarseasca pocainta sa.Triodul-perioada speciala de pocaințaCu toate acestea, in cadrul timpului liturgic exista o perioada privilegiata, cu un puternic caracter penitential și aceasta este perioada Triodului, care incepe cu duminica Vameșului și a fariseului și se termina in sambata din ajunul Invierii Domnului. Ne punem intrebarea: daca pocainta este o lucrare permanenta a omului, de ce ea capata o alta valoare in aceasta perioada? Exista doua raspunsuri la aceasta intrebare: pe de o parte, pocainta pe care o facem acum precede evenimentul Invierii lui Hristos si, implicit, al invierii noastre, iar pe de alta parte, pocainta pe care o savarsim acum nu este una strict personala, caci intreaga Biserica este in stare de pocaința. Intreaga comunitate bisericeasca suspina si striga : Miluieste-ma Dumnezeule, miluieste-ma .Aceasta rugaciune scurta de pocainta, devine acum respiratia Bisericii. Suspinul meu este unit cu suspinul fratelui meu, incat suspinul lui devine suspinul meu si durerea mea devine durerea lui. Pocainta, in aceasta perioada are o mare putere, caci unde sunt doi sau trei adunati in numele Meu, spune Mantuitorul, acolo sunt si Eu, in mijlocul lor (Matei 18, 20). Așadar, roadele pocaintei nu le culeg numai eu personal, ci intreaga comunitate se impartaseste de roadele pocaintei, iar rodul cel mai mare este Invierea. Ușile pocainței se deschid din prima duminica a TrioduluiPrimul semn prevestitor al pregatirii pentru lupta duhovniceasca, ni-l dau cele trei stihiri, care se canta dupa Evanghelia Utreniei: Usile pocaintei…, In cararile mantuirii... si La multimea faptelor mele celor rele..., stihiri care ne umplu de umilinta si ne rascolesc inimile. Aceste cantari sunt un raspuns neintarziat al constiintei credinciosilor care-si vin in fire , in urma patrunzatoarelor cuvinte de chemare si de indemn, adresate de Domnul Hristos. In lumina lor, ne vedem cu sufletul si cu trupul intinate de multimea faptelor celor rele pe care le-am facut, cu viata de pana acum irosita in lenevire, iar ziua Infricosatei Judecati apropiindu-se.Asadar, Usile Pocaintei , acum sunt usile cerului, deschise in inimi pentru toti. De aceea, perioada Triodului, ca scoala a eliberarii de pacat si nevointa pentru mantuire, este un urcus spre Sfintele Pasti, o ridicare a sufletului din pacat, pentru a-L intalni pe Hristos, Cel inviat, caci invierea in Hristos este cu adevarat viata imparatiei lui Dumnezeu impartasita oamenilor .Pe aceste usi ale pocaintei a intrat si vamesul din parabola primei Duminici a Triodului, descuindu-le cu cheia urmatoarelor cuvinte: Dumnezeule, milostiv fii mie pacatosul . Cheia lui a fost pocainta puternica, unita cu smerenia. De fapt, aceasta este cea mai potrivita pregatire pentru slavita Inviere, caci ceea ce facem noi in vremea postului este sa ne curatim de pacate, prin pocainta si smerenie. Smerenia este inceputul innoirii noastre, de aceea Triodul ne arata ca vamesul prin smerenie a luat o multime de daruri: Fariseul de slava desarta fiind biruit , iar vamesul in pocainta plecandu‑se au venit la Tine Insuti, Stapane. Ci acela laudandu‑se, s‑a lipsit de bunatati, iar acesta negraind, s‑a invrednicit darurilor (Stihira din slujba Vecerniei).Asadar, inca din prima zi a perioadei Triodului, este anuntata pocainta, in jurul careia vor gravita toate slujbele oficiate in biserica, dar si toate ostenelile particulare ale credinciosilor smeriti, evlaviosi si plini de sfintenie.In suspinul Vamesului din templu, din prima duminica a Triodului, este anticipata rugaciunea staruitoare, plina de credinta si de nadejde, a talharului rastignit de-a dreapta Mantuitorului, patruns, in ultimele clipe ale vietii sale pamantesti, de pocainta profunda. Iar rugaciunea talharului este ecoul rugaciunii Vamesului din templu.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 642
Id: 28569
Data: Feb 21, 2013
Imagine:

Data: Feb 21, 2013

Data: Feb 21, 2013

Data: Feb 21, 2013

Data: Feb 21, 2013

Data: Feb 21, 2013

Data: Feb 21, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).