La 1 ianuarie 2014, când Biserica Ortodoxa a sarbatorit Taierea-împrejur cea dupa Trup a Domnului si pe Sfântul Ierarh Vasile cel Mare, la Catedrala patriarhala, Sfânta Liturghie a fost savârsita de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, împreuna cu Preasfintitul Varlaam Ploiesteanul, Episcop-vicar patriarhal, si cu Preasfintitul Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor, înconjurati de un sobor de slujitori, dupa cum informeaza Ziarul Lumina.Dupa citirea Sfintei Evanghelii, Preafericirea Sa a rostit un cuvânt de învatatura, în care a facut referire la cele trei sarbatori pe care crestinii le celebreaza pe 1 ianuarie: Taierea-împrejur cea dupa Trup a Domnului; Sfântul Ierarh Vasile cel Mare si Anul Nou civil. „Taierea-împrejur a Pruncului Iisus, la vârsta de 8 zile, prefigura Botezul. Sfântul Apostol Pavel vorbeste despre taierea-împrejur cea dupa duh, si anume, taierea-împrejur ca îndepartare de la sufletul omului a gândurilor, a cuvintelor si a faptelor rele. Am retinut din traditia iudaica punerea numelui la 8 zile ale copilului. Numele lui Iisus nu a fost ales întâmplator, nu a fost rezultatul vointei Maicii Domnului sau a dreptului Iosif, ci a fost fixat si facut cunoscut de Arhanghelul Gavriil înainte de zamislirea Pruncului. Iisus înseamna «Dumnezeu mântuieste» si contine deci vocatia lucrarii Sale pe pamânt, si anume, mântuirea lumii. La acest nume se mai adauga Hristos, care înseamna «Unsul lui Dumnezeu». Astfel numele Iisus Hristos înseamna «Dumnezeu este Mântuitor prin Unsul Sau!»“. Patriarhul României a aratat ca numele lui Iisus a fost pus în a opta zi de la nastere, pentru ca cifra 8 înseamna viata vesnica. Este foarte important ca atunci când parintii dau un nume copilului, acesta sa fie al unui sfânt, care va deveni ocrotitorul, rugatorul si povatuitorul acelei persoane.„Harul este temelia cresterii în întelepciune“Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, relatând episodul evanghelic în care Copilul Iisus a ramas la templul din Ierusalim pe când avea 12 ani, „sezând în mijlocul învatatorilor, ascultându-i si întrebându-i“ (Luca 2, 46), a aratat ca Iisus cunostea mai bine continutul si întelesul Sfintelor Scripturi decât învatatorii de Lege, pentru ca El era Dumnezeu Cuvântul, care a inspirat prin Duhul Sfânt cuvintele Sfintei Scripturi. „Dumnezeu Cuvântul este continutul spiritual al cuvintelor Sfintei Scripturi. Evanghelia ne spune ca «Iisus sporea cu întelepciunea si cu vârsta si cu harul la Dumnezeu si la oameni» (Luca 2, 52). Aceasta înseamna ca El avea o întelepciune mai înaintata, mai mare decât vârsta biologica, dar si cresterea în întelepciune si cresterea cu vârsta erau tot lucrarea harului lui Dumnezeu. De aceea, harul este mentionat la sfârsit ca fiind temelia cresterii în întelepciune si cu vârsta. Vedem ca timpul biologic nu este totdeauna egal cu timpul spiritual. Desi El era copil de 12 ani ca vârsta biologica, totusi era foarte matur din punct de vedere spiritual. Aceasta arata ca în Copilul Iisus era prezent Dumnezeu Fiul. Evanghelia ne îndeamna sa folosim timpul vietii prezente în primul rând pentru cresterea în întelepciune, care trebuie sa fie mai mare decât cresterea biologica, iar în toate acestea simtim binecuvântarea harului lui Dumnezeu“, a aratat Patriarhul României. „Vasiliada a fost modelul pentru opera filantropica crestina institutionalizata“În continuare, Preafericirea Sa le-a vorbit credinciosilor despre viata si lucrarea misionara a Sfântului Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei. „În primul rând, în vremea Sfântului Vasile erau foarte raspândite doua erezii: erezia lui Arie care nega dumnezeirea Fiului si erezia lui Macedonie care nega dumnezeirea Duhului Sfânt. El i-a combatut pe eretici si a aratat ca Dumnezeu este Tatal, Dumnezeu este Fiul si Dumnezeu este Duhul Sfânt si ca cele trei Persoane au aceeasi Fiinta (…). Treimea este una si nedespartita, dar întrucât sunt trei Persoane care Se iubesc vesnic, Dumnezeul crestinilor este Dumnezeu iubire. Daca Dumnezeu era o singura persoana, era o singuratate vesnica absoluta. Sfântul Vasile cel Mare are meritul de a fi facut pentru prima data teologic distinctia între Fiinta si Persoana (…). În al doilea rând, de la Sfântul Vasile cel Mare mostenim o Liturghie, care se savârseste si astazi în ziua de pomenire a lui si înca de noua ori într-un an liturgic. Ea se deosebeste de Liturghia Sfântului Ioan Gura de Aur prin unele rugaciuni mai bogate din Liturghier. În al treilea rând, Sfântul Vasile cel Mare a fost un om milostiv. A avut o mila deosebita fata de saraci, de bolnavi, de calatori, de batrâni, si asa, lânga orasul Cezareea Capadociei a mai construit un orasel format din spitale, din case pentru calatori, case pentru batrâni, scoli pentru meserii, încât aceasta lucrare a lui filantropica, izvorâta din Evanghelie, a fost numita mai târziu «Vasiliada» si a fost modelul pentru opera filantropica sau caritabila crestina institutionalizata, adica sub forma de institutii de binefacere“, a precizat Patriarhul Bisericii noastre.La final, Preafericirea Sa a vorbit si despre Anul Nou civil. „A treia parte a zilei de astazi este sarbatoarea Anului Nou civil. La Anul Nou se face bilantul anului care a trecut si se fac proiecte, programe pentru anul în care am intrat. Noi, crestinii, sa facem un bilant al faptelor noastre, al cuvintelor si gândurilor si sa ne straduim sa fim mai buni, mai duhovnicesti, sa-L iubim mai mult pe Hristos si Biserica Sa. Facând toate acestea, simtim ca timpul vietii noastre este un timp al mântuirii“, a mai aratat Patriarhul României.Raspunsurile liturgice au fost date de Corala „Nicolae Lungu“ a Patriarhiei Române.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 714
Id: 37124
Data: Jan 4, 2014
Imagine:

Data: Jan 4, 2014

Data: Jan 5, 2014
Data: Jan 5, 2014

Data: Jan 5, 2014
Data: Jan 5, 2014

Data: Jan 5, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).