INGRIJIREA BOLNAVILOR – O DATORIE SPIRITUALa sI O NECESITATESOCIALa

Cuvantul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul BisericiiOrtodoxe Romane la deschiderea _Conferintei pastoral-misionaresemestriale de toamna_ (5-6 noiembrie 2012) _Ingrijireabolnavilor si lucrarea pastoral-misionara, social-filantropica simedicala a Bisericii_ : Ingrijirea celor bolnavi reprezinta nu numai o datorie morala acrestinului ca manifestare a dragostei fata de aproapele, asa cumne invata Mantuitorul Iisus Hristos in _Pilda samarineanuluimilostiv_, ci si o componenta a misiunii sociale a Bisericii.Fiul lui Dumnezeu a venit in lume pentru a tamadui _ orice boalasi orice suferinta in popor _ (Matei 4, 23), intelegand prinaceasta bolile sufletesti si trupesti ale oamenilor, El fiind_Doctorul_ suprem Care a transmis aceasta lucrare ca indemn siporunca apostolilor si ucenicilor Sai. Astfel, Bisericaintemeiata la Cincizecime este si spatiul in care cei bolnavigasesc vindecare, misiunea sa fiind aceea de a tamadui sau vindecape cei bolnavi ca o continuare a lucrarii ei liturgice.Potrivit invataturii Sfintelor Evanghelii si a SfintilorParinti, _boala este fie urmarea pacatului, fie o incercare princare Dumnezeu doreste sa ne intareasca in virtute si sa neapropie mai mult de El_. Nevointele celor aflati pe patul desuferinta, care isi asuma aceasta cruce, sunt comparate cunevointele mucenicilor si ale marilor pustnici, iar _grija aratatafata de cei bolnavi este o jertfa bineplacuta lui Dumnezeu_.In acest context, lucrarea preotului in alinarea suferintei celorbolnavi si in pastrarea sanatatii sufletesti si trupesti acelor pe care ii pastoreste este o lucrare sfanta si necesara,el fiind nu numai un doctor de suflete, ci si un impreuna-lucratorcu medicul la redobandirea sanatatii depline a celor pe care iipastoreste.Aceasta lucrare pastoral-sociala a preotului este foarte necesaramai ales in societatea secularizata, individualista siconsumista, care, din nefericire, promoveaza prin mass-media un modnesanatos de viata, din care lipsesc cumpatarea, masura,echilibrul, solidaritatea, iar omul nu mai este vazut ca o persoanacreata dupa chipul lui Dumnezeu, ci doar ca un simplu consumator debunuri materiale.In aceste conditii, _viata crestina traita dupa randuielileBisericii este nu numai un mod de a ne feri de pacat, ci si omodalitate de a preveni boala_. Rugaciunea, postul, cumpatarea similostenia nu sunt doar obligatii morale ale crestinului, ci si_mijloace prin care cultivam, cu ajutorul harului dumnezeiesc, oviata fizica si spirituala sanatoasa_. Asceza crestina nureprezinta doar lupta impotriva patimilor egoiste, ci si modul princare trupul devine _vas ales al lui Dumnezeu si templu al DuhuluiSfant_ (cf. 1 Corinteni 6, 19).Cand omul isi pierde sanatatea ajunge adesea intr-o stare dedisperare asemenea lui Adam care a pierdut raiul, daca nu da boliisale un sens spiritual. Pentru omul bolnav, sanatatea pierdutairemediabil reprezinta bunul cel mai de pret pe care si-l dorestecel mai mult. De aceea, este firesc ca el sa caute refacereasanatatii. Insa lucrarea mantuitoare a lui Hristos vizeaza inprimul rand sanatatea sufletului care este nemuritor, spredeosebire de trup care este trecator sau stricacios. Din acestmotiv, _Biserica se roaga constant pentru sanatatea si MaNTUIREAoamenilor_. In acest sens, pastoratia celor bolnavi urmareste, pelanga sporirea credintei in Mantuitorul Iisus Hristos - Doctorulsufletelor si al trupurilor noastre, si _dobandirea constiinteica mantuirea sufletului si trairea in comuniune cu Dumnezeureprezinta telul vietii omului_, potrivit cuvintelor Domnului: _Cautati mai intai Imparatia Cerurilor si toate celelaltevi se vor adauga voua_ (Matei 6, 33)._Aceasta lucrare pastoral-misionara se realizeaza de Biserica siprin asezamintele sale social-filantropice destinate celor bolnavi_.Pe langa alinarea suferintei cauzate de boala, rolul acestora este_si de a reface sanatatea sufleteasca a oamenilor_. MantuitorulIisus Hristos ii vindeca pe cei bolnavi cu trupul pentru a aratadumnezeirea Sa, dar si pentru a vindeca sufletul lor, indreptandviata omului pacatos pe calea sfinteniei. Hristos nu doarvindeca, pentru ca ulterior sa nu se mai intereseaza de celvindecat, ci ii spune: _De acum sa nu mai pacatuiesti ca sanu iti fie tie ceva mai rau!