Duminica a 3-a din post (a Sfintei Cruci) (Marcu 8, 34-38)
Zis-a Domnul: Oricine voieste sa vina dupa Mine, sa se lepede de sine, sa-si ia crucea si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si scape viata si-o va pierde, iar cine îsi va pierde viata pentru Mine si pentru Evanghelie, acela si-o va mântui. Caci ce-i foloseste omului sa câstige lumea întreaga, daca-si pierde sufletul? Sau ce ar putea sa dea omul în schimb pentru sufletul sau? Caci de cel ce se va rusina de Mine si de cuvintele Mele în neamul acesta desfrânat si pacatos, si Fiul Omului Se va rusina de el când va veni întru slava Tatalui Sau, cu sfintii îngeri. Şi le zicea lor: Adevarat graiesc voua ca sunt unii din cei ce stau aici care nu vor gusta moartea pâna ce nu vor vedea Împaratia lui Dumnezeu venind întru putere.Asezarea acestei duminici închinate Sfintei Cruci la mijlocul Postului Mare are multiple semnificatii. Dar pentru a întelege aceste semnificatii ce deriva din cinstirea Sfintei Cruci trebuie plecat de la ceea ce putem numi ontologia Crucii. Daca crestinismul este definit, pe buna dreptate, ca ontologia iubirii, adica esenta acestuia o reprezinta iubirea pentru ca este comuniunea reala dintre Dumnezeu-Iubire cu omul, atunci deschiderea subiectului, a persoanei, dincolo de sine spre celalalt implica daruirea de sine, jertfa, renuntarea la sine pentru afirmarea celuilalt si, într-un fel, anularea de sine prin prezenta celuilalt în sinea sa prin care aceasta este activata si experiata la reala ei dimensiune. Aceasta este si experienta iubirii, chiar la nivel uman. Atunci când experiem în aceasta relatie sublima anulare a sinelui pentru a face loc în propriul sine celuilalt, celui iubit, „pierdem“ viata noastra, daruind-o pentru a o dobândi. Daca la nivelul persoanei umane aceasta experienta este una reala, atunci cu atât mai reala este aceasta daruire de sine la nivelul relatiilor intratrinitare, în orizontul comuniunii dintre Dumnezeu si om. Acest adevar este exprimat clar în Evanghelia Sfântului Ioan, care arata ca Dumnezeu atât de mult a iubit pe om, încât a trimis pe Fiul Sau pentru a experia iubirea divina cu Dumnezeu cu chipul ca si noi, în lumea noastra a oamenilor (Ioan 3, 16). Cuvântul etern al Tatalui prin iconomia divina a binevoit sa se faca om si sa atraga, sa plaseze în ordinea iubirii divine omenitatea. Evenimentul revelational unic, transistoric al mortii si Învierii lui Hristos, inima istoriei noastre, constituie, astfel, dinamica eclesiala a îndumnezeirii omului prin luarea si purtarea Crucii lui Hristos, de o maniera, simbolica, sacramentala, mistica, existentiala. Acest parcurs este posibil crestinului pentru ca are ca model, prototip pe Hristos rastignit, mort si înviat, înaltarea Sa la Tatal de-a dreapta Tronului slavei conferind credinciosului prin iubirea Sa puterea de a plini aceasta rânduiala mântuitoare, nu dupa om, ci dupa Dumnezeu, în logica divinului.Mai multe detalii în “Ziarul Lumina”.Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 831
Id: 39021
Data: Mar 20, 2014
Imagine:
„Binecuvântarea Domnului este totul“. Acestea au fost primele cuvinte din jurnalul de călătorie, după mai mulţi ani petrecuţi în ucenicia turnării metalelor, ale lui Bartlme Grassmayr, creatorul clopotelor ce-i vor purta .....
Data: Mar 20, 2014
În ziua de 20 martie 2014, la reședința mitropolitană din Iași, s-a întrunit, în şedinţă de lucru, Sinodul mitropolitan al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, sub preşedinţia IPS Părinte Mitropolit Teofan. La sinod au mai participat .....
Data: Mar 20, 2014
Tinerii ascoreni au lansat inițiativa de a încununa fiecare săptămână din post cu o seară de rugăciune. Biserica Sfântul Sava cel Sfințit din Iași găzduiește vineri, 21 martie 2013, începând cu ora 18:00, săvârșirea .....
Data: Mar 20, 2014
La întâlnirea anuală au participat reprezentanţii celor 11 protopopiate din Arhiepiscopia Sibiului şi mai mulţi membri ai Casei de ajutor. În cadrul şedinţei au fost prezentate darea de seamă pe anul 2013, raportul Comisiei de .....
Data: Mar 20, 2014
Continuând tradiţia din anii trecuţi, aproape 30 de tineri şi copii, sub îndrumarea preotului paroh Ovidiu Tofan, au derulat o campanie de strângere fonduri. În acest scop au colaborat cu instituţiile locale, iar cei mai .....
Data: Mar 20, 2014
Evenimentul este organizat la iniţiativa Preasfinţitului Părinte Emilian Lovişteanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Râmnicului, şi cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Părinte Gherasim, Arhiepiscopul Râmnicului, de către .....
Data: Mar 20, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).