Ungerea din Betania (Mt. XXVI, 6-13; Mc. XIV, 3-9; In. XII, 1-8). Evanghelistul întrerupe pentru moment, descrierea complotului, ca sa intercaleze o scena petrecuta în Betania, cu câteva zile mai înainte, si anume: ungerea cu mir, de catre Maria, sora lui Lazar. Evanghelistul Matei care nu prezinta totdeauna evenimentele în ordine cronologica, ci uneori le sistematizeaza, prezinta acum un episod, pentru însemnatatea lui simbolica, înainte de moartea si îngroparea Domnului.Deci venind în Betania, „cu sase zile înainte de Pasti” (In. XII, 1), Domnul va fi gazduit în casa lui Lazar. În seara zilei urmatoare, în ajunul intrarii solemne în Ierusalim, ia parte la o masa data în cinstea lui de catre Simon Leprosul, un om bolnav de lepra, pe care îl vindecase Domnul. Era de fata Lazar, cel înviat din morti, care „sedea la masa” (In. XII,· 1) si surorile lui, Marta si Maria, care vor fi ajutat gazda la servirea mesei. La un moment dat, Maria se apropie de Iisus si în semn de veneratie, aducând un vas de alabastru plin cu mir de nard, îl toarna pe capul lui Iisus (In. XII, 3).Mirul de nard era un parfum foarte scump, care se prepara din radacinile si tulpina unei plante ce crestea prin partile Indiei, în regiunea muntilor Himalaia. Cum aceasta planta crestea în tari foarte îndepartate de Palestina, de unde se aducea cu caravanele, pretul mirului era deosebit de scump. Un centru renumit pentru fabricarea mirului de nard era si Tarsul Ciliciei. Pentru a se putea pastra multa vreme, nealterat, el se punea în vase speciale de alabastru. Alabastrul este o piatra deosebit de frumoasa, care se gasea din abundenta în Asia Mica, în apropierea Damascului, în India, lânga Theba în Egipt. Forma cea mai obisnuita a vaselor de alabastru în care aveau sa se pastreze mirurile, era cea a unui con sau corn, cu gâtul foarte strâmt, pentru a se evita evaporarea sau risipa. Dupa ce se umplea cu mir pâna sus, gâtul îngust se închidea ermetic si se sigila. Continutul acestor vase putea fi golit dintr-odata numai spargându-se.Gestul Mariei exprima, deci, spontaneitatea unei neasemuite generozitati fata de Mântuitorul, care-i facuse atâta bine, înviindu-i fratele si „vestindu-i cuvintele vietii vesnice” (Lc. X, 39-42). În primul moment, toti cei prezenti vor fi aprobat, în tacere, fapta Mariei ,,fiindca stiau ca izvorâse dintr-un sentiment de înalta admiratie pentru Domnul Iisus Hristos. Numai Iuda gaseste cuvinte de reprobare: „pentru ce nu s-a vândut mirul acesta cu trei sute de dinari si sa-i fi dat saracilor?”. (In. XII,4).Obiectiunea lui Iuda a facut o impresie penibila si a indispus pe cei prezenti. Era nu numai jignitoare pentru Domnul Iisus, dar si nepotrivita, întrucât mirul apartinea Mariei si nu era dreptul lui de a stabili ce utilizare sa-i dea. Totodata, „nu îi era lui grija de saraci, ci el purta punga si lua din ce se spunea în ea” noteaza Apostolul Ioan, cel care îi cunostea foarte bine caracterul (In XII, 6).Domnul, însa, ia apararea femeii si spune: „pentru ce faceti suparare femeii? Ca lucru bun a facut ea pentru Mine. Pe saraci pururea îi aveti cu voi..., ea însa a turnat mirul acesta pe trupul Meu, pentru înmormântarea Mea?“ Cuvintele Mântuitorului arata, mai întâi, ca atâta vreme cât va exista omenirea, vor fi saraci si, deci, vor avea posibilitatea de a-i milui. Însa gestul femeii avea o semnificatie adânca; îl pregatea pentru înmormântare (II Cronici XVI, 14; Is. LIII, 9). Cu aceasta fapta, Maria si-a legat, pentru totdeauna, numele de moartea rascumparatoare a Domnului; De aceea, „oriunde se va vesti evanghelia, în toata lumea, se va spune si ceea cea facut ea“, zice Mântuitorul (Mt. XXVI,13).Pr. Conf. Dr. Dionisie Stamatoiu, Patimile Mântuitorului dupa Sfintele Evanghelii, în rev. Mitropolia Olteniei, an 2000, nr. 1-2.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 706
Id: 39866
Data: Apr 16, 2014
Imagine:
Vestirea cea din urma a Patimilor. Complotul sinedriului (Mt. XXVI, 1-5; Mc. XIV, 1-2; Lc. XXII, 1-2)
Evanghelistul Matei ne .....
Data: Apr 16, 2014

Data: Apr 16, 2014
Data: Apr 16, 2014

Data: Apr 16, 2014

Data: Apr 16, 2014
Data: Apr 16, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Manuscrise si maestri tipografi - Crucea, coroana si slova, in slujba neamului si a spiritualitatii - Editie speciala
Manuscrise si maestri tipografi - Mitropolitul Teodosie al Ungrovlahiei si Ardealul (02 11 2016)
Manuscrise si maestri tipografi - Mitropolitul Teodosie al Ungrovlahiei - partea I (05 10 2016 )
Manuscrise si maestri tipografi - Tetraevangheliarul Sfantului Nicodim de la Tismana (27 07 2016)
Manuscrise si maestri tipografi - Colectia de manuscrise a Bibliotecii Nationale a Romaniei (II)
Manuscrise si maestri tipografi - Manuscrise antimiene (17 08 2016)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).