Cuvantul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul BisericiiOrtodoxe Romane la deschiderea _Conferintei pastoral-misionaresemestriale de toamna_ (5-6 noiembrie 2012) _Ingrijireabolnavilor si lucrarea pastoral-misionara, social-filantropica simedicala a Bisericii_ : Ingrijirea celor bolnavi reprezinta nu numai o datorie morala acrestinului ca manifestare a dragostei fata de aproapele, asa cumne invata Mantuitorul Iisus Hristos in _Pilda samarineanuluimilostiv_, ci si o componenta a misiunii sociale a Bisericii.Fiul lui Dumnezeu a venit in lume pentru a tamadui _ orice boalasi orice suferinta in popor _ (Matei 4, 23), intelegand prinaceasta bolile sufletesti si trupesti ale oamenilor, El fiind_Doctorul_ suprem Care a transmis aceasta lucrare ca indemn siporunca apostolilor si ucenicilor Sai. Astfel, Bisericaintemeiata la Cincizecime este si spatiul in care cei bolnavigasesc vindecare, misiunea sa fiind aceea de a tamadui sau vindecape cei bolnavi ca o continuare a lucrarii ei liturgice.Potrivit invataturii Sfintelor Evanghelii si a SfintilorParinti, _boala este fie urmarea pacatului, fie o incercare princare Dumnezeu doreste sa ne intareasca in virtute si sa neapropie mai mult de El_. Nevointele celor aflati pe patul desuferinta, care isi asuma aceasta cruce, sunt comparate cunevointele mucenicilor si ale marilor pustnici, iar _grija aratatafata de cei bolnavi este o jertfa bineplacuta lui Dumnezeu_.In acest context, lucrarea preotului in alinarea suferintei celorbolnavi si in pastrarea sanatatii sufletesti si trupesti acelor pe care ii pastoreste este o lucrare sfanta si necesara,el fiind nu numai un doctor de suflete, ci si un impreuna-lucratorcu medicul la redobandirea sanatatii depline a celor pe care iipastoreste.Aceasta lucrare pastoral-sociala a preotului este foarte necesaramai ales in societatea secularizata, individualista siconsumista, care, din nefericire, promoveaza prin mass-media un modnesanatos de viata, din care lipsesc cumpatarea, masura,echilibrul, solidaritatea, iar omul nu mai este vazut ca o persoanacreata dupa chipul lui Dumnezeu, ci doar ca un simplu consumator debunuri materiale.In aceste conditii, _viata crestina traita dupa randuielileBisericii este nu numai un mod de a ne feri de pacat, ci si omodalitate de a preveni boala_. Rugaciunea, postul, cumpatarea similostenia nu sunt doar obligatii morale ale crestinului, ci si_mijloace prin care cultivam, cu ajutorul harului dumnezeiesc, oviata fizica si spirituala sanatoasa_. Asceza crestina nureprezinta doar lupta impotriva patimilor egoiste, ci si modul princare trupul devine _vas ales al lui Dumnezeu si templu al DuhuluiSfant_ (cf. 1 Corinteni 6, 19).Cand omul isi pierde sanatatea ajunge adesea intr-o stare dedisperare asemenea lui Adam care a pierdut raiul, daca nu da boliisale un sens spiritual. Pentru omul bolnav, sanatatea pierdutairemediabil reprezinta bunul cel mai de pret pe care si-l dorestecel mai mult. De aceea, este firesc ca el sa caute refacereasanatatii. Insa lucrarea mantuitoare a lui Hristos vizeaza inprimul rand sanatatea sufletului care este nemuritor, spredeosebire de trup care este trecator sau stricacios. Din acestmotiv, _Biserica se roaga constant pentru sanatatea si MaNTUIREAoamenilor_. In acest sens, pastoratia celor bolnavi urmareste, pelanga sporirea credintei in Mantuitorul Iisus Hristos - Doctorulsufletelor si al