Iconografia bizantină are la bază un ansamblu de vedenii mistice, începând cu cele ale profeţilor Vechiului Testament şi continuând cu dezvăluirile neotestamentare ale realităţilor spirituale şi experienţele mistice ale sfinţilor de-a lungul timpului istoric. Stindardul lui Ştefan cel Mare este un obiect care participă la un discurs iconic. De aceea, este greu să fie înscris într-o categorie de obiecte: militară, ecleziastică, devoţională sau decorativă. Ţesătura a fost în mod natural descrisă întâi ca un prapur sau steag ecleziastic folosit în procesiunile liturgice, probabil în cele de la curtea lui Ştefan cel Mare, cât mai ales în cele ale monahilor de la Mănăstirea Zografu din Sfântul Munte Athos. Din punctul de vedere al reprezentării, ţesătura este o icoană, imagine a prototipului ceresc al Sfântului Gheorghe în starea sa spirituală de proslăvire. Caracterul de icoană nu intră în contradicţie cu posibila utilizare procesională militară a ţesăturii. După cum remarca Ioan Bogdan în notiţa din Analele Academiei Române pe 1902, folosirea icoanelor pe steagurile de luptă este atestată în Moldova şi în Marele Cnezat al Moscovei în sec. al XVI-lea. Ajutorul pe care Ştefan cel Mare îl caută prin invocarea Sfântului Gheorghe nu este destinat doar obţinerii unei victorii pe câmpul de luptă, ci şi obţinerii unei izbânzi duhovniceşti. Intervenţia divină pe câmpul de luptă îl smereşte sau îl îmblânzeşte pe vrăjmaş, îl apără pe cel năpăstuit, păzeşte un loc de un atac nedrept. Sfârşitul de domnie al lui Ştefan cel Mare este marcat de construirea de biserici. Acest ansamblu de biserici este desăvârşit prin pictură în ultimii ani ai sec. al XV-lea. Printre imaginile care sunt pictate pe pereţi apare faimoasa cavalcadă de la Pătrăuţi, în care sfinţii mucenici sunt conduşi de Arhanghelul Mihail şi de Împăratul Constantin, într-o mare horă a iubirii şi a rugăciunii în jurul Crucii ce este înfăţişată în ceruri. Sfântul Gheorghe face parte din cavalcadă. În acest context iconic apare şi stindardul cu imaginea Sfântului Gheorghe pe el. (C. Ciofu)
sursa: doxologia.ro
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 484
Id: 26502
Data: Dec 5, 2012
Imagine:
La Biserica „Sfinţii Apostoli Pentru şi Pavel“ - Bărboi din Iaşi va avea loc sâmbătă, 8 decembrie, de la ora 17:00, concertul de colinde „Compozitori ai Iaşului de azi“. Concertul va fi susţinut de corul Bisericii Bărboi, dirijat de .....
Data: Dec 5, 2012
Parohia „Sfântul Iulian din Tars“ din Campusul studenţesc „Tudor Vladimirescu“ din Iaşi organizează mâine, 6 decembrie, de la ora 17:00, seara duhovnicească „Lăsaţi copiii să vină la Mine“. Acţiunea cultural-filantropică se .....
Data: Dec 5, 2012

Data: Dec 5, 2012

Data: Dec 5, 2012

Data: Dec 5, 2012

Data: Dec 5, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Rugaciune catre Sfanta Treime a Parintelui Sofronie de la Essex
Rugaciune pentru bolnavi, catre Sfantul Efrem cel Nou
Acatistul Sfantului Cuvios Simeon, izvoratorul de mir si al fiului sau, Sfantul Cuvios Sava
Condacul Sfantului Cuvios Vasile Marturisitorul, glasul al 2-lea. Podobie: Cele de sus cautand...
Rugaciunea „Cuvine-se cu adevarat”
Suita liturgica „Doamne al puterilor...”
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).