Mantuitorul Se naste ca sa uneasca pamantul cu cerul si cerul cu pamantul

Nasterea Domnului nostru Iisus Hristos a fost sarbatorita anul acesta cu multa bucurie in toata Biserica Ortodoxa Romana. La Sfanta Liturghie din ziua praznicului, in bisericile Patriarhiei Romane s-a citit pastorala de Craciun, adresata de episcopi credinciosilor din eparhiile lor. In Catedrala patriarhala, unde a slujit Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, Intaistatatorul Bisericii noastre a rostit un cuvant de invatatura adresat nu doar credinciosilor din Arhiepiscopia Bucurestilor, ci tuturor crestinilor ortodocsi romani, informeaza editia de astazi a cotidianului Ziarul Lumina.Catedrala patriarhala, impodobita de sarbatoare, se aglomerase inca de la primele ore ale diminetii de vineri, 25 decembrie. Cu flori in maini, cu zumzet de colinde pe buze si cu fetele rosii de la gerul iernii, toti se indreptau spre Catedrala care adaposteste moastele Sfantului Cuvios Dimitrie cel Nou. Sfanta Liturghie a praznicului Nasterii Domnului Iisus Hristos in Bethleem a fost savarsita de Preafericitul Parinte Daniel, inconjurat de un numeros sobor de preoti si diaconi ai Catedralei.Dupa citirea Sfintei Evanghelii, Patriarhul Romaniei a explicat intelesul pericopei evanghelice, dar si cel al praznicului, evidentiind ca scopul Intruparii este infierea noastra, ca Nasterea Lui este inceputul Bisericii lui Hristos, ca ea leaga simbolic toate popoarele care, la acest ceas, Ii aduc daruri Pruncului nascut. Preafericitul Parinte Patriarh a evidentiat si legatura dintre Nasterea Domnului si Taina Bisericii, reflectata in Proscomidiar. Pestera - locul unde se intalneste cerul cu pamantulMantuitorul Iisus Hristos Se naste ca sa uneasca pamantul cu cerul si cerul cu pamantul. Taina Nasterii Lui este si Taina inceputului Bisericii lui Hristos. Biserica inseamna adunarea oamenilor in iubirea Preasfintei Treimi. Acum Se naste, ca Om, Dumnezeu-Fiul, Cel ce este mai inainte de veci. De aceea, numele corect al sarbatorii este Nasterea dupa trup a Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, Cel ce Se naste vesnic din Tatal, fara mama, si care Se naste acum ca Om, din mama, fara tata, a spus Patriarhul nostru.Lauda, rugaciunea ingerilor si a pastorilor este lumina icoanei Bisericii lui Hristos, caci, in Biserica, ingerii se roaga impreuna cu pastorii duhovnicesti, care sunt episcopii, preotii si diaconii, iar pestera reprezinta insasi locul de pe pamant in care se intalneste cerul cu pamantul, deoarece, in centrul atentiei lor se afla Dumnezeu facut Om din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor, a mai spus Preafericirea Sa. Lumina tainica, cereasca, in miez de noapte, care nu era nici soare, nici luna, este slava Domnului, frumusetea vesnica si netrecatoare a iubirii Preasfintei Treimi. De aceea si icoanele noastre in Biserica au aureole, sunt o icoana a slavei lui Dumnezeu, care se impartaseste oamenilor.Simbolistica darurilor aduse de magiMagii reprezinta popoarele pagane chemate sa intre in Biserica lui Hristos, pentru ca in El se unesc cei care sunt dezbinati, cei care sunt despartiti si in El se lumineaza cei care erau rataciti in diferite religii pagane. Darurile magilor au si ele o simbolistica, a continuat Patriarhul nostru, explicand ca aurul reprezinta multimea bisericilor, catedralelor, operelor de arta, religioase sau sacre, vesmintele frumoase, tot ceea ce este podoaba, ca expresie a iubirii oamenilor fata de Dumnezeu. Tamaia arata ca Pruncul Iisus v-a fi nu numai Imparat, ci si mare preot, Arhiereul vesnic, Cel care aduce lui Dumnezeu jertfa, dar care Se daruieste pe Sine lui Dumnezeu si oamenilor. Iar smirna simbolizeaza credinta in moartea si Invierea lui Hristos si in partasia la slava lui Dumnezeu din imparatia cerurilor. Legatura dintre Nasterea lui Hristos si taina Bisericii a fost cel mai mult subliniata in Biserica