_ (Ioan 5, 14).Asadar, scopulvindecarii este mai ales mantuirea omului si sfintirea vietiilui, daca acesta foloseste suferinta cauzata de boala ca pe unmijloc de despatimire si de apropiere de Dumnezeu – Izvorulvietii.Iubirea sau bunatatea manifestata fata de cei bolnavi trebuie safie raspunsul nostru la iubirea milostiva a lui Dumnezeu aratataoamenilor: _Fiti milostivi, precum si Tatal vostru milostiveste_ (Luca 6, 36)._Anul omagial al Tainei Sfantului Maslu si al ingrijiriibolnavilor_ (2012) nu constituie doar o chemare pe care Biserica oadreseaza societatii civile confruntate cu criza valorilor moralesi a solidaritatii fata de cei suferinzi, ci si _un indemnadresat fiecarui slujitor al Sfantului Altar de a arata ca iubireamilostiva a lui Hristos celebrata in Sfanta Liturghie trebuiemarturisita permanent prin cuvant si fapta in lucrareasocial-filantropica a Bisericii pentru oamenii bolnavi si saraci_.In Arhiepiscopia Bucurestilor functioneaza in prezent 14 cabinetemedicale, 4 centre medico-sociale, o clinica medicala si o farmaciesociala, asezaminte in care lucrarea medicala stiintifica seimbina cu lucrarea pastorala duhovniceasca pentru cei bolnavi.Aceste asezaminte functioneaza prin zelul misionar si efortulpermanent al persoanelor angajate in activitatea socio-medicala, caslujire a lui Hristos prin slujirea aproapelui aflat in suferinta,potrivit cuvintelor: _Bolnav am fost si M-ati cercetat_ (Matei25, 36). Sustinerea acestor centre nu este insa o lucrare usoara, cinecesita multa daruire si rabdare din partea celor angajati inaceasta misiune, date fiind multe obstacole intalnite indesfasurarea acestor activitati, ca de pilda: cadrul legislativbirocratic, blocarea liniilor de finantare europene, incoerentapoliticilor de sanatate si a strategiilor la nivel national, lipsaspecialistilor, blocarea posturilor in cadrul administratiilorlocale, care reprezinta principalul partener al Bisericii, saraciagenerata de criza economica si numarul mare de solicitanti deservicii medico-sociale. La activitatea Bisericii din aceste centresocio-medicale se adauga insa si _grija pastorala a Bisericiipentru bolnavii din parohii prin preoti slujitori si din unitatilemedicale ale statului, prin preotii de caritate_.Faptul ca anumite parohii cu posibilitati materiale modestereusesc, totusi, sa dezvolte si sa sustina servicii sociale cucaracter permanent la standardele cerute de legislatia in vigoare_constituie un indemn si o speranta_ ca, prin credinta, iubiremilostiva si harnicie, putem aduce la indeplinire porunca Domnuluinostru Iisus Hristos de a sluji aproapelui, avand constiintadatoriei, nu a meritelor, deoarece asa cum se spune in SfantaEvanghelie _suntem slugi netrebnice, care am facut ceea ce eramdatori sa facem_ (Luca 17, 10), stiind ca oamenii vor fijudecati nu numai pentru faptele rele savarsite, _ci si pentrubinele pe care puteau sa-l faca, dar nu l-au facut in timpulvietii pamantesti_.De aceea, in prezent trebuie sa intensificam educatiacredinciosilor pentru pastrarea sanatatii, dar si saorganizam colecte de bani, alimente, medicamente si haine pentrubolnavi si saraci mai ales in Postul Craciunului, dupa cumindeamna _Pastorala Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane_care se va citi in prima Duminica a Postului Nasterii Domnului (18noiembrie2012).Prin toate acestea devenim _mainile iubirii milostive a lui Hristospentru cei bolnavi si saraci_, aducand speranta si bucurie acolounde este suferinta si intristare.† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 743

Id: 25645

Data: Nov 5, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).