Vorbim despre Biserica si in Biserica –
despre rolul si importanta Ei, am ajuns la multe definitii ce i se dau
Bisericii, cu alte cuvinte am ajuns la o teoretizare, la o nuantare a
detaliilor... Nu stiu, in schimb, in ce masura, implinim in practica
cunostintele teoretice pe care le cunoastem despre Biserica si daca le
implinim in Biserica – acolo unde le este locul si rostul!... Si din
cauza acestei stari de fapt exista o tensiune: intre real si ireal,
intre istorie si Imparatia Lui Dumnezeu. Sau, mai concret, intre
idealul crestin: care este viata in Iisus Hristos si viata pamanteasca
pe care o ducem cu totii. Rezolvarea acestei antinomii, contradictii nu
implica numai actiunea umana ci si divina. Prin el, omul, a realizat
prea putin in planul sensului si a destinului sau. Cand singur vrea sa
se autodivinizeze, sa se faca inger de fapt el ajunge fiara.
Omus secundus deus – maxima iluminista si marxista – este concretizarea
acestei caderi. Cautand singur paradisul desavarsirii a aflat iadul
dezumanizarii. Tensiunea nu se poate rezolva in sine ci numai in Domnul
si Mantuitorul nostru Iisus Hristos. Iar mantuirea noastra se
realizeaza asezandu-se sub Revelatie, nu deasupra ei. Omul cazut refuza
Revelatia, el pune conditie Revelatiei, erezia, produsul
subiectivismului demonic, face ce vrea cu Revelatia si transmiterea ei
prin Biserica. Ei uita ca natura Revelatiei, nu este o suma de
propozitii, de informatii, iar intelegerea mantuirii nu este una
gnostica, teoretica.
Se uita ca religia crestina nu este rodul cautarii omului ci este
istoria cautarii omului de catre Dumnezeu. In Revelatie, in aceasta
cautare si descoperire, Dumnezeu nu comunica numai adevarul despre El,
ci se deschide El Insusi si ne arata conditiile mantuirii in El. Unirea
omului cu Dumnezeu este scopul Revelatiei, deci umanul este uman numai
in Dumnezeu. Aceasta infiere a noastra in Iisus Hristos se realizeaza
in Biserica. Acesta e mesajul Ortodoxiei si puterea ei unica: accesul
la duhul infierii. Ereziile cauta a-si acomoda lor lucrurile Lui Iisus
Hristos, patimile, invierea si chiar trimiterea Duhului Sfant. Dar se
uita, in intunericul ce-i cuprind, ca Iisus Hristos este insusi Ομεγα
αποστολος του Θεου - marele trimis al Tatalui, dupa expresia Sf.
Grigorie Palama. Caci El Spune: „N-am venit sa fac voia mea ci voia
tatalui meu, care este in ceruri”. Asadar, cine trimite, cine alege,
cine este trimisul? Tatal trimite pe Duhul: „Cine va primeste pe voi,
pe Mine ma primeste si cine ma primeste pe Mine, primeste pe Cele ce
M-a trimis pe Mine”. (Matei 11,40) „Si Eu voi ruga pe Tatal si alt
Mangaietor va va da voua ca sa fie cu voi in veac” (Ioan 14,16). Sfanta
Treime este misionara prin insasi trimiterea ei.
Modurile de existenta a Lui Dumnezeu se comunica Bisericii, Ea este
aleasa si Ea este plina de Treime, spune Sf. Vasile cel Mare: Ea este
aleasa si ea trimite. Sfanta Treime este baza, modul structurii
functiilor Bisericii. Taina coborarii Sfintei Treimi si taina urcarii
omului la Ea este esenta adevarului, concretizat in aceasta realitate
divino-umana care este Biserica. A fi crestin, a fi in Biserica
inseamna a fi in Sfanta Treime. Unirea se face prin Sfantul Botez, In
Biserica nu in afara de Biserica, dupa principiul paulin: Nu ne
propovaduim pe noi insine. Orice propovaduire care rupe pe Hristos de
Treime, de Biserica, face din Ea o simpla invatatura umana.
Mantuirea in Biserica este intrarea in comuniune cu Sfanta Treime caci
Ea, Biserica este locul si spatiul manifestarii Sfantul Treimi. Iar
Biserica se manifesta in Sfanta Treime, in care se afla nuantele
persoanelor: a Tatalui si a Fiului si a Sfantul Duh.(Tainele initierii)
De aceea cea mai mica biserica devine Ierusalimul ceresc. Domnul nostru
Iisus Hristos ne mantuie nu in primul prin invatatura Lui ci in prin
Persoana Sa, care a zis: Eu sunt painea vietii (Ioan 6,35). De aici
rezulta inseparabilitatea operei si invataturii Lui Iisus Hristos de
Persoana Sa, si acesta este un principiu dogmatic. Domnul Iisus Hristos
nu a venit sa ne dea numai o gnoza, o cunostinta, un cod moral, sau
anumite mistere esoterice, El este prezent in Biserica prin Sfintele
Taine. Si de aici rezulta aspectul fiintial al mantuirii: El ni se da
cu viata Lui, iar mantuirea: este viata noastra in Sfanta Treime dupa
cum Sf. Ap. si Ev. Ioan tine sa consemneze in cap. 17. Morala se
identifica cu persoana Lui Hristos. La fel Revelatia nu e o suma de
propozitii sau de doctrine, ea este persoana Lui Iisus Hristos, este
viata Sfintei Treimi. Dar acestea sunt in Biserica, ruperea omului de
Dumnezeu si de dragostea Lui, prin erezie, este un „pustiu de bine”.