Ortodoxa prin locul in care se pregatesc darurile pentru a fi sfintite in timpul Liturghiei, pentru a deveni Sfanta Euharistie - Proscomidiarul. Aici este pictata icoana Nasterii Mantuitorului in Pestera din Bethleem - Beethleem inseamna casa painii. Deci, Biserica a inteles ca painea cea cereasca coborata din ceruri pentru a ne darui viata vesnica este Sfanta Euharistie. Şi asa dupa cum in Beethleem S-a nascut Hristos, in casa painii, locul din altar in care se pregateste painea si vinul in forma simbolica a Bisericii este Bethleemul altarului, a punctat PF Parinte Patriarh. Nasterea Domnului nostru Iisus Hristos este, deodata, si unirea cerului cu pamantul, si taina Bisericii in care ingerii impreuna cu pastorii lauda pe Dumnezeu, iar magii, care reprezinta popoarele intrand in Biserica lui Hristos, ne invata ca la Darul mare al lui Dumnezeu trebuie sa raspundem cu daruri fata de Hristos: prin darul adus la Biserica, si fata de semenii nostri, pe care trebuie sa-i iubim, fiindca Dumnezeu mai intai ne-a iubit pe noi.La sfarsitul slujbei, Intaistatatorul Bisericii noastre l-a hirotesit protosinghel pe ieromonahul Siluan Ionascu, fostul staret al Manastirii Sitaru. Mentionam ca protos. Siluan este consilier economic al Arhiepiscopiei Bucurestilor.Pamantul Egiptului devine, din blestemat, binecuvantatA doua zi a Craciunului, cand cinstim Soborul Maicii Domnului, Manastirea Jercalai, cunoscuta si sub denumirea de Schitul Sfanta Maria - Cricov, a fost vizitata de Preafericitul Parinte Daniel. Cu aceasta ocazie, Intaistatatorul BOR a sfintit casa arhiereasca a manastirii. La finalul Sfintei Liturghii, Preafericirea Sa a explicat celor prezenti la slujba Evanghelia despre Fuga in Egipt a Sfintei Familii. Acest exil in Egipt arata ca, uneori, Dumnezeu face in asa fel incat o tara straina sa devina loc de ocrotire, in timp ce propria patrie devine o tara periculoasa, pentru unii dintre oameni. Egiptul era vazut ca un pamant ostil, un pamant locuit de oameni care au prigonit, au luat in robie pe evrei. Dar acum, Egiptul primeste binecuvantare, pentru ca Il adaposteste pe Iisus, Fiul lui Dumnezeu. Din pamant oarecum blestemat sau considerat ostil poporului evreu, Egiptul devine un pamant binecuvantat. Mai mult, va fi binecuvantat prin crestinarea sa de catre Sfantul Apostol Marcu, prin apararea dreptei credinte, in timp de erezie, in secolul al IV-lea, de catre Sfantul Atanasie si apoi Sfantul Kiril, ambii arhiepiscopi ai Alexandriei, dar si prin faptul ca in Egipt a inflorit pentru prima data monahismul, incepand cu Sfantul Antonie cel Mare, Pahomie si altii, care au impresionat lumea crestina cu vietuirea lor aspra in post si rugaciune, in lupta duhovniceasca cu patimile si cu demonii.Evanghelia citita sambata mai spune ca Irod a ucis 14.000 de copii din Bethleem si imprejurimi, cu gandul de a ucide si pe Pruncul Iisus, in Care vedea un nou imparat ce i-ar fi luat lui tronul. Aceasta ucidere a pruncilor din patima de stapanire si din dorinta de a ramane pururea in tron lumesc arata ca Mantuitorul Iisus Hristos a venit intr-o lume a violentei, a pacatului, a raului, a intunericului. Irod personifica lacomia, dorinta de stapanire, rautatea si cruzimea. Inca de copil, Mantuitorul are o viata marcata de Cruce, caci El Se naste pentru a creste, a invata lumea, a suferi Crucea si moartea, pentru a ajunge la Inviere si la slava cea vesnica din imparatia cerurilor. Prin exilul acesta, Pruncul Iisus incepe sa poarte Crucea, a continuat PF Parinte Daniel. Maica Domnului are inima de mama milostivaAcesti 14.000, care inseamna simbolic toti copiii, sunt niste martiri pentru Hristos, cu toate ca nu puteau marturisi pe Hristos. Moartea lor arata cat de mult, in lume, sunt expusi copiii, foarte adesea ucisi in pantecele mamei lor prin avort sau prin saracie, boala, exploatare ori neglijenta parintilor care ii abandoneaza, dar si prin neglijenta societatii