Maicile de la Mănăstirea Copou din Iași au recreat Epitaful de la Cozia (1396), cel mai vechi epitaf din țară. Lucrarea a durat un an și jumătate, pentru că au fost nevoite să descopere singure cum pot recrea anumite efecte artistice. O maică a explicat pentru Doxologia.ro provocările cu care s-au confruntat în realizarea prețiosului obiect liturgic.
Sursa de inspirație, Epitaful de la Cozia, are 1,77 x 1,44 m și este bine conservat. El se înscrie într-un specific al broderiei din Balcani din acea perioadă.

„Epitaful de la Cozia este o operă de pionierat”, a explicat maica. „Abia în timpul lui Ștefan cel Mare este epoca de maximă înflorire a broderiei românești.
Lucrarea este rodul unei colaborări dintre Mănăstirea Cornu și Mănăstirea Copou.
„A fost nevoie de foarte multe probe și încercări pentru a descoperi efectele artistice ale acestui epitaf, care aparent sunt foarte mici, dar rezultatele sunt foarte mari, ca de exemplu, observăm un contur foarte subțire pe sprâncene. În alte locuri lipsa conturului, care creează o trecere mai dulce de la o culoare la alta”, a precizat maica.

„A fost o provocare pentru noi și realizarea cusăturilor. După cum vedeți, mișcarea veșmintelor este evidențiată prin contururi subțiri ale faldurilor colorate, dar și prin schimbarea sensurilor de cusătură, destul de greu de realizat, noi o realizăm prin cusături manuale.”
În partea centrală este reprezentat Mântuitorul întins pe Piatra Ungerii. Maica Domnului stă aplecată și-L îmbrățișează, cu o expresie de durere profundă. La picioare este prosternat Sf. Ev. Ioan, iar deasupra străjuiesc patru îngeri cu veșminte somptuoase, care contrastează cu simplitatea și umilința personajelor principale din registrul de jos.
„Epitaful de la Cozia se prezintă într-o cromatică caldă și discretă. Pe lângă auriul dominant întâlnim puține nuanțe de mătase, în tonuri apropiate de auriu. Avem ocru pentru fețe și roșu și verde pentru ornamente și contururi”, a explicat maica.
„Roșu și verde sunt culori specifice arte bizantine. Verdele reprezintă Duhul Sfânt, iar roșul Sângele Mântuitorului”, a continuat ea. „Izvorul broderiei românești medievale este Imperiul Bizantin. Stilul broderiilor bizantine din perioada Paleologilor a influențat covârșitor broderia din Serbia, România și Bulgaria.”
„Specificul broderiei bizantine este umplerea veșmintelor cu fir auriu. Punctele de prindere organizează cusătura în modele geometrice, cel mai adesea în tabla de șah sau zig-zagul, iar fețele și corpurile sunt umplute cu mătase. Firul este întins în lungul desenului, în lungul formei.”
Biserica Mănăstirii Copou a fost ctitorită în 1638 de Voievodul Vasile Lupu după ce într-un copac din apropiere s-a ascuns soția lui în timpul unei invazii tătare. A aparținut de Mănăstirea „Trei Ierarhi” din Iași până la secularizarea averilor mănăstirești, când a devenit biserică de mir.
Părintele Patriarh Daniel, în perioada în care a fost Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, a reînființat Mănăstirea Copou ca aparținând de Mănăstirea Galata.
Mitropolitul celor două Americi explică în Pastorala de Paști ce reprezintă lumina lumânării pe care o aprindem la Înviere și cum putem schimba .....
Data: Apr 23, 2022
Biroul de presă al Patriarhiei Române a făcut publice cifrele referitoare la sprijinul pentru refugiați oferit de Biserica Ortodoxă Română în perioada 1-14 aprilie. Valoarea totală a ajutorului pentru refugiați acordat de la declanșarea crizei umanitare a ajuns la .....
Data: Apr 23, 2022
Administrația Patriarhală a oferit joi daruri în valoare de 12.150 de lei pentru refugiații găzduiți de două parohii din Arhiepiscopia Bucureștilor. Darurile au fost finanțate din fondul „Ajută cu bucurie”.
Cei 81 de refugiați au primit pachete cu produse alimentare .....
Data: Apr 23, 2022
Înaltpreasfințitul Părinte Nifon a vizitat și evaluat marți stadiul șantierului de restaurare al Bisericilor .....
Data: Apr 23, 2022
Scrisorile pastorale adresate de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, cu ocazia Sărbătorii Învierii Domnului în perioada 2008 – 2022:
Patriarhul României a vorbit în Joia Mare despre importanţa Sfintei Euharistii în Biserica Ortodoxă, taină ce a fost instituită de Mântuitorul Iisus Hristos, dar şi despre semnificaţiile spălării picioarelor ucenicilor.
Potrivit Sinaxarului, în Sfânta şi Marea Joi .....
Data: Apr 23, 2022
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).