Biserica Invierii din Ţara Sfanta, cel mai important monument al crestinatatii, reprezinta un loc in care fiecare crestin viseaza sa ajunga macar o data in timpul vietii. Ierusalimul, orasul celor trei mari religii - crestinism, iudaism, islam -, este locul unde Mantuitorul Iisus Hristos a fost rastignit si a inviat si adaposteste un complex arhitectonic ridicat inca din primii ani de libertate religioasa a crestinilor. Unul dintre lacasurile de cult ale acestui ansamblu serveste drept catedrala a Patriarhiei Ortodoxe a Ierusalimului.Pe locul unde Mantuitorul a patimit si a inviat s-au ridicat biserici, capele, altare, iar pelerinii au cautat sa calce pe urmele pasilor Sai. Pr. conf. dr. Daniel Benga arata ca imparatul Constantin cel Mare, «manat de Duhul lui Dumnezeu» (Eusebiu de Cezareea), a cautat in anul 326 locul in care a fost rastignit si inmormantat Mantuitorul Iisus Hristos, redescoperind sub terasa templului zeitei Afrodita, ridicat din porunca imparatului Adrian, stanca Golgotei, iar in apropierea acesteia, Mormantul. Imediat dupa extraordinara descoperire a scris episcopului Macarie al Ierusalimului sa chiverniseasca lucrurile impreuna cu guvernatorul provinciei astfel incat deasupra acestor locuri sfinte sa fie ridicata o biserica. Viitorul sfant lacas trebuia sa umbreasca prin frumusetea lui «pana si cele mai mandre zidiri din orasele noastre». Sfintirea a avut loc in anul 336, cu participarea mitropolitilor si episcopilor din intreg rasaritul crestin.Intr-o cateheza rostita celor chemati spre primirea Botezului, Sfantul Chiril al Ierusalimului arata ca acest loc al Golgotei este mijlocul lumii. Ierusalimul s-a bucurat, in timp, de o recunoastere pancrestina, primind locul al V-lea in Pentarhie, dupa Roma, Constantinopol, Alexandria si Antiohia.Regulament statu-quo de slujire in Biserica Sfantului MormantIn prezent, Biserica Sfantului Mormant este localizata in cartierul crestin al Sfintei Cetati si cuprinde atat Mormantul Mantuitorului, cat si Golgota, locul unde a fost rastignit. Pentru Biserica Sfantului Mormant functioneaza regulamentul statu-quo, impus la 1757 si reconfirmat la 1852, care stabileste ordinea istorica si ierarhica a celor sase confesiuni religioase care slujesc in lacas: ortodocsi, armeni, copti, catolici, etiopieni si sirieni ortodocsi. Planul complexului arhitectonic de la Sfantul Mormant din Ierusalim cuprinde peste 20 de obiective sacre: Sfantul Mormant, Piatra Ingerului, Golgota, Piatra Ungerii, Altarul femeilor, Altarul copt, Capela siriana, Altarul Sfintei Maria Magdalena, Capela Aratarii, Biserica Invierii, Paraclisul Maicii Domnului, Altarul Sfantului Longhin sutasul, Altarul impartirii vesmintelor, Altarul Sfantului Grigorie Luminatorul, Pestera Sfintei Cruci, Altarul incoronarii cu spini, Altarul lui Adam, Biserica Sfintilor 40 de Mucenici, Biserica Sfantului Ioan Botezatorul, Biserica Sfantului Apostol Iacov si Biserica patriarhului Avraam.Cladirea initiala a Bisericii Sfantului Mormant a fost distrusa complet la 18 octombrie 1009 de califul fatimid al-Hakim bi-Amr Allah. Urmare a unui tratat de pace incheiat intre Imperiul Bizantin si califatul fatimid, biserica a fost reconstruita intre anii 1024 si 1048. In 1048, imparatul Constantin IX Monomahul a ridicat cateva capele in acel loc, in conditii stricte impuse de calif. Şantierele de reconstruire a ansamblului au fost asumate si continuate de cavalerii Primei Cruciade, incepand cu 15 iulie 1099, cand Godefroy de Bouillon a decis sa nu utilizeze titlul de rege al Ierusalimului, ci s-a declarat protector al Sfantului Mormant.In centrul complexului arhitectonic se afla Biserica InvieriiBiserica Invierii ( Catholicon) din fata Sfantului Mormant se afla in centrul intregului complex bisericesc si serveste drept catedrala propriu-zisa a Patriarhiei ortodoxe de la Ierusalim. In acest lacas se savarsesc slujbe ortodoxe zilnic, iar la sarbatori se slujeste Sfanta Liturghie in sobor de preoti si arhierei. Dupa 1099, curtea interioara din fata Sfantului Mormant a fost transformata in pronaos al Bisericii Invierii, peretii laterali ai lacasului fiind ridicati abia dupa incendiul din 1808. Astfel, arcadele, domurile si cupola sunt constructii mai vechi, in timp ce peretii laterali, nisa Sfantului Altar si catapeteasma din marmura sunt adaugate in timpul restaurarilor. Initial, Catholiconul era nava centrala a bazilicii romane. Catapeteasma este mestesugit lucrata in marmura, iar icoanele imparatesti, aurite sunt de o deosebita frumusete. In mijlocul pronaosului Bisericii Invierii este marcat centrul lumii intr-o mica forma de piatra numita «buricul pamantului», arata parintele David Pristavu, citand cuvintele psalmistului David ( Dar Dumnezeu, Imparatul nostru inainte de veac, a facut mantuire in mijlocul pamantului, Ps. 73, 13) si ale proorocului Iezechiel ( Asa graieste Domnul Dumnezeu: Acesta este Ierusalimul, pe care Eu l-am pus in mijlocul neamurilor si al tarilor dimprejur, Iezechiel 5, 5). Arabii numesc locul din Biserica Invierii nousoul-tinia, care inseamna mijlocul lumii, referindu-se la piatra amintita numita Omfalos.De mari dimensiuni, biserica impresioneaza prin arhitectura romanica si atmosfera autentica ortodoxa. In intreg ansamblul, se integreaza ca o biserica in biserica, adapostind o cupola ce se inalta la 29 de metri, sprijinita pe patru arcade. Cupola Bisericii Invierii, impodobita cu icoane in mozaic bizantin, avand in centru pe Hristos Pantocrator, inconjurat de Maica Domnului si de episcopii si patriarhii Ierusalimului, este sprijinita de arcade prin pandantivi pe care sunt reprezentati Sfintii Evanghelisti. In naos, in fata peretilor laterali, se regasesc doua tronuri arhieresti din lemn, dintre care cel din dreapta este al patriarhului Ierusalimului. Sfantul Altar este ridicat printr-o soleie din marmura la aproximativ un metru deasupra pardoselii. In absida estica a altarului se afla tronuri din marmura, cel din centru fiind scaunul cel de sus al patriarhului Ierusalimului.(Articol publicat in Ziarul Lumina din 8 mai 2013, aparut sub semnatura lui Alexandru Briciu)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1024
Id: 30651
Data: May 8, 2013
Imagine:

Data: May 8, 2013

Data: May 8, 2013

Data: May 8, 2013

Data: May 8, 2013
Data: May 8, 2013

Data: May 8, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Rugaciunea copiilor mici catre ingerul pazitor
Psalmul 50 (al lui David)
Rugaciune la intristari, spaima, ganduri si vise urate
Rugaciunea parintilor pentru copii
Rugaciune catre Sfantul Ioan Botezatorul la praznicul Taierii Capului
Rugaciunea de pocainta a Sfantului Efrem Sirul
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).