Apostolul cel intai chemat vine in Romania

Aducerea moastelor Sfantului Apostol Andrei la Bucuresti, cu ocazia sarbatorii Sfantului Dimitrie cel Nou, ocrotitorul Bucurestilor constituie o invitatie la intensificarea sentimentului religios, la intarirea credintei in randul credinciosilor romani ortodocsi care vor lua parte la sfintele slujbe si la pelerinajele organizate in aceste zile sfinte. Suntem chemati sa traim impreuna taina Bisericii ca experienta a cautarii sfinteniei si a primirii sfinteniei de catre oameni, Sfantul Andrei si Sfantul Dimitrie cel Nou fiind purtatori ai dragostei lui Hristos fata de lume si impreuna rugatori pentru noi. Despre marturiile istorice referitoare la Sfantul Apostol Andrei, Ocrotitorul Romaniei, vorbeste parintele Mihai Sasaujan, conf. dr. la Facultatea de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul din Bucuresti.Parinte profesor, prima marturie istorica despre Sfantul Apostol Andrei o constituie Sfintele Evanghelii. Ce spune textul Noului Testament in legatura cu fratele Sfantului Apostol Petru?Potrivit textelor Sfintelor Evanghelii, Sfantul Apostol Andrei a fost fratele Sfantului Apostol Petru, amandoi fii ai pescarului Iona si viitori Apostoli ai Mantuitorului Iisus Hristos. Erau originari din Betsaida, localitate situata pe tarmul lacului Ghenizaret (Marea Galileii), din provincia Galileea, in nordul Ţarii Sfinte, avand aceeasi ocupatie ca tatal lor. Aveau o casa in Capernaum.Sfantul Andrei s-a numarat printre ucenicii Sfantului Ioan Botezatorul, de la care a auzit cuvintele: 'Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii'. A fost si el martor, alaturi de alti ucenici, la Botezul Domnului, intarindu-se in convingerea ca Acesta era Mesia cel prezis de prooroci. Dupa repetata marturisire a Sfantului Ioan Botezatorul la adresa Mantuitorului Hristos: 'Iata Mielul lui Dumnezeu', Andrei impreuna cu Ioan, viitorul Apostol si Evanghelist, au pornit dupa Iisus, in dorinta de a-L cunoaste. Iisus, intorcandu-se si vazand ca merg dupa El, le-a zis: Ce cautati? Iar ei i-au zis: Rabi, care se talcuieste Invatatorule, unde locuiesti? El le-a zis: Veniti si veti vedea. Au mers deci si au vazut unde locuia; si au ramas la El in ziua aceea . Dorinta curata de a-L intalni pe Mantuitorul Hristos si de a ramane impreuna cu El a nascut in sufletul Sfantului Andrei o bucurie launtrica nemarginita, care l-a facut sa exclame in fata fratelui sau, Simon Petru, ca l-a gasit pe Mesia, care se talcuieste Hristos . Constiinta propovaduirii Celui intalnit era deja lucratoare. Tot atunci, Sfantul Andrei l-a si dus pe fratele sau, Simon Petru, la Iisus. Sfantul Evanghelist Ioan mai aminteste despre Sfantul Apostol Andrei, inca de doua ori: la inmultirea painilor, dincolo de Marea Galileii, cand a instiintat pe Mantuitorul ca acolo, in multime, era un baiat care avea cinci paini de orz si doi pesti, iar a doua oara, dupa invierea lui Lazar cand impreuna cu Filip au instiintat pe Domnul ca niste elini (greci), veniti in Ierusalim cu prilejul sarbatoririi Pastelui iudaic, voiau sa-L vada. Chemarea Sfantului Andrei la apostolat este relatata de Sfintii Evanghelisti Matei si Marcu: 'Pe cand Iisus umbla pe langa Marea Galileii, a vazut doi frati, pe Simon ce se numeste Petru si pe Andrei, fratele lui, care aruncau mreaja in mare, caci erau pescari. Şi le-a zis: Veniti dupa Mine si va voi face pescari de oameni. Iar ei, indata lasand mrejele, au mers dupa El'.Itinerarul misionar al Sfantului Apostol AndreiCare sunt marturiile