care nu are grija de copii. De felul cum ne ingrijim copiii si batranii depinde modul de civilizatie a unui popor. Pentru ca civilizatia se arata fata de cei slabi, nu fata de cei tari. In felul acesta, Evanghelia Mantuitorului Hristos ne cheama la mai multa omenie si grija fata de oamenii in suferinta, a aratat Patriarhul romanilor.Biserica a randuit ca aceasta zi sa fie dedicata mai ales Maicii Domnului, pentru ca totdeauna, cand facem praznuirea unui eveniment mare, in ziua urmatoare se face pomenirea persoanelor prin care Dumnezeu a lucrat. In felul acesta, Biserica nu uita persoanele prin care a lucrat Dumnezeu. Maica Domnului, asa cum a ocrotit pe Fiul ei, Iisus, ne ocroteste si pe noi, fiii si fiicele Bisericii care cred in Iisus Hristos, Il iubesc, Il cinstesc si implinesc voia Lui in viata lor. Maica Domnului este ocrotitoarea tuturor mamelor si a fecioarelor, pentru ca ea este Maica si Fecioara; este ocrotitoarea familiei, a tinerilor, monahilor si monahiilor. Are inima de mama milostiva si de aceea poporul se roaga Maicii Domnului, pentru ca ea intelege mai bine nevoile noastre. Ea este si icoana vie a Bisericii, a conchis Patriarhul Bisericii noastre. Martirul a primit comuniunea directa si deplina cu HristosIn prima duminica dupa Nasterea Domnului, Evanghelia vorbeste tot despre fuga in Egipt. Fiind si a treia zi de Craciun, 27 decembrie, cinstim si pe Sfantul Arhidiacon Ştefan, primul mucenic. Despre acestea a vorbit Patriarhul Daniel in cuvantul rostit ieri, in biserica Manastirii Ghighiu, de langa Ploiesti. Pruncul Hristos, Care a produs atata bucurie pastorilor si magilor, Se confrunta cu starea cauzata de respingere, de prigoana, de primejdia mortii si ia calea pribegiei. Exilul in Egipt este semnul schimbarilor starilor sufletesti si, adesea, Dumnezeu face ca unii oameni care se afla in primejdii de moarte in propria lor tara sa fie salvati in tara straina. Se intampla, uneori, ca strainii sa se poarte mai frumos cu oamenii decat propriile lor rude sau stapanii din tara in care s-au nascut. Exilul este o stare plina de nesiguranta si de intristare, dar in el se arata o incercare de scapare dintr-o situatie grea. Foarte adesea, exilul a facut ca oamenii straini sa devina prieteni, iar cei pe care se conta ca erau prieteni au devenit niste straini, daca nu chiar dusmani, a spus Intaistatatorul Bisericii noastre.Sfantul Arhiadicon Ştefan este cel mai plin de Duhul Sfant, de ravna pentru Hristos, un bun cunoscator al Evangheliei si al Vechiului Testament. El a marturisit pe Hristos ca fiind Dreptul lui Dumnezeu si a reprosat evreilor din timpul sau ca i-au omorat pe proorocii care au vestit venirea lui Iisus Hristos. Vazand acestea, au pornit impotriva lui, l-au scos afara din cetate si l-au ucis cu pietre. Iar hainele celor care l-au omorat au fost pazite de Saul, cel care va deveni Apostolul Neamurilor, Sfantul Pavel. Sfintii Parinti spun ca prin rugaciunile Arhidiaconului Ştefan s-a convertit Sfantul Apostol Pavel. Vedem ca acest prim martir care a marturisit pe Hristos cu pretul vietii este prototipul tuturor martirilor care marturisec dumnezeirea lui Hristos. El arata ca a primit comuniunea directa si deplina cu Hristos Cel Rastignit si Inviat. Prin faptul ca vede cerurile deschise inainte de moartea Sa martirica si pe Hristos Domnul stand in Slava, in dreapta lui Dumnezeu-Tatal, martirul arata ca puterea marturisirii lui vine din legatura directa cu Hristos, care a trecut si El prin moartea martirica, prin jertfa Crucii. De aceea, in Biserica noastra Ortodoxa, in sfanta masa din sfantul altar se depun numai moaste de martiri, ca sa se arate ca puterea credintei lor jertfelnice vine de la Hristos Cel ce S-a jertfit pe Cruce, a mai spus ieri PF Parinte Patriarh.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 400

Id: 3928

Data: Dec 28, 2009

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar