Evanghelistul fagaduintelor lui Dumnezeu

În Postul Nasterii Domnului, crestinii drept-credinciosi sunt invitati sa parcurga un drum duhovnicesc asemanator într-un fel cu parcursul istoric pe care l-a urmat poporul evreu în Vechiul Testament. Puntile de legatura dintre vremurile fagaduintelor lui Dumnezeu despre venirea lui Mesia si împlinirea acestora sunt Sfintele Evanghelii scrise de apostoli sau ucenici ai Mântuitorului Iisus Hristos.Dintre acestia, Sfântul Evanghelist Matei a avut mai mult în vedere aratarea împlinirii fagaduintelor vechi-testamentare transmise de Dumnezeu poporului evreu prin proroci si persoane alese, în vremurile „cele din urma“, când Fiul lui Dumnezeu s-a nascut dupa cum profetisera oamenii purtatori de Duh Sfânt. Evanghelistul Matei nu este însa el însusi un autor distant fata de împlinirile lui Dumnezeu, pentru ca viata sa este marcata de aceasta trecere de la cele lumesti, de la slujba lumeasca si poate într-un fel dezonoranta, cea de vames, la slujirea de apostol si evanghelist. Sfântul Matei este amintit în paginile Sfintelor Scripturi de mai multe ori în rândul celor 12 apostoli ai Domnului. În Evanghelia sa el îsi pomeneste numele cu care a fost numit de Domnul dupa chemarea la apostolat, „Matei“. În Evangheliile dupa Luca (5, 27) si dupa Marcu (2, 14) este numit „Levi“. Despre viata personala nu avem multe informatii. Numele sau de Matei, care înseamna „dar de la Dumnezeu“, ar putea trimite la un eveniment minunat legat de nasterea sa sau la venirea lui la apostolat prin chemarea directa a Domnului Hristos. Matei a fost frate cu un alt apostol, Iacob al lui Alfeu. Pomenirea lui Alfeu în legatura cu ambii apostoli ar fi un indiciu ca familia din care faceau parte acestia era una de seama.

De la vames la apostol

Evanghelistul Luca consemneaza în Evanghelia scrisa de el, la capitolul 5, momentul chemarii lui Matei: „Şi dupa acesta a iesit si a vazut un vames cu numele Levi care sedea la vama si i-a zis: Vino dupa Mine. Şi lasând toate, el s-a sculat si a mers dupa El“ (Luca 5, 27-28). La fel ca fiii lui Zevedeu, Ioan si Iacob, sau ca fiii lui Iona, Petru si Andrei, Matei si Filip au cunoscut de la tatal lor, Alfeu, scripturile Vechiului Testament si fagaduintele lui Dumnezeu, de aceea l-au urmat fara ezitare pe Domnul Hristos. Evanghelistul Luca consemneaza în continuare si un ospat pe care Matei l-a dat imediat dupa chemarea la apostolat: „Şi a facut Levi un ospat mare în casa sa. Şi era multime multa de vamesi si de altii care sedeau cu ei la masa“ (Luca 5, 29). Prezenta unui numar mare de vamesi la acest ospat arata pozitia înalta a lui Matei în rândul perceptorilor de taxe, dar si dorinta sa de a face cunoscut acestei bresle de oameni urâti de conationalii lor pe Mântuitorul Iisus Hristos. Ospatul dat de Matei este considerat o masa de ramas bun prin care acesta se desparte de prieteni si cunoscuti pentru a urma chemarea Domnului. Apostolul Matei nu mai este pomenit cu numele în alte locuri, ci este inclus în grupul celor 12 apostoli care au fost martori ai minunilor, cuvintelor si faptelor Mântuitorului Iisus Hristos. Traditia spune ca la opt ani de la Înaltarea Domnului la cer, Matei a scris prima Evanghelie a Mântuitorului Iisus Hristos în limba aramaica, vorbita de evrei în acea vreme. A redactat Evanghelia la cererea unor crestini din rândul evreilor. Înainte de anul 70, Sfântul Matei a tradus Evanghelia sa în limba greaca si a denumit-o „Cartea neamului lui Iisus Hristos“, pentru a putea fi citita si de crestinii proveniti din celelalte neamuri. Matei pastreaza un puternic accent vechi-testamentar în Evanghelie care poate fi observat de la început. Alaturi de Luca, Matei ofera o genealogie dupa trup a Mântuitorului Iisus Hristos, care începe cu patriarhul Avraam si se încheie cu Dreptul Iosif, logodnicul Fecioarei Maria. Genealogia lui Matei este citita în fiecare an în Duminica dinaintea Nasterii Domnului numita si a Sfintilor Parinti dupa trup ai Domnului. Dupa unele traditii, Evanghelia dupa Matei a fost purtata în calatoriile misionare si de Sfântul Apostol Barnaba. Evanghelistul Matei a predicat Evanghelia Mântuitorului Iisus Hristos în mai multe tinuturi: Etiopia si Persia, iar dupa unele traditii ar fi ajuns pâna în India.

