Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Romaniei, in cuvantul de invatatura rostit, astazi, 25 august 2013, la Paraclisul istoric Sfantul Mare Mucenic Gheorghe al Resedintei Patriarhale, a explicat semnificatiile Pericopei Evanghelice a Duminicii a IX-a dupa Rusalii de la Sfantul Evanghelist Matei, capitolul al XIV-lea, versetele de la 22 la 34, in care este prezentata Umblarea pe mare a Mantuitorului Iisus Hristos și Potolirea furtunii. Evanghelia ne arata necesitatea rugaciunii nu doar pentru a cere ajutorul lui Dumnezeu, ci și pentru a mulțumi lui Dumnezeu pentru ajutorul dat. Evanghelia ne arata in al doilea rand necesitatea ajutorului lui Dumnezeu atunci cand oamenii trec prin incercari grele peste puterile lor de a se lupta și de a rabda. In al treilea rand, Evanghelia ne arata dumnezeirea lui Hristos și Atotmilostivirea Sa. El umbla pe apa ca pe uscat, potolește furtuna certand vantul, potolește marea și salveaza de la inec pe ucenici. Vedem de asemenea ca aceasta corabie involburata de valuri din cauza furtunii este un simbol al Bisericii care de-a lungul istoriei adesea se lupta cu valurile pricinuite de persecuții, erezii, ispite care vin de la oameni sau de la duhurile rele. In aceasta lupta numai Hristos Domnul poate salva cu adevarat Biserica de toate incercarile și necazurile daca cei care se afla in corabie, adica slujitorii Lui și poporul credincios cer ajutorul lui Hristos , a spus Preafericirea Sa.Puterea Lui nu este o putere egoista, ci o putere milostiva de ajutorare a celor care cred in El și in ajutorul LuiPreafericitul Parinte Patriarh Daniel a evidențiat de asemenea semnificațiile duhovnicești ale umblarii lui Iisus pe mare: In primul rand, El vrea sa arate ca este Stapan peste ape ca și pe uscat, dar și ca este Dumnezeu Creatorul stihiilor naturii Care este mai presus de ele și ca ele asculta de El. Faptul ca a potolit furtuna ca sa scape de inec pe ucenicii Sai arata milostivirea Lui. Deci, Hristos Domnul este Atotputernic și Atotmilostiv. Puterea Lui nu este o putere egoista, ci o putere milostiva de ajutorare a celor care cred in El și in ajutorul Lui .Evanghelia de astazi ne indeamna la o marturisire a credinței, necondiționata de lucrurile lumești, a mai aratat Preafericirea Sa: Evanghelia de astazi este o Evanghelie a speranței, a incurajarii și in același timp este o Evanghelie a luptei și a biruinței. De ce Iisus i-a lasat singuri pe ucenici sa se lupte cu furtuna, cu valurile marii, atat de mult incat ei erau aproape disperați ? A ingaduit aceasta pentru ca ucenicii sa invețe sa se lupte cu greutațile vieții și sa nu-și puna nadejdea in forțele proprii, in priceperea lor de profesioniști pescari, ci mai intai sa iși puna nadejdea in ajutorul lui Dumnezeu. Deci este o pedagogie de mare invațator in aceasta absența a lui Hristos din corabie, dupa cum este o pedagogie de mare Invațator și timpul pe care El l-a ales sa vina spre ei și sa-i ajute, dar și modul de a lucra cu ei ca sa nu cada in deznadejde .Biserica se constituie prin iubirea milostiva și prin ajutorul lui Hristos Domnul prin lucrarea Duhului Sfant pe care El il trimite in lume impreuna cu TatalEvanghelia Umblarii lui Iisus pe mare este o lecție despre taina Bisericii pe care El o da ucenicilor adesea stand in corabie, iar uneori venind spre corabie, a spus Patriarhul Romaniei, aratand in continuare ca: In aceasta privința corabia a devenit un simbol al Bisericii care are in ea pe Hristos și care conteaza cel mai mult pe ajutorul lui Dumnezeu, nu pe ajutorul omenesc. De aceea, Constituțiile Apostolice in secolul al IV-lea prevad ca o biserica sa fie mare și sa fie construita sub forma de corabie intru amintirea faptului ca poporul a fost salvat prin corabie in timpul lui Noe, dar și in amintirea faptului ca Hristos Domnul adesea a predicat stand in corabie, iar mulțimile pe malul marii. Adesea, prin minunile pe care le-a savarșit, fie umblarea pe mare și urcarea in corabie sau pescuirea minunata prin intermediul corabiei, a dorit sa ne arate ca Biserica se constituie prin iubirea milostiva și prin ajutorul lui Hristos Domnul prin lucrarea Duhului Sfant pe care El il trimite in lume impreuna cu Tatal .Preafericitul Parinte Daniel a subliniat ințelesuri duhovnicești ale corabiei din Pericopa Evanghelica de astazi: Biserica in forma de corabie care are catargul in forma de cruce este cea care ne trece din lumea aceasta pamanteasca spre lumea cereasca. Deci, Biserica este ca o corabie care se lupta cu valurile zbuciumate ale istoriei și care are foarte puțin timp liniștit, fiind intr-o permanenta lupta cu puterile potrivnice vazute și nevazute. Sfinții Parinți ai Filocaliei au spus ca aceasta corabie de pe mare este și simbolul sufletului fiecarui creștin care se lupta cu patimile starnite de egoism, pacat, duhurile rele sau ispitele care vin de la oameni. Deci, in toata lupta aceasta duhovniceasca pentru mantuire sufletul fiecarui creștin este ca o corabie și nu poate fi salvata corabia sufletului creștinului decat prin cererea ajutorului lui Dumnezeu și prin mulțumirea adusa lui Dumnezeu atunci cand cel care se lupta a primit ajutor de la Dumnezeu .
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 617
Id: 33346
Data: Aug 25, 2013
Imagine:

Data: Aug 25, 2013

Data: Aug 25, 2013

Data: Aug 26, 2013

Data: Aug 26, 2013

Data: Aug 26, 2013

Data: Aug 26, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
40. Catehism ortodox - Pr Nicolae Gigina - 22.06.2012 - Fericirile I
05. Catehism ortodox - Pr Nicolae Gigina - 27.05.2011 - Cruce, iubire, compasiune
01. Catehism ortodox - Pr Nicolae Gigina - 29.04.2011 - Despre Catehism
47. Catehism ortodox - Pr Nicolae Gigina - 28.09.2012 - Decalogul partea 2 (porunca 4 si 5)
11. Catehism ortodox - Pr Nicolae Gigina - 08.07.2011 - Duhul Sfant - darurile, atributele sale si primirea Sa de catre om
09. Catehism ortodox - Pr Nicolae Gigina - 24.06.2011 - Dumnezeu Fiul - Descoperitorul Treimii
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).