Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, in cuvantul de invatatura rostit pe 3 martie 2013 in Paraclisul Sfantul Grigorie Luminatorul din Resedinta Patriarhala, a explicat semnificatiile Pericopei Evanghelice a Duminicii a XXXIV-a dupa Rusalii de la Sfantul Evanghelist Luca, capitolul al XV-lea, versetele de la 11 la 32, in care este prezentata intoarcerea Fiului Risipitor.Sufletul unui om recuperat este mai de pret decat toate averile materiale risipite de acestaPatriarhul Romaniei a aratat ca Dumnezeu-Tatal are iubire milostiva fata de cei care vor sa se intoarca la El: Tatal din parabola este chipul Tatalui Ceresc milostiv care are o iubire coplesitoare. Dupa dreptate fiul risipitor trebuia pedepsit sau cel putin mustrat. Dupa bunatatea lui Dumnezeu insa el a fost iertat fara niciun repros si fara nicio pedeapsa. Deci, aceasta iubire milostiva, nesfarsita a lui Dumnezeu face ca un om sa fie recuperat indiferent ce viata a dus el daca se intoarce la Dumnezeu, izvorul vietii. Iubirea milostiva coplesitoare a lui Dumnezeu Tatal ne arata ca sufletul unui om recuperat, pocait, care s-a intors la Dumnezeu este mai de pret decat toate averile materiale risipite de acesta. Ca nimic din lumea aceasta, nicio bogatie materiala nu poate avea valoarea unui suflet mantuit, unui suflet care a refacut comuniunea de iubire si ascultare fata de Dumnezeu. Haina cea noua sau haina cea mai buna sau haina dintai este haina de lumina pe care o primeste sufletul dupa ce se pocaieste, dupa ce a cerut iertarea pacatelor si a primit-o. Este haina de lumina care sterge toate starile intunecoase ale sufletului, stari intunecoase din cauza pacatelor savarsite , a spus Preafericirea Sa, dupa cum informeaza Radio TRINITAS.Evanghelia de astazi este Evanghelia pocaintei ca recuperare a omului mort in pacat si pierdut departe de Dumnezeu prin instrainarea de DumnezeuIntaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a evidentiat ca fiul risipitor si-a revenit in sine si Aceasta revenire in sine este prima treapta a pocaintei. Este constiinta pacatoseniei si a starii nefiresti a omului pricinuita de pacat. Aici este punctul cel mai important al schimbarii gandirii patimase si al firii naravase prin hotararea de a schimba starea vietii, atitudinea fata de viata. Vedem regretul pentru viata pacatoasa ca urmare a constatarii starii nefiresti a pacatului ca saracire spirituala si materiala si dorinta de indreptare, dar si vointa de marturisire a pacatului. Evanghelia de astazi este Evanghelia pocaintei ca recuperare a omului mort in pacat si pierdut departe de Dumnezeu prin instrainarea de Dumnezeu . De asemenea, Bucuria recuperarii fiului risipitor, invierii lui din moartea pacatului si aflarii lui ca membru al familiei casei parintesti a produs bucurie tatalui si slujitorilor lui. Insa fiul cel mare care era la tarina cand s-a intors si a auzit cantece si jocuri de veselie a intrebat pe unul din slujitori ce inseamna aceasta si el i-a raspuns ca fratele sau s-a intors, iar tatal sau a organizat o petrecere de bucurie ca fiul sau care era mort a inviat si care a fost pierdut s-a aflat. Fratele mai mare sau fiul mai mare al tatalui s-a suparat pentru ca i s-a parut nedrept ca un om pacatos si risipitor, care a risipit averea parinteasca cu desfranatele, in loc sa fie certat este iertat. In loc sa fie mustrat este onorat cu imbracaminte noua si cu un pranz de mare pret. Tatal a iesit din casa si i-a cerut fiului celui mai mare ca sa intre in casa zicand ‘Fiule, toate ale mele sunt ale tale, dar se cuvenea sa ne veselim pentru ca fratele tau acesta pierdut a fost si s-a aflat, mort a fost si a inviat’. Vedem prin aceasta ca fiul mai mare al tatalui este oarecum gelos. El reprezinta pe credinciosii din Biserica iubitori de Dumnezeu si de Biserica, harnici si statornici, dar care nu sunt