L-a vazut pe Domnul Hristos în chip de copil

Viata sfântului scrisa de Simeon Metafrastul aminteste de convertirea la credinta a unui popor sângeros si cumplit din tinutul Mirmeniei. La început, Sfântul Matei a rânduit în aceasta cetate pe episcopul Platon si a plecat apoi într-un munte unde a trait o perioada retras în rugaciune. Aici i s-a aratat Domnul Iisus Hristos în chip de copil si i-a daruit un toiag cu care sa schimbe purtarea rea a poporului. Evanghelistul a coborât din munte si a sadit toiagul lânga biserica din cetate si a crescut din acesta un arbore si a izvorât lânga el o apa minunata. Cei care gustau din apa si din mierea arborelui se vindecau de rautate si de purtarea lor asemanatoare cu cea a animalelor si primeau cuvântul Evangheliei, fiind si botezati de episcopul Platon. Se mai aminteste si de episodul convertirii conducatorului cetatii acesteia, pe nume Flavian, care dupa ce l-a prigonit si chinuit pe Sfântul Matei a venit la credinta si a fost botezat. Moartea Sfântului Matei este învaluita în mister. Unele izvoare spun ca a murit în timp ce a fost aruncat în foc de Flavian, dar nu în urma chinurilor, caci a fost pazit, nevatamat de foc, ci rugându-se o vreme si-a dat duhul în mâna Domnului. Alte izvoare spun însa ca Sfântul Matei a fost omorât fiind strapuns cu spada prin spate lânga un altar, din porunca regelui Eggipus al Etiopiei.

Semnul Evanghelistului Matei

În traditia iconografica ortodoxa, Sfântul Apostol Matei este pictat în rândul celor patru evanghelisti, având ca simbol îngerul sau omul, care trimite la începutul Evangheliei sale, unde este prezentata aratarea îngerului Domnului catre Dreptul Iosif si profetia despre nasterea Domnului Hristos din Preacurata Fecioara Maria. Îngerul reprezentat lânga evanghelist mai trimite si la întruparea Mântuitorului Iisus Hristos. Dinoisie din Fruma spune în „Erminia picturii bizantine“ ca Evanghelistul Matei se picteaza „stând înauntru în casa si scriind începutul Evangheliei sale: Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam. Ca simbol are omul. Cel asemenea cu omul închipuie întruparea si firea omeneasca a lui Hristos“.

Reprezentare româneasca a Sfântului Apostol Matei

În Tetraevangheliarul de la Câmpulung din 1686 este o ilustratie care îl reprezinta pe Evanghelistul Matei. Ilustratia în plina pagina, de forma rectangulara, este împartita în doua registre separate de un chenar. Registrul superior prezinta sub o arcada semicirculara cu marginea bogat decorata silueta unui înger în zbor, purtând o Evanghelie închisa. Îngerul reprezinta simbolul identificator pentru evanghelist, în absenta unei inscriptii cu numele acestuia, si este vazut din profil, dar aripile sunt reprezentate frontal. În registrul inferior, sub o arcada treflata, sustinuta de coloane cu capitele simple, este reprezentat evanghelistul Matei scriind. Contururile desenului sunt în cerneala bruna, partial acoperite de tusele de culoare. Personajul, descult, este asezat pe un scaun fara spatar, aplecat asupra unei mese de scris rectangulare, cu arcade trilobate la nivelul picioarelor, similare cu cele ale scaunului si specifice stilului brâncovenesc. Pe masa se afla o calimara si coli rectangulare de atasat la codex.Personajul este reprezentat în semiprofil. Trasaturile fetei sunt schematice. Parul scurt si barba lunga pâna la piept sunt albe. Îmbracamintea e de traditie romana târzie: tunica cu mâneca lunga de culoare rosie si chiton verde cenusiu, ambele drapate. Perspectiva lineara neunitara este reprezentata corect la nivelul podelei din placi de ceramica si nesigur la nivelul laturilor banchetei si mesei. Gama cromatica este redusa: rosu cadmiu, sienna arsa, verde de pamânt si ocru pentru aur. Albul paginii este utilizat frecvent cu valoare cromatica. (Documentar semnat de Marius Nedelcu si publicat în cotidianul “Ziarul Lumina” din data de 29 noiembrie 2013)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 792

Id: 36022

Data: Nov 29, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).