Cuvantul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul BisericiiOrtodoxe Romane la deschiderea _Conferintei pastoral-misionaresemestriale de toamna_ (5-6 noiembrie 2012) _Ingrijireabolnavilor si lucrarea pastoral-misionara, social-filantropica simedicala a Bisericii_ : Ingrijirea celor bolnavi reprezinta nu numai o datorie morala acrestinului ca manifestare a dragostei fata de aproapele, asa cumne invata Mantuitorul Iisus Hristos in _Pilda samarineanuluimilostiv_, ci si o componenta a misiunii sociale a Bisericii.Fiul lui Dumnezeu a venit in lume pentru a tamadui _ orice boalasi orice suferinta in popor _ (Matei 4, 23), intelegand prinaceasta bolile sufletesti si trupesti ale oamenilor, El fiind_Doctorul_ suprem Care a transmis aceasta lucrare ca indemn siporunca apostolilor si ucenicilor Sai. Astfel, Bisericaintemeiata la Cincizecime este si spatiul in care cei bolnavigasesc vindecare, misiunea sa fiind aceea de a tamadui sau vindecape cei bolnavi ca o continuare a lucrarii ei liturgice.Potrivit invataturii Sfintelor Evanghelii si a SfintilorParinti, _boala este fie urmarea pacatului, fie o incercare princare Dumnezeu doreste sa ne intareasca in virtute si sa neapropie mai mult de El_. Nevointele celor aflati pe patul desuferinta, care isi asuma aceasta cruce, sunt comparate cunevointele mucenicilor si ale marilor pustnici, iar _grija aratatafata de cei bolnavi este o jertfa bineplacuta lui Dumnezeu_.In acest context, lucrarea preotului in alinarea suferintei celorbolnavi si in pastrarea sanatatii sufletesti si trupesti acelor pe care ii pastoreste este o lucrare sfanta si necesara,el fiind nu numai un doctor de suflete, ci si un impreuna-lucratorcu medicul la redobandirea sanatatii depline a celor pe care iipastoreste.Aceasta lucrare pastoral-sociala a preotului este foarte necesaramai ales in societatea secularizata, individualista siconsumista, care, din nefericire, promoveaza prin mass-media un modnesanatos de viata, din care lipsesc cumpatarea, masura,echilibrul, solidaritatea, iar omul nu mai este vazut ca o persoanacreata dupa chipul lui Dumnezeu, ci doar ca un simplu consumator debunuri materiale.In aceste conditii, _viata crestina traita dupa randuielileBisericii este nu numai un mod de a ne feri de pacat, ci si omodalitate de a preveni boala_. Rugaciunea, postul, cumpatarea similostenia nu sunt doar obligatii morale ale crestinului, ci si_mijloace prin care cultivam, cu ajutorul harului dumnezeiesc, oviata fizica si spirituala sanatoasa_. Asceza crestina nureprezinta doar lupta impotriva patimilor egoiste, ci si modul princare trupul devine _vas ales al lui Dumnezeu si templu al DuhuluiSfant_ (cf. 1 Corinteni 6, 19).Cand omul isi pierde sanatatea ajunge adesea intr-o stare dedisperare asemenea lui Adam care a pierdut raiul, daca nu da boliisale un sens spiritual. Pentru omul bolnav, sanatatea pierdutairemediabil reprezinta bunul cel mai de pret pe care si-l dorestecel mai mult. De aceea, este firesc ca el sa caute refacereasanatatii. Insa lucrarea mantuitoare a lui Hristos vizeaza inprimul rand sanatatea sufletului care este nemuritor, spredeosebire de trup care este trecator sau stricacios. Din acestmotiv, _Biserica se roaga constant pentru sanatatea si MaNTUIREAoamenilor_. In acest sens, pastoratia celor bolnavi urmareste, pelanga sporirea credintei in Mantuitorul Iisus Hristos - Doctorulsufletelor si al trupurilor noastre, si _dobandirea constiinteica mantuirea sufletului si trairea in comuniune cu Dumnezeureprezinta telul vietii omului_, potrivit cuvintelor Domnului: _Cautati mai intai Imparatia Cerurilor si toate celelaltevi se vor adauga voua_ (Matei 6, 33)._Aceasta lucrare pastoral-misionara se realizeaza de Biserica siprin asezamintele sale social-filantropice destinate celor bolnavi_.Pe langa alinarea suferintei cauzate de boala, rolul acestora este_si de a reface sanatatea sufleteasca a oamenilor_. MantuitorulIisus Hristos ii vindeca pe cei bolnavi cu trupul pentru a aratadumnezeirea Sa, dar si pentru a vindeca sufletul lor, indreptandviata omului pacatos pe calea sfinteniei. Hristos nu doarvindeca, pentru ca ulterior sa nu se mai intereseaza de celvindecat, ci ii spune: _De acum sa nu mai pacatuiesti ca sanu iti fie tie ceva mai rau!