„Ei uita ca ascultarea si smerenia este modul existentei in sanul
Sfintei Treimi”, dupa cum spune Sf. Siluan Athonitul. Ei uita ca Iisus
Hristos „traieste in eternitate in stare de Fiu”, adica de ascultare.
Nu se poate reduce crestinismul la un simplu moralism sau doctrinalism,
acestea sunt metode ale misionarismului neoprotestant. Trebuie sa
intelegi, sa cauti, sa afli ca dogma nu este doctrinalism iar morala
eticism, ci ele, sunt viata, participare la Dumnezeu. Daca „Bucuria
Tatalui si a Fiului este in Duhul Sfant”, spune Sf. Grigorie Palama,
cum tu faci din iconomia lor in Biserica si in Istorie? Dupa Slavita Sa
Inviere, Mantuitorul Iisus Hristos se arata ucenicilor si le spune:
Mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al
Fiului si al Sfantului Duh. Si putin mai tarziu: „Si iata Eu sunt cu
voi in toate zilele pana la sfarsitul veacului”. (Matei 28, 19-20).
Expresia “toate” arata natura si porunca misiunii. Misiunea se
realizeaza pe baza scripturii si a traditiei liturgice si patristice,
caci Hristos Insusi a zis: „Iar cand va veni Acela, Duhul Adevarului,
va va calauzi la tot adevarul” (Ioan 16,13).Constiinta misiunii trebuie
largita, iar misiunea Bisericii nu a inteles alegerea ca suprematie.
Dumnezeu te alege, nu ca sa te inalte, ci ca sa te coboare, prin
slujire. Arhiereul, Preotul, Diaconul, crediciosul sunt robii Lui
Dumnezeu. (Ep. Romani - 9,10,11). E de luat aminte: Orice dezlegare se
face pentru ceilalti, Hristos si-a dat viata pentru toti, suntem alesi,
pentru a fi la dispozitia tuturor. In crestinism, alegerea este
universala, ucenicii au fost trimisi la toate neamurile. Epistola catre
Efeseni: este cartea eclesiologica a Bisericii. Prin opera Sa Iisus
Hristos recapituleaza totul, concentreaza totul sub un singur cap: El,
si aceasta este marea taina ca: „paganii sunt impreuna cu noi martori
ai aceleasi fagaduinte”. Domnul nostru Iisus Hristos rupe peretele
vrajbei dintre Israel si pagani. Aceasta este misiunea Bisericii,
marele mister: ea impaca totul si ceea ce este pe orizontal si pe
vertical. Misiunea sa este a chemarii, a slujirii si impacarii.
Referinte speciale avem la Sf. Ap. Si Ev. Matei – cap.10 si Luca – cap.
9 din ele rezulta legatura indisolubila dintre evanghelizare si
slujire, Biserica facand prezenta, ca activitate mantuitoare, prezenta
Lui Iisus Hristos in lume si in Istorie.
Pe langa Sfintele Taine (caci astfel avem legatura cu Mantuitorul Iisus
Hristos), trebuie sa se inteleaga ca acest trup al Bisericii este si
organizat dupa conceptia paulina, din Epistola catre Efeseni. Ortodoxia
si Biserica Romano-catolica au o intelegere bisericeasca, eclesiala, a
credintei, deci obiectiva, ca realizare si plenitudine a Lui Iisus
Hristos. Denominatiunile crestine, ereziile istorice inteleg
individualist credinta. Se uita, sau nu se intelege ca Biserica poate
fi contestata nu numai secularistic (sociologic, ideologii ateiste) ci
din interiorul ei, de natura crestina.
Biserica si Iisus Hristos sunt o unitate indisolubila. Istoria misiunii
se identifica cu istoria Bisericii. Istoria ei este relatia Lui
Dumnezeu cu semenii si invers. Neavand o istorie a misiunii, nu ai o
istorie a Bisericii, si atunci, esti doar o simpla adunare, un grup de
oameni, o aparitie meteoritica, stelara pe scena istoriei si a
teologiei. Trebuie sa iei aminte, la fel si noi! Relatia umanitatii cu
Dumnezeu se intelege ca realitate istorico – teandrica si sinergetica.
Dar marturisirea in istorie este incomoda pentru societatea bazata pe
minciuna, inselaciune si violenta. A marturisi pe Dumnezeu inseamna a
declara razboi pe viata si pe moarte cu diavolul, a nu marturisi
inseamna a avea pace cu acesta. Daca in perioada persecutiilor,
crestinismul era prigonit fiind in afara societatii, astazi se constata
o iesire acesteia din crestinism spre puncte centrifuge ale
autoumanizarii.