traditiei bisericesti privind vestirea cuvantului lui Hristos de catre Sfantul Apostol Andrei? Unde il intalnim pe Sfantul Andrei propovaduind Evanghelia dupa Pogorarea Duhului Sfant?Sinodul de la Ierusalim (49-50) a marcat trecerea de la activitatea misionara a Sfintilor Apostoli desfasurata in mediul iudaic siro-palestinian, la propovaduirea Evangheliei catre neamuri. Ipolit Romanul (†235), contemporan cu Origen († 256), transmite informatia potrivit careia Andrei a vestit Evanghelia scitilor si tracilor. El a fost rastignit la Patras, in Achaia, fiind legat in picioare de un maslin si este inmormantat acolo .Istoricul Eusebiu de Cezareea (†339/340) mentioneaza in lucrarea sa, Istoria bisericeasca, inceputul activitatii misionare a Sfintilor Apostoli, facand referire si la Sfantul Apostol Andrei: Cand Sfintii Apostoli si ucenici ai Mantuitorului nostru s-au raspandit peste intreg pamantul, lui Toma, dupa spusele Traditiei, i-a cazut la sorti tara partilor, lui Andrei - Scythia, lui Ioan - Asia, unde si-a petrecut toata viata pana ce a murit in Efes. Petru a predicat iudeilor imprastiati in Pont, Galatia, Bitinia, Capadocia si Asia... Ce sa mai spun de Pavel, care, dupa ce a predicat Evanghelia lui Hristos de la Ierusalim pana in partile Iliriei, a suferit martiriul la Roma sub Nero? Acestea - afirma Eusebiu de Cezareea - sunt spuse intocmai de Origen, in cartea a treia a Comentariilor sale la Facere . Activitatea misionara a Sfantului Apostol Andrei in Scitia este mentionata si in cel mai vechi calendar al gotilor nord-dunareni, redactat la sfarsitul secolului al IV-lea in Thracia. Ulterior, aceasta traditie bisericeasca a fost mentionata adeseori, in scrierile bizantine. Epifanie Monahul (sec. IX) afirma ca luandu-si ucenicii, (Andrei) a mers in Phrygia Pacatiana din Laodiceea si de aici a plecat in Mysia (Moesia) la Odysopolis de astazi. Şi dupa cateva zile, a hirotonit lor ca episcop pe Apion . In Synaxarium Ecclesiae Constantinopolitanae (sec. X) gasim informatia ca lui Andrei, celui dintai chemat, i-au cazut la sorti Bitinia, partile Pontului Euxin si ale Propontidei cu cetatile Chalcedon si Bizant, Macedonia, Thracia si regiunile care se intind pana la Dunare, Thessalia, Elada, Ahaia si cetatile Amissos, Trapezunt, Heracleea si Amastris . Nikephoros Kallistos Xantopoulos (1256-1335) mentioneaza ca Sf. Andrei a plecat in tara care se cheama a antropofagilor sau pustiul Scitilor, la Pontul Euxin, de ambele parti, atat in regiunile de Nord, cat si de Sud .Martirologiile istorice occidentale mentioneaza, si ele, activitatea misionara a Sfantului Apostol Andrei. Florus din Lyon († 860) mentioneaza cetatea Patras, din provincia Achaia, unde se sarbatoreste trecerea la cele vesnice a Sfantului Apostol Andrei, care a predicat in Scythia. Sfintele sale moaste au fost mutate la Constantinopol in al douazecilea an de domnie al imparatului Constantius . Rabanus Maurus († 856) mentioneaza trecerea la cele vesnice a Sfantului Apostol Andrei, care se talcuieste barbatul sau frumosul, fratele lui Petru. Acesta a propovaduit in Scythia si Achaia, iar acolo in cetatea Patras a murit rastignit pe cruce . Usuard (†875) atesta acelasi lucru, aratand ca in cetatea Patras din provincia Achaia se pomeneste trecerea la cele vesnice a Sfantului Andrei, care a propovaduit si in Scythia . Le martyrologe d’Usuard. Texte et commentaire, par Jacques Dubois, Bruxelles, 1965, p. 351Sfantul Ierarh Dosoftei, mitropolitul Moldovei, scria, la sfarsitul secolului al