Icoana Nasterii Domnului: cerul si pamantul contopite in bucurie deplina

Una dintre cele mai cunoscute icoane ale Bisericii si, in acelasi timp, una dintre cele mai bogate in semnificatii teologice este icoana Nasterii Domnului. Simbolismul ei cuprinde elemente biblice si dogmatice sau din istoria apocrifa. Toata creatia se bucura la Nasterea Pruncului: cerul (o stea si ingerii), pamantul (muntii, plantele si animalele) si umanitatea, reprezentata de Preacurata Fecioara Maria, Maica Domnului nostru. Dincolo de reprezentarea artistica, icoana Nasterii Domnului transmite prin continutul sau doua invataturi crestine fundamentale: Intruparea Fiului lui Dumnezeu si efectul acestui eveniment asupra intregii creatii.Icoana nu este fotografie, o simpla decoratie, ci este revelatia chipului lui Dumnezeu in om, pe care Sfantul Ioan Damaschin o numeste fereastra catre cer. Atentia si inima noastra trebuie indreptate dincolo de sticla icoanei, la Dumnezeu, sursa adoratiei noastre. Existenta divinitatii in rugaciune trebuie sa fie singura prezenta pe care omul sa o resimta. Inainte de secolul al IV-lea, Nasterea si Botezul Domnului se sarbatoreau in aceeasi zi, sub numele de Epifanie, adica Aratarea Domnului in Treime. Astazi, icoana Botezului este diferita de cea a Nasterii.Icoana Nasterii Domnului a ramas reprezentata in Treime. Steaua Betleemului lumineaza dintr-un triunghi inscris intr-o sfera. Triunghiul reprezinta Sfanta Treime, iar sfera, nemarginirea. Vedem acolo cerul si pamantul contopite in bucurie deplina. Icoana este impartita in trei nivele. Zona superioara sugereaza lumea cereasca, a doua contopirea dintre divin si uman, iar a treia umanitatea, in general.Steaua si ingerii Ce vom aduce Ţie, Hristoase? Ca te-ai aratat pe pamant ca un om, pentru noi. Fiecare din fapturile cele zidite de Tine, multumire aduce Ţie: ingerii cantarea, cerurile steaua, magii darurile, pastorii minunea, pamantul pestera, pustiul ieslea, iar noi pe Maica Fecioara, Dumnezeule, Cel ce esti mai inainte de veci, miluieste-ne pe noi. (Mineiul pe luna decembrie)La nivelul de sus apare steaua, a carei parte superioara este reprezentata in afara icoanei, dar care nu este separata de lume. O singura raza rasare din acest triunghi, ceea ce inseamna ca Dumnezeu este unul singur. Raza se desface in trei, simbol al participarii intregii Treimi la mantuirea omului. Ingerul care se inclina spre pastori, vestindu-le acestora Nasterea lui Iisus, reprezinta lumea cea nevazuta.Fecioara Maria, pruncul si magii Cerul si pamantul astazi s-au impreunat; nascandu-se Hristos, astazi Dumnezeu pe pamant a venit si omul la cer s-a suit. (Vecernia praznicului, Litie, glas 1)Nivelul central al imaginii o intruchipeaza pe Preacurata Fecioara Maria, care este reprezentata mai mare decat celelalte personaje si sta intinsa pe o hlamida purpurie, culoarea imperiala bizantina ce sugereaza faptul ca ea este imparateasa ingerilor. Mama isi priveste pruncul, iar prezenta sa accentueaza umanitatea lui Hristos.Pruncul este infasat, dar nu in scutece, ci invelit in giulgiu si asezat intr-o racla de piatra, elemente ce vestesc patimile si moartea de mai tarziu. In pestera intunecata, expresie a mormantului, se afla un bou si un asin. Aceste detalii nu sunt mentionate in Evanghelie.Daca privim cu atentie icoana Nasterii Maicii Domnului, observam ca cele mai apropiate de prunc sunt cele doua vietati. Simbolic vorbind, ieslea intruparii arata ca altar al lumii, din care Painea vietii celei vesnice se ofera ca hrana oamenilor.Magii, unul tanar, altul matur si un altul batran, simbolizeaza mesajul universal adus de Hristos, care transcende toate varstele omenirii.Stancile ascutite ale muntelui sunt ilustrate asemenea unor trepte care par a se uni cu cerul si care simbolizeaza actiunea de pogorare a lui Dumnezeu la om, cat si urcarea omului la Dumnezeu.Iosif, batranul Thyrreos si scena imbaierii Vifor de ganduri necuviincioase avand intru sine inteleptul Iosif s-a tulburat, dar, cunoscand ca zamislirea ta este de la Duhul Sfant, a zis: Aliluia. (Acatistul Bunei Vestiri, Condac 4).In partea inferioara, il putem vedea pe Iosif, meditativ, uimit si parca neputincios in fata marii taine a Intruparii. Iosif intruchipeaza omenirea si este infatisat cum asculta cuvintele unui batran. Potrivit unei legende apocrife, acesta este batranul pastor Thyrreos, personificarea diavolului, care ii spune lui Iosif ca o fecioara nu poate naste un prunc.Ultimul detaliu al acestei icoane, scena spalarii Domnului, are la baza pasaje din evangheliile apocrife ale lui Iacov si Matei (acestea vorbesc despre prezenta a doua femei (Salomeea si Zelemi, chemate de Iosif pentru a o asista la nastere pe Sfanta Fecioara). Scena spalarii Domnului a provocat multe controverse de-a lungul timpului, fiind intentionat evitata sau chiar inlocuita. A existat o parere dominanta ca acea scena era degradanta pentru Hristos. Cu toate acestea, scena scaldatului sugereaza faptul ca Dumnezeu cel Preainalt se supune obiceiurilor si deprinderilor omenesti, aceasta fiind si o marturie a Intruparii reale a Domnului, Care a devenit intocmai cu oamenii de buna voie (Utrenia praznicului, Canonul Sfantului Ioan Damaschin, cantarea a IV-a). Scena o prefigureaza pe cea a Botezului, in apele Iordanului. Nasterea Ta, Hristoase, rasarit-a lumii lumina cunostinteiDincolo de reprezentarea artistica, icoana Nasterii Domnului transmite prin continutul sau doua invataturi crestine fundamentale: Intruparea Fiului lui Dumnezeu si efectul acestui eveniment asupra intregii creatii. An de an, credinciosii ortodocsi cinstesc cu mare bucurie sarbatoarea Intruparii Mantuitorului si slavesc marea taina a crestinatatii cu imnuri de lauda: Nasterea Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru, rasarit-a lumii lumina cunostintei; ca intru dansa cei ce slujeau stelelor de la stea s-au invatat sa se inchine Ţie, Soarelui dreptatii, si sa Te cunoasca pe Tine, Rasaritul cel de sus, Doamne, slava Ţie. Fecioara astazi pe Cel mai presus de fiinta naste si pamantul, pestera, Celui neapropiat, aduce. Ingerii cu pastorii slavoslovesc si magii cu steaua calatoresc. Ca pentru noi S-a nascut Prunc tanar, Dumnezeu cel mai inainte de veci. - Troparul si Condacul Nasterii Domnului- (Informatii preluate din Ziarul Lumina din data de 24 decembrie 2008)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 765

Id: 27122

Data: Dec 24, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).