Vocea profetica a Bisericii se aude in istorie, caci nu se concepe, ca
propovaduind adevarul sa nu mustri pacatul. Glasul ei este aidoma
cuvintelor scripturii: „Iata Eu stau la usa si bat”... Chemarea ei se
indreapta catre toti, si face acest lucru din ziua Cincizecimii, prin
vicisitudinile istoriei. Glasul ei strabate veacurile, caci
marturisirea credintei crestine ii apartine doar Ei, in acest fel
ajungandu-se la o relatie simfonica dintre Biserica luptatoare si cea
triumfatoare.
In incheiere, ajungand in actualitate si in contemporaneitate, voi
sustine ca demersul misionar al Bisericii trebuie sa cuprinda conceptul
potrivit caruia Biserica nu este in fond, doar comunitatea cu numar
mare sau foarte mare de membri ci chiar si cea cu numarul cel mai mic,
dar in care salasluieste marturia cea duhovniceasca despre trairea in
viata noastra a vietii lui Hristos, cea autentica. „Astfel inteleasa,
misiunea nu este reprezentata de un proiect grandios, asemeni unei
caracatite care cuprinde totul in sine – acesta este de dorit numai
pentru a conferi unitate de plan si actiune sistemului – ci de
interventia in micro, de indeplinirea misiunii de pastor de suflete si
a aceleia de urmator al Mantuitorului, calitate pe care o are orice
crestin botezat, nu numai clericul si nu numai cei cu anumite
raspunderi in Biserica.” Asadar, iata si de aici constatam faptul ca
Ortodoxia este o forma de crestinism (nesecularizata in continutul si
fondul ei intrisec) extrem de rafinata, de nobila, de fina, pe care
putini o stiu astazi aprecia sau gusta in profunzimile ei dintru
inceput, lucru pentru care ne rugam Lui Dumnezeu – Cel in Treime
preamarit, sa ne ajute si sa ne lumineze mintile, cele acoperite de
umbra pacatului si a mortii!...
Stelian Gombos
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 702
Id: 16130
Data: Aug 30, 2011
Imagine:
In aceasta perioada se desfasoara la Timisoara cursurile pentru obtinerea gradelor profesionale – definitivat si gradul II – la care participa preoti din Mitropolia Banatului. Deschiderea oficiala a seriei de cursuri a avut loc la Biserica Sfantul Ierarh Iosif cel Nou de la Partos din .....
Data: Aug 30, 2011
La Manastirea Secu au fost pomeniti astazi, 30 august 2011, Sfantul Varlaam, Mitropolitul Moldovei, canonizat de Biserica noastra in anul 2007, si Sfantul Cuvios Ioan de la Rasca si Secu, Episcopul Romanului, canonizat alaturi de alti opt sfinti nemteni in anul 2008. Sfanta Liturghie a .....
Data: Aug 30, 2011
Asociatia Studentilor Crestini Ortodocsi Romani, filiala Iasi, organizeaza in perioada 2-9 septembrie o tabara de munca si rugaciune la Manastirea Secries din judetul Suceava. La tabara vor participa 15 studenti, care pe langa prezenta la sfintele slujbe se vor implica in activitatile .....
Data: Aug 30, 2011
Asociatia Vasiliada, ONG patronat de Mitropolia Olteniei, a organizat astazi, 30 august 2011, dezbaterea cu tema Povești de succes in integrarea pe piața muncii a persoanelor cu dizabilitați. Evenimentul s-a desfasurat la Centrul de zi pentru persoane varstnice Mitropolitul Firmilian .....
Data: Aug 30, 2011
Municipiul Alexandria si-a sarbatorit astazi, 30 august, in ziua de praznuire a Sfantului Ierarh Alexandru, ocrotitorul spiritual. Astfel, la Catedrala Episcopala -foto- a fost oficiata Sfanta Liturghie. De asemenea, tot astazi, Preasfintitul Galaction, Episcopul Alexandriei si .....
Data: Aug 30, 2011
Preasfințitul Parinte Daniil, Episcopul Daciei Felix, s-a aflat duminica 28 august 2011, in mijlocul crestinilor din Mesici, Serbia, unde a tarnosit biserica parohiala cu hramul Sfintii Imparati Constantin si Elena'. Preasfintia Sa a fost intampinat de parintele paroh, precum si de parintele .....
Data: Aug 30, 2011
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Misiune si comuniune - Misiunea crestina in perioada daco-romana (05 08 2015)
Misiune si comuniune - 90 de ani de la infiintarea Patriarhiei Romane (25 02 2015)
Misiune si comuniune - Parohia inaltarea Domnului din Florenta, Italia (17 02 2016)
Misiune si comuniune - Biserica Sfintii Trei Ierarhi din Paris (08 07 2015)
Misiune si comuniune - Comunitatea ortodoxa romaneasca din Londra (01 04 2015)
Misiune si comuniune - Romanii din Marea Britanie (25 03 2015)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).