XVII-lea, in cartea sa Viata si petrecerea sfintilor ca Apostolului Andrei i-a revenit (prin sorti) Bitinia si Marea Neagra si partile Propontului, Halcedonului si Vizantea, unde e acum Ţarigradul, Tracia si Macedonia, Tesalia si, sosind la Dunare, ce-i zic Dobrogea si altele ce sunt pe Dunare, si acestea toate le-a umblat . Dupa cum putem constata, aria misionara a Sfantului Apostol Andrei a fost foarte larga, ea incluzand Asia Mica (Pont, Bitinia, Calcedon, Bizant), Scitia, Tracia, Moesia, Epirul, Macedonia, Tesalia si Ahaia. Dobrogea, pamantul imbibat de sangele martirilor Ce ne puteti spune despre lucrarea misionara a celui dintai chemat dintre Apostoli in Scythia Minor? Exista marturii certe ale prezentei Sfantului Apostol Andrei in acest spatiu (marturii istorice, traditii orale, obiceiuri, toponime)?Asa cum am putut constata deja din cele mentionate mai sus, Scythia apare in cele mai multe informatii ca spatiu cert de activitate misionara a Sfantului Apostol Andrei. Intrebarea pe care trebuie sa ne-o punem si la care trebuie sa raspundem este daca Scythia mentionata de izvoarele literare si istorice antice si medievale cu referire la Sfantul Andrei indica teritoriul Dobrogei de azi, structurat mai tarziu in viitoarea provincie Scythia Minor, in cadrul reformelor administrative ale Imperiului Roman efectuate in timpul imparatilor Diocletian (284-305) si Constantin cel Mare (323-337), sau alte teritorii.Exista argumente nepartinitoare, care nu pot fi suspectate de interese ideologice confesionale, ale unui pasionat al arheologiei crestine din Dobrogea, savantul Raymund Netzhammer, arhiepiscop al Bisericii Romano-Catolice din Romania, intre anii 1905 si 1924, un cercetator de vocatie, care a manifestat un interes special pentru cunoasterea marturiilor arheologice ale primelor secole de viata crestina de la Dunarea de Jos. In anul 1918, vedea lumina tiparului in limba germana lucrarea sa Antichitatile crestine din Dobrogea (Die christlichen Altertümer der Dobrudscha). Au ramas celebre cuvintele sale despre pamantul Dobrogei, spuse la plecarea definitiva din Romania, in anul 1924: Inainte de despartire, trimit inca un salut in Dobrogea. Ea este pentru mine tara favorita... Ceea ce m-a atras in fiecare an in acea foarte interesanta fasie de pamant de la Marea Neagra este bataia pulsului vechii lumi crestine, care acolo, neslabita de lungimea secolelor, inca se mai poate auzi si simti clar. Acolo este pamantul care a fost imbibat de sangele martirilor, acolo sunt ingropate orase, sate, vile, in care sfintii episcopi de Tomis au predicat, acolo zac sub daramaturi si pamant resturi de vechi cladiri de cult si sfintite lacasuri crestine (Raymund Netzhammer, Antichitatile crestine din Dobrogea, Editura Academiei Romane, Bucuresti, 2005, p. IX). El afirma ca pe buna dreptate se poate presupune ca Sfantul Apostol Andrei a calcat in cursul calatoriilor sale apostolice si pe pamantul Dobrogei de azi, unde a predicat Evanghelia (op. cit., p. 6). Netzhammer face un excurs asupra teritoriilor care puteau cuprinde Scythia, aratand ca prin Scythia se intelegeau in Antichitate, cu precadere tinuturile de la nord si rasarit de Marea Neagra, dar si tinuturile de la Don si pana in Basarabia si pana in Romania de azi. In secolul al IV-lea i.Hr., scitii au disparut din zona Dunarii, fiind izgoniti de catre sarmati, pentru a fi mentionati din nou in secolul al III-lea i.Hr, in regiunea dintre Odessos (Varna) si Callatis (Mangalia). In a doua jumatate a secolului I