totdeauna suficient de milostivi si iertatori fata de oamenii pacatosi care se intorc la Dumnezeu. In acest sens, putem spune ca Evanghelia de astazi nu este numai Evanghelia iertarii fiului risipitor pentru ca s-a pocait, ci si a indreptarii fiului statornic care a ramas acasa in intelesul ca tatal il indeamna sa fie nu doar harnic si statornic, ci si milostiv si iertator , a mai subliniat Preafericirea Sa.Vitelul ingrasat reprezinta Taina Sfintei EuharistiiPatriarhul Romaniei a mai apreciat ca darurile oferite de Tatal din Evanghelie sunt simboluri care au o semnificatie duhovniceasca deosebita si ele sunt legate de Sfanta Taina a Pocaintei sau a Spovedaniei: Inelul pus in mana, in deget inseamna prin forma lui iubirea neintrerupta, nediminuata si neschimbatoare a lui Dumnezeu. Prin aceasta inelul de aur inseamna harul reinfierii omului care dupa botez a pacatuit, dar prin pocainta s-a ridicat pentru ca pacatul instraineaza pe om, iar pocainta, iertarea si harul lui Dumnezeu il reinfiaza pe om in iubirea neintrerupta, nediminuata si neschimbatoare a lui Dumnezeu. Incaltamintele noi, potrivit interpretarii Sfintilor Parinti, inseamna puterea harului data ca ajutor omului spre a calca pe spinii multor ispite si capacitatea lui acum ca urmare a harului primit prin Taina Pocaintei de a merge pe calea mantuirii, nu pe cai laturalnice. Deci, aceasta inseamna incaltamintea noua: ajutor de la Dumnezeu in biruinta asupra ispitelor si lumina de la Dumnezeu si intarirea vointei pentru a merge pe calea mantuirii. Vitelul ingrasat reprezinta Taina Sfintei Euharistii. De aceea, dupa Spovedanie, dupa cainta, dupa marturisirea pacatelor sau Spovedanie omul primeste dezlegare sa se impartaseasca cu Trupul si Sangele Domnului. Şi acest pranz bogat este prefigurare sau preinchipuirea pranzului din Imparatia lui Dumnezeu, pranzul pe care Dumnezeu il ofera cu generozitate si bucurie tuturor celor care s-au intors la El, desi inainte erau pacatosi si au implinit apoi voia Lui. De aceea, Mantuitorul Iisus Hristos spune ca ‘mare bucurie se face in Ceruri cand un pacatos se intoarce la Dumnezeu’. Evanghelia de astazi ne indeamna la pocainta in toata perioada Triodului si in toata viata noastra, la pocainta mai deasa, la marturisire mai deasa a pacatelor si primire mai deasa a iertarii pacatelor pentru impartasire mai deasa cu Trupul si Sangele Domnului. Deci, cine se pregateste mai mult pentru impartasirea cu Sfanta Euharistie acela se poate impartasi mai des. Sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa intelegem ca in Biserica lui Hristos se afla iubirea parinteasca milostiva a lui Dumnezeu Tatal si bucuria iertarii ca recuperare a omului pacatos si a ridicarii lui din starea de cadere, a luminarii lui din starea de intuneric si a binecuvantarii lui de catre Dumnezeu care in casa sa parinteasca aduna si pe cei care sunt drepti si pe pacatosii care s-au pocait si au fost reinfiati prin iubirea Preasfintei Treimi. Amin! Duminica viitoare Biserica Ortodoxa se va afla in Duminica Infricosatoarei Judecati sau a Lasaului sec de carne.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 750
Id: 28853
Data: Mar 3, 2013
Imagine:

Data: Mar 3, 2013

Data: Mar 3, 2013

Data: Mar 3, 2013
Data: Mar 3, 2013

Data: Mar 3, 2013

Data: Mar 3, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Credinta si cultura azi - Cultura informatiei. Pledoarie pentru cunoastere (14 05 2017)
Biserica azi - Crucea, de la simbol la atitudine de viata (13 09 2016)
Valoarea faptei - Icoanele facatoare de minuni ale Maicii Domnului
Secvente Trinitas - Parohia Ortodoxa Romana din Ulm, Germania.(23 07 2015)
Biserica azi - Crucea si rastignirea Mantuitorului Iisus Hristos in crestinismul timpuriu (15 03 2017)
Cuvant pentru suflet - Sfantul Apostol Toma (04 10 2017)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).