trupurilor noastre, si _dobandirea constiinteica mantuirea sufletului si trairea in comuniune cu Dumnezeureprezinta telul vietii omului_, potrivit cuvintelor Domnului: _Cautati mai intai Imparatia Cerurilor si toate celelaltevi se vor adauga voua_ (Matei 6, 33)._Aceasta lucrare pastoral-misionara se realizeaza de Biserica siprin asezamintele sale social-filantropice destinate celor bolnavi_.Pe langa alinarea suferintei cauzate de boala, rolul acestora este_si de a reface sanatatea sufleteasca a oamenilor_. MantuitorulIisus Hristos ii vindeca pe cei bolnavi cu trupul pentru a aratadumnezeirea Sa, dar si pentru a vindeca sufletul lor, indreptandviata omului pacatos pe calea sfinteniei. Hristos nu doarvindeca, pentru ca ulterior sa nu se mai intereseaza de celvindecat, ci ii spune: _De acum sa nu mai pacatuiesti ca sanu iti fie tie ceva mai rau!_ (Ioan 5, 14).Asadar, scopulvindecarii este mai ales mantuirea omului si sfintirea vietiilui, daca acesta foloseste suferinta cauzata de boala ca pe unmijloc de despatimire si de apropiere de Dumnezeu – Izvorulvietii.Iubirea sau bunatatea manifestata fata de cei bolnavi trebuie safie raspunsul nostru la iubirea milostiva a lui Dumnezeu aratataoamenilor: _Fiti milostivi, precum si Tatal vostru milostiveste_ (Luca 6, 36)._Anul omagial al Tainei Sfantului Maslu si al ingrijiriibolnavilor_ (2012) nu constituie doar o chemare pe care Biserica oadreseaza societatii civile confruntate cu criza valorilor moralesi a solidaritatii fata de cei suferinzi, ci si _un indemnadresat fiecarui slujitor al Sfantului Altar de a arata ca iubireamilostiva a lui Hristos celebrata in Sfanta Liturghie trebuiemarturisita permanent prin cuvant si fapta in lucrareasocial-filantropica a Bisericii pentru oamenii bolnavi si saraci_.In Arhiepiscopia Bucurestilor functioneaza in prezent 14 cabinetemedicale, 4 centre medico-sociale, o clinica medicala si o farmaciesociala, asezaminte in care lucrarea medicala stiintifica seimbina cu lucrarea pastorala duhovniceasca pentru cei bolnavi.Aceste asezaminte functioneaza prin zelul misionar si efortulpermanent al persoanelor angajate in activitatea socio-medicala, caslujire a lui Hristos prin slujirea aproapelui aflat in suferinta,potrivit cuvintelor: _Bolnav am fost si M-ati cercetat_ (Matei25, 36). Sustinerea acestor centre nu este insa o lucrare usoara, cinecesita multa daruire si rabdare din partea celor angajati inaceasta misiune, date fiind multe obstacole intalnite indesfasurarea acestor activitati, ca de pilda: cadrul legislativbirocratic, blocarea liniilor de finantare europene, incoerentapoliticilor de sanatate si a strategiilor la nivel national, lipsaspecialistilor, blocarea posturilor in cadrul administratiilorlocale, care reprezinta principalul partener al Bisericii, saraciagenerata de criza economica si numarul mare de solicitanti deservicii medico-sociale. La activitatea Bisericii din aceste centresocio-medicale se adauga insa si _grija pastorala a Bisericiipentru bolnavii din parohii prin preoti slujitori si din unitatilemedicale ale statului, prin preotii de caritate_.Faptul ca anumite parohii cu posibilitati materiale modestereusesc, totusi, sa dezvolte si sa sustina servicii sociale cucaracter permanent la standardele cerute de legislatia in vigoare_constituie un indemn si o speranta_ ca, prin credinta, iubiremilostiva si harnicie, putem aduce la indeplinire porunca