i.Hr., Strabo numea regiunea unde se varsa Dunarea in Marea Neagra Scitia Mica. In anul 29 i.Hr., teritoriul Dobrogei a fost ocupat de armatele romane, pentru a fi alipit provinciei romane Moesia Inferior in anul 46 d.Hr. Granita de la Dunare a capatat denumirea de limes scythicus , dovada ca scitii si-au continuat existenta pe aceste teritorii si in primul secol dupa Hristos (p. 6).In anul 8 d.Hr. a fost exilat la Tomis poetul Ovidius Naso, de catre imparatul Augustus. In diverse locuri ale operei sale, poetul se plange de faptul ca locuieste acum la marginea lumii, pe cel mai nefericit tarm al marii scitice, ca aude cu urechile lui limba scitilor si ca este inconjurat de poporul scitilor si getilor. Drept cel mai straniu cadou indigen, pe care i-l poate trimite prietenului sau Maximus la Roma, exilatul alege o tolba scitica impanata cu sageti otravite. Scythia lui Ovidiu era fara indoiala Dobrogea noastra (p. 7).Daca este sa dam crezare marturiilor rusesti, conform carora Sfantul Apostol Andrei ajunsese departe, pana in interiorul Ucrainei si Rusiei, putem trage concluzia ca in calatoria lui spre Tracia a luat-o pe drumul care serpuia de-a lungul litoralului pontic, avand posibilitatea de a vizita numeroasele colonii grecesti, precum Olbia, Tyras, Istros (Histria), Tomis, Calatis, Dionysopolis, Odessos si Mesembria (p. 8). Iara Sant Andrei Sub crucea din tei,Se roaga mereu La bun Dumnezeu… Prezenta Sfantului Apostol Andrei pe teritoriul Dobrogei de azi este probata de numeroase toponimice sau traditii orale specifice acestor locuri. O serie de hidronime pastreaza amintirea Sfantului Apostol in zona, cum ar fi Paraiasul Sfantului Andrei sau Apa sfantului.Numele Sfantului Apostol Andrei este prezent in memoria traditiei orale si a folclorului romanesc, mai ales din zona Dobrogei de astazi. Exista o traditie folclorica care vorbeste despre popasul facut de Sfantul Andrei in Dobrogea, pe teritoriul dregatorilor Cutusun si Dura, in satul Cuzgun, astazi hotarul comunei Ion Corvin (judetul Constanta), in apropiere de granita romano-bulgara. In apropierea acelei asezari se afla o padure ce adaposteste doua pesteri, care au servit Apostolului si insotitorilor sai drept loc de odihna. Aceste pesteri au devenit lacasuri de cult pentru populatia din zona. In anul 1943, episcopul Chesarie Paunescu al Dunarii de Jos a sfintit pestera, insa a urmat o perioada dificila pana in anul 1990, cand a inceput ridicarea unei manastiri. Tot in traditia strabuna romaneasca s-a pastrat si o serie de colinde: Ne dati ori nu ne dati/ Ca mergem in alta casa/ Unde Sant Andrei ne lasa/ Şi ne face tolba grasa. Balada Pestera Sfantului Andrei leaga amintirea celui dintai ales intre Apostoli de numele lui Decebal si Traian, socotiti ctitori ai neamului nostru. Versurile acestei balade, armonizate, au dat nastere unui frumos colind inchinat Sfantului Andrei: Colo pe grindei,/ Crang de alunei,/ Val de artarei,/ Sfanta manastire,/ Loc de tainuire/ Şi tamaduire,/ Şi piteste-n tei/ Casa lui Andrei,/ De la schit la cruce,/ Scara care duce,/ Din cruce la schit,/ Scari de coborat.../ De la schit in sus,/ Crucea lui Iisus,/ De la cruce in tei/ Casa lui Andrei.../ La schitul din tei/ Crucea lui Andrei,/ Cine ca-mi venea/ Şi descaleca?/ Venea Decebal/ Calare pe-un cal,/ Sfintii ca-i gasea,/ Cu ei ca-mi vorbea,/ Dar nu se inchina,/ Nici cruce-si facea./ La schitul din tei,/ Crucea lui Andrei,/ Traian ca venea,/ La slujba sedea,/ Slujba asculta,/ Şi ingenunchea,/ Şi nu se inchina.../ Pe murg calarea/ Şi cale-si lua,/ La cetatea lui,/ A Trofeului.../ Andrei col-la schit/ Uita c-a iesit,/ Cu papucii lui,/ Talpa raiului,/ Şi potcapul lui/ Arca cerului,/ Cu vesminte sfinte,/ Fratii inainte,/ Cu toiag si cruce,/ Candele-n rascruce,/ Lumanari aprinse,/ Valvatai cuprinse.../ Iara Sant Andrei/ Sub crucea din tei,/ Schitul din grindei,/ Se roaga mereu/ La bun Dumnezeu.Moastele ApostoluluiCum si-a sfarsit viata Sfantul Apostol Andrei? Activitatea misionara a Sfantului Apostol Andrei s-a incheiat in cetatea Patras din Ahaia, in Grecia de astazi, unde a convertit, printre altii, pe Maximila, sora proconsulului Egeas al Ahaiei. Din porunca acestuia, Sfantul Apostol Andrei a fost martirizat, rastignit cu capul in jos pe o cruce din tei, in forma de X. In Martirologiul lui Usuard aflam ca Sfantul Apostol Andrei care predicase in Scitia a fost prins de proconsulul Egeas, care mai intai l-a tinut inchis la carcera si apoi l-a batut grav, iar la sfarsit l-a rastignit pe cruce, supravietuind acolo doua zile . Anul martiriului sau oscileaza, in datele istoricilor, intre persecutia imparatului Nero (54-68) si cea a imparatului Domitian (81-96). Biserica primara a stabilit, inca de la sfarsitul secolului al II-lea, ziua de 30 noiembrie ca data a praznuirii Sfantului Apostol Andrei.Moastele Sfantului Andrei s-au pastrat in cetatea Patras pana in anii 356-357, cand imparatul Constantiu le-a asezat in Biserica Sfintilor Apostoli din Constantinopol, cu ocazia slujbei sfintirii, dupa restaurare. In a doua jumatate a secolului al IV-lea, Sfantul Ambrozie, episcopul Milanului, scria ca particele din sfintele moaste au fost oferite bisericilor din Milan, Nola si Brescia din Italia. In jurul anului 850, imparatul bizantin Vasile I Macedoneanul restituie locuitorilor din Patras racla cu capul Sfantului Apostol Andrei. Dupa Cruciada a IV-a, din 1204, cand Constantinopolul a fost cucerit de cavalerii apuseni, cardinalul Petru din Capua a dispus ca moastele Sfantului Andrei, pastrate in capitala imperiului, sa fie asezate in catedrala din Amalfi, Italia. In aprilie 1462, in timpul papei Pius al II-lea, capul Sfantului Andrei din Patras a fost asezat intr-o biserica din Roma. La 26 septembrie 1964, papa Paul al VI-lea a restituit racla cu capul Sfantului Apostol Andrei, Mitropoliei de Patras a Bisericii Ortodoxe a Greciei. Citim in calendarul bisericesc ortodox ca Sfantul Apostol Andrei este socotit Ocrotitorul Romaniei . Ce a motivat acest nume? In anul 1995, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a hotarat ca ziua Sfantului Apostol Andrei sa fie insemnata in calendarul bisericesc cu cruce rosie, iar in 1997 a fost proclamat Ocrotitorul Romaniei. Ziua praznuirii sale a devenit sarbatoare nationala bisericeasca, ca urmare a hotararii Sfantului Sinod din 14 noiembrie 2001. Sunt acestea, desigur, expresii ale raportarii noastre la propria identitate crestina, activitatea misionara a Sfantului Apostol Andrei de pe teritoriul de azi al Romaniei, fiind semnificativa pentru istoria noastra bisericeasca. Evlavia de care se bucura Sfantul Apostol Andrei in randul credinciosilor romani ortodocsi poate fi identificata si in alegerea sa drept ocrotitor al viitoarei Catedrale a Mantuirii Neamului romanesc. (Articol aparut sub semnatura lui Augustin Paunoiu si publicat in saptamanalul Lumina de Duminica din data de 23 octombrie 2011)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1060

Id: 17287

Data: Oct 20, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).