A fost unul dintre cei mai mari predicatori si teologi ortodocsi romani din secolul XX de respiratie academica. Opera ii este studiata si cunoscuta, dar mai putin biografia, nu de putine ori marcata de presiunile exercitate de autoritatile comuniste. El s-a nascut la 21 noiembrie 1918, in familia unor oameni simpli, muncitori si credinciosi din Racatau-Razesi, judetul Bacau. Dupa scoala primara din comuna natala, intre 1930 si 1938, tanarul Constantin urmeaza Seminarul Teologic Sfantul Gheorghe din Roman. Continua calea formarii preotesti la Facultatea de Teologie din Bucuresti, unde obtine diploma de licenta in anul 1942. Pe parcursul studiilor este cantaret la Biserica Zlatari din Capitala. La 1 noiembrie 1942 este trimis pe front, ca militar in termen. Este lasat la vatra in mai 1943, cand este hirotonit preot pe seama Parohiei Podul Valeni, comuna Poenarii Burchii, din judetul Prahova. Aici slujeste pana la 15 iulie 1947, cand este transferat la Parohia Sfantul Vasile cel Mare din Ploiesti. Intre timp se afirma ca membru al Uniunii Preotilor Democrati, infiintata la inceputul anului 1945. La 1 septembrie, acelasi an, lanseaza chiar un manifest cu titlul Misiunea noastra. Desi la inceput ar parea condamnabil pentru adeziunea sa la gruparea preotilor ce trebuia sa sustina zisele formatiuni democratice, prin manifestul sau, Constantin Galeriu nu abdica in nici un fel de la crezul pastoral care trebuie sa-l domine pe orice slujitor al altarului. El cauta puncte comune intre manifestarea politica si necesitatile societatii de pastrare a principiilor morale in tiparul crestin. Parintele Galeriu scria despre dragostea intre clasele sociale; ca preotul trebuie sa impace doctrinele de partid si sa le subtilizeze in spiritul evanghelic, ceea ce inseamna politica lui Hristos; ca Biserica trebuie sa increstineze partidul, sa tempereze excesul si pofta de violenta; ca preotul este factor de legatura intre clase, intre intelectuali, muncitori si tarani, iar intelectualii adevarati nu se mai lasa inselati de eroarea materialista, fiind de datoria lor sa colaboreze cu preotii la predicarea religiei morale si ca sunt nebuni cei ce incearca sa creeze o lume noua prin nimicirea celei vechi. Astfel, in viziunea parintelui Galeriu, prin puterea misiunii crestine socialismul materialist se va subtiliza, increstina, ceea ce inseamna falimentul materialismului. Era un discurs curajos intr-un context politic inca dezorientat dupa schimbarea de la 23 august 1944 si presiunile crescande venite dinspre factorul sovietic. Discursul sau nu a fost receptat in gruparea preotilor democrati, deoarece majoritatea acestora erau preocupati sa-si recicleze trecutul mai mult sau mai putin patat prin activitatea in diverse partide politice interbelice. Ulterior, la 12 noiembrie 1949, parintele Galeriu a fost arestat de Securitate, apoi condamnat la trei luni inchisoare pentru ascunderea unui lider politic liberal din Prahova. Din acest motiv autoritatile s-au confruntat cu protestele credinciosilor de la Biserica Sfantul Vasile din Ploiesti. Intr-o nota a Securitatii se arata cum s-a produs o stare de spirit agitata in randurile credinciosilor… initial prin comentarii ca preotul ar fi arestat si depus la penitenciar din cauza predicilor sale religioase. Aceasta stare de spirit se continua in document, s-a produs si in randul credinciosilor din comunele din judetul Prahova, care in mod obisnuit veneau in fiecare duminica sa asculte predicile acestuia. Pastoritii parintelui, dar si preoti, au intocmit un memoriu cu semnaturi pe care l-au inaintat autoritatilor. In consecinta, cei din Securitate propuneau sanctionarea preotilor de catre autoritatile bisericesti si ducerea unei munci de lamurire in randurile credinciosilor. Totusi, parintele a fost eliberat la termen din Penitenciarul Ploiesti.Un alt moment greu pentru parintele Constantin Galeriu a fost in 1952. In celebra noapte a Adormirii Maicii Domnului, parintele a fost arestat si trimis in ancheta Securitatii din Ploiesti. Era acuzat pentru activitatea depusa in PNL-Bejan, ca membru al delegatiei permanente in anul 1946. In fapt, activitatea politica se rezumase numai la participarea ca delegat la alegerile din 1946. Din acest motiv, a primit o detentie administrativa de 60 de luni de munca obligatorie. Incepand cu 16 ianuarie 1953 a prestat munca obligatorie la colonia Peninsula-Valea Neagra de la canal, apoi din 13 octombrie acelasi an a fost mutat la centrul de triere Vacaresti de la Bucuresti. Totusi, a fost eliberat la 23 octombrie acelasi an, revenind in mijlocul familiei si al pastoritilor sai de la Biserica Sfantul Vasile cel Mare din Ploiesti.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 779
Id: 30337
Data: Apr 26, 2013
Imagine:

Data: Apr 26, 2013

Data: Apr 26, 2013

Data: Apr 26, 2013

Data: Apr 26, 2013

Data: Apr 26, 2013

Data: Apr 26, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Sfantul Ioan Scararul - 00 Introducere - Filocalia - volumul 9
Sfantul Maxim Marturisitorul - 01 raspunsuri catre Talasie - Filocalia - volumul 2
Sfantul Maxim Marturisitorul - 12 scurta talcuire a rugaciunii Tatal nostru - Filocalia - volumul 2
Sfantul Maxim Marturisitorul - 01 cuvant ascetic - Filocalia - volumul 2
Sf. Grigorie Palama, viata si scrierile - Filocalia - volumul 7
Evagrie Ponticul - 5 despre rugaciune - Filocalia - volumul 1
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).