Vecernie de Pasti la Catedrala Patriarhala

In prima zi de Pasti, in toate lacasurile de cult din Patriarhia Romana, se oficiaza in jurul orelor 12:00 Vecernia Invierii, numita in popor si a doua Inviere .La Catedrala Patriarhala, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhaul Bisericii Ortodoxe Romane, a fost oficiat, astazi, 15 aprilie 2012, alaturi de Preasfințitul Parinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal și inconjurați de un sobor de preoți și diaconi, Vecernia Invierii Domnului. La Sfanta Slujba au fost prezenti sute de credinciosi.In cadrul acestei slujbe a fost citita pericopa evanghelica de la Sfantul Evanghelist Ioan, capitolul al XX-lea, versetele de la 19 la 25. La Catedrala Patriarhala Evanghelia a fost citita in cele 12 limbi.Dupa citirea Pericopei Evanghelice, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a rostit un cuvant de invatatura in care a aratat semnificatia acestei Sfinte Evanghelii care s-a citit: Am ascultat citirea Evangheliei in 12 limbi așa cum prevede tradiția noastra bisericeasca. Aceasta Evanghelie care se citește la Vecernia din prealuminata zi a Sfintelor Paști are o semnificație deosebita. In primul rand vedem ca Mantuitorul Iisus Hristos, dupa ce S-a aratat dimineața femeilor mironosițe pe cale de la mormant spre Ierusalim și le-a spus: Bucurați-va, nu va temeți!, in seara aceleiași zile S-a intalnit cu ucenicii Sai care erau adunați intr-o casa și stateau cu ușile incuiate de teama iudeilor, dupa cum ne spune Evanghelia dupa Sfantul Evanghelist Ioan. Insa, El nu a deschis ușile, ci a intrat prin ele, ceea ce inseamna ca Trupul Sau Inviat din morți nu mai poate fi limitat și oprit de nimic din lumea aceasta. Deși este material el este schimbat, nu mai aparține lumii acesteia coruptibile care limiteaza persoana in timp și in spațiu. Trupul Sau este atat de induhovnicit incat printr-o lucrare minunata a Dumnezeirii Fiului, El Inviaza din mormant fara sa rupa pecețile care au fost puse peste piatra de la mormant și trece prin ușile incuiate, stand in mijlocul lor și spunand: Pace voua!. Trecerea aceasta prin ușile incuiate este semnul celei mai mari libertați a lui Hristos Cel rastignit și Inviat. Deci, Invierea ii da Mantuitorului Iisus Hristos libertatea totala, in așa fel incat El nu mai poate fi reținut de nimic și de nimeni in lumea aceasta. Se arata cand vrea El, cum vrea El și cui vrea El. De remarcat este faptul ca nu s-a mai intalnit dupa Inviere cu cei ce L-au urat, ci s-a intalnit numai cu cei ce L-au iubit. Poate și pentru a nu forța libertatea lor de a-L fi respins, dar mai cert este ca El are o relație cu oamenii de comuniune bazata pe libertatea voinței de a-L primi sau de a nu-L primi, de a-L iubi sau de a nu-L iubi .In continuare, Patriarhul Romaniei a subliniat importanța puterii dumnezeiești de a ierta pacatele pe care au primit-o ucenicii Mantuitorului Iisus Hristos: Ucenicilor, insa, Mantuitorul Iisus Hristos nu le-a spus doar: Pace voua!, ci a adaugat: Precum M-a trimis pe Mine Tatal, va trimit și Eu pe voi, adica ii trimite in lume. In continuare le-a zis: Luați Duh Sfant! Carora veți ierta pacatele, le vor fi iertate, și carora le veți ține, vor fi ținute. Acesta putere pe care Mantuitorul Iisus Hristos o daruiește ucenicilor este o putere dumnezeieasca impartașita ucenicilor Sai și prin ei Bisericii, și anume puterea de a ierta pacatele. Vedem ca cea dintai lucrare a Mantuitorului dupa Invierea Sa a fost aceasta de a darui ucenicilor puterea de a ierta pacatele pentru impacarea omului cu Dumnezeu. Fara iertarea pacatelor nu este posibila mantuirea pentru ca nimeni nu poate intra in Imparația lui Dumnezeu cea sfanta, curata, fara de intuneric și fara de pacat. Dar cum oamenii sunt pacatoși au nevoie de curațire și de iertarea pacatelor. Deci, puterea de a ierta pacatele este cel dintai mare dar al lui Hristos daruit Bisericii Sale. Prin iertarea pacatelor inviaza sufletul din moartea pacatului. Dupa cum a Inviat Hristos din morți așa inviaza omul pacatos caruia i s-au iertat pacatele in ințelesul ca sufletul lui nu mai este apasat de piatra grea a conștiinței incarcate de un trecut pacatos. Așadar, iertarea pacatelor este o eliberare de un trecut contrar voinței lui Dumnezeu și nefolositor semenilor noștri. Iertarea pacatelor este in același timp o deschidere spre un inceput nou in viața omului. Prin iertarea pacatelor i se da omului șansa de a se recupera, de a pune un inceput bun și de a arata partea cea buna a sa, adica aceea care reflecta inca in sufletul omului chipul bunatații lui Dumnezeu. Omul iertat are o putere mai mare de a face binele, de a arata recunoștința fața de cel de la care a primit iertarea . Sfantul Toma, care nu a fost prezent la intalnirea Mantuitorului Cel Inviat din morți cu ucenicii Sai, a spus ca daca nu va pune degetul lui in semnele cuielor și mana lui in semnul lasat de lance in coasta lui Iisus nu va crede. Vedem ca el dorea o cunoaștere prin atingere, prin simțuri și duminica urmatoare vom vedea ca Mantuitorul Iisus Hristos il mustra pe Toma pentru zabava lui in a crede și fericește pe cei ce nu au vazut, dar au crezut. Cei care nu au vazut pe Hristos Cel Inviat cu ochii trupești, dar vad prezența lui in mod duhovnicește cu ochii minții sau cu ochii sufletului , a mai spus Preafericirea Sa.Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a explicat credincioșilor motivul pentru care Evanghelia de la slujba Vecerniei de Paști se citește in 12 limbi: Se citește in amintirea celor 12 Apostoli care au fost trimiși de Mantuitorul Iisus Hristos sa binevesteasca lumii Evanghelia Invierii, vestea cea buna ca Hristos a biruit pacatul, rautatea, iadul și moartea. Așa cer carțile noastre liturgice, ca aceasta Evanghelie sa fie citita in 12 limbi. Grija Mantuitorului Iisus Hristos pentru mantuirea lumii se vede in faptul ca trimite pe ucenici in lume la propovaduire, nu doar in poporul evreu, ci la toate popoarele. Deci, citirea in 12 limbi arata deodata numarul celor 12 Apostoli, dar și mulțimea popoarelor, pentru ca cifra este simbolica, care vor auzi Evanghelia lui Hristos și vor crede in El dobandind astfel mantuirea. Așadar vedem ca Biserica lui Hristos este deschisa in așa fel incat are vocația anume de a cuprinde toate neamurile .

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 526

Id: 21310

Data: Apr 16, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).