_ (Ioan 5, 14).Asadar, scopulvindecarii este mai ales mantuirea omului si sfintirea vietiilui, daca acesta foloseste suferinta cauzata de boala ca pe unmijloc de despatimire si de apropiere de Dumnezeu – Izvorulvietii.Iubirea sau bunatatea manifestata fata de cei bolnavi trebuie safie raspunsul nostru la iubirea milostiva a lui Dumnezeu aratataoamenilor: _Fiti milostivi, precum si Tatal vostru milostiveste_ (Luca 6, 36)._Anul omagial al Tainei Sfantului Maslu si al ingrijiriibolnavilor_ (2012) nu constituie doar o chemare pe care Biserica oadreseaza societatii civile confruntate cu criza valorilor moralesi a solidaritatii fata de cei suferinzi, ci si _un indemnadresat fiecarui slujitor al Sfantului Altar de a arata ca iubireamilostiva a lui Hristos celebrata in Sfanta Liturghie trebuiemarturisita permanent prin cuvant si fapta in lucrareasocial-filantropica a Bisericii pentru oamenii bolnavi si saraci_.In Arhiepiscopia Bucurestilor functioneaza in prezent 14 cabinetemedicale, 4 centre medico-sociale, o clinica medicala si o farmaciesociala, asezaminte in care lucrarea medicala stiintifica seimbina cu lucrarea pastorala duhovniceasca pentru cei bolnavi.Aceste asezaminte functioneaza prin zelul misionar si efortulpermanent al persoanelor angajate in activitatea socio-medicala, caslujire a lui Hristos prin slujirea aproapelui aflat in suferinta,potrivit cuvintelor: _Bolnav am fost si M-ati cercetat_ (Matei25, 36). Sustinerea acestor centre nu este insa o lucrare usoara, cinecesita multa daruire si rabdare din partea celor angajati inaceasta misiune, date fiind multe obstacole intalnite indesfasurarea acestor activitati, ca de pilda: cadrul legislativbirocratic, blocarea liniilor de finantare europene, incoerentapoliticilor de sanatate si a strategiilor la nivel national, lipsaspecialistilor, blocarea posturilor in cadrul administratiilorlocale, care reprezinta principalul partener al Bisericii, saraciagenerata de criza economica si numarul mare de solicitanti deservicii medico-sociale. La activitatea Bisericii din aceste centresocio-medicale se adauga insa si _grija pastorala a Bisericiipentru bolnavii din parohii prin preoti slujitori si din unitatilemedicale ale statului, prin preotii de caritate_.Faptul ca anumite parohii cu posibilitati materiale modestereusesc, totusi, sa dezvolte si sa sustina servicii sociale cucaracter permanent la standardele cerute de legislatia in vigoare_constituie un indemn si o speranta_ ca, prin credinta, iubiremilostiva si harnicie, putem aduce la indeplinire porunca Domnuluinostru Iisus Hristos de a sluji aproapelui, avand constiintadatoriei, nu a meritelor, deoarece asa cum se spune in SfantaEvanghelie _suntem slugi netrebnice, care am facut ceea ce eramdatori sa facem_ (Luca 17, 10), stiind ca oamenii vor fijudecati nu numai pentru faptele rele savarsite, _ci si pentrubinele pe care puteau sa-l faca, dar nu l-au facut in timpulvietii pamantesti_.De aceea, in prezent trebuie sa intensificam educatiacredinciosilor pentru pastrarea sanatatii, dar si saorganizam colecte de bani, alimente, medicamente si haine pentrubolnavi si saraci mai ales in Postul Craciunului, dupa cumindeamna _Pastorala Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane_care se va citi in prima Duminica a Postului Nasterii Domnului (18noiembrie2012).Prin toate acestea devenim _mainile iubirii milostive a lui Hristospentru cei bolnavi si saraci_, aducand speranta si bucurie acolounde este suferinta si intristare.† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 743
Id: 25645
Data: Nov 5, 2012
Imagine:
Inaltpreasfintitul Parinte Teofan, Arhiepiscopul Iasilor siMitropolitul Moldovei si Bucovinei, a sfintit, sambata, 3noiembrie 2012, demisolul Bisericii "Acoperamantul Maicii Domnului"din Parohia Pietrarie - Barnova, ce va fi folosit ca paraclis panala terminarea bisericii aflate in .....
Data: Nov 5, 2012
Pe 5 noiembrie in anul 1687 incepea, la Bucuresti, tiparireacunoscutei editii a Bibliei lui Şerban Cantacuzino. Pentru VechiulTestament s-a folosit o traducere facuta de carturarul moldoveanNicolae Milescu, iar pentru Noul Testament textul editiei de laBalgrad (Alba Iulia) din 1648. Intregul .....
Data: Nov 5, 2012
Şcoala generala numarul 181 din Capitala are un nou cabinet deReligie. Aceasta a fost sfintit si inaugurat astazi, 5 noiembrie2012, de parintele Gheorghe Dogaru, Inspector scolar disciplinareligie. Este o recunoastere de facto si de drept a faptului ca ora deReligie este intr-adevar o ora care .....
Data: Nov 5, 2012
Pentru ca in doar cateva zile Biserica noastra ii va pomeni peSfintii Arhangheli Mihail si Gavriil, Editura Institutului Biblicsi de Misiune Ortodoxa a publicat in format de brosura acatistullor.Brosura se adreseaza tuturor credinciosilor, dar in special celorcare ii au ocrotitori pe cei doi .....
Data: Nov 5, 2012
O parte din preoții care aparțin Protopopiatului Deva din EpiscopiaDevei și Hunedoarei au participat luni, 5 noiembrie 2012, lainceperea cursului de formare cu tema Asistența consumatorului dedroguri in contextul consilierii spirituale , a precizat ParinteleMircea Mihuleț.Cursul de formare .....
Data: Nov 5, 2012
Preasfințitul Parinte Gurie, Episcopul Devei și Hunedoarei, s-aaflat duminica, 4 noiembrie 2012, in mijlocul credincioșilor dinfilia Prihodiste, Parohia Vata de Jos, Protopopiatul Brad, pentru asfinti lucrarile savarsite la biserica cu hramul Sfantul MareMucenic Teodor Tiron si Sfantul Ioan .....
Data: Nov 5, 2012
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).