Ieri eram rastignit cu Hristos, azi sunt slavit impreuna cu El. Ieri muream cu El, azi sunt inviat impreuna cu El. Ieri eram ingropat cu El, azi sunt inaltat impreuna cu El. Dar sa-I aducem un dar Celui care a patimit si a inviat pentru noi! Poate va ganditi ca urmeaza sa spun aur sau argint sau tesaturi sau pietre stralucitoare si scumpe, materie pamanteasca trecatoare care ramane pe pamant si din care mai mult au cei rai si sclavii lucrurilor lumesti si ai stapanitorului lumii (diavolul, n.r.). Sa ne aducem in dar pe noi insine, bunul cel mai de pret pentru Dumnezeu... Sa Ii dam inapoi Imaginii ceea ce este facut dupa Imagine, sa recunoastem cinstea, sa pretuim Arhetipul, sa cunoastem puterea tainei si pentru ce a murit Hristos! Sa devenim asemenea lui Hristos, de vreme ce si Hristos a devenit asemenea noua! Sa devenim dumnezei pentru El, din moment ce si El a devenit om pentru noi! A luat asupra Sa ceea ce este mai rau, ca sa ne dea ceea ce este mai bun. A saracit, ca noi sa ne imbogatim din saracia Lui (cf. II Corinteni 8, 9). A luat chip de rob (cf. Filipeni 2, 7), ca noi sa primim inapoi libertatea. A coborat, ca noi sa fim ridicati. A fost ispitit, ca noi sa invingem. (…) A murit, ca sa ne mantuiasca. S-a inaltat, ca sa ne traga la El pe noi cei care zaceam jos in prapastia pacatului. Fiecare dintre noi sa ii dea totul... (Sf. Grigorie de Nazianz, Predica 1, 4-5)Minunea mantuirii noastre Intr-adevar, s-au petrecut multe minuni in vremea aceea: Dumnezeu a fost rastignit, soarele s-a intunecat si s-a luminat din nou (caci se cuvenea ca pana si creaturile sa sufere impreuna cu Creatorul), catapeteasma s-a rupt, sangele si apa au curs din coasta Sa, sangele a curs ca din om, iar apa a curs ca din ceea ce este deasupra omului, pamantul s-a cutremurat, pietrele s-au sfaramat pentru Piatra, mortii au inviat in credinta invierii generale de apoi, s-au aratat semne la mormant si dupa mormant pe care cine oare ar putea sa le laude asa cum se cuvine; insa nici una nu este ca minunea mantuirii mele. Cateva picaturi de sange restaureaza intreaga lume si devin pentru toti oamenii asemenea cheagului pentru lapte, aducandu-ne si legandu-ne laolalta in unitate. (Sf. Grigorie de Nazianz, Predica 45, 29)Hristos a zdrobit moartea si pe diavol Inainte de venirea lui Hristos, moartea se numea moarte (cf. Geneza 2, 17). (…) Nu se numea numai moarte, ci si iad (cf. Psalmul 48, 16). (…) Acestea erau denumirile sfarsitului nostru mai demult. Dar dupa ce a venit Hristos si a murit pentru viata lumii, moartea nu se mai numeste moarte, ci somn si odihna. Este limpede ca se numeste odihna, din ceea ce a spus Hristos: «Lazar, prietenul nostru, doarme» (Ioan 11, 11). (…) Iata ca moartea este numita peste tot somn, iar din acest motiv si locul se numeste cimitir [Koimeterion - lat. coemeterium; rom. «cimitir» - are sensul de «loc de odihna», «dormitor», provenind de la verbul koimao «a se intinde pentru a se odihni», «a dormi», n.r.]. Acest nume ne este de folos si este incarcat de intelesuri profunde. (…) Ia aminte incotro te duci: in cimitir; si cand te duci: dupa moartea lui Hristos, cand puterea mortii a fost nimicita. (…)Hristos l-a zdrobit pe diavol prin cele cu care el a invins. (…) Fecioara, lemnul si moartea au fost simbolurile infrangerii noastre. Fecioara era Eva, caci inca nu cunoscuse barbatul. Lemnul era pomul. Moartea a fost pedeapsa lui Adam. Dar iata, acum dimpotriva, Fecioara, lemnul si moartea, acele simboluri ale infrangerii, au devenit simboluri ale victoriei. Caci in locul Evei este Maria, in locul lemnului cunostintei binelui si raului este lemnul crucii, in locul mortii lui Adam este moartea lui Hristos. (Sf. Ioan Gura de Aur, Despre cimitir si cruce, 1-2)Cele doua invieri ale omului: invierea cu sufletul prin botez si invierea cu trupul Noi am murit de doua ori, iar prin urmare se cuvine sa asteptam o inviere indoita. Hristos a murit o singura data, motiv pentru care a si inviat o singura data. (…) Adam a murit si cu trupul si cu sufletul, a murit si prin pacat si prin fire (cf. Geneza 2, 17). Nu a murit in aceeasi zi si prin fire, dar a murit prin pacat. Aceasta din urma este moartea sufletului, iar cealalta este moartea trupului. (…) Moartea sufletului este pacatul si pedeapsa vesnica (cf. Matei 10, 28). (…) Hristos a murit o singura data, fiindca El nu a pacatuit, ci a murit o data pentru noi, cu toate ca nu era dator sa moara, neavand pacat… De aceea, El a inviat dintr-o singura moarte. Insa noi care am murit de doua ori, inviem de doua ori. Din prima, adica din pacat, am inviat mai inainte, caci am fost ingropati cu El in botez si am inviat cu El prin botez. Prima inviere este izbavirea de pacate, iar cea de a doua este invierea cu trupul. A dat-o pe cea mai mare, asteapt-o si pe cea mai mica! Aceasta este cu mult mai mare decat aceea, caci este cu mult mai mare sa fii izbavit de pacate decat sa vezi trupul inviind. De aceea a cazut trupul, deoarece a pacatuit, iar daca inceputul caderii este pacatul, inceputul inaltarii este izbavirea de pacat. (Sf. Ioan Gura de Aur, Impotriva betivilor si despre inviere, 4) (Traducere din limba greaca veche de Corneliu Clop) (Articol publicat in "Ziarul Lumina" din data de 11 mai 2013)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 558
Id: 30735
Data: May 11, 2013
Imagine:

Data: May 11, 2013

Data: May 11, 2013
Fondurile strânse prin vânzarea de bilete şi donaţii vor fi direcţionate către copii sau tineri care doresc să urmeze cursurile liceale, către copiii ce provin din familii numeroase şi au o situaţie materială precară, către copiii care .....
Data: May 11, 2013
În Duminica Tomii, Înalt Preasfinţitul Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, împreună cu IPS Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor, va sfinţi Biserica "Sfântul Prooroc Daniel" din .....
Data: May 11, 2013
După cum ne-a relatat părintele paroh Ioan Chirvasă, la eveniment sunt aşteptaţi să participe credincioşi din toate judeţele Moldovei. Slujba sfinţirii va fi urmată de Sfânta Liturghie, la finalul căreia vor fi acordate mai multe distincţii şi .....
Data: May 11, 2013
În ajunul sărbătorii (n.r. sâmbătă) slujba Vecerniei unită cu Litia va fi oficiată de la ora 17:00 de un sobor de preoţi şi diaconi. Duminică vor fi săvârşite Utrenia şi Sfânta Liturghie. La finalul slujbelor vor fi oferite .....
Data: May 11, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).