Domnuluinostru Iisus Hristos de a sluji aproapelui, avand constiintadatoriei, nu a meritelor, deoarece asa cum se spune in SfantaEvanghelie _suntem slugi netrebnice, care am facut ceea ce eramdatori sa facem_ (Luca 17, 10), stiind ca oamenii vor fijudecati nu numai pentru faptele rele savarsite, _ci si pentrubinele pe care puteau sa-l faca, dar nu l-au facut in timpulvietii pamantesti_.De aceea, in prezent trebuie sa intensificam educatiacredinciosilor pentru pastrarea sanatatii, dar si saorganizam colecte de bani, alimente, medicamente si haine pentrubolnavi si saraci mai ales in Postul Craciunului, dupa cumindeamna _Pastorala Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane_care se va citi in prima Duminica a Postului Nasterii Domnului (18noiembrie2012).Prin toate acestea devenim _mainile iubirii milostive a lui Hristospentru cei bolnavi si saraci_, aducand speranta si bucurie acolounde este suferinta si intristare.† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 972
Id: 25645
Data: Nov 5, 2012
Imagine:
Inaltpreasfintitul Parinte Teofan, Arhiepiscopul Iasilor siMitropolitul Moldovei si Bucovinei, a sfintit, sambata, 3noiembrie 2012, demisolul Bisericii "Acoperamantul Maicii Domnului"din Parohia Pietrarie - Barnova, ce va fi folosit ca paraclis panala terminarea bisericii aflate in .....
Data: Nov 5, 2012
Pe 5 noiembrie in anul 1687 incepea, la Bucuresti, tiparireacunoscutei editii a Bibliei lui Şerban Cantacuzino. Pentru VechiulTestament s-a folosit o traducere facuta de carturarul moldoveanNicolae Milescu, iar pentru Noul Testament textul editiei de laBalgrad (Alba Iulia) din 1648. Intregul .....
Data: Nov 5, 2012
Şcoala generala numarul 181 din Capitala are un nou cabinet deReligie. Aceasta a fost sfintit si inaugurat astazi, 5 noiembrie2012, de parintele Gheorghe Dogaru, Inspector scolar disciplinareligie. Este o recunoastere de facto si de drept a faptului ca ora deReligie este intr-adevar o ora care .....
Data: Nov 5, 2012
Pentru ca in doar cateva zile Biserica noastra ii va pomeni peSfintii Arhangheli Mihail si Gavriil, Editura Institutului Biblicsi de Misiune Ortodoxa a publicat in format de brosura acatistullor.Brosura se adreseaza tuturor credinciosilor, dar in special celorcare ii au ocrotitori pe cei doi .....
Data: Nov 5, 2012
O parte din preoții care aparțin Protopopiatului Deva din EpiscopiaDevei și Hunedoarei au participat luni, 5 noiembrie 2012, lainceperea cursului de formare cu tema Asistența consumatorului dedroguri in contextul consilierii spirituale , a precizat ParinteleMircea Mihuleț.Cursul de formare .....
Data: Nov 5, 2012
Preasfințitul Parinte Gurie, Episcopul Devei și Hunedoarei, s-aaflat duminica, 4 noiembrie 2012, in mijlocul credincioșilor dinfilia Prihodiste, Parohia Vata de Jos, Protopopiatul Brad, pentru asfinti lucrarile savarsite la biserica cu hramul Sfantul MareMucenic Teodor Tiron si Sfantul Ioan .....
Data: Nov 5, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cuvantul care zideste - 2015-02-09 - Judecarea aproapelui
Cuvantul care zideste - 2014-10-20 - Pierderea timpului
Cuvantul care zideste - 2016-04-27 - Luati mancati acesta este Trupul meu
Cuvantul care zideste - 2016-04-19 - Nadejdea in Dumnezeu
Cuvantul care zideste - 2015-08-24 - Rabdarea aduce bucurie
Cuvantul care zideste - 2016-03-28 - Munca si rugaciunea
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).